Ok ik ben nieuw hier en heb sinds een jaar een Super Chipmunk van Carl Goldberg.
Heb er nog niet mee gevlogen omdat de kist een crach heeft gehad bij vorige eignaaar. Maar heb hem nu bijna klaar en ga er dus ook mee vliegen op een open
veld omdat ik zeker 40 km van een club woon, en ik echt niet heen en weer ga rijden
om 1 1/2 tot 2 uur te vliegen.
Ben bij de politie geweest en deze heeft mij toestemming gegeven om daar te mogen vliegen. Er woont dus ook helemaal niemand wat is daar erg aan
D'r is helemaal niets ergs aan, al geloof ik er geen klap van dat politie jou daar toestemming voor gaat geven, maar goed, dan nog, wildvliegen mag in NL, dus in principe is er niets mis mee.
Aan de andere kant is er heel veel mis mee. Een Super Chipmunk is geen beginnersmodel. Het is een gecrashed model, dus nu na reparatie ws. nog zwaarder, wat de vliegeigenschappen niet ten goede komt. Dan is het een houtbouw model, niet geschikt voor buiklandingen, je hebt dus een echt vlak stuk grond nodig en geen 'weiland'.
Dus.. het is je volledig goed recht om te gaan wildvliegen wat mij betreft, alleen denk ik dat de 'crashwaarschijnlijkheid' erg hoog ligt.
Over het algemeen is het denk ik het handigst om wildvliegend beginnen te doen met iets kleins en simpels. Voor vliegtuigen bv. dan toch maar die Easystar, of een Minimag, of iets van dien aard. Klein en schuim en niet moeilijk te vliegen en (niet onbelangrijk!) makkelijk te repareren. Sowieso, ook als gevorderde, zou ik het bij wildvliegen klein en niet-houtbouw houden.
Van heli's heb ik geen kaas gegeten, maar lijkt mij als je daar wildvliegend mee wil beginnen, dat je jezelf een erg groot plezier doet om het op dezelfde manier op te bouwen, dus beginnen met een cheap-ass speelgoed-coaxiaal, dan eens een klein FP modelletje en dan mss een keer een klein CP model.
Heli's hebben natuurlijk wel het voordeel dat ze minder ruimte nodig hebben, normaliter ga je niet taxiën met een heli en heb je ook geen 'aanloop' nodig etc. Ik kan mij daarom best voorstellen dat mensen sneller met een heli gaan wildvliegen dan met een vliegtuig, gewoon omdat je voor een heli sneller geschikte velden kunt vinden.
Voor topicstarter: als jij kunt vliegen, en dan bedoel ik ook kunnen vliegen, niet 'met veel moeite een kist in de lucht houden', en je hebt een geschikt weiland voor de deur en toestemming.. go for it. Zolang je idd maar niet met 35Mhz vlakbij een vliegclub gaat zitten en common sense gebruikt (dus bv niet met een pulsjet gaat vliegen), zie ik niet in wat daar mis mee zou zijn, en de wetgeving/verzekering ook niet.
Juridisch gesproken bestaat er uberhaupt niet zoiets als wildvliegen of clubvliegen.