Zenoah 26 cc startprobleem

Met Bert ben ik het dus ook totaal eens!
Ik ben met stomheid geslagen, vanwege dit soort advies...
Ik rommel dan ook maar wat met benzine heli's, en heb de ervaring met de ouder type Zenoah's G230 puh. Alleen deze motoren kunnen met een L naald instelling van 1 draai uitgedraaid. Dit vanwege de veel kleiner carburateur, en cylinder met kleinere en minder spoelpoorten.
En de G231puh en G260 puh kunnen en mogen niet met zo'n magere L naald instelling draaien laat staan kunnen overleven!
Dit is persoonlijke praktijk ervaring..
In combinatie met "gewone" olie voor mengsmering en helemaal met de te magere L naald instelling lopen de huidige Zenoah's te heet.
En wat de olie kwaliteit betreft, vraag maar eens aan Bluebird hoeveel motoren hij heeft stuk gekregen met slechte olie.
Ik zal het merk olie maar niet noemen..

Eric.

Laatst bewerkt:
Die Aspen kun je gerust verstoken (maar zet je motor wel wat vetter uiteraard). Als je je er prettiger bij voelt kun je Aspen olie bijmengen tot 1:40, maar men zegt (let wel, men zegt, dus ik geef daarop geen garantie) dat dat niet nodig is.
Ik zou wél een beetje bijmengen, puur voor mijn gevoel.

Je oude gewone benzine bijmengen met de nieuwe 1:40 Castrol RS, hangt af van welke olie dat is.
In principe moet het kunnen, maar ik zou het persoonlijk aan het eerste het beste neefje of buurjongetje met scooter of crossbrommer geven.

Oh, wacht even: zie ik nu goed dat je gewone mengsmering bij het benzinestation gekocht hebt? Die moet je NIET in je Zenoah gebruiken: De Zenoah is niet een superhoog opgevoerde 2-takt, maar vergeleken met een brommer, waar die gewone mengsmering voor bedoeld is, zijn het krachtpatsers. Een brommer mag uit 50 cc wel 0.7 kW leveren, de Zenoah levert uit 23 cc ongeveer 1.6 kW, ofwel een kleine 5 keer zoveel.
Dus GEEN pomp-mengsmering gebruiken.... NIET doen! Daar komt met tamelijk grote zekerheid die zwarte troep vandaan die in je motor zat.

Groet, Bert

@brutus
@erichevy
@bluebird (niet aanwezig), maar berichten gelezen

bedankt nog eens allen !!

oude benzine heb ik al een klant zonder geld met brommer,
dat aspen lat ik nog even staan, misschien vliegt 'n heli eens in een boom en blijft hangen en ik moet met een zaag de boom platt maken, da heb ik een stihl zaag en aspen voor nodig hahahaha

P.S. reaktie van Vario: motor word gerepareert en zou over 4 - 6 weeken terug zijn (onderdelen moeten bestellt worden enzv.)

Uwe wenst iedereen veel vliegplezier,
die meegewerkt hebben bij deze toch niet oninteressannte discussie.

Kan heel goed kloppen: Een te schrale instelling leidt tot verhoogde verbrandingstemperatuur, en die kan gerust zo hoog oplopen, dat zelfs een goede synthetische olie begint te verbranden en zijn smerende kwaliteit deels verliest.
Groet, Bert

Volgens mij maak je (en anderen) mij uit voor oliebol in de afgelopen paar posten? De ontbranding vind plaats in de kom binnen de squish en er zit geen gat in de zuiger?

Op het Varioforum is dit in elk geval allang geen discussie meer: de laatste opmerkingen er over zijn al in 2009 voorbij gekomen.

;) Ga je schamen met dit soort advies....:D

Hallo Bert, mij de maat nemen in een discussie over Vario vind ik niet eerlijk.

Volgens mij maak je (en anderen) mij uit voor oliebol in de afgelopen paar posten? De ontbranding vind plaats in de kom binnen de squish en er zit geen gat in de zuiger?
'

Nou, allereerst, is de woordkeus "oliebol" volledig de jouwe.... ik had namelijk een ;) en een :D geplaatst.... Maar als je het zo stelt: je beweert keihard dat een menggesmeerde motor geen last zou hebben van te schraal mengsel.... dan vind ik jou inderdaad een oliebol, want werkelijk IEDERE monteur weet dat dat niet zo is.....
Jouw woorden dus, niet de mijne....

