Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Mag hopen dat hij getraceerd wordt en als voorbeeld gaat dienen, dit was echt niet goed te praten.
Maar de Nederlandse overheid heeft boter op zijn hoofd door de verkoop van RTF copters aan NoNo's maar voort te laten duren. Op zijn minst de verkopers een verplichting op te leggen om de aspirant koper te wijzen op de verantwoording en verplichtingen en deze op papier mee te geven plus NAW en toestelgegevens registreren.

Kijk maar eens hoeveel speelgoed "drones" er verkocht worden in diverse winkels. Zolang iedereen zonder enige kennis of ervaring online een drone kan kopen, blijven problemen zich voordoen. Heb zelf uitgebreid op een zaterdagochtend samen met mijn vrouw een dronebouwer/verkoper bezocht, om veel informatie te verzamelen. Heb diverse modellen bekeken en een uitgebreide demonstratie gehad. Uiteraard met voorlichting over de huidige wet en regelgeving. Denk dat het probleem al begint bij het aankopen en het missen van de juiste voorlichting. Een verbod op drones zal belachelijk zijn.

Een verbod op Drones komt op mij over als een mug doodschieten met een Leopardtank. Je moet de bron aanpakken en niet het gevolg, maar daar zijn ze in den Haag niet zo goed in.

Je moet de bron aanpakken en niet het gevolg, maar daar zijn ze in den Haag niet zo goed in.

Ja goed idee.
Bij de bron aanpakken.
Laten we de fabrikanten verplichten voor ieder land waarin ze leveren een uniek document toe te voegen waarin de voor dat specifieke land alle wet- & regelgeving beschreven staat in relatie tot het te leveren product!
Laten we vooral geen verantwoordelijkheid bij de gebruiker leggen zodat deze er heerlijk (onveilig) op los kan vliegen.

Kom op zeg...
steeds maar weer dat gezeik dat de leverancier, bron etc de gebruiker beter moet informeren en dat het daar allemaal door komt.
Van de gebruiker mogen we best verwachten dat hij zich realiseert waar hij mee aan het 'spelen' is. Hij snapt prima dat hij niet zijn hand tussen de draaiende motoren moet houden omdat dat pijn doet, snapt ook prima dat als de drone op zijn kop valt dat pijn doet en begrijpt ook prima dat een drone wat aandacht behoeft als hij er mee vliegt... Kortom, ook de gebruiker mag aangesproken worden op zijn gebruik en niet steeds maar wee alles terugbrengen naar de 'bron'...

Oeps, ik geloof niet dat jij mijn stelling helemaal begrepen hebt.
Laat ik voorop stellen dat ik het helemaal met je eens ben, het gaat vooral om verantwoordelijkheid van de vlieger. Maar als je bij Bart Smit zo'n ding koopt en niemand zegt iets over regels gaat het zeker niet goed. Daarom moet er als eerste een verplichting komen om de klant te informeren wat je vooral niet mag met een multicopter.

@Evert C. Ik vraag mij af of het haalbaar is een dergelijke verantwoordelijkheid bij een zaak als de Bart Smit te leggen... zij leveren kleine drone's zoals helikoptertjes van 100g tot de wat zwaardere varianten. Officieel geldt in Nederland voor deze gehele groep dezelfde wet- & regelgeving (we maken vooralsnog geen onderscheid bij hobbygebruik). Hoe stel je je eea voor? Dat Bart Smit alle verpakkingen opent (ook die van de 100g toestellen) en dat zij daar een briefje instoppen met wat er wel, of juist niet mag met de drone?

Ik roep het al langer.
Den Haag, zoals jij ze noemt, moet een 'ster 51' spotje maken wat op TV wordt uitgezonden. Dat graag doen rondom de ZAPP uitzendingen, voor of na het jeugdjournaal en daarnaast wellicht iets voor school tv maken... Daarnaast ook een variant voor voor of na het 20u journaal....

Dat is de meeste eenvoudige en efficiënte manier om iedereen te informeren.

Zaken zoals Bart Smit moeten de consument (verplicht) primair een door de overheid vervaardigd foldertje overhandigen met daarin alles dat nodig is om veilig te kunnen vliegen. Dit om de mensen zoals ik, die nauwelijks televisie kijken te informeren.
Een TV spot is inderdaad ook een goed idee.

Nou moet ik zeggen dat ik bij een hoop webshops de laatste tijd foldertjes erbij krijg. Met betrekking tot veilig vliegen.

Maar als je dan op de overheid site kijkt komen ze hiermee.

4aba022711fd7970a90b27a695b13130.jpg

jeetje dat is al weer snel verdwenen. Dit ging om een film van een anoniem iemand die in Spijkenisse zijn Phantom 2 liet stijgen tot (naar zijn zeggen) 3.4 km hoogte. Was gisteren hier en daar in t nieuws met het filmpje wat ik gepost had.

Dit is de link naar het verhaaltje:
http://www.dronewatch.nl/2016/03/03/idioot-brengt-hobbydrone-tot-hoogte-van-34-km/

Aandacht krijgen jullie als serieuze multicoptervliegers voldoende op zo'n manier:
(Of het de juiste aandacht is dat valt te bezien)

http://www.dumpert.nl/mediabase/6734282/6b187307/3,4km_hoog_met_je_drone.html

http://www.vkmag.com/magazine/nederlandse_idioot_laat_drone_tot_hoogte_van_3_4_kilometer_vliegen

Of het daadwerkelijk 3,4 km is betwijfel ik maar dat het meer dan 120 meter is lijkt me wel duidelijk..............

Not only a hero...be a game changer :cool:................en dan je accu leegtrekken tot 4% :hammer:

Opgestegen in Hellevoetsluis zo te zien, in/nabij de Visserstraat. o_O

Ik zie nu inderdaad aan het eind van het filmpje dat hij terugvliegt over de aaneengesloten bebouwing, de weg vind ik discutabel.

Persoonlijk zou ik met zo'n situatie niet de lucht in gaan, hulpdiensten op wat voor manier dan ook zoveel mogelijk de ruimte geven en zo ver mogelijk wegblijven om verdere commotie te voorkomen

Dat sowieso, ik zou ook de lucht niet ingaan. Het vliegen met Multicopters ligt nogal gevoelig in zulke omstandigheden. Verder is zo'n ding per definitie natuurlijk erg gevaarlijk.

Dat sowieso, ik zou ook de lucht niet ingaan. Het vliegen met Multicopters ligt nogal gevoelig in zulke omstandigheden. Verder is zo'n ding per definitie natuurlijk erg gevaarlijk.

Feit, het is niet zo'n handig gekozen moment, en ik stuurde t dan al helemaal niet naar omroep Zeeland

Back