voeding voor lipo lader 6S

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door gerritzwolle, 6 dec 2012.

1. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    No hard feelings Mate,

Ik ben al blij dat ik geholpen ben

Ben nu de lader aan het testen,deze is qua software ook weeeer heel anders dan de Hyperion maar dat komt goed.

Ik heb de voedingen even los naast elkaar liggen dan kunnen ze even wennen aan elkaar en zodoende kan ik ook de lader testen
    Ben nu aan het laden met 5C 2x20A op de 6S 5000 45C lipo's
    op de lader geeft ie 25,36V als ingangs spanning aan en ze zijn aan het laden(eindelijk)

Als dit gelukt is dan gaan de voedingen tegen elkaar aan

Ik heb intern de aarde plat gelegd door aan de bovenzijde en onderzijde een krimpfolie gedaan EN een stukje karton ook aan boven en onderzijde en de bevestigingsbout er UIT gelaten en de 2pinnetjes doorgeknipt.

Het moet allemaal in orde zijn volgens de wet van Bartje

Ik laat het straks weten ofdat he heel is gebleven of BOEMMM

Gr'Jeroen

Hahah dat rijmt BOEM>Jeroen whahaha;)

2. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Mijn ervaring is dat die dingen gewoon keurig beveiligd zijn dus van ontploffingen of wat dan ook is geen sprake :)
    Overigens met pin 4 naar de min werkt de koeling temperatuur-afhankelijk en gaan ze dus niet meer voluit staan blazen. Ik raad wel aan te testen als je iets probeert voor het geval er toch een verschil zou zijn.

3. gerritzwolle

gerritzwolle

Lid geworden:
    28 aug 2012
    dat boem is indd ver gezocht , maar je kan beter voorkomen dan genezen !!

ik heb ook gewoon stuk karton eronderen gedrukt , want hoe moet dat karton verschuiven als je er nooit aan komt en gewoon weer strak in de behuizing zit ?

iedereen moet zelf weten wat die doet , ik heb het dus zo gedaan :)

dat met die pin 4 en naar de - (welke - bedoel je ) zijn meerdere - plekken tevinden ...
    als iemand dit heeft geprobeerd laat het dan hier effe weten , want die fans draaien indd wel een beetje als een straaljager .

de voedingen zijn goed beveiligd ,dat had ik jeroen ook al gezegt , gewoon die 2 kontakten isoleren dus 2 bruggetjes door knippen en dan die rechtse schroef eruit , karton of weet ik wat eronder , en dan de boel dicht draaien (op die rechtse gaatje/kontakt na ) en de rest afmaken , werkt prima niks geen rare fratsen .

en zorgen dat de lader de voedingen niet raakt , had gelezen dat dat wel is raar kan aflopen ..

alle tips zijn welkom omtrent hp voedingen in serie maken..

succes en voor vragen kan je ze gerust hier vragen .
    niet dat ik overal een antwoord voor heb , maar dat zal iemand anders wel weer aanvullen .

4. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Zoals in deze afbeelding mbt pen 6, 8 en 10 (of in blauw 6, 9 en 10 werkt ook). Dan heb je pen 4 die je kan verbinden met GND. Ground/aarde is toch niet van toepassing op een voeding? dus tja of min of nul misschien de juiste term is.. geen idee.. Het is gelijkstroom zoals een accu: plus en min :)
    Overigens heb ik dit niet door te experimenteren maar uit een post mbt deze voedingen.
    De ventilatoren draaiden een stuk rustiger waarbij ik me wel wat zorgen maakte of het een vast toerental was en de voedingen te warm zouden kunnen worden. Tijdens het laden bleek dat ze wel geregeld zijn en dus wat harder gaan draaien voor meer koeling onder belasting. [​IMG]

Goed punt inderdaad maar dan zou er spanning op de behuizing van de lader staan en een stroom gaan lopen wanneer die contact maakt met de voeding. Het lijkt me dat de lader niet onder spanning zou moeten staan maar je weet het niet. Wellicht kan je het meten om er zeker van ze zijn.

5. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    En weer een stappie verder,alles werkt!!

alles netjes ingebouwd in een Alu koffertje zodat het allemaal netjes blijft.
    De 2 server voedingen liggen onder in de kist en netjes vast gezet zodat het tijdens transport niet kan schuiven,daar boven een 3mm board plaatje,en daar boven op de Robbe Powerpeak twin lader
    aan de zijkant zitten beluchtings openingen zodat de voedingen lekker zijn lucht aan kan zuigen en via de andere kant weer af kan blazen.
    echt warm word het gelukkig niet en dat had ik eigelijk niet verwacht

De lader ligt nu lekker de 2 Lipo's tegelijk te laden op 4C en is dus gewoon mogelijk,de intensie is om ze met 3C te laden en dat kunnen de GA lipo's makkelijk aan maar mocht het een x sneller moeten dan is 5C ook nog te doen

idd die fans draaien loei hard maar ingebouwd is het denk ik wel nodig en echt horen doe je ze zo niet meer

Specificatie's

2x 12V server voedingen a 575Watt in serie geschakeld is 24V 1150a1200Watt
    Lader Robbe PowerPeak Duo 1000W 2x500Watt/2x20A laad vermogen

Totalen kosten voor dit projectje:
    2x €19,- voor de server voedingen
    1x €175,- voor de Robbe lader
    1x €15,- voor klein materiaal(kabels,krimpkous,Goldstekkers e.d.)

Greetz,

Jeroen

6. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Nette opstelling zo en toch veel vermogen voor het geld he :)
    Ik zag op de site van gens ace dat ze over het algemeen 2C a 3C adviseren en 5C maximaal is dus wat dat betreft is een wat lagere stroom misschien beter voor de lipo's.
    Met die 5000 packs zit je bij 4C al aan de maximale laadstroom maar misschien kan parallel laden toch nog interessant zijn als je meerdere lipo's wilt laden. Je kan bijvoorbeeld aan elke poort twee lipo's laden, 20 ampere laadstroom waarbij elke pack dus met 10 ampere ofwel 2C wordt geladen. Dat gaat sneller dan de packs afzonderlijk op 4C laden.
    Met name het laatste deel van het laadproces duurt lang vanwege een lage stroom en eventueel balanceren maar dat gebeurd dan met meerdere packs tegelijk.
    Zelf heb ik de lader ook zo ingesteld dat die bij 95% stopt, je kan 'm ook een signaal laten geven waarna die verder gaat. Die paar mah mis ik niet, qua vliegtijd zal het om seconden gaan, en duurt relatief gezien ontzettend lang om te laden. Dat staat overigens ook in de handleiding van de fusion emperor wat verder de zelfde lader is.

7. meetimme

meetimme

Lid geworden:
    14 sep 2009
    beste modelbouwers,

Hierbij wil ik ook mijn creatie laten zien van 2 voedingen in serie. (HP DPS-600B)
    Hierbij heb ik schakelaars toegevoegd om mijn voedingen aan en uit te schakelen.
    De 2 schakelaars komen uit een pc-voeding. (het past net :cool:).
    om de voeding schakelbaar te maken heb ik de "pin layout" aangesloten dmv servo stekkers (futaba).

Pin 4 (fan) samen met Pin 8 (ground) bij elkaar gesoldeerd en komt aan de ene kant van de schakelaar.
    Pin 6 (power supply aan) samen met Pin 10 (power supply aan) bij elkaar gesoldeerd en komt aan de andere kant van de schakelaar.

Pin 4 (fan) heb ik samengevoegd met Ground omdat de fan dan "meetoert" aan de hand van het gevraagde vermogen.

