Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Helemaal waar.

Sommige regels vind ik ook onverklaarbaar.
Neem nu de max hoogte
Voor de hobbyist 300 meter en voor de commerciële vlieger die aan allerlei eisen moet voldoen 120 meter.
 
De reden dat de professionele gebruikers maar tot 120m mogen is waarschijnlijk dat bemande luchtvaart vanaf 500' (ca. 150m) mag vliegen. That being said, het is en blijft veel te streng (in mijn ogen).

Als je ergens ver weg vliegt van full scale verkeer dan moet zelfs een kilometer veilig te doen zijn (nogmaals, mijn mening)... :roll:
 
Klopt, ( naar mijn mening, te streng )

Wat hier overkomt zit op 5 kilometer hoogte en misschien wel meer.

Ok, die politie heli niet meegerekend die af en toe kwekerijtjes komt zoeken.
Maar over cowboy's gesproken, die gast die daar in vliegt hier is niet flauw :)
( wel mooi om te zien , altijd leuke show )

Tegen de tijd dat 1:1 vliegend spul hier laag overkomt gaat er toch echt iets serieus mis,
dan zal een model vliegtuigje echt niet veel meer uitmaken.

Ok, ik woon niet vlakbij een vliegveld.. en aanvlieg route's zijn hier ook niet ivb de zware industrie. Alles heeft zo ook z'n voordelen natuurlijk :) :)
 
Maar waarom we als hobbyist naar 300 meter mogen snap ik niet.

De enige theorie die ik me kan bedenken, is dat ze er van uitgaan dat
de pro's met zwaarder materiaal zullen vliegen.
( hex met zware camera .. noem maar wat )

Al doet die net zoveel zeer als ie van 120 .. of 300 meter naar beneden komt.

Dus tot zover de theorie ...


Als je die 1:2 schaal zwevers ziet, vraag ik me oprecht af waarom ze dit soort bakbeesten niet verbieden of aan banden leggen , zou bijna zeggen... ga dan een echte vliegen :)
Tussen die turbine toestellen zitten ook monsters met potentie tot grote brokken. ( gaaf, daar niet van... )


Zelf, als hobby'ist.. 300 meter.. vind het hoog, zeker met een kleine quad moet ( ik ) vertrouwen op de beeldverbinding om hem nog te kunnen bedienen/besturen .
Met proberen / testen hoe ver je kan gaan ben ik er op/overheen geweest, vind het nu niet echt iets wat leuk is ( je ziet toch niet meer wat je model doet )

120 is hoog zat.. lijkt me.. voor pro en hobby
Al zullen de raket-bouwers daar ook weer anders over denken.



Het is ook krom, *jij* mag geen plaatjes verkopen zonder een hoop papierwerk
en een keuring.

Ik mag zonder ervaring een turbine toestel de lucht injagen en al doende leren.
Of een 4 meter zwever lanceren en hopen dat het goed gaat..
( dit mág.. of het verstandig is, is wat anders )

Als ik een foto/filmpje voor 25 euro verkoop aan een nieuwssite , mag dat niet.
( boete )
Terwijl ik dat gefilmd heb binnen alle geldende regels ( hoogte, locatie.. noem maar wat op )

Maar ik mag wel hoger vliegen, en eveneens ook niet boven centrum Utrecht vliegen...


De regels zoals ze zijn zitten niet goed in elkaar,
Hoe ze wel moeten... is weer een ander verhaal.
 
Onze Regelgeving is niet onwerkbaar. Nog sterker, het is prima te doen.

Dat is een discussie die in dat andere draadje thuis hoort ;)

We hebben het er nu over dat je sommige regels niet kan verklaren waarom ze zo zijn.
Ik gaf die hoogte alleen maar als voorbeeld
 
vind het nu niet echt iets wat leuk is

That being said, er zijn ook mensen die er een hobby van maken om zo hoog mogelijk te komen met hun FPV kist. Of zo ver mogelijk. Da's allemaal technologische ontwikkeling die dan door zo'n regel tegen gehouden wordt. Dat 300m hoog zat is ben ik het echter niet mee eens. Soms vlieg ik juist hoger omdat dat veiliger is (let wel, fixed wing, geen quadcopter oid).

Ik begrijp de regels ook niet echt wat dat betreft. Als ze het model verkeer van het full scale verkeer willen scheiden door zo'n hoogtelimiet, dan moeten ze 400' aanhouden oid (die 120m) omdat full scale al op 500' mag vliegen.

In plaats daarvan is het 300m, waar ook full scale luchtvaart mag vliegen.

Het lijkt dan wel als of een of andere ambtenaar een willekeurig getal uit z'n mouw heeft geschud zodat ze maar een bepaalde hoogtelimiet kunnen stellen, maar de hoogtelimiet is niet echt relevant.

Op sommige luchtvaartterreinen (klasse C luchtruim) mag je zelfs 450 meter vliegen (als je toestemming hebt), waar dat getal vandaan komt snap ik ook niet echt.

Zoals ik zei, soms vlieg ik gewoon hoger omdat het veiliger is. Als ik long range vlieg bijvoorbeeld, en ik vlieg over bebouwd gebied heen. Dan ga ik op zo'n 500m zitten, dan weet ik zeker dat ik nog terug kan zweven als m'n motor kapot gaat oid.

(overigens hebben de toestellen waarmee ik dat doe voldoende redundancy, d.w.z. dat alles kapot kan gaan en hij nog steeds gecontroleerd terug kan vliegen).

Nou snap ik natuurlijk ook wel dat ik daar een regeltje of twee overtreed, maar wat ik probeer te zeggen is dat er weinig verschil bestaat tussen het gevaar voor bemande luchtvaart tussen het vliegen op 300m en 500m.

