Door werkomstandigheden rij ik bij een lokale club in het buitenland. En daar mag gesmeerd worden (volgens de Efra regels). Niet iedereen doet het en misschien dat sommigen het al deden voor het mocht. Ikzelf heb het nu nog niet gedaad gewoon omdat ik de juiste procedure niet ken.
Een paar jaar terug heb ik ooit voor de fun een 1/10de electro wedstrijd gereden met een geleende wagen. Daar moesten de banden 30 minuten op voorhand gesmeerd worden om het beste resultaat te krijgen. Een finale duurde toch maar 5 minuten.
Ik heb dan hetzelfde ook eens toegepast op mijn 1/10de nitro (zelfde circuit). Dus ook 30 minuten op voorhand smeren. Dat viel serieus tegen. Eerst 2 ronden glijden, dan een paar ronden behoorlijke grip en dat weer minder. Vermoedelijk was mijn smeer-procedure dus niet goed.
Ik dacht altijd dat het smeren bij de nitro's geen zin had omdat een finale toch minstens 30 minuten duurt en dit produkt te rap uitgewerkt is (electro's rijden immers ook maar 5 minuten). Maar blijkbaar heb ik het hier dan toch mis gezien het ook wel gedaan wordt voor finales. Ik kan me niet voorstellen dat men enkel gaat smeren om in de eerste minuten meer grip te hebben.
Wat ik me dan afvraag als er gesmeerd wordt om een finale te rijden:
- wanneer doet men het dan? ik veronderstel dan een hele tijd vooraf, thuis dan. Zodat het smeersel in de band kan dringen.
- werkt het produkt dan wel de lengte van een finale? Waarschijnlijk wel (anders zou men het niet doen) als men lang genoeg van te voren smeert.
PS. persoonlijk vind ik dan het toelaten van het smeren het geheel weer ingewikkelder maakt (en vooral voor een beginner). Wat te gebruiken, wanneer, hoe? Allemaal zaken die er weer bijkomen.
Een paar jaar terug heb ik ooit voor de fun een 1/10de electro wedstrijd gereden met een geleende wagen. Daar moesten de banden 30 minuten op voorhand gesmeerd worden om het beste resultaat te krijgen. Een finale duurde toch maar 5 minuten.
Ik heb dan hetzelfde ook eens toegepast op mijn 1/10de nitro (zelfde circuit). Dus ook 30 minuten op voorhand smeren. Dat viel serieus tegen. Eerst 2 ronden glijden, dan een paar ronden behoorlijke grip en dat weer minder. Vermoedelijk was mijn smeer-procedure dus niet goed.
Ik dacht altijd dat het smeren bij de nitro's geen zin had omdat een finale toch minstens 30 minuten duurt en dit produkt te rap uitgewerkt is (electro's rijden immers ook maar 5 minuten). Maar blijkbaar heb ik het hier dan toch mis gezien het ook wel gedaan wordt voor finales. Ik kan me niet voorstellen dat men enkel gaat smeren om in de eerste minuten meer grip te hebben.
Wat ik me dan afvraag als er gesmeerd wordt om een finale te rijden:
- wanneer doet men het dan? ik veronderstel dan een hele tijd vooraf, thuis dan. Zodat het smeersel in de band kan dringen.
- werkt het produkt dan wel de lengte van een finale? Waarschijnlijk wel (anders zou men het niet doen) als men lang genoeg van te voren smeert.
PS. persoonlijk vind ik dan het toelaten van het smeren het geheel weer ingewikkelder maakt (en vooral voor een beginner). Wat te gebruiken, wanneer, hoe? Allemaal zaken die er weer bijkomen.