Welke kies jij? Ik heb gekozen: Climaxx, bouwverslag

Wanneer komt d e motor binne Jacob?

Samen de maiden doen?

Gr. Erik

Ikke nie psies weten

Is besteld bij de vrienden in Hong Kong, meestal een week of 2, afgelopen zondag besteld dus heb ik alle tijd om de vleugels op besturing na af te maken, V-staart af te werken en dan de romp. Dus als jij doorpakt ben je eerder dan mij!

Groet,

Jacob

Ik ben volgende de week de hele week weg voor werk

Maar komt wel goed

Gr. Erik

Laatst bewerkt door een moderator:
Blauw

Vanavond met een stukje folie begonnen, of zeg maar rustig stuk. Het middendeel word transparant blauw en dat heb ik gefolied zoals de beschrijving voorstelt: in 1 keer rondom. Dus niet apart boven en onder de folie aanbrengen. Het is gelukt maar het was wel een worstelpartij...:mad:

Maar het resultaat stemt me tevreden. Zeer tevreden ben ik niet, 2 kleine plekjes is de folie op de rand wat teruggetrokken met als gevolg een 'wit streepje' waar de balsa dan zichtbaar wordt. Zal er niet minder om vliegen...

Fotootje voor het idee:
DSC02519.JPG

Laterz deze week maar eens een tippie gaan doen, komen 3 kleurtjes op, maar dan wel op de ouderwetse manier, eerst onder en dan boven.

Groet,

Jacob

Waarom was het folien rondom lastig? Ik heb het ook nog nooit gedaan, maar ga mogelijk binnenkort een Climaxx van een collega bespannen. Ik zie dat je ook geen foliescharnieren maakt?

2 kleine plekjes is de folie op de rand wat teruggetrokken met als gevolg een 'wit streepje' waar de balsa dan zichtbaar wordt.
Daar kan je een klein strookje folie opstrijken. Dat is vrijwel onzichtbaar, en in elk geval mooier dan een stukje kaal balsa!

Waarom was het folien rondom lastig? Ik heb het ook nog nooit gedaan, maar ga mogelijk binnenkort een Climaxx van een collega bespannen. Ik zie dat je ook geen foliescharnieren maakt?

De eerste zijde ging goed, maar op het moment dat je naar de andere zijde gaat verloopt het toch enigzins. Ik wil altijd dat ik zonder krimp al de folie strak op de vleugel heb liggen. Dan de randen en dan krimpen, dan zit het er strak op. Dat was met deze methode een stuk lastiger omdat er wat verloop is en je met de krimp de boel strak moet zien te krijgen.

En foliescharnier heb ik in de meest zuivere zin. Dus niet met scharniertape maar eerst een strook folie op achterlijst en welfklep. Daarna de folie die volledig rondom doorloopt.

DSC02521.JPG

Helemaal rechts zie je zo'n wit streepje. Ik denk dat ik in de kleurdoos van de kinderen duik en een donkerblauwe stift opzoek :D. Het is namelijk transparante folie en als je 2 laagjes op elkaar legt wordt het meteen weer een hele donkere streep. Het mooiste is om het aan te brengen als bij behang: stotend.

Dan nog even een foto van de pagina waarin de folie-methode wordt uitgelegd: kan je je vast voorbereiden Raymond!
DSC02523.JPG

Het is werkelijk een heerlijke set om te bouwen, het past allemaal perfect en zit slim en eenvoudig in elkaar. Mijn inschatting dat ie in 20 uur te bouwen is zal niet helemaal uitkomen maar het zit er denk ik niet ver naast.

Groet,

Jacob

Mooi hoor. Ik heb nu al spijt van mijn Cumulus, ik heb niks meer te bouwen.....(nou ja bij wijze van spreken dan he)

Vanavond met een stukje folie begonnen, of zeg maar rustig stuk. Het middendeel word transparant blauw en dat heb ik gefolied zoals de beschrijving voorstelt: in 1 keer rondom. Dus niet apart boven en onder de folie aanbrengen. Het is gelukt maar het was wel een worstelpartij...:mad:

Maar het resultaat stemt me tevreden. Zeer tevreden ben ik niet, 2 kleine plekjes is de folie op de rand wat teruggetrokken met als gevolg een 'wit streepje' waar de balsa dan zichtbaar wordt. Zal er niet minder om vliegen...

Dat in een keer rond folieën doe ik al vele jaren. Dat je nu enkele kleine witte stukjes hebt is een teken dat je de overmaat te klein hebt gehouden. Pas na het krimpen snij ik de overmaat weg. Een andere optie is om eerst de randen helemaal vast te zetten en dan de overmaat weg te halen. Wel moet je dna met het krimpen opletten dat je de randen niet teveel laat krimpen.

Zelfs een aantal rompvormen is op deze manier te folieën. Let wel, dit werkt niet met elke krimpfolie.