Als die regel er dan is voor veiligheid, zet 'm dan op 120m, net zoals de pro's. Dan is je risico (nagenoeg) nul (niet dat er nu wel een significant risico is, maargoed).

Wat mij betreft mag die regel dan ook best afgeschaft worden, want niemand trekt zich er iets van aan. Of nouja, bijna niemand. En dat is een feit.

Sterker nog, menig modelvlieger overtreedt die regel elk weekend zonder dat ie zich ervan bewust is.

En de grap is dat er eigenlijk nooit full scale toestellen in gevaar worden gebracht.

Maargoed, daar kun je ook hele discussies over voeren :)
 
Nouja, then again, ik moet wel even iets nuanceren, d'r is wel een verschil tussen de wensen van multirotor vliegers, traditionele modelvliegers en long range fpv'ers, denk ik.

Als je met een mini H vliegt dan heb je meer dan zat aan 50m. Dan is 300m inderdaad veel te hoog.

Maar als je met een grote zwever oid vliegt dan is 300m veel te laag.

En als je long range fpv vliegt dan ga je er elke vlucht geheid overheen :/
 
Helemaal waar.

Sommige regels vind ik ook onverklaarbaar.
Neem nu de max hoogte
Voor de hobbyist 300 meter en voor de commerciële vlieger die aan allerlei eisen moet voldoen 120 meter.

Ze zijn ook niet verklaarbaar omdat ze 'los' van elkaar (hobby/commercieel) gemaakt zijn. Commercieel komt uit de bemande luchtvaart en is op dit moment daar 1 op 1 uit afgeleid. Vanaf 1 juli 2015 is alles een stuk duidelijker. Vanaf dat moment kent RPAS een eigen discipline in de wet- & regelgeving. (Zie het regelgevingdraadje).

Ja dat weet ik dat het eigenlijk niet mag, wat ik zeg, is dat deze regel
mee is gekomen om 1:1 piloten op de grond te houden zonder de juiste
apparatuur.

* dat vermoed ik ieder geval *

Correct. De officiële regel is inderdaad opgezet op basis van de in het toestel (bemande luchtvaart) aanwezige 'navigatie' apparatuur. Nachtvliegen mag mits er volledig op instrumenten gevlogen kan worden.

Nog steeds vind ik dat dit opic naast het andere regelgeving topic thuishoort...

Ik niet. Het andere topic gaat specifiek over de feitelijke regelgeving. Dit topic gaat over het waarom....
 
Binnenkort in Nederland

Verbodsbord%20voorkant-700x700.jpg


Gevarenbord%20voorzijde-700x700.jpg


Word alles eindelijk duidelijk voor iedereen ;)
 
Ik niet. Het andere topic gaat specifiek over de feitelijke regelgeving. Dit topic gaat over het waarom....
Denk dat heydude bedoelt dat het daar allang niet meer over gaat. Het gaat juist over de huidige regelgeving hier. Vind het een beetje "verkeerd" benoemde draadje.
Waarom moet er regelgeving komen? Regelgeving is er en daar gaat het dus steeds over. Dan lees ik dat andere draadje en het gaat eigenlijk over hetzelfde.

Al was een draadje voor hobby regelgeving en andere commercieel, maar dat is het totaal niet.
 
Volgens mij gaat dit gewoon over hobby gebruik. Kan in de laatste posts weinig commercieel in vinden.

Weet niet wat jij leest Boris?

Daarbij staat tussen haakjes regelgeving discusie

Dit heb ik later toegevoegd want toen ik dit draadje begon was er weinig duidelijkheid.

Weer later hebben de mods bepaald dat dit het hobby draadje werd omdat er toen inmiddels een apart commercieel draadje was ontstaan.

Maar gaat prima toch zo?
Je bent gelukkig nog steeds niet verplicht om het te lezen laat staan reageren ;)
 
Volgens mij gaat dit gewoon over hobby gebruik. Kan in de laatste posts weinig commercieel in vinden.

Weet niet wat jij leest Boris?

Daarbij staat tussen haakjes regelgeving discusie

Dit heb ik later toegevoegd want toen ik dit draadje begon was er weinig duidelijkheid.

Weer later hebben de mods bepaald dat dit het hobby draadje werd omdat er toen inmiddels een apart commercieel draadje was ontstaan.

Maar gaat prima toch zo?
Je bent gelukkig nog steeds niet verplicht om het te lezen laat staan reageren ;)

That being said, als je alleen naar hobbymatig gebruik gaat kijken, dan hoeft er alleen maar even de LOS regel geschrapt te worden, want als je het via je video feed kan zien dan kun je ook vliegen. Voor de rest hoeft er niet zo veel te veranderen voor de hobbyisten :)

Misschien die hoogtelimiet schrappen, maar da's mijn mening :p
 
Volgens mij gaat dit gewoon over hobby gebruik. Kan in de laatste posts weinig commercieel in vinden.

Weet niet wat jij leest Boris?

Daarbij staat tussen haakjes regelgeving discusie

Dit heb ik later toegevoegd want toen ik dit draadje begon was er weinig duidelijkheid.

Weer later hebben de mods bepaald dat dit het hobby draadje werd omdat er toen inmiddels een apart commercieel draadje was ontstaan.

Maar gaat prima toch zo?
Je bent gelukkig nog steeds niet verplicht om het te lezen laat staan reageren ;)
Volgens mij was jij degene die juist 2 paginas vol had gemaakt met de vraag waarom je commercieel maar 120meter hoog mag. Het lijkt me niet hobbymatig nee.
Ik denk dat je mijn post niet goed hebt begrepen. Ik zou dan andere naam voor de topic willen zien. "Regelgeving hobbymatig vliegen" ipv waarom moer er regelgeving komen......er is namelijk regelgeving.
 
Back
Top