Een andere kwestie is de hoge compressie gekoppeld met de vorm van de verbrandingskamer. Deze klopvaste verbrandingskamer geeft op voorhand een idee wat je kunt verwachten qua loopeigenschappen. Een squish verbrandingskamer in race afstemming staat immers niet bekend om soepele vermogensafgifte of rustig stationair draaien, maar als ze het zó doen wordt het qua gebruiksvriendelijkheid een zooitje.
Wat je concreet duidelijk moet krijgen is de snelheid waarmee het mengsel naar het centrale punt in de boring wordt geduwd. Deze term "squish velocity" staat voor een zekere min - max. waarde die je bereikt wanneer de zuiger het BDP nadert. Dat is, een gecorrigeerde compressieverhouding van 8,4 in combinatie met een squish oppervlakte gelijk aan 65% van de boring, dat gaat niet goed komen.
Dit gaat allemaal te ver voor een motortje wat gebruikt word in een kettingzaag of in ons geval een Heli.
Over 't algemeen draaien de Zenoah's gewoon af fabriek goed. Wat Vario er aan gedaan heeft weet ik niet precies maar ik denk dat dat ook wel mee zal vallen.
Ik denk dat een 29cc al zoiezo een beetje teveel is voor een heli, ik merk dat al bij mij 26cctje.
De squish zou je kunnen meten met een stukje tin op de zuiger en evt afstellen met de voetpakking, maar dan begeef je je op 't terrein van motortuning.
Als je 't nu over een 50cc of meer 2 takt racertje hebt zou ik zeggen OK......maar een Heli nee, leuke theoretische beschouwingen maar je moet 't niet moeilijker maken dan 't is.
Dus.....'t staat leuk al die kreten, maar leg dan ook uit wat je bedoeld dan kan Uwe er ook wat mee!!! En misschien andere ook.

als mijn kettingzaag niet goed loopt ga ik niet over een grote of kleine squish nadenken en al helemaal niet of mijn squish snelheid misschien niet goed is.....dat hebben ze op de fabriek al gedaan

Gr.Tino
Laatst bewerkt: