Zin en onzin van power boxen

Sleurhutje, ik denk dat je de specs ven deze ontvangers eens moet lezen
http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/Files/AR9100_Manual_LR.pdf

> Op de foto's van XYZ zie je de mogelijke gevolgen van alle servo's
> voeden via het dunne printspoortje
Echt niet.
En bij de ontvanger zijn niet de spoortjes het probleem geweest waar
door deze ontvanger is gaan smelten, maar de connectoren van de servo's
die kunnen die stromen namelijk helemaal niet aan. Dit geld trouwens
bijna alle ontvangers.

Even voor de duidelijkheid deze ontvanger kan 35A continue leveren aan
de servo's en piek 50A door dat de RX accu's de grote stromen konden
leveren is hij blijven vliegen. Een spanningsregelaar had dit niet aan
gekunt en daardoor zou de spanning dus onder de ontvanger minimale
spanning komen met als gevolg crash.

Een power box had bij deze situatie waarschijnlijk een crash als resultaat
gehad, door de hoog stroom die door de servo en een kortsluiting tot
gevolg had het een powerbox met een regelaar geen spanning meer
kunnen lever want die dingen kunnen maar een ampère of 7 tot 10
continue leveren.

Jij zegt dat bij somige powerboxen de afzonderlijke servos's gezekerd
zijn, waar kan ik dat lezen, ik heb de power box site en emcotec site
behoorlijk zitten door spitten maar ik kan daar niks over vinden.

Ik heb zelf wel een idee om het in een simple voedingsprint toe te
voegen door een polyfuse van 2 tot 3.5A in iedere servo kanaal te zetten
Dit zijn zelf herstellende zekeringen.

http://www.littelfuse.com/data/en/Data_Sheets/Littelfuse_LoRho_PTC.pdf
Van deze zijn de spanning nog te laag,

Bart,

Ik sluit me aan bij Berto zijn verhaal.

Moet wel zeggen dat ik vandaag voor het eerst een power box gekocht heb, maar deze is voor een Grote Yak waar 8 digitale servo's in komen die elk max 4 a kunnen trekken(kortsluitspanning).
Hier zag ik wel het nut in om een power box te gebruiken, maar voor zo'n "klein"kistje als de Sting zou ik het overbodig vinden en zonde van het gewicht.
Wel raad ik je aan 2 2s lipo's minimaal 1500 mah te gebruiken met een accu bewaking, kost relatief weinig en kan je veel problemen besparen.

MVG

Edwin.

ik zou toch verwachten dat een powerbox ook rekening houdt met meer veiligheid in het model?

dus zodra een servo teveel belasting trekt de poort uit te schakelen door bv een thermische afslag. Op die manier komt de servo vanzelf weer in als die minder stroom trekt mocht het geen volle sluiting zijn geweest.

Die powerboxen kosten vaak al een aardig bedrag. Als dat alleen een regelaar is met een paar stekkers dan is mijn conclusie dat men getild wordt ;)

@XYZ: Dat kan Spektrum wel opgeven maar je hebt zelf ervaren dat een draadje van 0,25mm niet veel meer dan 2A kan hebben. Daarboven zal het draadje door zijn eigen weerstand dusdanig warm worden dat afscherming weg smelt. Ook een printspoor van 1mm breed en 0,1mm dik (0,2mm bij dubbelzijdige print) zal dergelijke stromen niet aan kunnen. Zeker niet bij de middelste aansluitingen. En Spektrum is niet beter dan de lang beproefde en bewezen feiten over stromen, printsporen en draaddiktes. ;)

Mijn schatting is dat er meer dan 20A door die ontvanger is gegaan,
anders hadden alle andere servos nog perfect gewerkt, en de rest was dus
echt heel traag. En de boel fikt niet af met die lage stromen die jij noemt.
En Spektrum schrijft echt niks op wat ze niet kunnen, is een USA merk

kabels zijn allemaal 0.35 mm2, om zo'n kabel te laten smelten, en dit
doet met een servo steker .
full

loopt er meer dan 10A, door die ene rudder kabel.

Daarna is e kortsluiting dicht bij de ontvanger ontstaan, waar door nog vele grotere stromen door de ontvanger zijn gaan lopen.

Ik heb die AR9100 van binnen gezien en die zijn echt voor die stromen gemaakt, anders heeft deze ontvanger met deze accu aansluitingen ook helemaal geen zin.

