Ik vind het solderen niet makkelijk dus ik moet het nog een beetje leren. Heeft iemand een tip om je soldeerpunt schoon te krijgen? Ik heb namelijk het idee dat deze vuil is geworden en dat ik daardoor minder makkelijk kan solderen.
Gr. Kees
Dat is jammer want eigenlijk is solderen niet echt moeilijk. Ok er worden uitgebreidde cursussen over gegeven waarvan ik er in de loop van de jaren diverse heb gevolgd. Één duurde zelfs twee weken. Maar daar zat nog veel meer bij zoals print reparatie en nog een aantal zaken. Daarbij moest alles volgens militaire luchtvaart specificaties gebeuren. Dat zijn zo ongeveer de zwaarste specificaties. En geloof me die examinatoren zijn echte mieren neukers. Daar zijn de CBR examinatoren amateurs bij.
Het is heel belangrijk dat je SCHOON werkt. De bout moet schoon zijn en blijven. De print moet schoon zijn en blijven. Je moet goed soldeertin gebruiken met een harskern erin. Gebruik echt nooit soldeertin zonder harskern. Dat is voor dit soort soldeerwerk gewoon niet geschikt.
De bout moet heet genoeg zijn en vooral een voldoende grote warmte capaciteit hebben. Veel stiften zijn te dun en te klein. Wanneer je de stift op de print drukt vloeit er warmte in de print en het onderdeel. Een stift met te geringe warmte capaciteit koelt dan te veel af waardoor het soldeer niet goed kan vloeien.
Het lijkt mij dat je hier ook een beetje last van hebt want als ik de foto's bekijk lijken er diverse solderingen zijn die niet voldoende en zeker niet netjes doorgevloeid zijn.
Je moet snel solderen om oververhitting van de componenten te voorkomen. Veel mensen nemen dit te serieus en houden de bout zo kort op de soldering dat het tin niet eens de kans krijgt om goed door te vloeien. Je moet wel snel solderen maar je moet er geen race van willen maken. Houdt de bout voldoende lang op de soldering zodat het tin door kan vloeien. Dat lijkt misschien lang te duren maar met wat oefening gaat het toch ruim snel genoeg.
Om deze print weer netjes te krijgen moet bijna alles weer opnieuw gesoldeerd worden. Eigenlijk moet je hier gebruik maken van een los vloeimiddel. LET OP gebruik hier NOOIT maar dan ook echt NOOIT S39 en dat soort vloeimiddelen voor. Ook geen soldeerpasta in potjes die je bij de Gamma en zo koopt. Die middelen werken misschien wel prima maar zijn totaal ongeschikt voor de elektronica. Zo goed als al deze middelen tasten na verloop van tijd de pootjes van de onderdelen en de printbaantjes aan.
Bij de goede elektronica winkels kan je vloeimiddel kopen dat wel geschikt is.
Neem een penseel en doe daarmee een klein beetje vloeimiddel op elke soldering. Houdt de soldeerbout erop, laat het soldeer smelten en goed uitvloeien. Lukt het niet de eerste keer dan nog een beetje vloeimiddel en nog een keer proberen. Lukt het dan nog niet dan is of de printbaan of het pootje te "smerig" om goed soldeer aan te nemen. Grondig schoon maken met bijvoorbeeld aceton kan dan wel eens helpen. Maar pas op met aceton. Dat spul tast vele soorten plastic aan, sommige IC voetjes en de plastic krimpkous om sommige elko's kunnen daar niet altijd tegen.
Deze print is zeker nog wel netjes te krijgen en als het er netjes uitziet zijn de verbindingen in 99,9% van de gevallen ook goed. De kans op storingen en niet werkende schakelingen is dan vele, vele malen kleiner.
Succes.