Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Door werkomstandigheden rij ik bij een lokale club in het buitenland. En daar mag gesmeerd worden (volgens de Efra regels). Niet iedereen doet het en misschien dat sommigen het al deden voor het mocht. Ikzelf heb het nu nog niet gedaad gewoon omdat ik de juiste procedure niet ken.

Een paar jaar terug heb ik ooit voor de fun een 1/10de electro wedstrijd gereden met een geleende wagen. Daar moesten de banden 30 minuten op voorhand gesmeerd worden om het beste resultaat te krijgen. Een finale duurde toch maar 5 minuten.
Ik heb dan hetzelfde ook eens toegepast op mijn 1/10de nitro (zelfde circuit). Dus ook 30 minuten op voorhand smeren. Dat viel serieus tegen. Eerst 2 ronden glijden, dan een paar ronden behoorlijke grip en dat weer minder. Vermoedelijk was mijn smeer-procedure dus niet goed.

Ik dacht altijd dat het smeren bij de nitro's geen zin had omdat een finale toch minstens 30 minuten duurt en dit produkt te rap uitgewerkt is (electro's rijden immers ook maar 5 minuten). Maar blijkbaar heb ik het hier dan toch mis gezien het ook wel gedaan wordt voor finales. Ik kan me niet voorstellen dat men enkel gaat smeren om in de eerste minuten meer grip te hebben.

Wat ik me dan afvraag als er gesmeerd wordt om een finale te rijden:
- wanneer doet men het dan? ik veronderstel dan een hele tijd vooraf, thuis dan. Zodat het smeersel in de band kan dringen.
- werkt het produkt dan wel de lengte van een finale? Waarschijnlijk wel (anders zou men het niet doen) als men lang genoeg van te voren smeert.

PS. persoonlijk vind ik dan het toelaten van het smeren het geheel weer ingewikkelder maakt (en vooral voor een beginner). Wat te gebruiken, wanneer, hoe? Allemaal zaken die er weer bijkomen.
 
Markie haalt hier een geinig iets aan waar ik mij ook aan erger. Je koopt Futura omdat dat als 1 van de betere wordt gezien maar hoe of wat staat niet aangegeven, dit is ronduit slecht te noemen. In ieder geval is het duidelijk dat het diep de band in moet dus goed kneden als dan niet machinaal of eventueel met een injectienaald en het moet lang van te voren erop gesmeerd worden, zeg maar een week. Maar dan zijn er ook procedures met (voor)verwarmen gebruik makend van bandenwarmers, ovens en eventueel lampen.

De kenners weten dit, de mensen die moeten/willen beginnen moeten dit maar uitzoeken.
 
Werkt het produkt dan wel de lengte van een finale? Waarschijnlijk wel (anders zou men het niet doen) als men lang genoeg van te voren smeert.

Waarom niet? Ieder moment dat je sneller is belangrijk, ook al zou dat slechts het begin zijn...

Je koopt Futura omdat dat als 1 van de betere wordt gezien maar hoe of wat staat niet aangegeven, dit is ronduit slecht te noemen.

Dit is niet heel gek. Want daardoor zou de fabrikant weer allerlei "fouten" aangerekend kunnen worden, wanneer de gebruiker dit misinterpreteerd. "Ja maar het doosje zei dat ik het een half uur er op moest laten zitten, maar dat werkt niet".

Hoe je dit spul gebruikt, en welk spul je gebruikt ligt natuurlijk aan heel veel factoren, temperatuur, grip van de baan, gekozen band enz enz...

Ieder middeltje zal ook zijn eigen karakter hebben en iedere rijder zal zijn eigen "methode" hebben met het gebruiken van het middeltje.

Groet Robert
 
.... het moet lang van te voren erop gesmeerd worden, zeg maar een week. Maar dan zijn er ook procedures met (voor)verwarmen gebruik makend van bandenwarmers, ovens en eventueel lampen.

De kenners weten dit, de mensen die moeten/willen beginnen moeten dit maar uitzoeken.

Een week???? sjee .... nog een weekend weg, vanaaf even een camping magnetron halen... zag laatst ergens een mooie blauwe.

Doet me trouwens denken, als we straks toeschouwers krijgen, denken die dan wat wij allemaal instant maaltijden meenemen?

:rolling:

Om een beetje te schetsen wat er kan gebeuren als je dit niet aan banden legt: Wie wil de test uitvoeren?

Een Foam achterband insmeren met Paragon en dan 10 minuten op 800W, eens kijken alsof de deur vanzelf open gaat.

UuL48O4VD3I[/media] explodes in a microwave - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
PS. persoonlijk vind ik dan het toelaten van het smeren het geheel weer ingewikkelder maakt (en vooral voor een beginner). Wat te gebruiken, wanneer, hoe? Allemaal zaken die er weer bijkomen.