Oja, ik stop de zelfde ontvanger nu in een 2.7 meter, omdat ik er gewoon vertrouwen in heb.

Zolang die powerbox fabrikanten niet vertellen wat er in die dingen zitten koop ik er geen, want op het moment vind ik het gewoon overprice spannings regelaars. met servo aansluitingen.
- Mij interesseer servo matching niet
- wil geen regelaar ( kan alleen maar kapot )
- accu wissel zit in de groter Spektrum ontvangers

Dan blijft er met de informatie die ik nu heb een printplaat met servo aansluitingen over, voor 250 + Euro.

Stel dat er dus van die polyfuses in zitten, is het nog steeds veel te duur
die dingen kosten 50 cent per stuk.

Bart,

Laatst bewerkt door een moderator:
Een mede oorzaak van het probleem van XYZ is ook dat de servo kabels lekker strak zijn aangetrokken met ty-raps. Vermoedelijk is die servo als eerste doorgebrand. Deze heeft voor kortsluiting gezorgd waardoor de servokabel heet is geworden. Deze heeft doordat die in een bundel vastzat meerdere kabels samen gesmolten met alle gevolgen van dien. Deze vorm van kortsluiting van enkele servo's kan er voor zorgen dat een ontvanger uitfikt.

Let wel, ik zeg hierbij niet dat je er maar een kabel salade van moet maken in je model, maar als je de kabels bundelt doe dat niet te strak zodat er lucht tussen zit. Zeer zeker als er grotere stromen door de kabels moeten dan normaal.

helemaal mee eens dat het bij elkaar binden het probleem alleen maar
groter maakte. Ik bind ze ook niet meer aan elkaar vast, en gebruik nu
alleen nog maar silicone kabels, deze zijn veel meer tegen hitten bestand

full

als de normale. Maar dan blijft er nog steeds een zwak punt dat de servos
niet met silicone kabels geleverd worden en dat er nog servo sekers af en
toe gebruikt worden. Naar de ailerons zitten nog een verloop en naar de rudder.

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor AWG22 (standaard voor grotere servo's, ongeveer 0,32 mm2) staat 7A continu bij vrije montage. Ik weet niet of je het wel eens geprobeerd hebt maar bij 1,5A continu wordt zo'n draadje merkbaar warmer en bij 2,5A dusdanig dat de ommanteling zacht wordt. Zoals TC01 ook aangeeft zal een bindertje snel de ommanteling doorsnijden met sluiting tot gevolg. Dat geldt ook voor printsporen.

Lage spanningen en hoge stromen zijn vervelend voor een draadje. Mijn Duo Plus 50 lader is voorzien van 2,5 mm2 draden maar als ik 10A trek, ga je het vinyl ruiken en wordt de mantel al merkbaar slapper. :? Ik zou met mijn ervaringen in de (micro)elektronica nooit vertrouwen op dergelijke specificaties. In mijn 3D-vlieger (1,6m spanwijdte) heb ik 2x1,5 mm2 voor de servovoeding naar de staart liggen. Vanaf dat punt rest nog 7cm van de voedingslijnen naar de digitale servo's via de servodraadjes (die vrij liggen). De voedingslijnen zitten aan de andere kant op een 10A BEC.

En de microzekeringen zitten zeker in een goede powerbox. Veel meer zal er niet in zitten. Vanwege de vaagheid kunnen ze er teveel voor vragen. ;)

Sleurhutje, ik denk dat je de specs ven deze ontvangers eens moet lezen
http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/Files/AR9100_Manual_LR.pdf

> Op de foto's van XYZ zie je de mogelijke gevolgen van alle servo's
> voeden via het dunne printspoortje
Echt niet.
En bij de ontvanger zijn niet de spoortjes het probleem geweest waar
door deze ontvanger is gaan smelten, maar de connectoren van de servo's
die kunnen die stromen namelijk helemaal niet aan. Dit geld trouwens
bijna alle ontvangers.

Even voor de duidelijkheid deze ontvanger kan 35A continue leveren aan
de servo's en piek 50A door dat de RX accu's de grote stromen konden
leveren is hij blijven vliegen. Een spanningsregelaar had dit niet aan
gekunt en daardoor zou de spanning dus onder de ontvanger minimale
spanning komen met als gevolg crash.

