Zenoah 26 cc startprobleem

Een andere kwestie is de hoge compressie gekoppeld met de vorm van de verbrandingskamer. Deze klopvaste verbrandingskamer geeft op voorhand een idee wat je kunt verwachten qua loopeigenschappen. Een squish verbrandingskamer in race afstemming staat immers niet bekend om soepele vermogensafgifte of rustig stationair draaien, maar als ze het zó doen wordt het qua gebruiksvriendelijkheid een zooitje.

Wat je concreet duidelijk moet krijgen is de snelheid waarmee het mengsel naar het centrale punt in de boring wordt geduwd. Deze term "squish velocity" staat voor een zekere min - max. waarde die je bereikt wanneer de zuiger het BDP nadert. Dat is, een gecorrigeerde compressieverhouding van 8,4 in combinatie met een squish oppervlakte gelijk aan 65% van de boring, dat gaat niet goed komen.

Dit gaat allemaal te ver voor een motortje wat gebruikt word in een kettingzaag of in ons geval een Heli.
Over 't algemeen draaien de Zenoah's gewoon af fabriek goed. Wat Vario er aan gedaan heeft weet ik niet precies maar ik denk dat dat ook wel mee zal vallen.
Ik denk dat een 29cc al zoiezo een beetje teveel is voor een heli, ik merk dat al bij mij 26cctje.

De squish zou je kunnen meten met een stukje tin op de zuiger en evt afstellen met de voetpakking, maar dan begeef je je op 't terrein van motortuning.
Als je 't nu over een 50cc of meer 2 takt racertje hebt zou ik zeggen OK......maar een Heli nee, leuke theoretische beschouwingen maar je moet 't niet moeilijker maken dan 't is.

Dus.....'t staat leuk al die kreten, maar leg dan ook uit wat je bedoeld dan kan Uwe er ook wat mee!!! En misschien andere ook.:confused:

als mijn kettingzaag niet goed loopt ga ik niet over een grote of kleine squish nadenken en al helemaal niet of mijn squish snelheid misschien niet goed is.....dat hebben ze op de fabriek al gedaan;)

Gr.Tino
 
Laatst bewerkt:
Uwe gaf ook duidelijk aan dat hij een verschil voelde aan de trekstarter, reden te meer om de motor op te sturen.
 
Dit gaat allemaal te ver voor een motortje wat gebruikt word in een kettingzaag of in ons geval een Heli.

Dus.....'t staat leuk al die kreten, maar leg dan ook uit wat je bedoeld dan kan Uwe er ook wat mee!!! En misschien andere ook.:confused:

als mijn kettingzaag niet goed loopt ga ik niet over een grote of kleine squish nadenken en al helemaal niet of mijn squish snelheid misschien niet goed is.....dat hebben ze op de fabriek al gedaan;)

Gr.Tino

Of die kreten leuk staan? Wat voor mij een uitdaging lijkt kan voor jou stomvervelend zijn. Het enigste wat feitelijk is is dat de motor niet start en hij gaat hem uit elkaar halen. We weten zijn heli ligt waarschijnlijk in onderdelen in de schuur, maar de algemene gedachte luidt dat de Zenoah een prima motor is. Daar denk ik (en Uwe vast ook) heel anders over.

De bedoeling is dat men gerichte vragen stelt. Dan leg ik het uit en heeft iedereen d'r wat aan. Even voor de duidelijkheid Timo; denk ervan wat je wil, maar niet voor ander invullen a.u.b.

Alles wijst erop dat het ontwerp af-fabriek niet gebruikersvriendelijk is. Het gaat om: starten, betrouwbaarheid en eenvoud in gebruik. Dat zou jou en anderen moeten aanspreken dacht ik zo.

Met een conclusie "dat hebben ze op de fabriek al gedaan" kom je er niet als de normale route van garantie, vervangen van onderdelen of geld terug niet helpt. Het wordt nog een hele klus om jullie te overtuigen!
 
Over 't algemeen draaien de Zenoah's gewoon af fabriek goed.
Gr.Tino

Het punt is deze heli-motor stuk is en dan trek je aan het kortste eind als je als klant terecht boos wordt. Je hebt gewoon geen gelijk. Ik heb daarintegen misschien gelijk (over de verbrandingskamer). Tel uit je winst.
 
'n paar dingen nog:

de motor is opgestuurd naar de dealer waar ik hem gekocht heb.

Reden: ik wil een betrouwbare motor voor een dure heli,
als ik na 3 dagen de motor niet aan de praat krijg, is da wat aan de hand.

Die 29 cc motor is in een andere heli, volgens mij niet te sterk,
deze helikopter met een rotordia van 2,5 m weegt 18 kg.

