Zenoah 26 cc startprobleem

Hoi,
de motor ziet van binnen inderdaad niet goed uit,
hij liep met de juiste % olie,
en een rijke afstelling,
de motor is sterk genoeg voor een 7,5 kg heli,
ik weet het niet meer,
hoorte ook, dat de motor niet meer dan 40 - 50 uren mee doet,
gelofen of niet,
laat hem repareeren en vlieg verder,
20 uren heeft hij al, zien het verder,
foto van binnen:


full

:confused: ik ga wel van 1:40 over na 1: 30 en stel de motor zo rijk in als het gaat, en gebruik een goede olie (Stiehl of Castrool RS vollsynthet),
kijken hoe het gaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou andere olie gaan nemen, veels te veel aanslag.

Kan je een foto maken van de cilinder, en kijk daarbij boven in de cilinder of je daar een randje ziet staan.
Als dat zo is, is de cilinder op. is het niet zo, dan een Zenoah zuiger halen en een RCMK zuigerveer. Pakkingen vervangen en gaan :)

Controleer of je krukas niet op en neer of heen en weer gaat, de keerringen droog zijn.

Zelf gebruik ik motul 800 olie. :)
 
Ik zou andere olie gaan nemen, veels te veel aanslag.

Kan je een foto maken van de cilinder, en kijk daarbij boven in de cilinder of je daar een randje ziet staan.
Zelf gebruik ik motul 800 olie. :)

:teacher: De motor is bij Vario, cilinder is ok, zuiger en veer worden vervangen, de motor loopt voor een test bij Vario.
Olie zie boven.
 
De motor is bij Vario, cilinder is ok, zuiger en veer worden vervangen, de motor loopt voor een test bij Vario.
Olie zie boven.

Ja, zo gaat dat in werkplaatsen. De onderdelen die kapot zijn worden vervangen voor garantie.

en gebruik een goede olie (Stiehl of Castrool RS vollsynthet),
kijken hoe het gaat.

zuiger
De zuiger ziet er slecht uit voor het aantal draaiuren. Het is dan voorlopig geen slijtage; het is schade.

olie
Het is realiteit, en ik hoop dat hiermee niemand beledigd wordt, dat dit type motor middelmatig presteert als je kijkt naar cilindervulling en/of toerental. Een echt hoogvermogende 2-takt daarintegen levert zowat een dubbele prestatie qua gemiddelde, of een andere nuttige waarde, de maximale (piek) druk in het cilinder. Dit komt natuurlijk door de toepassing van een expansieuitlaat. En die zit er bij Uwe zijn motor niet op! Motoren die immers hoge vermogens leveren of anders zwaar belast worden krijgen zeker te maken met aanbakken van olie. Juist die motoren verbruiken graag vol-synthetische oliën. Deze Zenoah motor kan hier dus niet van buiten volgens vele forumleden. Dat is een nogal storend verschijnsel als er eigenlijk geen technische reden voor te verzinnen valt.
 
Hallo Uwe,
Ik heb dit topic nog eens doorgenomen en kom bij je sproeier afstelling met de L naald op 1.
die L naald was tot 1 week geleden op 1,125 en is nu 1,0
Deze afstelling op de L naald is veeels te arm!
De L naald moet niet dichter gedraaid worden dan 11/4, en dat is een behoorlijk stuk rijker dan de 1,125 en helemaal dan 1 draai open.
Ik ben de uitzondering op de regel en vlieg en rij ALLES met benzine motor met Aspen 2 takt. Dit is fabriek af gemengt 2% (1 op 50)
Ik meng ook niet bij.
Als ik deze zuiger zie hoef ik de cylinder niet eens te zien, om te kunnen stellen dat die ook vernield zal zijn.
Waarom niet de cylinder samen met de zuiger en veer vernieuwen? Dit zou ik zeker doen.
Kan het zijn dat er al schade in de cylinder eerder aanwezig was voordat je deze motor/cylinder set bent gaan gebruiken?

Groet,
Eric.
 
Mijn motoren hebben allebij ongeveer twee keer zoveel uren als deze motor (rond de 40), en het zuigerhemd is bij beide blank en glad belopen, de kroon heeft een donkere verkleuring, meer niet.

Ze lopen allebei ook nog alsof ze gisteren voor het eerst gedraaid hebben.

Waar het verhaal van 50 uren levensduur vandaan komt, weet ik niet, maar het is onzin. Dit soort motoren moet onder normale omstandigheden minimaal 200 tot 400 uur meegaan (gemeentewerkers etc gebruiken hun bosmaaiers en bladblazers en kettingzagen ook dag in dag uit meerdere uren per dag, dat zou betekenen dat zo'n bladblazer of bosmaaier of wat dan ook maar twee maanden mee zou gaan. Dat is niet zo....).
Zelfs hoog opgefokte kleine tweetakten zoals de japanse 125 en 250 cc motorfietsen doen nog minstens 150 tot 200 uur met een zuigersetje.
Alleen in bigscale auto's en raceboten schijnt de levensduur van deze motoren inderdaad slechts enkele tientallen uren te bedragen. In heli's of vliegtuigen heb ik hier nog nooit van gehoord, en ook nog nooit meegemaakt dat een motor het na 50 uur begaf.

Het is maar een gok, maar te oordelen aan de viezigheid in het carter zou ik zeggen dat deze motor onder stoffige omstandigheden zonder, of met kwalitatief slecht luchtfilter gedraaid heeft. Met name als de motor grassnippers etc kan opzuigen, krijg je dan ook veel kool-aanslag op de zuiger en veel kleine krasjes.

Andere oorzaak voor de zwartigheid is domweg een verkeerde kwaliteit olie. Kun je hoog of laag springen, zeggen dat de motor laag vermogen heeft of niet, bij tweetakt is maar een ding van belang voor een schone motor, en dat is een goede kwaliteit volsyntheet tweetakt olie. Al het andere geeft overmatige aanslag.
Er zijn twee redenen om volsyntheet te gebruiken: 1 vervuiling, en 2 smerende kwaliteit. Het is zonder meer waar dat je bij lagere vermogens minder hoge eisen stelt aan de smering, maar een minerale olie vervuilt nu eenmaal, en vervuiling kan meer nog dan gebrek aan smering, je motor vernielen.

Als ik de foto aandachtig bekijk, dan zie ik een zuigerveer die diep in de sponning zit, het lijkt alsof hij vast zit. Dat klopt met de donkere verkleuring op het hemd (veer lekt, heet gas brand de smeerfilm gedeeltelijk weg) en het klopt ook met het slijtage patroon.
Vastzittende veer klopt ook met eventueel gebruik van verkeerde olie of aanzuigen van organisch materiaal (koolvorming in de veersponning).

Ik weet niet of je een luchtfilter gebruikt, en zo ja, welk type, maar als het een K&N filter is, verbaast me dit niet, want die filters zijn helaas niet zo goed als hun reputatie doet geloven....

Bij mij draaien de motoren wel zonder filter, maar in een romp. Alle lucht word dus vanuit de opening voor de rotoras aangevoerd, waar veel minder stof aanwezig is. Bij de Benzintrainer hangt de luchtinlaat onbeschermd plm 15 cm van de grond, en ieder opwaaiend stofje kan er zo inwaaien. En dat stof waait op, want vlak er naast zit de uitblaasopening van de koellucht, die alle stof van de grond doet opdwarrelen.

1:30 smeren gaat je hier niet bij helpen. Bij de verkeerde olie gaat het alleen maar harder vervuilen, en daarnaast maakt het het loopgedrag van de motor minder geschikt voor heli's (motor gaat er wat bokkeriger van lopen door toegenomen compressieverhouding) en het houd je motor niet langer heel.

Gewoon een goed schuimfilter gebruiken (of op absoluut stofvrije plekken vliegen), en een goede kwaliteit volsyntheet gebruiken, 1:40. Er vliegen letterlijk duizenden van deze motoren in heli's, allemaal op 1:40 (of zelfs 1:50 als het om Aspen of Stihlmix gaat).

