Zippy vs. Hyperion; fabels en feiten

• Topicstarter Topicstarter Henri Zikken
  • Startdatum Startdatum
Begin aub niet over flightpower of polyquest...... of heb ik echt zoveel pech? Die merken gingen stuk door er naar te kijken. Daarvan waren alle 6 packs stuk na 30 vluchten licht belast. Compleet geen fut meer, een ontvanger accu leverde nog meer vermogen!

Ik denk dat je met lipo's, welke dan ook, gewoon geluk moet hebben. De "merken" controleren gewoon beter voordat het op de markt komt dus minder kans op rommel er tussen maar alles kan stuk.

Klopt, hyperion bevalt me nu nog heel erg goed. Ook de meeste oudere packs doen het nog erg goed. Alle hxt en zippy's liggen in de container inmiddels, de meeste door bol worden of het uitvallen van cellen.

Fabriek maakt ook geen bal uit, controle is veel belangrijker. Als merk 1 alles zo op de markt gooit en 2 eerst de cellen matched en controleerd dan is 2 duurder maar ook veel beter, terwijl het dezelfde cellen zijn. Toch betaal ik liever voor merk 2.

Zippy is me gewoon te slecht bevallen. Prestaties ok maar uitval en levensduur vallen tegen. Ik belast ze niet zo erg dus 40C heeft voor mij geen meerwaarde. Als ik packs ontvang die bij aankomst al cellen hebben met nog geen 3V dan is de eind controle gewoon enorm slecht, als het er al is. Dan liever hyperions uit een NL shop zodat terug sturen niet duurder is dan de packs.

40C geen meerwaarde, het gaat niet zo zeer om de belastbaarheid alleen.
Je kist verbruikt net als vroeger b.v nog steeds maar 45A maar je lipo kan 200A dus de lipo gaat lang mee.
Om die reden+ nieuwe generatie, daarom gaan ze zo lang mee.

Als hyperion met 15C lipo,s komt dan gaan ze ook geen 300+ mee.

Met een auto met 1.2 liter motor 160km/h rijden en de motor loopt op zijn tenen en is volgas.
Doe je hetzelfde met een 3.0 liter die rijdt het op zijn sloffen.

Doe het lang met beide dan is de kleine motor zo stuk.

Maar het is ieder zijn keuze natuurlijk.
Wel zeg ik
hyperion 2100mAh 3 cell CX 25C kost 35.15€+6.75=+- 42€
Als ik dan een flifhtmax tegenhanger voor 12€ thuis op de deurmat heb...

Dan kan die hyperion 2x langer mee gaan maar dan nog is ie bijna 2x duurder.

Ik kan me voorstellen dat grote lipo,s ivm kans op een slechte cell liever in NL gekocht worden.

Edit: flightpower = NO power
Ze zijn van naam veranderd omdat ze een slechte naam gekregen hebben.
Ze leveren nu onder de naam bionic, al zouden ze wel meteen met een nieuwe generatie begonnen zijn dus mag hopen dat de kwaliteit beter is.
Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Laatst bewerkt:
Wellicht zijn de rhino's wat te duur vergeleken met de zippy's. Toch zijn beiden 25C en worden de hyperion's een stuk minder warm. Als je van beiden 40C neemt voor dezelfde belasting worden ze allebei niet meer warm. Levensduur verschil wordt dan wellicht kleiner. Dan zijn de 25C hyperion's altijd nog lichter dan de 40C zippy's en beiden worden niet warm en gaan dus lang mee. De keus is dus aan jezelf. Slechte ervaring met een merk en ik koop het niet snel weer. Dan liever een betrouwbaar pack was duurder is. Ik ben met zippy's niet goedkoper uit. Wellicht met wat meer geluk de volgende keer.

Wellicht zijn de rhino's wat te duur vergeleken met de zippy's. Toch zijn beiden 25C en worden de hyperion's een stuk minder warm. Als je van beiden 40C neemt voor dezelfde belasting worden ze allebei niet meer warm. Levensduur verschil wordt dan wellicht kleiner. Dan zijn de 25C hyperion's altijd nog lichter dan de 40C zippy's en beiden worden niet warm en gaan dus lang mee. De keus is dus aan jezelf. Slechte ervaring met een merk en ik koop het niet snel weer. Dan liever een betrouwbaar pack was duurder is. Ik ben met zippy's niet goedkoper uit. Wellicht met wat meer geluk de volgende keer.

Kijk als je in het algemeen aan mij vraagt wat is beter:
zippy of hyperion.
Dan zeg ik hyperion.
Dan leg ik de prijs er naast en dan wordt het een andere keuze voor mij.
En dan met name de nieuwe 40C reeks.

