Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Hoi Ronald.

Er bestaat geen motor die exact dezelfde is dan een andere van hetzelde type en merk, altijd zit er ergens een of meerdere minuscule verschil (len) .
Kan in de passing cilinder zuiger zitten, uitweging en balans rechtheid krukas, carburateurs, enz enz.
Ik zou als ik jou was eerst eens een ringetje van 2 a 3 mm omder de ccw motor bougie leggen, misschien dat dit al helpt in ietsjes compressie verlaging.
Iets rigoureuzer is om even een veerbelaste hoon met de boormachine door de ccw cilinder te halen, heb dat in een ver brommer verleden ook wel eens gedaan wanneer de zuiger te strak zat, komt wel een beetje fingerspitzen bij kijken maar moet kunnen.
Of de cw motor voorzien van een dunnere voet pakking, of de ccw motor van een dikkere voetpakking, b.v. De Saito .80 had fabriek af een vrij hoge compressie, dit onderving ik dan met een rvs plaatje/voetpakking tussen cilinder en onderblok, totdat de motor goed ingelopen was en het plaatje er weer tussenuit kon, was dan goed ingelopen en had veel power.
Kun nog iets smokkelen met het ontstekings tijdstip van de ccw motor?
Just my two cents :wink:
Groet Ger.

Hoi Ger,

Ik weet dat er verschillen in de motoren kunnen zitten maar dat is het niet. Als je de normale motor de andere kant op draait heeft deze ook meer compressie in tegengestelde richting. Snap je wat ik bedoel? Dus voor de kist staand.. Sla de de prop naar links (ccw) heb je lagere compressie dan als je de prop naar rechts slaat..

Misschien kun je dit bij jou kist ook eens testen.

Ik snap alleen niet waar dit door wordt veroorzaakt. De motor is symmetrisch opgebouwd. Zou het nog uitmaken of ik de cilinder en zuiger omdraai?
 
Oh ja Ger,

Je had wel gelijk twee dle30 motoren waren voor het vermogen voldoende geweest. Heb nu iets over... Jezesmina wat een power heeft dat ding. Kan ik straks mooie grote loopings maken. :) voor het gewicht zijn de dle55 weer beter. Anders moest er nog meer lood bij...
 
Hmmm... Ronald, hier staat wel een goed verhaal.
Kan met drukvulling te maken hebben.

Met een reed-valve zou je er geen last van moeten hebben... ademhaling werkt op de onderdruk/overdruk in het carter... voor openen en sluiten.

Met een getimede rotary valve zal er wel degelijk invloed zijn op de ademhaling van de motor. Daarbij is de tijdspanne om lucht/brandstofmengsel aan te zuigen vastgelegd/bepaald om tot een specifiek vermogen te komen. Die is niet symmetrisch verdeeld over de volle omwenteling. Ik heb hier nog een Moki 22cc open liggen. Zit ook een rotary valve op de achterwand...

Vooruit kan de motor dan meer brandstofluchtmengsel binnenhalen, dan omgekeerd. Je ziet het al bij het aanslaan van een OSje... gaan ze met protest en geproest de verkeerde kant om...
Maar er moet naast compressie ook een duidelijk verschil in vermogen zijn. Compressie kan je meten met een compressiemeter (voor de auto of een manometer aan een bougie sleutelen). Staartmotor er op en rondjes draaien. De compressie meten zonder Reed valve of rotary valve gemonteerd. Dan is de motor symmetrisch.
Dan zou de compressie bij het sluiten van de poorten voor beiden linksom/rechtsom gelijk moeten zijn, maar wel een stukje lager natuurlijk... en je kan natuurlijk vermogen aflezen aan het toerental...

Two-stroke engine - Wikipedia, the free encyclopedia

Gr Bas

(geen puf voor OLC vergadering...)
 
Hmmm... Ronald, hier staat wel een goed verhaal.
Kan met drukvulling te maken hebben.

Met een reed-valve zou je er geen last van moeten hebben... ademhaling werkt op de onderdruk/overdruk in het carter... voor openen en sluiten.

Met een getimede rotary valve zal er wel degelijk invloed zijn op de ademhaling van de motor. Daarbij is de tijdspanne om lucht/brandstofmengsel aan te zuigen vastgelegd bepaald. Die is niet symmetrisch verdeeld over de volle omwenteling.