Een power box had bij deze situatie waarschijnlijk een crash als resultaat
gehad, door de hoog stroom die door de servo en een kortsluiting tot
gevolg had het een powerbox met een regelaar geen spanning meer
kunnen lever want die dingen kunnen maar een ampère of 7 tot 10
continue leveren.

Jij zegt dat bij somige powerboxen de afzonderlijke servos's gezekerd
zijn, waar kan ik dat lezen, ik heb de power box site en emcotec site
behoorlijk zitten door spitten maar ik kan daar niks over vinden.

Ik heb zelf wel een idee om het in een simple voedingsprint toe te
voegen door een polyfuse van 2 tot 3.5A in iedere servo kanaal te zetten
Dit zijn zelf herstellende zekeringen.

http://www.littelfuse.com/data/en/Data_Sheets/Littelfuse_LoRho_PTC.pdf
Van deze zijn de spanning nog te laag,

Bart,

Je praat hier dan wel over beesten van servo's de sterkste servo die hierin komt is doet iets van 8 kg (S3305 fatuba) en dat is op flaps.

Wat mij nog altijd verbaast is waarom men nog steeds op 4 cellen vliegt. Nominale spanning is in rust 4,8V en bij zware belasting kan de spanning per cel al rap naar de 0,9V tot 1,1V zakken. Ik zou het toch niet aandurven mijn (digitale) servo's op 4,4V te zetten. Dat is vragen om problemen. Daarnaast is 4 cellen leuk voor de zomermaanden maar als het wat kouder is zal de nuttige capaciteit van de accu snel afnemen. Op de club zijn er de afgelopen jaren genoeg neer gegaan door spanningsproblemen. Pakketje was niets mis mee maar kon het vermogen niet leveren.

Gewoon een beetje 2S of 3S LiPo met geschakelde BEC (UBEC) die voldoende (piek)stroom kan leveren. En daar dan wel een LiPo onderspanningsalarm op zetten. ;) Wil je zekerheid dan neem je alles dubbel en de uitgangen van de BEC's doe je via een dikke diode in de plus bij elkaar. Heb je het dubbele vermogen en bij calamiteiten werkt 50% nog.

Veel powerboxen zijn vooral bedoeld om de stroomvoorziening van de servo's in goede banen te leiden. Op de foto's van XYZ zie je de mogelijke gevolgen van alle servo's voeden via het dunne printspoortje in de ontvanger of problemen met een specifieke servo. Bij het trekken van teveel stroom door alle servo's gelijktijdig of bij bijvoorbeeld sluiting in één servo blaas je alles eruit. Een powerbox heeft per servo dikkere printsporen om hogere stromen aan te kunnen en als je een hele luxe hebt, kunnen daar zelfs zekeringen in opgenomen zijn die doorslaan als één servo bijvoorbeeld sluiting zou maken. In dat geval zal de probleemservo niet meer functioneren maar alle andere elektronica blijft werken.

Dus bij gebruik van veel servo's, vooral digitale en zwaar belaste servo's, is het gebruik van een powerbox voor de spanningsvoorziening een must. Als "fail over" voor de ontvanger is en blijft discutabel. :D

In de staart zitten 3 servos "nicad use only" (dus niet meer dan 4.8 volt) Lipos kunnen pieken ook met regeling en daarbij komt dat ik niet te veel zooi in de kist wil hebben a. wegens ruimte b. hoe minder er inzit hoe minder er stuk kan gaan.c. gewicht

heb even naar die power jack gekeken, zit naar mijn mening 1 nadeel aan.
er zitten maar twee 1A regelaars in. Plus punt is wel de servo puls amplifier.
Die twee regelaars zorgen wel voor een scheiding van de twee ontvanger accu's.

Je kunt ook direct de twee RX accu's op een aparte servo kanaal direct aan de ontvanger aansluiten, Als ik het zo lees heb je meer dan voldoende.
Een nadeel is dat je RX accu's niet gescheiden zijn, dit kun je makkelijk met een schottky diode in serie met iedere RX accu regelen.

Waarom wil je de twee accu's niet parallel, als 1 van de cellen kortsluit, doordat hij kapot gaat, gaat hij de ander accu leeg trekken.

Gerard het probleem wat ik heb gehad, kan ook makkelijk met minder sterke servo's, als de servo kortsluiting maakt doordat hij kapot gaat, gaan die stroom nog steeds lopen. Maar

Bart,

heb even naar die power jack gekeken, zit naar mijn mening 1 nadeel aan.
er zitten maar twee 1A regelaars in. Plus punt is wel de servo puls amplifier.
Die twee regelaars zorgen wel voor een scheiding van de twee ontvanger accu's.