Ook heb ik bij de rechtse voeding de DC-Ground eraf gehaald dmv kunstof ringentjes onder en bovenop de print te leggen en de schroeven weer aan te draaien.
    Ik zie in vele verslagen dat ze het binnenwerk van de voeding er helemaal eruit hebben liggen, wat ik ook heb gedaan, en dan knippen ze toch de 2 bruggetjes door ipv het schroefje (links) te isoleren. vind ik een beetje zonde als je de voeding toch helemaal heb openliggen.(mijn mening;))

Voor de rest van de kabels heb ik 6mm2 kabels gebruikt omdat er toch straks wat vermogen overheen gaat.:p

Nu ben ik aan het wachten op mijn Hyperion eos 1420i net3 (550W/20A).
    de reden waarom ik deze voeding al heb gemaakt is omdat er in de toekomst nog een 1420i bijkomt.

hier de pics. En het werkt perfect!!!!!!:cool:

[​IMG].

met vriendelijke groet,

Meetimme.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Marcel_S

Marcel_S

Lid geworden:
    3 aug 2009
    wat zijn eigenlijk de afmetingen van die voedingen ?

zodat ik me kan orienteren op een koffer.

9. meetimme

meetimme

Lid geworden:
    14 sep 2009
    Beste marcel,

De afmetingen zijn:
    Lengte: 28,5cm
    Breedte: 5,5cm
    Hoogte: 7,8cm

De lengte is wel exclusief aansluiting "apparaatstekker" /snoer.

Veel succes ermee.

Gr tim

10. Marcel_S

Marcel_S

Lid geworden:
    3 aug 2009
  11. Manta

Manta

Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Ik haak even in op dit draadje :D

Ik heb een voeding welke ik ga gebruiken tbv een nieuwe lader. Op de afgaande voedingsklemmen heb ik de afgaande bedrading kunnen aansluiten via AMP klemmen, dit past overigens perfect, solderen met bananenstekers was bij mij niet nodig zeg maar. Als ik de voeding aanzet gaat de ventilator netjes draaien en is fluisterstil.
    Ik heb nog geen lader, deze is in bestelling in Honkykong land en laat nog even op zich wachten.
    Zoals jullie zien is het aan pinnen een blok van 4x4 en bij jullie voedingen in dit draadje is dit anders.

Moet ik nog connectoren doorverbinden of niet?

De beide rode draden komen later aan elkaar en dat geld ook voor beide zwarte draden. Dit doe ik op de plaats waar alle bedrading straks bij elkaar komt.

Aan de primaire zijde van de voeding de 230 Volt contra chassisdeel uit de behuizing gehaald en de bedrading rechtstreeks met AMP klemmen op de printplaat gezet, hierdoor kan de bedrading (netjes in kous) strak uit de behuizing komen.

De Volt display, ditmaal met blauwe aanduiding ingebouwd aan de voorkant van de koffer zodat dit goed zichtbaar is op afstand. Het ventilatorrooster zit precies voor de ventilator in de voeding. Deze ventilator is fluisterstil en je voelt de lucht ingezogen worden aan de rechterkant van de koffer en uitgeblazen worden aan de linkerkant van de koffer.

Geeft netjes 11.4 Volt aan (3s LiPo).

12. Manta

Manta

Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Probleem opgelost, er moest een verbinding gemaakt worden tussen de derde pin gezien van links op de bovenste rij en de korte pin linksonder.
    Hierdoor word de voeding geschakeld en gaat de fan mee met de belasting.

13. Marcel_S

Marcel_S

Lid geworden:
    3 aug 2009

en wil je dan ook nog de fan regelbaar hebben, dan pen 6,8 en 10 aan elkaar, en pen 4 aan de min solderen.

als je dan meer dan 15 A trekt gaat de fan op vollast draaien, en daar onder op half last.

14. Vincent Jurczyk

Vincent Jurczyk

Lid geworden:
    26 aug 2013
    Er zijn altijd wat verliezen daarom wordt de voeding meestal zo'n 20% "zwaarder" gekozen dan netto nodig is voor de lader. Dat zou dus betekenen dat je een voeding van +/- 1200W nodig zou hebben.
    Om met de maximale stroom de dikke pakketten te kunnen laden is wel een voeding nodig die 28V kan leveren! (zie specs van lader). Dat betekend dat je dus een voeding nodig hebt die 28V en +- 43A moet kunnen leveren (1200 / 28 = +/- 43).

15. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Voeding stuk??