Ik zeg alleen geef een flightmaxx 40/50C eens de kans.
Ik vlieg nu met een aerobatics extra mx met 6 cell 2650mAh 40C en de power is super.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 2650mAh 6S1P 40C $47.99
Prijs is minder dan 1/3 van de prijs van een hyperion.
Gewicht is vergeleken met een H 2600mAh vx 60 gram meer maar is ook 50mAh minder dus veel verschil is er niet.

turnigy is minder met mijn ervaring.
Daarom blijf ik voortaan bij flightmax voor de zekerheid.
Nou ja zekerheid heb er nog nooit problemen mee gehad met ruim 20 lipo,s en bestel 1 turnigy en is niet goed.
Ook al komen ze misschien wel uit de zelfde fabriek maar dat weet je niet zeker.

In elk geval ben ik met name fan van de 40/50C reeks van flightmaxx.
En ik denk dat ze gewaagd zijn aan de hyperion VX serie.
De andere reeks is minder dan hyperion maar wel veel goedkoper.

Luxe probleem :p

Tja, wellicht is de flightmax 40C serie beter en zit er minder uitval tussen. Betere prestaties vereisen een beter productie proces dus wellicht ook minder uitval. Wellicht probeer ik ooit weer een set, als ik aan vervanging toe ben maar zeker voor de kleinere packs neem ik geen risico :)

Ze zijn van naam veranderd omdat ze een slechte naam gekregen hebben.
Ze leveren nu onder de naam bionic, al zouden ze wel meteen met een nieuwe generatie begonnen zijn dus mag hopen dat de kwaliteit beter is.
Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Dit is de grootste onzin dat ik in mijn leven al gelezen heb... (ofja, bijna toch lol)

Tja, flightpower leveren geen vermogen en geen service na een paar keer gebruik ;) Stelletje idioten zijn het. En maar ontkennen dat er een probleem mee is terwijl je het veel meer hoort. En als het nu 1 cell of 1 pack is of na een mishandeling oid maar ze gaan gewoon vanzelf stuk allemaal tegelijk. Ik heb hier ook 4 zgan polyquest packs, compleet geen fut. De leveren nog net 20A, en dat voor 3700 packs..... rommel eerste klas. Ze zijn alleen sterk in het adverteren ;)

Tja, flightpower leveren geen vermogen en geen service na een paar keer gebruik ;) Stelletje idioten zijn het. En maar ontkennen dat er een probleem mee is terwijl je het veel meer hoort. En als het nu 1 cell of 1 pack is of na een mishandeling oid maar ze gaan gewoon vanzelf stuk allemaal tegelijk. Ik heb hier ook 4 zgan polyquest packs, compleet geen fut. De leveren nog net 20A, en dat voor 3700 packs..... rommel eerste klas. Ze zijn alleen sterk in het adverteren ;)

Van mij mag je een merk zoveel afbreken als je wil :-) (wel raar dat alles dat geen hyperion is bij jou kapot gaat...)
maar zo een onzin in de wereld sturen dat FlightPower weg is en het nu Bionic is, hmmmm

FlightPower in de US:
FlightPower Premium Quality LiPo Batteries

FlightPower in Europa (onder naam FlightTech/energion solutions):
FlightTech, FlightTech XS 50C Lithium Polymer, EONX-30 LiPo, EONX Lite LiPo, FlightPower, Bantam, Premier Kites, PowerBox Systems, MS Composit, TrakPower, Mejzlik Propellers - High Performance RC products from - Energon Solutions Ltd

Bionic:
BIONIC BATTERIES - WE GET YOU POWERED

Dus er is geen sprake van dat FlightPower zou weg zijn en dat het nu bionic is.
Ik heb nu een 4tal bionic packs in gebruik en ik ben er zeer (tot nu toe) tevreden van.

Laatst bewerkt:
Flighpower heeft een keer te kennen gegeven een nieuwe leverancier te hebben gekozen ivm kwaliteitsproblemen met de oude leverancier...

Maar daar gaat dit draadje helemaal niet over!!!

Dit is de grootste onzin dat ik in mijn leven al gelezen heb... (ofja, bijna toch lol)

Niet overdrijven he.
Dat is toch wat ik er van gelezen heb.
En zou er zeker niet raar van kijken. Als je ziet hoeveel merken dit wel niet doen.
Normaal alleen om meer markt te bedekken maar kan ook om van naam te veranderen.
Volgens mij heeft hyperion nog 10 merkjes gelanceert van sommige van hun laders. Zelfde spul ander labeltje.
Zelf laatst nog een mega power poseidon 6 cell lader verkocht wat een hyperion lader is van binnen.
http://www.rctechnics.eu/hyperion-0606iad-6sacdc-charger-p-2331.html
http://shopping.rcmodel.hk/product_...ts_id=14032&osCsid=ppvkfqitept53osv9k0s70ted2

Maar oke kan het nergens bevestigen.
In elk geval heb ik veel flightpower lipo,s gezien die snel niks meer waard waren.
Bionic heeft leuke specs maar is ook wel weer prijzig.
Heb er zoals gezegt geen ervaring mee.

Ontopic maar weer.

Laatst bewerkt:
Mbt. flightpower; bij mijn weten levert flightpower nu dezelfde cellen als hyperion. De 'stacked an rolled' versies, die met 5C geladen mogen worden.

