Hoi Uwe,
Je moet ook niet vergeten dat je een Bosmaaier, Snoeischaar of kettingzaag die op stihl of aspen loopt bijna altijd volgas gebruikt wordt.
JUIST NIET!!!! een kettingzaag loopt een aantal seconden volgas, en daarna laat je het gas los. In dat geval schrijft Zenoah zelfs 1:25 voor.
Het gebruik in auto's is vergelijkbaar: kort, volgas accelereren en dan het gas weer los. Ook die moet je 1:25 smeren....
Het is JUIST het specifieke heli-gebruik wat de lagere smering mogelijk maakt, omdat de motor niet het "uitbollen" (hoge toeren, gas dicht dus ook geen brandstof/olietoevoer) niet om de 5 seconden voor zijn kiezen krijgt....
En het is DAT gebruik, wat volgens Aspen en Stihl met hun olie met 1:50 probleemloos
zou moeten kunnen (let wel: Stihl en Aspen beweren dat... NIET ikke)
Bij een heli heb je dat niet. Deze draait altijd in een overlappingsgebied tussen de hoge en de lage sproeier en dus nooit volgas. Smering luistert hier veel nauwer dan in 't gebied waar tuingereedschap draait.
Zie boven. Constant draaien maakt JUIST een schralere smering mogelijk omdat de brandstoftoevoer en dus ook de olietoevoer constanter is. Er hoeft geen "oliereserve" in het blok aanwezig te zijn om die herhaalde onderbrekingen in de brandstof/olietoevoer te overleven. Die verhoogde smeringsbehoefte tijdens lastwisselingen geldt overigens voor IEDERE tweeslagmotor. Ook de modernere cylindersmeersystemen van Sulzer en MAN B&W smeren meestal tijdelijk extra gedurende belastingswisselingen
't was trouwens ook andersom dan dat ik zei:
Als je eerst op benzine hebt gedraaid en je gaat over op aspen of stihl, zetten de pakkingen door de aspen of stihl uit omdat je eerst op benzine gedraait hebt. Dus vernieuwen als je overgaat......
Dit is voor mij volledig onbekende informatie, maar dat wil niet zeggen dat het dan niet waar is. Maar bij mijn weten claimen zowel Aspen als Stihl, dat de omschakeling probleemloos en zonder modificatie of ander sleutelwerk mogelijk is.
Wat Vario betreft: die garanderen natuurlijk niks, want jij kan niet bewijzen welke olie je gebruikt hebt. Daar ging het ook niet om. Punt was, dat het advies van Vario v.w.b. "de beste olie"draait als een blad aan de boom, en dat houd in dat al die olieën het gewoon goed doen....
Zelf doe ik precies hetzelfde als Tino, gewone pomp benzine en een goede tweetakt olie (Castrol RS, maar heb in het verleden ook volsyntheet van Q8 ("city bike racing" of zoiets) gebruikt met uitstekende resultaten) in verhouding 1:40.
Ik geloof totaal niet in de wonderen die Aspen of Stihl zouden verrichten en heb daar niet die dubbele prijs voor over....
Groet, Bert