... Een andere optie is om eerst de randen helemaal vast te zetten en dan de overmaat weg te halen. Wel moet je dna met het krimpen opletten dat je de randen niet teveel laat krimpen.

Dat is inderdaad wat ik gedaan heb en daarna met wat 'nastrijken' te veel krimp bij de randen zien ontstaan. Inmiddels al met een blauwe stift nagewerkt: als je het niet weet zie je het niet (vrij naar J. Cruijff te A.)

Groet,

Jacob

Ik heb 'gewone' folie gebruikt en ook in 1 keer rondom. Door precies hetzelfde als wat Jacob beschrijft heb ik de roeren apart gefoliet en met tapescharnieren aangehangen.
Na het folieen voelt de vleugel, met name de tips, echt heel stabielg aan. Alleen hem beetpakken is lastig, je pakt al snel precies een rib of heb het gevoel je vingers door de folie te drukken.

Hij wordt mooi Jacob!

ff een fotootje ter inspiratie van de mijne met de Diva en mijn jongste dochter:
100_3895.jpg

Groeten

Justus

...Na het folieen voelt de vleugel, met name de tips, echt heel stabielg aan. Alleen hem beetpakken is lastig, je pakt al snel precies een rib of heb het gevoel je vingers door de folie te drukken.
....
Groeten

Justus

Klopt, ik verbaas me er nog regelmatig over hoe zo weinig materiaal zo stevig kan zijn, vooral ook torsie-stijf. En dat beetpakken is inderdaad een drama, ik heb al best wel een aantal bovenranden van ribben doen knakken. Ben bij dat er folie op zit!

Met een beetje mazzel vanavond tijd voor een tip in de folie. Lijkt het weer wat mooier!

Groet,

Jacob

Zit net even te checken waarom mijn bestelling nog niet verzonden is, staat het in kleine grote letters op de homepage van de HK-broeders: Chinees Nieuwjaar, niks gedaan... Wordt dus zeker 'wat later' voordat ik doorkan. Wel balen. Voor 2013 vast uitgezocht wanneer het dan valt:

zondag 10 februari 2013
Chinees nieuwjaar
Het Chinese jaar begint op de tweede nieuwe maan na de zonnewende van 21 december. Dit kan niet voor 21 januari en niet na 20 februari gebeuren.

Zo, kunnen jullie er ook rekening mee houden.

Groet,

Jacob

3-werf hoera

Zo weer een stukje verder, de rechter tip in onze Hollandse driekleur gefolied. Tipje moet nog een 'eindplank' op geplakt, die is ook rood. Kleurstelling is gewoon gepikt van mijn Scirocco, maar dan nu volledig transparant

DSC02525.JPG

Morgen de linker tip doen..

Groet,

Jacob

Balen

Dank Raymond.

Ik baal omdat ik net ontdek dat mijn rolroer enorm getordeerd is... had ik gisteravond niet gezien. Als de ene kant op tafel ligt is de andere zijde zo'n 8 mm los van de tafel. Heb besloten er nu maar even niks te doen, heb de neiging om de folie er maar weer af te halen :(

Waarschijnlijk heb ik bij het aanbrengen van de 3 verschillende kleuren toch ongelijke spanning aangebracht met als gevolg deze verdraaiing.

Optie is de folie door te snijden tussen vleugel en rolroer en dan het rolroer van de folie te ontdoen en opnieuw te foliën en dan beter op te letten. Betekent dat ik daarna met scharniertape het rolroer weer aan de vleugel moet bevestigen. EN het zat er net zo mooi strak en glad op door de folie in 1 x vanaf de vleugel door te laten lopen op het rolroer...

Iemand anders nog goede ideeën?

Groet,

Jacob Bos

Lossnijden van het rolroer zou zonde zijn!

Je kan proberen het rolroel aan één kant met wat tape aan de vleugel vast te zetten en de andere kant (te veel) terug te torderen. Vervolgens proberen met het folieijzer de spanning uit de folie te halen. Met een beetje geluk gaat dit goed.

Lossnijden kan altijd nog.

ik ben nog niet aan het folien toe maar heb nu wel 8,5 uur gebouwd
zie hier het resultaat

moet zeggen bouwen met de duplo van de kleine is moeilijker dan een bouwkit van hollein

kwaliteit is uitstekend alles past gewoon

hier wat foto's

full

het bouwpakket met de apparatuur

full

Bouwdoos open gedaan

full

Alles uit de bouwdoos netjes verpakt

full

Motortje past net

full

paar ribjes op zijn plek nog niet vast gelijmd

full

full

full

full

resultaat na 8,5 uur bouwen

morgen schuren kabels leggen en misschien zondag beetje folie er op hout is iig op

morgen ook maar even naar hangar om folie te halen

heb nog meer foto's die zal ik morgen plaatsen ga nu de zooi opruimen en ga slapen

gr erik

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is het verwachtte vliegklaar gewicht van deze kist? Prachtige bouwwijze he! Die ribben op een koolbuis!

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Back