zwarte zee

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Brecht Mussen, 1 dec 2012.

1. mslb Dries

mslb Dries

Lid geworden:
    13 sep 2012
    @setsunakaede

Tijdens de tweede wereldoorlog is de Zwarte Zee in beslag genomen door KM. Ze heeft het flink te verduren gehad tijdens de oorlog en heeft één keer de bodem mogen bezichtigen. Zeg moet ik er onderschrift er bij gaan zetten?
    Trouwens wat even leuk is om te weten Smit heeft in 1961 de Zwarte Zee (IV) besteld met de bouwtekeningen uit 1933, ZZ4 is langer en breder en ligt 25cm ondieper in het water, maar naast dat zijn de ZZ(III) en de ZZ(IV) prakijsche het zelfde

Goeie morgen zeg

2. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    hallo

de kist is bijna af!
    maar omdat de scharnieren niet goed werken heb ik een ander systeem gemaakt.
    het principe is dat je de onderste plaat (die verdikt is) van de rest van de kist af kan klikken, als ik dan op een beurs sta, dan kan ik de kist er op laten zitten en zo laten bezichtigen. als ik ga varen gebruik ik hem gewoon als transportkist.

en speciaal voor Jan heb ik de foto's in één ruk er bij gezet ;)
    omdat ik de voorkant er niet ga uit halen heb ik de bovenkant verstevigt met 2 latjes, straks komt de voorkant er ook tegen geplakt.
    alle bolders zijn nu gegoten! (ze staan nog niet vast eerst verven)

straks verder met de kist, de tec 7 moet nu even drogen. straks zal ik ook een foto maken wanneer de bovenkant er af is.

gr Brecht

3. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Je hoeft nergens een onderschrift bij te zetten hoor, ik ken een aardig deel van dat verhaal uit het boek "De 4 Zwarte Zeeën" ;) . En in beslag genomen door de marine of niet, het blijft om fysiek dezelfde dame gaan; ZZ(III). Ze is zelfs niet hernoemd tijdens de oorlog.

4. Johan de Vries

Johan de Vries

Lid geworden:
    17 sep 2011
    Hier lijkt mij een correctie op zijn plaats, de Zwarte Zee ( nummer III) van voor WO II, later herdoopt in Ierse Zee, en de Zwarte Zee (nummer IV) van de jaren '60 zijn 'fysiek' echt van elkaar verschillende schepen hoor. Als er overeenkomsten bestaan is het dat zij ieder in hun eigen tijd tot de modernste en sterksten ter wereld behoorden en dat het motorzeeslepers waren van dezelfde rederij, maar ze zijn echt niet van dezelfde bouwtekeningen gebouwd, integendeel!

http://www.zeesleepvaart.com/zwartezeeIII3.htm
    http://www.zeesleepvaart.com/zwartezeeIV.htm

Laatst bewerkt: 24 feb 2013
  5. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    hallo,

hier zijn nog meer foto's, nu is de kist eindelijk af!!
    dit is dus de bodem, de steun en de pierp schuimpjes zijn vastgelijmd.
    (het zwart moet nog gedaan worden maar het gaat om de schuimpjes)
    de bovenkant van de kist.

1 probleem, mama wilt niet dat ik hem terug in de kelder zet ;)

Laatst bewerkt: 4 mrt 2013
  6. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    ow hahaha,
    nou nou respect hoor!

7. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    hallo

weer wat gedaan:
    het stuurwiel voor op de stuurhut heb ik gemaakt, dit is de achterkant.
    dit is de voorkant, ik heb mijn vetspuit gebruikt voor de maat.
    ik heb ook de kaapstander (hé, hé, ik weet het nog hé :D ) en het muurtje voor de bediening van de (motor denk ik)
    alles staat nog niet vast, eerst alles verven. het boldertje staat daar omdat ik het linkerdeel terug moest vastlijmen.

gr Brecht

8. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    mooi Brecht,
    en dat in het mini :)

9. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Gefeliciteerd met dat resultaat.
    Eer van je werk.

10. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    bedankt voor de leuke complimenten!!

weer een mini update!
    het stuurwiel is geplakt, moet nog rechter en moet nog geverfd worden.
    de bolder zijn zwart geverfd samen met de kaapstander en het muurtje voor de bediening.
    en het 2de stuurwiel is in de maak.

niet zo veel gedaan vandaag, ik voel me niet zo goed...

gr Brecht

11. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    verkering uit?

ik zou eerst schilderen dan plakken,
    aaa dat wordt netjes!
    waarom 2? 2 kapiteins op een schip loopt niet goed hoor ;)

Paul

12. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    hahaha, nee ik heb wat buikgriep.

1tje voor de voorste mast (foto) en 1tje voor de 2de mast, als je bij Jan kijkt zie je het ook. eigenlijk zijn het er 3, 1tje binnen en dan de rest maar die in de stuurhut maak ik niet :p

13. Eric1981

Eric1981

Lid geworden:
    23 nov 2012
    Je bent er goed druk mee, netjes!...

14. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Dat tweede stuurwiel achterop was voor als ze de sleep aan het leggen waren; vanaf de brug of de flybridge heb je slecht zicht naar achteren, best onhandig als je achterschip op een paar meter van een ander zwaar stalen object ligt te stampen...

15. Johan de Vries

Johan de Vries

Lid geworden:
    17 sep 2011
    Warme regelaar

Brecht, mijn Zwarte Zee vaart met een Rookie 20 vaarregelaar op een Graupner 500E motor. Op deze vaarregelaar zitten koelribben om de opgebouwde warmte af te voeren. Het is dus normaal dat de regelaar warm wordt.

Maar buiten dat zit er op die regelaar een beveiliging die wanneer de accu bijna leeg is dat de vaarregelaar dan de motor stopt. Wat dat 'leeg' zijn van de accu betreft, het is op het moment dat de klemspanning op de accu gezakt is tot ik dacht 5,5 volt. Door de knuppel van de zender in de nulstand te zetten en daarna weer naar een beetje vooruit reset je daarmee de Rookie 20, en geeft hij als het ware een teken dat het tijd is om het model naar de kant te halen, voor de accu helemaal leeg is. Misschien is dat bij jouw ook wel aan de hand?

Laatst bewerkt: 4 mrt 2013
  16. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    ik heb (bijna) alles verwijdert wat niet met dit topic te maken heeft.

ik geef mijn excuses aan iedereen! sorry voor de verveelde situatie.

ik hoop weer normaal verder te kunnen

17. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

leven en laten leven zou ik zeggen

nadat brecht bij mij geweest was en ik op het net een zo goedkoop mogelijke oplossing voor een reling had gevonden weet ik weer waarom ik geen werk schepen meer bouw
    ik haat het die verdomde relingen te maken
    daarom voor 50 euro die van brecht besteld en deze komt er op
    niet zelf gemaakt maar wel een heel mooie
    er moet nog wel worden aan gewerkt om ze helemaal conform de ZZ te verkrijgen dus het is eigenlijk maar half gekocht
    en of de zwarte zee nu vlotten of sloepen heeft gehad wat maakt het uit
    als de bouwer er maar tevreden van is
    de kanonnen zijn ook te dik en niet juist van vorm maar ??? wie licht daar wakker van want op 2 meter uit de kant zie je het niet meer
    het is brecht zijn boot en zoals ik nu heb kunnen zien de mooiste waar hij aan bezig is geweest
    de volgende wordt nog strakker en mooier en dat komt omdat brecht nu allemaal ervaring op doet met deze schepen
    al vergeet hij soms weer het een en ander maar je kan niet alles in een paar dagen leren

gr raf

18. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Van die Aeronaut railingkjes?
    Daar heb ik ook een paar van op de masten van mijn GZ staan, mooie railinkjes wel, maar allemachtig wat zijn die krengen duur (6,75/30cm).

Wat de rest betreft: Het maakt mij niet uit hoe je de boot bouwt, al maak je hem pimpelpaars met gele stippen en een groene mast :D Maar mag er aub wel een (gezonde!) discussie zijn over wat er wel en niet op heeft gezeten op de echte, en wat ruimte voor opbouwende kritiek?

19. Johan de Vries

Johan de Vries

Lid geworden:
    17 sep 2011
    Stuurwiel en telegraaf bij achtermast

Dat is inderdaad een van de dingen die ik ontdekte bij de modelbouw van de Zwarte- en Witte Zee, dat zich bij de achtermast ook een stuurstand, machinebediening en ik vermoed ook sleeplierbediening bevond.

Met het modelvaren van mijn Zwarte Zee ondervond ik dat het model vlot vaart (mijn exemplaar heeft een houten en dus slanker romp), maar ook dat het om mee te manouvreren een fijn scheepje is. Waarmee ik de indruk heb dat het bij de stuurstand achter een prima plek is om te staan, als zeker wordt geweten dat het vooruit geheel vrij is.

Zo las ik in een krantenknipsel of een artikel (weet niet meer waar) waarin een kapitein/stuurman aan het woord kwam de Zwarte- en Witte Zee fijne schepen waren om mee te werken, ondanks dat er veel handwerk bij kwam kijken en ondanks het ontbreken van een boegschroef.

Zie uit naar de zomer om weer eens te gaan varen!

20. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    @ Raf,
    helemaal gelijk!

@Diede,
    ik (nu nog raf ;) ) heeft ze 5 euro betaald (iets meer denk ik straks eens kijken) ik heb er ongeveer 10 nodig en als ik wat te veel heb dan vind ik het niet erg.

gr Brecht en ik hoop snel weer verder te kunnen!

Deel Deze Pagina