Wat de plek van de ontbranding, en of er wel of geen gat in de zuiger zit, daar verder mee te maken heeft, ontgaat mij ten enen male overigens....
Ik heb in de zuiger van Uwe zijn motor geen gat zien zitten, maar wel schade door schrale afstelling en verkeerde olie gezien, en ik heb jou in deze discussie toch echt horen beweren dat die oliekwaliteit niet zo belangrijk was "omdat het toch geen hoogvermogende motoren zijn" (ik vind een litervermogen van 70 kW voor een goedkope massaproductie-chinees toch echt stevig), en dat een schrale afstelling nóóit schade kán veroorzaken. Twee missers waardoor ik je bepaald niet erg serieus neem....

Hallo Bert, mij de maat nemen in een discussie over Vario vind ik niet eerlijk.

Euh... als ik jou niet de maat mag nemen in een discussie over Vario..... wat is DEZE discussie dan???? toch ook over Vario?

Ik weet dat ruzie maken niet beleefd is, en ik zou dat ook niet moeten doen: maar Uwe heeft zojuist een motor van 550 Euro die makkelijk 200 uur probleemloos zou moeten kunnen lopen, binnen 20 uur naar zijn grootje geholpen, en als hij naar jou zou luisteren, was het over 20 uur weer prijs geweest.... maar je gedraagt je wél als een "expert"....
Dat aan dat advies ook nog het wel en wee van een heli van 2 mille hangt, maakt dat ik het behoorlijk kwalijk vind als je dergelijk slecht advies geeft.

Groet, Bert

dat ik het behoorlijk kwalijk vind als je dergelijk slecht advies geeft.

Groet, Bert

Hij (Uwe) is overigens wel zelf verantwoordelijk voor het wel en wee van zijn helikopter. Sorry, zo komt het praten over techniek vanaf mijn toetsenbord over maar heb ik het nooit kwaad bedoeld.

@ iedereen:
Ik lees dat de motor gerepareerd wordt en begrijp ik dat het verder zoeken naar de oorzaak voor de startproblemen niet meer nodig is. Kortom, Uwe is goed geadviseerd terug te gaan naar de winkel zodat zij het probleem kunnen oplossen.

Laatst bewerkt:
voor mij is die diskussie ok over ,
behalve Brutus, wat ga ik met de oude benzine doen
van de benzinestation of die van Aspen,
liefer weg doen of bijmengen (zijn 10 l benzin 1:40 en 5 l Aspen) ?

Hé hé eindelijk zijn we er........smering
Brutus, ik moet af en toe 3 keer nadenken over alles wat je zegt maar nu hoef ik 't niet te doen en ben 't helemaal met je eens.

Hier hebben we een gezegde:
In Theorie werkt niks en iedereen weet waarom.
In de praktijk werkt alles en niemand weet waarom.
Aan boord gaan theorie en praktijk samen.....
Niks werkt en niemand weet waarom!!!

Uwe, Gewoon met een schone lei beginnen. Zelf mengen en 1:40

Ik gebruik Total 2t racing.
Gewoon een goeie syntheet.

Gr.Tino

Hé hé eindelijk zijn we er........smering
Brutus, ik moet af en toe 3 keer nadenken over alles wat je zegt maar nu hoef ik 't niet te doen en ben 't helemaal met je eens.

Hier hebben we een gezegde:
In Theorie werkt niks en iedereen weet waarom.
In de praktijk werkt alles en niemand weet waarom.
Aan boord gaan theorie en praktijk samen.....
Niks werkt en niemand weet waarom!!!

Uwe, Gewoon met een schone lei beginnen. Zelf mengen en 1:40

Ik gebruik Total 2t racing.
Gewoon een goeie syntheet.

Gr.Tino

Ja !
ik zeg het in het Duits:
'' den Nagel auf den Kopf getroffen ''

Het oude mix woord in een Scooter verwerkt,
het komt nieuwe mix met Castrol RS 2-takt mix 1:40
en die Aspen verwerk ik in de Bell met rokende uitlaat !!

Alleen die wolken iets op zij schuiven,
na ja, moet ook nog op het motortje wachten,
tussendoor met Rex 450 (silent versie) vliegen.

en krijg een throttle van 40 % !!
Bij pitch 8 graden is de carburator half open (50%).

Bij de zwaardere Bell 47 is bij hover 5,5 graden throttle meer dan 50 %,
en bij 8 graden in de buurt van 65 - 70 %,

Voor RC-auto rijders moet ik zeggen, dat bij alle twee mijn helis de
carburator bij volgas tussen 65 en 80 % open gaat,

De gasklep open standen, hier vet gedrukt, zijn voor Brutus om eens goed te bekijken. Ze vertellen hem namelijk dat de motor nooit vol belast wordt terwijl de rotorbladen wel blijven draaien in het gewenste bereik. Het hart hoeft maar 40 - 80% procent te leveren en dat houdt het best vol zonder over de kop te gaan, ook als de naald toevallig op zuinig staat ingeregeld.