Groet, Bert
 
:D noch eens bedankt, heeren:

als de motor terug is, probeer ik een instelling van

L 1,25 tot 1,5
H 1,75 tot 2,0
Benzine 1:30
Olie Castrool RS of Stihl

ik hope dat hij / zij dan nog lopen en dan iets langer.

..wacht op de motor:roll: .. en:zon:
 
Uwe, die 1:30 moet je niet doen! het oliepercentage is écht NIET je probleem, en gaat je helemaal niks opleveren, behalve hoger olieverbruik en minder mooi lopende motor. Daar mag je me gerust op vertrouwen: mijn Zenoah's moeten een stuk harder werken dan de jouwe (anderhalf tot bijna 2 keer zo zware heli's) en ze hebben het dubbele gedraaid van de jouwe.

Er moet iets anders gebeurd zijn wat dit veroorzaakt heeft, en dat kan heel goed een te schrale instelling geweest zijn.
Hou ook in de gaten of je vliegplek stoffig is of niet....

Groet, Bert
 
full


Dat is de luchtfilter, die steets op zit,
ik vlieg op een voetbalveld met laag gras, geen grasrest van maaien.

inmiddels gelezen, ''niet stationair afstellen met L-nald,
dus laat ik deze tussen 1,25 en 1,5 en probeer met meer throttle, dat hij loopt.

Ik vertrouw op jou ervaring en ook op die advies van Vario,
dat 1:40 genoeg is, maar dan het beste olie,
denk dat Castrool RS 2-takt goed is als vollsynthetik olie.

Nieuwe idee, de motor is eigentlijk niet te warm geworden,
erder is door slecht olie en probleem ontstaan,
en misschien door een te laag ingestellte L-nald.

Goed, zo veer van ben ik niet, hij is toch ma'20 uren gelopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat luchtfilter, is dat metaalgaas met katoenweefsel ertussen, wat je in moet olieën? Zo ja, dan hoort dat rood van de olie te zijn. Dat zie ik niet, en dat zou betekenen dat het filter droog is. En dan houd het niks tegen....

Bij een Trainer blaast de koelfan stof op als hij op de grond staat. bij een schaalheli houd de romp dat stof grotendeels tegen, bij een trainer niet. Je hebt dus absoluut een goed filter nodig.

Ik gebruik ook Castrol RS, en voor mij is dat uitstekend spul.
Je moet inderdaad, NIET het stationair afstellen met de L naald, maar het vliegen. Zeker een Benzintrainer vliegt over bijna het gehele pitchbereik op de L naald, alleen bij volgas doet de H naald mee. Je moet dus gewoon die standaard instellingen eerst nemen, en dan hooguit de L naald een klein beetje verstellen als hij bij het hooveren en klimmen niet goed loopt. NIET afstellen op het stationaire lopen.... loopt hij stationair niet goed, moet je de gasklep stationair iets verder open of dicht zetten.

Succes!

Groet, Bert
 
Die K&N filters die Vario verkoopt (en daar dan nog een aantal tientjes bij doen) worden in de autoshop verkocht als Carterontluchtings filter.
De K&N filters zijn altijd natte filters, dwz 't gaas materiaal is grof waardoor je een filter olie moet gebruiken voor de filtrerende werking. 't Vuil plakt er dan aan vast.
Bij een auto (injectie) kan dit voor een aantal extra PK's zorgen. Ik had er vroeger 1 op mijn 205GTI1.9 zitten.
Als hij goed ingeolied is, is hij roze van kleur. Bij een trainer kan dit al te veel zijn waardoor hij al niet goed loopt.

Je hebt ook nog andere goeie droge filters die passen.

Op mijn G20 zit deze:
CN2214Z, AIR FILTER for GAS ENGINE - RC Heliparts

En op mijn trainer deze:
HPI Baja 5b 5t 5sc Parts - RC Engines Air Filter Kit gpafk-rc - ADA Racing

Gr.Tino
 
oplossing?

