Dus je wil vliegen boven de bebouwing toestaan ?
Denk dat daar heel wat mensen niet op zitten te wachten, zeker niet de camera dragende drones.
Zie m'n ouwe heer al staan, zodra de eerste drone boven z'n tuin komt schiet ie em
gegarandeerd uit de lucht. ( hij heeft het niet zo op dat moderne spul ;p )
Zou wel een hele mooie oplossing zijn voor andere discussie's ( amazon bezorg drone's byv , ik noem maar wat )
Denk dat iedereen het er wel mee eens is dat dat Utrecht filmpje niet handig was, wel mooi.. Leuk gedaan.. maar, niet handig..
Heb je een brevet .. mag het wel.. ( ? )
Vind het eerlijk gezegd dan nog steeds niet handig, boven een stadscentrum gaan
vliegen. ( hoe fail-safe je hem ook maakt )
KNVvL , hoewel het een andere discussie is, het is en blijft een vereniging en geen instantie zoals het cbr.
Zover ik weet ( en hier kan ik het mee mis hebben )
Heeft een Brevet zoals het nu is, geen enkele waarde behalve als je op dat moment lid bent en op een club vliegt die hier mee werkt.
Buiten in de grote boze mensenwereld heeft het geen enkele waarde
( net zoals m'n vro's voor de motor, noem maar wat )
Lees, *ik* / *jij* / *wij* moeten ons aan de wet houden, niet wat de KNVvL bedenkt.
Boven bebouwing vliegen zou best moeten kunnen naar mijn mening, het moet gewoon veilig gebeuren. Mensen die dat doen moeten weten waar ze mee bezig zijn en er moet redundancy in hun toestel zitten (d.w.z. dat als er één systeem uitvalt (bijvoorbeeld het hoogteroer, of de ontvanger) dat het toestel dan nog terug kan vliegen).
Het is een heel moeilijk probleem in die zin, want als het verantwoordelijk gebeurt dan kan het best. Maar verantwoordelijkheid is niet iets dat je in een wet vast kunt leggen, of je moet met certificering en dat soort dingen gaan werken, en daar zit niemand op te wachten. Dat gaat allemaal erg veel tijd en geld kosten.
Dus de oplossing is dan gewoon een verbod, maar daarmee verbied je vaak alles hoewel dat helemaal niet nodig is. Daarom is het vliegen met speelgoed in de achtertuin gewoon een overtreding van de luchtvaartwet op dit moment.
Dit is gewoon moeilijk te reguleren op een fatsoenlijke manier. Als je dingen toe gaat staan dan gaan idioten domme dingen doen. Als je dingen verbied dan kunnen hobbyisten niet meer hun gang gaan op dat vlak (zoals long range vliegen) maar zullen idioten nog steeds domme dingen doen.
Het enige verschil is dat je die idioten dan op de bon kunt slingeren, maar dat gebeurt nu gewoon niet. Daarom houden de hobbyisten zich ook niet meer aan de regels, en dan kun je het gewoon niet meer serieus nemen.
Denk dat daar heel wat mensen niet op zitten te wachten, zeker niet de camera dragende drones.
Tja, zulk soort mensen heb je altijd. Maar wat is het verschil tussen een drone met een camera en een persoon met een camera?
Ik kan ook een camera aan een bezemsteel duct-tapen en over de schutting van je ouwe heer steken, heeft hetzelfde effect. Met een drone hoor je 't in ieder geval luid en duidelijk als je "bespioneerd" wordt

Overigens snap ik nog steeds niet dat mensen zo arrogant zijn dat ze denken dat ik in ze geïnteresseerd ben tijdens het vliegen, maargoed.
En van 300m hoogte zien ze mijn toestel amper, laat staan dat ik hen zie.
Voor mensen die specifiek foto's willen maken van bebouwing (Utrecht bijvoorbeeld) dan zal je wel zo'n soort regeling moeten hebben. Je kunt het wel verbieden maar dan gaan mensen cowboy acties uitvoeren.
Soms is reguleren beter dan verbieden, in die zin

Ik denk dat onderstaande een goede reden is voor duidelijke en hanteerbare regelgeving.
Mee eens.