'
je gedraagt je wél als een "expert"....

Ook jij kan met een service handboek en internet een expert worden.

maar @zore:
je vergeet, dat deze motor permanent 15 - 20 minuten
hoge belastingen uitgezet is,
ik luisterde gisteren een uur lang naar mensen die hout zaagden,
die zaag liep nooit langer dan 3 sec. op vollast.

Zore,
Dat is de reden dat deze torretjes het meeste op de L naald vliegen.
Daardoor is de instelling van de L(ow speed needle) zo belangrijk.
Een kleine tip, direct bij het landen het gas helemaal dicht, en luisteren wat je idle van het motortje doet.
Loopt deze gelijk "solide" stationair, of jengelt hij nog een poosje na om pas veel later zn stationaire toerental aan te nemen.
Dit laatste is een indicatie dat de motor warm begint te lopen, en de L naald rijker gesteld moet worden. Voor zover bekend bij de meeste is de afstelling op de L naald reuze gevoelig.
Om met een verstelling van 0,0625 (1/16e) op de goede L naald stand te komen.
Je kunt ontzettend goed op het gehoor afstellen met de benzine heli.
Mijn ervaring is met de heli in de hoover , met nog geen doorgewarmde motor, moet hij "tikken" op de staart.
En je afstelling is juist als de heli opgewarmd, dit "tikken" minder wordt en gemiddeld nog 1 keer op de 10 seconde voorkomt. (iets vaker mag ook, dat kan iets persoonlijk zijn)
Ik persoonlijk stel mijn heli's af dat dit tikken precies weg is bij doorgewarmde motor.
Nadeel hiervan is dat je niet meer gewaarschuwd kan worden door deze "tikken"
op de staart.
Kortom die L naald is reuze gevoelig en reuze belangrijk!

Eric.

ja,
ik ben van uit gegaan, dat veel op H-naald gevlogen woord,
en L-naald voor stationair en hover is,

elke dag iets leeren met deze hobby !

De gasklep open standen, hier vet gedrukt, zijn voor Brutus om eens goed te bekijken. Ze vertellen hem namelijk dat de motor nooit vol belast wordt terwijl de rotorbladen wel blijven draaien in het gewenste bereik. Het hart hoeft maar 40 - 80% procent te leveren en dat houdt het best vol zonder over de kop te gaan, ook als de naald toevallig op zuinig staat ingeregeld.

Ook jij kan met een service handboek en internet een expert worden.

Ik heb geen handboek (wel internet, uiteraard, maar geloof me vrij, dat ik geen Zenoah manual gedownload heb; dat heb ik niet nodig)

De gasklep standen, die heb ik gezien, en mij zegt dat het volgende: staan daar gasklepstanden, of instelwaarden in de zender? in het eerste geval kan ik er wat van zeggen, in het tweede geval zijn die getallen VOLKOMEN BETEKENISLOOS....

Maar laten we er van uit gaan dat het gasklepstanden zijn. Mij zegt dat wat.... jou niet blijkbaar: Deze carburateurs zijn afschuwelijk NIET-lineair: Een Zenoah loopt bij 50% gas opening al nagenoeg 80% van zijn volle vermogen. Bij ongeveer 15~20% gas draait zo'n motor al de helft van zijn vermogen. Mijn 12 kilo BO 105 komt nauwelijks verder dan 50% gas opening bij normaal vliegen. Een 7 kilo trainer draait dus met nog veel verder gesloten gasklep. Het feit dat Uwe hogere waardes aangeeft, geeft mij vrijwel 100% zekerheid dat de getallen die hij noemt, zenderinstellingen zijn, en niet daadwerkelijke gasklep openingen.
De H-naald, komt echter pas in functie, als de gasklep ongeveer 70~75% open staat (de motor draait dan al nagenoeg tegen vol vermogen aan)....
Dus 99% van de tijd loopt de motor uitsluitend op de L naald, en dat betekent dat als deze naald te schraal staat, dan loopt de motor 99% van de tijd te schraal.... OOK tijdens de steile klim bijvoorbeeld.... Dat houd zo'n motor niet vol, ook al beweer jij van wel.... En anders heb ik een goede oplossing voor je: investeer 2500 Euro in een benzinetrainer, en maak je woorden waar.....

