Mensen vliegen bij Schiphol, iets wat al niet mag. Dus dan gaan ze de regels voor de mensen die zich wél aan de regels houden inperken.
Dit staat los van elkaar. De wet wordt niet aangescherpt op basis van deze incidenten. De wet wordt aangescherpt omdat de verkoopcijfers in relatie tot het gebruik regelgeving noodzakelijk maakt.
Het wordt allemaal heel simpel.
Miv 1 juli word commercieel gebruik versoepeld. Na het behalen van een 'eenvoudig' theorie-examen (wat je volledig zelfstandig kunt voorbereiden zonder verplichtte opleiding) kun je tegen relatief lage kosten een ROC-Light aanvragen. Je mag dan met baat (commercieel dus) werken met een machine tot 4Kg. Je mag dan 50m hoog en 100m ver. Daarnaast mag je vanaf 1 juli ook tot 50m van mensenmassa's en aaneengesloten bebouwing (dat is nu voor een ROC houder zelfs nog 150m).
Ergens rond Oktober verwachten we dat de modelbouwregelgeving (hobby gebruik dus) zal worden aangescherpt. Vanaf dat moment mag je nog maar 50m hoog en 100m ver!!! Op dit moment wordt nog aan een uitzondering geschreven voor de bestaande (fixedwing) vliegers die aangesloten zijn bij een KNVvL erkende vliegclub. Doel van de uitzondering is dat zij niet beperkt gaan worden tot de 50/100m regel.
Al deze aanpassingen maken ook de handhaving straks eenvoudiger. Daar waar men zich nu nog 'verschuild' achter... "O dat wist ik niet" is dat met een klein jaartje niet meer uit te leggen...