Hoewel ik er geen directe ervaring mee heb, vermoed ik dat de huidige generatie flightpower packs prima zijn. Het enige nadeel van die packs is dat er flightpower op staat en flightpower vasteberaden lijkt te zijn zichzelf uit de markt te prijzen.

De vorige generatie flightpowers was, in vergelijking tot de concurrentie, gewoon troep. Zippies waren meetbaar beter. Flightpower's eigen verklaring hiervoor was, in een mea culpa, dat ze te lang bij Enerland als cellenleverancier zijn blijven plakken.

Wat flightpower daarin te verwijten valt, is dat ze een periode lang willens en wetens minderwaardige lipo's hebben uitgeleverd tegen topprijzen, en ook toen dat bekend werd en ze het zelf ook moesten toegeven, er verder niets mee gedaan hebben.

Rhino's zijn zippy cellen. Daarmee kunnen we die kwestie sluiten; de vermeende verschillen zijn er gewoon niet. Er staat op op 'Rhino, by zippy'.

Dit vergelijk gaat over hyperions versus zippy.

@Yeti666: ik heb nog geen eindconclusies getrokken, maar wat jij zegt klopt niet. Wat ik zie is dat dit 150 vluchten oude zippy pack, overal ongeveer 0.5v lager zit, ook in de dips. Op de punten waar veel stroom gevraagd wordt, doet de zippy het niet slechter dan op punten waar amper stroom gevraagd wordt.

Het belangrijkste verschil dat ik tussen Zippy/Turnigy en Hyperions heb gemerkt, is dat als je echt op het eind van de capaciteit komt, de Zippy/Turnigy's nog enigszins langzaam inzakken en het bij de Hyperions in één keer op is. Dat maakt bij de Hyperions dus een soft cut-off van de regelaar redelijk riskant (kostte Derk v.d. Vecht bij de FMS een Sebart Sukhoi 29S 140E). :?

Tijdens een lage rolling harrier was ineens de stroom op waardoor de landing wat harder werd dan geplanned. Het plankje waar het onderstel op geschroefd zit heeft het begeven. Dit met wat lijm weer terug geplaatst en de volgende dag weer gevlogen. Met de timer een minuut vroeger afgesteld uiteraard.

Het pack waar het om ging was een Hyperion EX 4200 45C 10s. De spanning van deze akku ligt toch wel veel hoger dan alle andere die we in de Sukhoi ooit gebruikt hebben, bij 100A hoor je de prop zelfs even overtrekken als je uit een torque roll verticaal weg trekt. De enorm vlakke ontlaad curve is ideaal voor F3A vliegen daar de 2 mixers die aan het gas gekoppeld zijn gedurende de hele vlucht perfekt afgesteld blijven. Mede hier door kon Derk een week later de tweede plaats behalen bij de internationale F3A world cup wedstrijd in Grandrieu. De Hyperion EX 4200 45C 10s lijkt een blijverdje te worden!
sivry12.jpg

De enorm vlakke ontlaad curve is ideaal voor F3A vliegen

Uit de meetgegevens hier, blijkt dat die curve identiek is aan de zippies. Niet vlakker.

Ik verwacht dat als ik de nieuwe zippies binnen heb, ook het laatste halve voltje verschil weg is.

Hoe dan ook - meten is weten en uit de eerste meting is niet te concluderen dat de Hyperions een meer of minder vlakke ontlaadcurve hebben.

Met alle respect, geloof ik niet dat de accus iets te maken hebben met het behalen van een 2e plek. Die plek had ie met zippies of flightpowers ook gehaald naar mijn mening.

Misschien ook handig om even de gewichten van de packs erbij te vermelden. Gelijke accu's met en flink verschil in gewicht geven toch het gevoel van een betere performance.

Dat is geheel waar, Bert, 25C hyperions inderdaad, 2x 4s, dus in effect een 8s pakket.

De stelling was dat Hyperions een vlakkere ontlaadcurve hebben. Die stelling heb ik tot nu toe bij alle Hyperions gezien, zonder een voorbehoud dat dat alleen voor de relatief nieuwe 45C packs zou gelden.

Voor de 25C varianten is het dus in elk geval vooralsnog niet bewezen. Het kan best zijn dat dit nog gaat gebeuren, ik ga immers nog veel meer metingen doen, echter gebaseerd op deze eerste meting, lijkt mij het onwaarschijnlijk dat daar uit gaat komen dat de 25C een vlakkere ontlaadcurve hebben.

Voor wat betreft gewicht, het 8s zippy pack zit op 1015 gram. Het 8s Hyperion pack weegt 980 gram.

Ik zie ook wel voordelen aan de Hyperions hoor, het is niet mijn bedoeling om Zippies te promoten, ik wil van meetgegevens uitgaan en op basis daarvan een conclusie trekken, ipv. op onderbuikgevoelens en subjectieve waarnemingen.

Voordelen van Hyperions tot nu toe:

1) zijn ook in Nederland verkrijgbaar
2) zijn iets lichter
3) worden minder warm

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit vergelijk is gedaan met:

2x 4s Hyperion 25C 5000mAh
2x 4s Zippy 25C 5000mAh

Back