Zore, ik vlieg nu 7 jaar met benzine heli's.... ik krijg zéér sterk de indruk, dat jij zo'n ding zelfs nog niet van dichtbij gezien hebt. Probeer mij nu alsjeblieft niet te vertellen hoe je zo'n ding afstelt, en probeer mij ook niet af te schilderen als iemand met boekenwijsheid.... Beter gezegd: probeer niet, MIJ af te schilderen als degene die JIJ bent....

Jij hebt niet het flauwste benul hoe die motoren zich in de praktijk gedragen. Schermt met gasklep-standen waarvan je niet het flauwste benul hebt, wat die gasklepstanden nu eigenlijk betekenen, over welke vermogens (in procenten gezien) we praten, en sterker nog, wat een helimotor nu eigenlijk nodig heeft.... Jij houd bijvoorbeeld geen rekening met de korte afdaalperiodes, waarin het vermogen heel laag is, maar het toerental tamelijk hoog en de motor vrij warm vanwege de voorgaande klim. De motor heeft nu een wat rijker mengsel nodig om dit te overleven. Hierin moet je dus een compromis vinden. Jouw bewering dat "een beetje te arm niet tot schade leidt", raakt kant noch wal en is volledig op nul ervaring met DEZE motoren in DEZE toepassing gebaseerd.
Een opmerking als "met een manual en internet is iedereen expert" is dan ook behoorlijk ongepast, tenzij je hem op je zelf van tepassing acht....

Groet, Bert

@brutus:

:offtopic:
je maakt je veel te veel druk om wat te vertellen,
ik, en ik denk ook veele andere,
die een en een zamen tellen kunnen,
weeten nu om wat het gaat,
:ontopic:
over motoren, en spezieel over deze zenoah weet ik nu genoeg,
ook hoezo mijn Bell met 18 kg dubbel zo veel benzine gebruikt(e)
als mijn Trainer met 7,5 kg ......
.... anders, hoezo te trainer zo weinig gebruikte.

Uwe, je hebt gewoon domweg gelijk: ik maak me soms wat te druk....

kan er alleen slecht tegen als dit soort knetterharde onzin vertelt word.... helemaal als er door zo'n onnozele hals zaken bijgehaald worden die er niet alleen niet toe doen (gasklep-percentages) terwijl de persoon zelf niet het flauwste benul heeft wat die percentages nu precies inhouden....

Sorry voor het vervuilen van je draadje. Balen dat je zo lang op je motor moet wachten!

Groet, Bert

ooooh,
vind het goed dat draatje zo,
en de motor komt wel,
heb tussendoor ma weer tijd voor de nitro,
die kreeg nieuwe servo-gears
en carboon paddels,
verkoorte flybaar,
extra portie olie en nitro (vliegt en rookt als n'gek) ...
maar het is wel lastig, wat ook Jonkje stoorte,
als dat ding niet vliegt an te koort an onderdelen is het ook niks.
...zo, nu heb ik dat draatje ook iets verstoort,
sorry

Mijn ervaring is met de heli in de hoover , met nog geen doorgewarmde motor, moet hij "tikken" op de staart.
En je afstelling is juist als de heli opgewarmd, dit "tikken" minder wordt en gemiddeld nog 1 keer op de 10 seconde voorkomt. (iets vaker mag ook, dat kan iets persoonlijk zijn)

Eric.

En om dan maar weer in elk geval een beetje on topic terug te komen:

Eric,

Dat is een methode die best eens bruikbaar zou kunnen zijn voor trainers, dat weet ik niet. Bij zwaardere schaalheli's hoover je bij hogere vermogens en staat de gasklep verder open, en draai je dus ook in een ander gedeelte van de mengselkarakteristiek.

Bij mij lopen ze dan in elk geval gewoon goed door, en is er eigenlijk geen overgang tussen zo nu en dan tikken of constant lopen: een tandje rijker en hij bokt en sputtert continue, een tandje armer en hij loopt constant (ik draai altijd de motor warm, dus ik weet niet hoe het zit met "koude" motor). De kunst is, zo dicht mogelijk tegen dat bokken aan te zitten, zónder dat hij daadwerkelijk begint te bokken.
Hoe dan ook, deze carburateurs zijn zonder meer bruikbaar af te stellen, maar het zal altijd een compromis blijven, tenzij ze iets heel nieuws uitvinden (een CV carb of zo).

Groet, Bert

Dat tikken dat doet die trainer van mij ook, zeg maar net tegen 't viertakten aan als je luistert.
Als hij warm is dan draait hij als een zonnetje.
Ik heb eigenlijk helemaal niks aan mijn carburateurtje versteld.
Ik vlieg met een WT643 op een 26cc.

De G20 prutteld en proest als hij nog koud is. en roken hé, maar owee als hij wakker is..........

Gr.Tino

Back