Ja en nee... Ja het is voor een topper weer een extra "set-up mogelijkheid" om zijn auto te fine tunen en maakt het dus moeilijker. Voor de beginner is het juist een gripverhogend middel, ongeacht welke, waarom of hoe hij hem gebruikt, de grip zal verhoogd worden. Of de grip ook maximaal verhoogd wordt is een 2de, dat is meer iets voor de wedstrijd rijder.
Als de grip van een beginner zijn auto verhoogd wordt, zal hij een stuk makkelijk met zo'n snelle auto rond komen dan wanneer hij met veel minder grip rijdt. Resulteert in minder schade en daarmee meer plezier...

Groet Robert
 
gewoon control tyres ,dat is de toekomst !

Gelukkig zijn er ook mensen die het snappen ondanks dat ze er ook fel op tegen zijn....
Maar nogmaals: kom met een goed uitgewerkt plan welke ook nog eens realiseerbaar is en laat de meerderheid beslissen want die 10 man die hier discuseren vormen geen
meerderheid en zijn daarmee ook niet representatief voor de hele groep.

Maar zie ik hier met Hans en Pieter een nieuw toekomstig sectiebestuur??????

OK een uitslag tot zover:
27 rijders voor
13 tegen
1 onthouding
De rest nog niet gereageerd

4 clubs en 1 sectie voor, 3 clubs nog niet gereageerd. Kortom een meerderheid is voor het smeren en dat wil niet zeggen dat men de smeerpraktijken goedkeuren, het zegt alleen dat de meesten er geen andere oplossing in zien. Een verzoek voor een aanpassing van de regel is ingediend, wanneer hier een antwoord uitkomt weet ik niet.

Waarom ga je niet in op control tyres en werk je dat niet uit !
Met goede mensen naast mij zal ik mijn verantwoordelijkheid niet uit de weg gaan en de sport in de breedte willen bevorderen dus liever 10 beginners erbij dan 1 toprijder behouden ! Allebei zou mooi zijn maar dan moeten de toprijders zich van hun voorbeeld functie bewust zijn !

Alex,kan je ook een beetje tennissen ,ook leuk hoor en ballen smeren helpt niet echt, oh ja ,er zijn mensen (tegenstanders) die weleens ballen 'uit' geven terwijl die 'in' zijn (zg puntenpikkers) en de lijnen worden niet weggehaald ,he vreemd ,sommige in deze discussie zouden gewoon de lijnen weghalen ,heb je daar ook geen discussies meer over.

Doping ? Ondanks dat het moeilijk te controleren is wordt doping toch ook niet toegestaan,sterker nog ,als een fietser (sporter) uit wroeging later toegeeft doping gebruikt te hebben wordt ie alsnog gestraft en uit alle uitslagen verwijderd !!!!!!

Ik begrijp niet dat er nog steeds getoeterd wordt dat uitgifte van control tyres zoveel mankracht kost , 1 man moet de banden uitgeven ,kan gecombineerd worden, er wordt reeds op correct tanken gelet, die kan ook op ongeoorloofde banden wissels letten . Wat is hier FRANS aan dat het niet begrepen wordt ! Vroeger , jawel weer vroeger , moesten minimaal 5 mensen de autoos handmatig tellen, je had vaak 2 teams die dat deden ,had je veel meer mensen nodig ,maar ja ,in die tijd had je op een gewone open club ook niet meer dan 70/80 man aan de start ondanks dat ze 'vroeger ' alles verkeerd deden ,werd ook gewoon gereden met 80mm banden achter omdat we het zonde vonden ze aftedraaien/slijpen ,ze werden vanzelf kleiner .
 
Ik begrijp niet dat er nog steeds getoeterd wordt dat uitgifte van control tyres zoveel mankracht kost...

Ik zal onze volgende race wat SPEC-banden meenemen, heb dan wel wat vrijwilligers nodig om ze uit de auto te krijgen!

Hans en Alex allebij een setje gratis?
 
Markie haalt hier een geinig iets aan waar ik mij ook aan erger. Je koopt Futura omdat dat als 1 van de betere wordt gezien maar hoe of wat staat niet aangegeven, dit is ronduit slecht te noemen. In ieder geval is het duidelijk dat het diep de band in moet dus goed kneden als dan niet machinaal of eventueel met een injectienaald en het moet lang van te voren erop gesmeerd worden, zeg maar een week. Maar dan zijn er ook procedures met (voor)verwarmen gebruik makend van bandenwarmers, ovens en eventueel lampen.