Ben benieuwd op reactie van de dealer, bv. ook brandstofgebruik enzv.

@Zore: nog bedankt voor de uitleg, misschien leuk te weten,
maar wat voor ons nu ma wichtig is, dat de heli in de lucht blijft,
tot wij hem zeggen, hij mag naar beneden.

bedankt allen,
Uwe
 
Het punt is deze heli-motor stuk is en dan trek je aan het kortste eind als je als klant terecht boos wordt. Je hebt gewoon geen gelijk. Ik heb daarintegen misschien gelijk (over de verbrandingskamer). Tel uit je winst.

Dat dit motortje niet goed is snappen we allemaal. Maar denk je nu dat ze daadwerkelijk naar je luisteren als je zegt dat 't motortje stuk is en dan een heel verhaal erbij over de squish die niet goed zou zijn etc etc.
Je trekt in de modelbouw al heel vaak aan 't kortste eind of je nou gelijk hebt of geen gelijk maakt geen reet uit.

Maar blijkbaar wil je gelijk hebben en is dat belangrijk voor jou: Nou vooruit dan, je hebt gelijk;)

Maar wat ik wil zeggen is dat je eigenlijk beweerd dat 't ontwerp van 't motortje niet goed is, toch?
En dan? Proberen zo iets vergoed te krijgen.........zal niet meevallen omdat Zenoah die motortjes toch al een paar decennia maakt.
Let wel dat de kans groot is dat je ruim 6 weken moet wachten tot je weer wat hoort van 't ding en dan is de vraag nog maar of 't opgelost is. Zo'n standaard RC heb je voor nog geen 200 Euri's en geloof me daar vliegt een vario ook goed op hoor. Dus tel uit je winst.

En van dat uitleggen is niet kwaad bedoeld, maar als je iets wilt uitleggen begin dan bij 't begin want er zijn nog andere mensen die meelezen dan motortechneuten zoals jij en ik..........

Gr.Tino
 
Maar wat ik wil zeggen is dat je eigenlijk beweerd dat 't ontwerp van 't motortje niet goed is, toch?

En van dat uitleggen is niet kwaad bedoeld, maar als je iets wilt uitleggen begin dan bij 't begin want er zijn nog andere mensen die meelezen dan motortechneuten zoals jij en ik..........
Gr.Tino

Klopt, wij motortechneuten kunnen discussiëren en het eindeloos volhouden totdat ja...niemand er iets meer van snapt. On-topic..het ontwerp kan op punten verbeterd worden. Mits ik relevante gegevens van de motor kan krijgen, dan maak ik hiervoor een berekening met behulp van motorsoftware. De keuze wel of niet de verbrandingskamer aanpassen blijft iemands eigen beslissing, uiteraard. De uitkomsten van het verbrandingskamer programma kan je uitprinten en die plaats ik dan op het forum. Ik heb deze software speciaal voor 2-takten aangeschaft en het ligt zo ook maar stoffig te worden ;) Wellicht is het zo nog van enig nut voor de forumleden (en Uwe zijn motor). Nu weten jullie meteen dat er geen sprake is van illegale zaken en er ook geen vage rekensommen aan te pas komen. Mogelijk komen er nieuwe feiten op tafel, ligt de oplossing toch bij de leverancier en wordt alles naar tevredenheid opgelost. Ik blijf deze discussie zeker volgen.
 
wat ik wil weten is:
mijn stiehl motorzaag... de hele winter in de schuur, in de zomer wat nitro inspuiten, en 2 - 3 keer trekken en ze loopt.
mijn kreidler, benzine van de buur en 'n beetje olie,
loopt 50.000 km
dat een helimotor iets meer moet doen, begrijp ik,
maar hoezo moet dat alles zo ingewikkeld zijn, dat ik als
vroegere automonteur en 2 taktertje op moet sturen,
omdat ik, en de modelbouwwinkel en de stiehlmonteur en
de man an de benzinestation niet meer verder weten?
 
Als ik zelf Monteur was maakte ik die motor zelf open .
Al was het alleen al om te weten wat er aan de hand was .
Garantie of niet ,Maar dan zie je zelf met je eigen ogen wat er aan de hand is in het binnenwerk .

Vaak krijg je zelf uitleg wat ook helemaal niet klopt of gist men maar een beetje wat het is .en zegt men doodleuk je kan niet afstellen of geen filter gebruikt en dan weet je nog niks .
Zelf openmaken of bij de winkel er bij zijn als hij open gemaakt word, dan weet je ook zeker dat of wat er te zien was ook klopt nadien .
Wat de smering betreft lees op een flesje olie BV van sthill of op hun site , waarom er verschil in mengverhouding aangehouden word het staat er gewoon op. Maar je hebt meer soorten olie ook van die sthill .

Laat ik dan ook nog maar even er bij zetten ,de grootste of meeste fouten die gemaakt worden is de afstelling van de carb .

En ja oudere maaiers en kettingzagen die in het begin over gingen op aspen toen dat pas uit kwam , die hadden problemen met de membramen van de carb .die kreeg je gewoon niet netjes afgesteld .
nadien zal die rubbers wel aangepast zijn .Maar ik zit ook al jaren niet meer in dat spul dus kan ik het je niet vertellen .
http://www.flytobiggs.com/index.php...w=article&id=90:aspen&catid=39:tips&itemid=60

Gr Fox .
 
Laatst bewerkt:
wat ik wil weten is:
mijn stiehl motorzaag... de hele winter in de schuur, in de zomer wat nitro inspuiten, en 2 - 3 keer trekken en ze loopt.
mijn kreidler, benzine van de buur en 'n beetje olie,
loopt 50.000 km
dat een helimotor iets meer moet doen, begrijp ik,
maar hoezo moet dat alles zo ingewikkeld zijn, dat ik als
vroegere automonteur en 2 taktertje op moet sturen,
omdat ik, en de modelbouwwinkel en de stiehlmonteur en
de man an de benzinestation niet meer verder weten?

Uwe, Dat is 't hele punt. 't is niet ingewikkeld en je moet 't ook niet te ingewikkeld maken. 't is zoals 't is en waarom A zeggen als 't B is.
Ik heb een bladblazer met een zenoah erop, loopt als een trein.
Ben vaak in 't buitenland voor mijn werk (2mnd). Kom thuis, mijn Vario 2 keer trekken en hij loopt. Mijn G20 iets vaker, omdat er geen doorpompbalgje op zit, en hij loopt.

Denk dat je toch moet stoppen met sthil enz en weer over moet stappen op gewoon Mengsmering.

Gr.Tino
 
dat een helimotor iets meer moet doen, begrijp ik, maar ?

Hallo.

Wat ik zou kunnen bedenken als verschil tussen een (tweetakt) heli motor en een kettingzaag en een bromfiets, is het aanbod van smeerolie. Dit is trouwens iets wat ik me vroeger ook al heb afgevraagd, want het nu volgende geldt ook voor methanolmotoren.
Waar het op neer komt is dat bij een heli het motortoerental constant is (tenminste, dat proberen we toch zo in te stellen) terwijl de gasklep of -schuif continue meer of minder doorlaat, afhankelijk van hoeveel pitch je geeft. Dus, met andere woorden, de zuigersnelheid is continue precies hetzelfde, en de hoeveelheid benodigde smeerolie dus ook, maar juist die wordt constant gevarieërd doordat er steed meer of minder brandstof wordt aangevoerd. Ik heb me al vaak afgevraagd wat daar op de lange duur het gevolg van is.

Groet, Jan.
 
Bij mij geen slechte gevolgen.
Daarom smeer ik 1 op 40 en gebruik een goeie kwaliteit olie.
Dan vang je dat een beetje op door 't veter te houden.

Olie is niet iets waar je op moet bezuinigen vind ik.
 
:agrue:motortoerental is wel constant,
maar als je bv. met 9 graden pitch omhoog hovert,
gaat die gasklep toch behoorlijk open
(tot 80 % en bij gewoon hover iets van 55 %, bij dalen 35 % enzv.).

:rolleyes: achteraan dacht ik ook, doe dat ding ma zelf open,
zo veel begrijp van een motor heb ik al,
dat ik zie wat mis is,

:(mij stoorde, dat hij niet start,
probleem zoeken bij carb, bij kering, bij ontsteking, waar ?

:help:dat was het probleem.

Ik ga dinsdag op vakantie, dus niks Heli voor mij,
tot over 2 weken,
Uwe

edit: het forum ga ik wel af en toe bekijken
 
Laatst bewerkt:
:agrue:motortoerental is wel constant,
maar als je bv. met 9 graden pitch omhoog hovert,
gaat die gasklep toch behoorlijk open
(tot 80 % en bij gewoon hover iets van 55 %, bij dalen 35 % enzv.).

:rolleyes: achteraan dacht ik ook, doe dat ding ma zelf open,
zo veel begrijp van een motor heb ik al,
dat ik zie wat mis is,

:(mij stoorde, dat hij niet start,
probleem zoeken bij carb, bij kering, bij ontsteking, waar ?

:help:dat was het probleem.

Ik ga dinsdag op vakantie, dus niks Heli voor mij,
tot over 2 weken,
Uwe

edit: het forum ga ik wel af en toe bekijken

Uwe,
Die kering lekt da's duidelijk........Dat is één ding.
Je carburateur.........Dat is 2.
Dus voorlopig heb je wel wat te doen.