Je kunt ook direct de twee RX accu's op een aparte servo kanaal direct aan de ontvanger aansluiten, Als ik het zo lees heb je meer dan voldoende.
Een nadeel is dat je RX accu's niet gescheiden zijn, dit kun je makkelijk met een schottky diode in serie met iedere RX accu regelen.

Waarom wil je de twee accu's niet parallel, als 1 van de cellen kortsluit, doordat hij kapot gaat, gaat hij de ander accu leeg trekken.

Gerard het probleem wat ik heb gehad, kan ook makkelijk met minder sterke servo's, als de servo kortsluiting maakt doordat hij kapot gaat, gaan die stroom nog steeds lopen. Maar

Bart,

Ik denk dat ik bij mijn originele plan blijf 1 accu wel dubbele draden voor de zekerheid. verder niets geen troep erin gaat ook zeer moeizaam qua ruimte. wel ge ik de ontvanger op een plaatje zetten zodat deze loskomt dat er koele lucht omheen kan stromen.

gj

Hmm, deze discussie heeft al een paar keer gewoed meen ik.

Even mijn mening hierover:
In de luchtvaart is het gebruikelijk om op kritische plaatsen in je systemen "redundancy" ( Redundantie - Wikipedia ) te hebben. Ofwel dat de zaak (minimaal) blijft doordraaien en je niet gelijk uit de lucht plettert.
Vandaar minimaal 2 motoren, twee piloten, meervoudig hydraulisch, pneumatisch en elektrische systemen.

Het is een filosofie, en bvb Boeing en Airbus hebben daar zo hun eigen kijk op, vertaald naar modelbouw zeg ik dus vaak: je moet een systeem gebruiken waarbij je je goed bij voelt.
Dat je er binnen redelijke mogelijkheden alles aan doet je model zo veilig mogelijk te maken.
De keuze wordt bepaald oa door je eigen ervaring en het model waarin je het toepast. Uiteraard ook door je portemonnee.

Een Easy Glider vliegt prima met een enkelvoudig systeem. Een verdubbeling zou het model zwaarder maken (zo je er al plaats voor hebt), en weinig veiligheid (lees naar de buitenwereld toe) opleveren. Nou kun je eindeloos discussiëren over het gevaar van modelvliegtuigen, ook een op hol geslagen Easy Glider met volgas zou ik niet graag tegen mijn koppie willen krijgen.

Het wordt anders als je met grote, dure, complexe of snelle modellen gaat werken. Niet alleen is het risico van deze modellen groter (naar buiten toe), maar je wilt zo'n model waar je lang aan gebouwd hebt en/of duur is geworden, niet zomaar kwijt.

Het bouwen van veilige(re) modelvliegtuigen is natuurlijk niet een kwestie van een powerboksie hier en daar en klaar ben je. Het is een traject van goede keuzes maken bij de bouw en de inrichting van je systemen. Naast een goede constructie hoort daar passende besturing bij. Dat zijn goede kwaliteit servo's en die hebben vaak "dorst" als ze moeten werken, dus waarom geen goede betrouwbare voeding.

Op zich is een goed werkend systeem met één accu naar het KISS principe ook niet slecht. Evenmin dat als je parachute springt dat ook met één chute kan. Ik betwijfel overigens of er mensen zijn die dat doen. Een reserve brengt naast een grote veiligheidsmarge echter ook gevaar, er zijn ook mensen verongelukt door het prematuur openen van die reserve chute.

Al vele jaren geleden vloog ik (en een handvol anderen) met dubbele ontvangers in grote en complexe kisten.
Nodig? In ieder geval gaf dat een prettig gevoel. Maar als iemand zijn zender op jouw frequentie zette, was het ook gedaan. Hoera voor de 2.4, die schrik is nu voorbij.
De dubbele ontvanger met ieder een eigen voeding heeft mij 2 kisten voor een crash behoed.