De kenners weten dit, de mensen die moeten/willen beginnen moeten dit maar uitzoeken.

Inderdaad, als je niet weet hoe je het moet gebruiken kan het zelfs nadelig zijn. Ik heb het eens geprobeerd tijdens een training en dat beviel me niet zo (verkeerd gebruik, verkeerd produkt,... wie zal het zeggen).
En moet je de banden eerst afdraaien en dan smeren of eens smeren, diep laten intrekken en dan afdraaien.... ?

Allemaal zaken die een beginner zelf zal moeten uitzoeken. Sommige toppers zullen we 't een en 't ander vertellen maar er zullen er ook evenveel zijn die het liever voor zich houden en maar de halve waarheid gaan vertellen.
 
Ik begrijp niet dat er nog steeds getoeterd wordt dat uitgifte van control tyres zoveel mankracht kost , 1 man moet de banden uitgeven ,kan gecombineerd worden, er wordt reeds op correct tanken gelet, die kan ook op ongeoorloofde banden wissels letten . Wat is hier FRANS aan dat het niet begrepen wordt ! Vroeger , jawel weer vroeger , moesten minimaal 5 mensen de autoos handmatig tellen, je had vaak 2 teams die dat deden ,had je veel meer mensen nodig ,maar ja ,in die tijd had je op een gewone open club ook niet meer dan 70/80 man aan de start ondanks dat ze 'vroeger ' alles verkeerd deden ,werd ook gewoon gereden met 80mm banden achter omdat we het zonde vonden ze aftedraaien/slijpen ,ze werden vanzelf kleiner .

Hans ik vind het goed dat je dit probeert te bewerkstelligen. Maar na wat ik gezien heb op de EK-A in Luxemburg vorig jaar waar ze 3 man hadden om een
soortgelijk iedee in goede banen te leiden en het na een heat al grandioos fout ging ben ik bang dat 1 man zoals jij aangeeft niet genoeg is.
Dit is niet om jou idee als slecht te bestempelen maar hier heb je meer mensen
voor nodig dan je aanvankelijk denkt.
 
Pieter, wie had het over magnetrons?

Hans, met een maximale controle op de banden mogen ze niet buiten een control area komen. Hoe ga jij voor iedere heat en finale banden innemen en te gelijk weer anderen uitgeven en toch alle banden netjes op naam gesorteerd houden terwijl andere rijders binnen die control area ook nog hun banden willen afdraaien?
En wie gaat die control area opzetten en afbreken of leggen we dat bij de clubs dat ze dit moeten?
En wie gaat die 200 tot 300 setjes banden organiseren en meenemen?
 
Doping ? Ondanks dat het moeilijk te controleren is wordt doping toch ook niet toegestaan,sterker nog ,als een fietser (sporter) uit wroeging later toegeeft doping gebruikt te hebben wordt ie alsnog gestraft en uit alle uitslagen verwijderd !!!!!!

Ik zeg ook niet dat doping moet worden toegestaan,probeer hier alleen mee aantegeven dat dit soort dingen bijna niet teverbieden zijn er wordt altijd weer iets gevonden wat op dit moment weer niet tetraceren is.
Ook al geeft een sporter(coureur,piloot) het jaren later toe gebruikt tehebben en word alles terug gedraaid het kwaad is dan toch al geschiedt.
Je loopt dus altijd achter de feiten aan.
 
Hans ik vind het goed dat je dit probeert te bewerkstelligen. Maar na wat ik gezien heb op de EK-A in Luxemburg vorig jaar waar ze 3 man hadden om een
soortgelijk iedee in goede banen te leiden en het na een heat al grandioos fout ging ben ik bang dat 1 man zoals jij aangeeft niet genoeg is.
Dit is niet om jou idee als slecht te bestempelen maar hier heb je meer mensen
voor nodig dan je aanvankelijk denkt.

Ik weet niet hoe dat in Luxemburg is gegaan ,kan ik dus niet over oordelen . Maar wat is voor moeilijks aan om voor de start de mensen zonder banden naar de plaats te laten gaan waar ze de auto mogen starten ,vervolgens een set banden uitreiken waar ze verplicht op moeten gaan rijden,niets afdraaien ,voor iedereen hetzelfde. De man in de pits houdt toezicht dat er geen banden gewisseld wordt.Eigen banden is in de paddock die dag verboden , wedstrijdleiding mag (niet moet) controleren. Je kan natuurlijk overal wel achterdocht gaan zoeken maar op deze manier heb je m.i. de zaak goed onder controle en natuurlijk zal je gedurende de tijd best wat bijstellingen doen maar dat doe je toch voordurend ?
In de winter rijdt ik voor de fun indoor electro 1/12 dus ik weet wat smeren doet ,volgens mijn overtuiging is het het begin van het eind voor de 1/8.
Gezien mijn achtergrond in mijn werkzaam leven ben ik geen groentje op het gebied van organiseren.
 