:rolleyes:

ik heb nog een keer mijn throttle en pitch kurves bekeken,
nadat Brutus schreef, dat een trainer bijna over de
hele pitchberijk op de L-naald vliegt.

Ik en misschien ook Blue Bird (volgens een heel oude bericht)
heb mijn carburator op de L-naald laag ingesteld, om een stationair
rustig draaiende motor te krijgen,
en ik heb die H-naald vrij hoog gedraaid, zodat hij onder last
voldoende benzine / olie krijgt.

Nu kijk ik bij mijn kurves op hover 5,5 graden (ca. midstick)
en krijg een throttle van 40 % !!
Bij pitch 8 graden is de carburator half open (50%).
Dus de Trainer loopt nooit op de H-naald !

Bij de zwaardere Bell 47 is bij hover 5,5 graden throttle meer dan 50 %,
en bij 8 graden in de buurt van 65 - 70 %, dus die gaat eerder op de H-naald lopen.

Dat betekend voor de Trainer,
dat 10 minuten vliegen bij 22 graden buitentemperatuur (zoals in mijn gevall)
met een gewoone olie en een te lage L-naald
de motor inderdaad te heet word,
en ook geen koude douche van de H-naald krijgt, als je iets strakker vliegt.

Als ik omhoog vlieg met vol-gas krijgt de heli misschien 2,5 G kracht en is in plaats van (volgetankt) 8 kg nu 20 kg zwaar,
maar hij krijgt geen olie via de H-naald.

Laat je mening horen!

Voor RC-auto rijders moet ik zeggen, dat bij alle twee mijn helis de
carburator bij volgas tussen 65 en 80 % open gaat,
meer gaat niet, omdat dan die RPM te hoog zou zijn en de max. pitch van
10 graden ingesteld is.

Dit zal zeker veranderen, als je de motor op de L-naald zo rijk als
mogelijk laat lopen.

En denk aan goede olie (Castrol RS 2-takt of Stihl zijn mijn favoriten).

groetjes van Uwe

(Staat te wachten op de motor, ik ook)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwe idee, de motor is eigentlijk niet te warm geworden,
erder is door slecht olie en probleem ontstaan,
en misschien door een te laag ingestellte L-nald.

Nee een brandstof instelling mag nooit een reden zijn voor de motorschade. Er is dan sprake van een "arm" mengsel die gevoelig is voor detonatie (zelfontbranding van het mengsel in de uiterste hoeken van de verbrandingskamer na de ontsteking). De squish verbrandingskamer wordt toegepast om juist die ongewone en ook ongewenste conditie te voorkomen; het mengsel wordt terug geduwd naar het middenpunt van de boring. Als je wel detonatie op de zuigerbodem kunt zien: stukjes weggeslagen alu of putjes in de cilinderkop, misschien een grijze bougie, ja..dan zal er iets ernstigs aan de hand zijn. Dus ga ervan uit dat deze motor kán simpelweg niet detoneren en de naaldstand op (te) zuinig vliegen maakt dus niets uit.
 
Laat je mening horen!

Probeer de temperatuur te meten van de cilinderkop als de rotorbladen onder belasting draaien. Dan is een mening overbodig....

U kunt me een PM sturen voor meer info. Ik heb zo'n thermokoppel (temperatuursensor) en meetklok voor een standaard 14mm bougiedraad.
 
Hier ben ik het totaal niet mee eens!

Eric.

Detonatie is de enige conditie die uit een verkeerde naaldafstelling kan voortkomen, behalve dat je motor afslaat wegens benzinegebrek.
Nee..de squish verbrandingskamer "beveiligt" de motor tegen verkeerde naaldafstelling als een slot op een deur.
 
Het spijt mij byzonder, maar je staat hier nu doodleuk te melden dat deze motor geen schade oploopt van een te arm mengsel....? Dat zal dan de eerste mengselmotor ter wereld zijn, die geen schade oploopt van een armer mengsel dan waar hij voor ontworpen is.... Squishrand of niet.