Maar de 2.4 is gevoeliger voor spanningsdips, de 35 stopte bij een dip misschien heel even, maar pakte direct daarna de draad weer op. Er zijn 2.4 systemen die 4 seconden doen over een "reboot". Genoeg voor een hartverzakking als je een jet vliegt en waarschijnlijk al te laat om een crash te vermijden.
Onlangs nog met een kleine zwever meegemaakt en heb nu resoluut AL mijn (kleinere) modellen die nog met 4 cellen vlogen geparkeerd totdat er óf 5 cellen in zitten, óf een Lipo met een geschikte BEC. De meeste 2.4 fabrikanten schrijven ook 5 cellen voor.

Ik vlieg mijn jets, grote zwevers en slepers uitsluitend met "Weiches". Veel Emcotecs en een paar Powerboxen.
Ook ik heb zo'n ervaring als XYZ en toen heeft de Emco de kortstuiting afgevangen, de ontvanger was nog heel, maar de Emco bleef doorwerken maar moest wel gereviseerd worden. Bekabeling naar en servo zelf waren in rook opgegaan. Het gebeurde gelukkig op de grond....
Plus een dikke zwever verloren doordat er 2 (verschillende :( )akku's direkt in de ontvanger gestoken waren, en toen die ene de geest gaf....(wist ik toen veel...)

Nederland is een land van afmaaien wat boven het koren uitsteekt, ook in modelbouwland, soms wordt de aanwezigheid van een powerbox als "patserig" afgedaan, een uiterst sentimentele en een wat jaloerse benadering.
Vlieg je dure kisten dan is de powerbox slechts een klein beetje meer van de grote hap. Hebben de eigenaren daar een goed gevoel bij, laat iedereen in zijn waarde, ze bedoelen het goed. Ik heb meer problemen met vliegers die een dure zender kopen en nog geen simpele mixer kunnen instellen.

Naast de "weiche" functie doen de meeste powerboxen véél meer, zoals Berto ook al schrijft, zie daarvoor de beschrijvingen op de Emcotec en Deutsch sites. Oa vanwege de powerboxen heb ik afscheid genomen van de ontstoorfilters, die hatelijke ringkernen.

Maar je kunt in elk systeem "gaten" schieten, niks is 100% safe. Ondanks al het veiligheidsdenken binnen de luchtvaart verongelukken er vliegtuigen met veel doden als gevolg.
De UAV industrie (militaire toepassing van onbemande vliegtuigen) weet daar ook alles van, die hebben vergelijkbare problemen als wij en ook daar verongelukken ieder jaar weer ZEER dure "modellen" ondanks hoogwaardige en meervoudig redundante systemen (w.o. twee bedieningsstations, waarvan de tweede het direct kan overnemen als de eerste failt).....

Binnen BIGGS hebben wij een stelregel dat alle grote sleepkisten van een dubbele voeding voorzien moeten zijn en de nieuwe regeling voor modelvliegtuigen boven de 25 kg (die zéér traag verloopt) zal ook een dubbele stroombron als vereiste hebben.

O, de Eneloops: gebruik ik al vele jaren. Ze zijn prima in een zender (idd de zelfontlading is minimaal) of kisten met een laag verbruik en geen stroom pieken. Ze kunnen namelijk geen hoog vermogen afgeven (je zult ze ook nooit als aandrijvings accu zien) en je kunt ze niet echt snelladen. Verder zijn ze prima.

Tot slot een ouwe bekende uit de luchtvaart:
If You think safety is expensive, try an accident.

Laatst bewerkt:
eneloop cellen

Hallo Richard,

Je schrijft:
Ze kunnen namelijk geen hoog vermogen afgeven (je zult ze ook nooit als aandrijvings accu zien)

Kun je misschien wat specifieker zijn omtrent geen hoog vermogen, is het af te nemen vermogen gelijk aan een normale NIMH cel?

Alvast bedankt

Groet Hans

In de luchtvaart is het gebruikelijk om op kritische plaatsen in je systemen "redundancy" ( Redundantie - Wikipedia ) te hebben. Ofwel dat de zaak (minimaal) blijft doordraaien en je niet gelijk uit de lucht plettert.
Vandaar minimaal 2 motoren, twee piloten, meervoudig hydraulisch, pneumatisch en elektrische systemen.
Dat is dan wel weer alleen voor de "grotere" luchtvaart.

In de "kleine" luchtvaart is alles gewoon enkel uitgevoerd.

Vast gestelde eisen voor modellen boven de 25kg is hier of daar wel begrijpelijk, je moet ergens een grens trekken met betrekking tot de regelgeving en veiligheid (al is het IVW die vaak kwijt :lol: ).

Back