Even terug komend op dit draadje

De hele boel werkt naar behoren totdat ik vandaag iets raars tegen gekomen ben
    ik heb 2x voeding:HP DPS600PB-ESP135PS gemodificeerd en de gebruikte lader is een Robbe PowerTwin 1000W lader.

Nu zijn de gebruikte lipo's die ik gebruik 2x 6S 5000Mah 45C

Vandaag de lader ge update naar V1.04
    De boel aangesloten en de lader was naar de fabrieks instelling gegaan
    dus weer ingaande spanning op 25V en 47,5a ingesteld (de voedingen 24V leveren 47,5a)

de accus aangesloten en in het laadprogramma op 3C ingesteld en dus 2x 15A om te laden....(op beide uitgangen 15A laden)

Nu heeft de lader zich uitgeschakeld toen de lader zich naar de ingestelde waarde opwerkte.
    Dus de lader vraagt veel en kunnen de voedingen dit niet aan???
    Het display van de lader gaat als ik ze laad bij 8A en de andere ook bij 8A zwakkker worden en schakeld zelfs de lader uit!

Zijn de voedingen soms overleden???

Als ik de lader in stel op beide 7A laadspanning dan laad de lader gewoon en heb geen probleem

Kan het zijn dat de server voedingen de geest heb gegeven dat ie niet de gewenste Ah aankan??

De lipo's kan ik dus nu op 1C laden en hoger schakeld de lader zich uit(het display word zwakker verlicht) net ofdat de stroom te zwak is voor de lader tijdens laden,en schakeld zich dus uit,en gaat naar het opstart menu van de lader

Kan ik dit op een simpele manier testen/meten???
    Ik weet hoe je Voltage moet meten maar hoe je Ah moet meten is mij onduidelijk

Graag jullie advies

Gr
    Jeroen

(overigens heeft dit set gewoon gewerkt van de zomer en lade toen 2x 6S
    lipo's op 2C/3C maar na de lader update geeft is dus kuren!!mss dat het daar mee te maken heb?)

16. mawi 1.

mawi 1.

Lid geworden:
    15 jan 2012
    Even oude software terug zetten en kijken of het probleem dan over is.

succes Giel

17. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Dat is nou ook weer zo'n probleem.....Hoe kan je m weer terug stellen naar Firmware V1.02???

18. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Ben nog eens even bezig geweest......

Ik had vanmiddag de lader in de keuken staan,waar de Senseo,de Vaatwasser en nog wat op 1 groep staan...mss te zwaar voor de groep??

Ik heb nu mijn lader weer in me hobbykamer gezet en dat is een hele aparte groep van de meterkast en nu staat de lader netjes te draaien op 2x20A!!

Dus wat het probleem kan zijn dat de boel in spanning zakt is me een raadsel??

Fotootje:

19. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Normaal zal de zekering van de groep doorslaan bij over belasting.
    Daar was de belasting kennelijk niet zwaar genoeg voor.
    Het kan wel zijn dat b.v.een afwas machine of een andere in en uitschakelende grote stroom verbruiker spannings dipjes veroorzaakt.
    De voeding en lader zijn daar wel gevoelig voor maar dat is dan te controleren door de lader ingangsspanning te meten tijdens het laden.
    Sommige laders kunnen de inputspanning ook in het display zichtbaar maken.
    Als die onstabiel word of inzakt dan zal de lader gekke dingen gaan doen.;)

20. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Als ik me niet vergis is de '24V' die je instelt, de onderspanningsbeveiliging van de lader waarbij hij afslaat. Wordt gebruikt als je vanuit een lood-akku laadt, om die niet helemaal plat te trekken.

Ik vermoed dat je lader nu net iets minder spanning krijgt, hetzij door een iets vervuild goudcontact, hetzij door de iets lagere temperatuur. Waar je er voorheen net mee weg kwam (de lader zag bijv. 24.1V), kan het zijn dat de lader nu net 23.9V ziet en uitschakelt..
    Die 24V zou ik gewoon instellen op 20V..

Gerben

Deel Deze Pagina