Heb je trouwens nog gekeken of dat standaard gele knopje waar je hem ook mee kan stoppen geen sluiting maakt.
Deze zit op 't motortje.


Gr.Tino
 
Uwe,
Die kering lekt da's duidelijk........Dat is één ding.
Je carburateur.........Dat is 2.
Dus voorlopig heb je wel wat te doen.

Heb je trouwens nog gekeken of dat standaard gele knopje waar je hem ook mee kan stoppen geen sluiting maakt.
Deze zit op 't motortje.


Gr.Tino

Dat knopje maakt inderdaad sluiting als je het indrukkt,
dus in principe kan je het verwijdern of niet aansleuten,
bij mij maakt het geen sluiting.

Ben ma blij, dat ik op vakantie ga,
van Uwe, niet open doen vanwege garantie
over: doe ma open, da zie je wat het was,
en instelling van de RC-auto met 1,0 en 2,8 en de boot met 1,5 en 1,5
en de origineel hoor je alles, dus hier is

wachten tot de dealer wat laat horen,

Uwe
 
Goede keuze !

Als je zo`n ding open maakt zie je niks, behalve wat grote delen.
Jij voelde verschil aan de trekstarter, en dat geeft aan dat er iets duidelijk mis is met de spoeling. Succes !
 
Goede keuze !

Als je zo`n ding open maakt zie je niks, behalve wat grote delen.
Jij voelde verschil aan de trekstarter, en dat geeft aan dat er iets duidelijk mis is met de spoeling. Succes !

Bedankt @Rhelie,

en nu een .unt en :celebrate: vakantie.
 
Die kering lekt da's duidelijk........Dat is één ding.
Gr.Tino

Als je zo`n ding open maakt zie je niks, behalve wat grote delen.
Jij voelde verschil aan de trekstarter, en dat geeft aan dat er iets duidelijk mis is met de spoeling. Succes !

Wacht even de motor zelf uit elkaar halen is niet de eerste optie, toch? Over het motorblok openmaken daarvan kun je zeggen dat fabrieken lagers in het carter drukken en ze ook stevig op de kruktap persen. De passing, die je kunt opzoeken in maattabellen/normbladen voor fabricagetoleranties, schijnt altijd een "vaste" passing te zijn, wat zoveel betekent dat je goed je best moet doen met een hamer, föhn of andere gereedschappen van de serieuze hobbyist. Hij heeft immers geen officiële passende trekkers of beter nog, een pers met passende hulpstukken? Ik schat zijn kansen om het "even" uit elkaar te halen helemaal niet zo goed in. Uwe zijn beste mogelijkheid is dan teruggaan naar waar hij de motor vandaan had. Met een kassabon ben je beter af dan handevol met gereedschap!
 
Klopt, en ALS je dan iets ontdekt, kun je fluiten naar je garantie.
Blokje wordt nu gegarandeerd lopend teruggestuurt, en dan maar hopen dat de schade meevalt en op wat coulance.
 
Hallo,
Met die passingen van deze motortjes valt 't allemaal wel mee hoor.
Mijn ervaring met deze blokjes is dat je alles meestal zonder trekkers uit elkaar kunt halen.

De motortjes kun je zonder geweld opbouwen door eerst de lagers op de krukas te doen en daarna 't geheel in 't gedeelde kartertje te plaatsen. Eerst de krukas een halve dag in de vriezer en de lagers opwarmen met een föhn. Of in badje met olie (lagers met afdichting dus NIET hé)

Geweld hoef je niet toe te passen. Waar je hier wel voor moet uit kijken is de opgebouwde krukas.
Die kan nl door geweld uitlijn raken en dan kun je zoiezo daarna je motortje weggooien.
Lagers wisselen is een ding. Een ander ding is iets wat je niet kunt wisselen en dat is 't krukpenlager. Dus daar waar 't big end van de drijfstang vastzit aan de krukas. Dit kun je niet zelf wisselen en je moet dus al gauw een nieuwe krukas kopen. Als je aan reviesie toe bent kun je ook beter een andere cillinder eropzetten.
Als je nu dus alles bij elkaar opteld kun je al gauw een nieuwe RC kopen. De standaard RC heb je al voor nog geen 200 Euries. En zoals al eerder gezegd vliegt hij daar ook mee.
Als ik 't goed heb zeggen ze dat de motortjes na een uurtje of 40 a 50 aan vervanging toe zijn, maar ik denk met de goeie smeerolie dat dat langer kan zijn.

En de garantie.....zou mooi zijn maar ik ben bang dat dat vies tegen gaat vallen.
Gr.Tino;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top