Je weet ongetwijfeld heel veel van motortechniek, maar ga NIET iemand die net een wegens te arm mengsel in elkaar gelopen motor opgestuurd heeft, vertellen dat het niet aan een te arm mengsel zou liggen: het is altijd een UITDRUKKELIJK advies van Vario geweest, deze motor niet te schraal in te stellen, om reden dat je aan het loopgedrag vrijwel niet kunt vaststellen dat hij te schraal loopt, waardoor de motor onherroepelijk schade oploopt wegens te hoge motortemperaturen (die ook nog eens heel lastig te meten zijn). Pas als het toerental inzakt weet je dat hij te mager staat, maar dan is het leed met redelijke waarschijnlijkheid allang geleden, en is hij te heet geweest.

Als ik me niet vergis, word er gezegd (vertaald): "ga niet op zoek naar topvermogen, maar stel de motor vet in en mager voorzichtig af totdat hij krachtig en regelmatig doortrekt. Ga niet op zoek naar top vermogen, maar laat de naalden staan in die stand waarbij de motor bewezen heeft betrouwbaar te lopen".

Op het Varioforum is dit in elk geval allang geen discussie meer: de laatste opmerkingen er over zijn al in 2009 voorbij gekomen.

;) Ga je schamen met dit soort advies....:D

Groet, Bert

Edit: zie net je berichten over thermokoppel etc.... Heb je wel eens geprobeerd die te meten bij een Zenoah? dat gaat niet lukken.... heb ik al geprobeerd. De koelfan heeft te veel invloed op de meting. Ik kwam nerens en de gemeten waarden lagen all over the place: van 50 graden tot rond de 185 graden. Kun je niks mee.
Verdere discussie is overigens inderdaad overbodig: tientallen Benzineheli vliegers hebben uit praktijk kunnen ervaren dat jij GEEN gelijk hebt.... Vario zegt eveneens, dat jij GEEN gelijk hebt. Voor mij geen discussie....
 
ik hou nog vast aan mijn mening, wat ik eerder geschreven heb,
de motor (zuiger en zuigerveer) zijn verbrand door slechte olie en / of te hoge temperatuur

edit: bedankt Brutus !!

ik ben geen profi in motoren, maar ik denk ik lieg dicht bij de oplossing,
denk dat de heli bijna alleen op de L-nald loopt en dus te mager.

Een vragje nog Brutus, ik ga nieuwe benzine 1:40 met Castrol RS 2-takt mixen,
kan ik bv. op 5 liter van dit mengsel 1 liter van de oude mengsel bijdoen,
of zeg je, doe het oude benzine met de benzine-station-olie weg en beginn nieuw (heb nog 10 liter staan),
en wat ga ik met de Aspen doen, ook weg of bijmengen, wat zou jij doen?
 
Laatst bewerkt:
Kan heel goed kloppen: Een te schrale instelling leidt tot verhoogde verbrandingstemperatuur, en die kan gerust zo hoog oplopen, dat zelfs een goede synthetische olie begint te verbranden en zijn smerende kwaliteit deels verliest. Een schraler mengsel leid overigens ook tot de aanwezigheid van minder olie, wat ook al niet voordelig werkt. Al deze factoren bij elkaar kunnen tot scuffing van de zuigerveer leiden. Dat kan op zijn beurt weer tot blow-by leiden. Die blow-by blaast de smeerfilm op de cylinderbus weg, en presto!!

Heeft NIKS met squishranden en detonatie te maken.
Je kunt een gat in de zuiger branden ZONDER al deze bovenstaande verschijnselen, maar je kunt ook je motor verpoeieren op bovenstaande wijze, zonder dat er detonatie optreedt.

Groet, Bert
 
voor mij is die diskussie ok over ,
behalve Brutus, wat ga ik met de oude benzine doen
van de benzinestation of die van Aspen,
liefer weg doen of bijmengen (zijn 10 l benzin 1:40 en 5 l Aspen) ?
 
Back
Top