Je kunt aan iedereen die komt rijden vragen of hij zijn hele familie meeneemt hebben ze tussen de heats wat te doen;).
Ik denk dat een controle tire een heel nobel idee is maar een hobby wereld heel moeilijk zal zijn ivm met de mankracht en financiele middelen die er voor nodig zijn.

mvg Roger
 
Je kunt aan iedereen die komt rijden vragen of hij zijn hele familie meeneemt hebben ze tussen de heats wat te doen;).
Ik denk dat een controle tire een heel nobel idee is maar een hobby wereld heel moeilijk zal zijn ivm met de mankracht en financiele middelen die er voor nodig zijn.

mvg Roger

Ik denk het niet, het zal een combinatie moeten zijn van mogelijkheden. Spec band is 1, controle is 2, opvolgen bij overtreding is 3.

Mooi voorbeeld voor puntje 2: Francesco Tironi werd gesnapt bij het banden smeren in Hockenheim door een mede rijder, dit wordt direct gerapporteerd en de man wordt zonder tegenwoord door de WL direct naar huis gestuurd. Basta!
 
Ik denk het niet, het zal een combinatie moeten zijn van mogelijkheden. Spec band is 1, controle is 2, opvolgen bij overtreding is 3.

Mooi voorbeeld voor puntje 2: Francesco Tironi werd gesnapt bij het banden smeren in Hockenheim door een mede rijder, dit wordt direct gerapporteerd en de man wordt zonder tegenwoord door de WL direct naar huis gestuurd. Basta!

Een spec band zal voor een banden producent geen probleem zijn,hij verdient er alleen maar aan kwestie van goede afspraak maken.

Distrubutie is een groot probleem.

Controle is goed,maar gaat iedereen in de pits dan sleutelen of elkaar lopen beschuldigen daar moet je heel voorzichtig zijn.
Of je moet een tire police gaan inzetten die de hele dag bij iedereen in zijn spullen gaat zitten snuffelen:p:p
 
Pieter, wie had het over magnetrons?

Hans, met een maximale controle op de banden mogen ze niet buiten een control area komen. Hoe ga jij voor iedere heat en finale banden innemen en te gelijk weer anderen uitgeven en toch alle banden netjes op naam gesorteerd houden terwijl andere rijders binnen die control area ook nog hun banden willen afdraaien?
En wie gaat die control area opzetten en afbreken of leggen we dat bij de clubs dat ze dit moeten?
En wie gaat die 200 tot 300 setjes banden organiseren en meenemen?

Roelof, je heb mijn eerdere post niet goed gelezen ,nog een keer;
In mijn opzet worden de banden door de leverancier op de zaterdag voor de race geleverd , betekend geen extra mankracht.
Voor de 1e heat krijg iedereen 1 set nieuwe banden (77.5 mm),afdraaien verboden.
Voor de 2e heat krijg iedereen 1 set nieuwe banden ,afdraaien verboden.
Bij de 3e heat gebruiken ze het overschot van heat1 en2 , afdraaien niet toegestaan. Voor iedereen gelijk.
Voor je (sub) finale krijg iedereen 1 set banden ,afdraaien verboden . Voor iedereen gelijk.
De enige mogelijkheid om te sjoemelen zit in het gebruik van de banden voor de 3e heat . Maar dan zou de rijder in de paddock moeten gaan smeren of draaien en dat valt op .Bovendien is deze fraudemogelijkheid tijdens de finale's niet mogelijk omdat daar geen tijd tussen zit tussen banden uitgifte en race. Als er al mensen zijn die bij de 3e heat frauderen zal dit op de uiteindelijke plaatsing van geen invloed zijn. Bovendien is de wedstrijdleiding gemachtigd om bij twijfelgevallen jouw voor de race(heat) een stel banden aan te bieden en de óude 'in te nemen en zou rondetijd verschillen tussen 3e heat en overige heats/finale's op gaan vallen.
Je ziet ,ik neem geen banden in maar geef ze alleen maar uit om daarna verplicht direkt te gebruiken.
Ik ben op dit moment al bezig banden leveranciers te benaderen om het plan uittewerken en de (lagere) kosten in kaart te brengen.
Overigens niet onbelangrijk : Op het WK electro outdoor is het pertinent verboden smeer middelen te gebruiken !!!!!! Toch ook niet voor niets . Wij pretenderen een hoogstaande NK competitie te hebben maar dat mag dan geen man (organisatie)kracht kosten ?????
 
Back
Top