Vooruit kan de motor dan meer brandstofluchtmengsel binnenhalen, dan omgekeerd. Je ziet het al bij het aanslaan van een OSje... gaan ze met protest en geproest de verkeerde kant om...

Two-stroke engine - Wikipedia, the free encyclopedia

Gr Bas

(geen puf voor OLC vergadering...)

Hoi Bas,

Ja inderdaad maar de dle heeft een reed valve.
 
Lees toch eens dat stuk van wiki eens goed door. Vooral het stuk onder het kopje
'Two-stroke reversibility'

Hier nog het een en ander...
Discussion DLE 30 as pusher - FlyingGiants

Best wel interessant!

Ja dit artikel op flyinggiants geeft ook aan dat je de carb rijker moet instellen door de invloed van de tegengestelde draairichting van de krukas op het mengsel. Dit zou dus betekenen dat, als ik de cilinder en zuiger om zou kunnen draaien het probleem opgelost zou moeten zijn.. Mee eens?
 
Het viel mij ook op toen ik dat las. Gewoon proberen... en toeren meten?
Zolang ze niet 100% zijn ingelopen kan je nog draaien. Bovendien kom je mooier uit met de uitlaten?
In het ergste geval mail je naar DLE voor wat meer technisch inzicht?

Staat in dat Wiki-relaas ook nog iets over smering vs koeling zuiger afhankelijk van draairichting. Dat kan ik niet volgen in deze. Is denk ik ook niet aan de orde bij de DLE opzet/constructie. Vast wel bij een motorfietsmotor...

Vraag me af wat er gebeurd als ik op de Moki (Airworld) een Reed klep zou monteren... Iets minder power? Nja... da's voor een ander verhaal :)
Gr Bas
 
Oh ja Ger,

Je had wel gelijk twee dle30 motoren waren voor het vermogen voldoende geweest. Heb nu iets over... Jezesmina wat een power heeft dat ding. Kan ik straks mooie grote loopings maken. :) voor het gewicht zijn de dle55 weer beter. Anders moest er nog meer lood bij...


Ja , Ger heeft nu al schrik, voor als deze fork-tailed devil achter zijn FW aan gaat ;) (hij maakt geen kans :rainbow1: )


Het is een heel mooi model geworden ik ben jaloers
Toch nog maar eens naar die pdf-jes kijken.


Succes met de motoren en de maiden
 
Het viel mij ook op toen ik dat las. Gewoon proberen... en toeren meten?
Zolang ze niet 100% zijn ingelopen kan je nog draaien. Bovendien kom je mooier uit met de uitlaten?
In het ergste geval mail je naar DLE voor wat meer technisch inzicht?

Staat in dat Wiki-relaas ook nog iets over smering vs koeling zuiger afhankelijk van draairichting. Dat kan ik niet volgen in deze. Is denk ik ook niet aan de orde bij de DLE opzet/constructie. Vast wel bij een motorfietsmotor...

Vraag me af wat er gebeurd als ik op de Moki (Airworld) een Reed klep zou monteren... Iets minder power? Nja... da's voor een ander verhaal :)
Gr Bas

Motoren lopen verder wel ik moet alleen de afstelling rijker zetten en omdat ik maar 500cc benzine per tank heb kan dit een behoorlijke invloed op de vliegtijd hebben.

De smering maakt niet uit. Bij wiki had dit te maken met de temperatuur van de cilinder en de plaats van de uitlaatpoort (ze gaan er van uit dat deze aan de voorkant zit bij een motorfiets). Bij een dle zit de poort aan de zijkant en dus maakt dit voor de koeling geen enkel verschil.
 
Ja , Ger heeft nu al schrik, voor als deze fork-tailed devil achter zijn FW aan gaat ;) (hij maakt geen kans :rainbow1: )
Het is een heel mooi model geworden ik ben jaloers
Toch nog maar eens naar die pdf-jes kijken.
Succes met de motoren en de maiden

Das hattest du getagt Erik, der doppeltswantzteufel sol niemals hinter mir kommen :mrgreen:
Twijfel nog een beetje of ik de FW190 in de kleuren van de kist van Walter Nowotny ga maken, met de draak noseart.

Als je interrese hebt Ronald, ik heb nog een heel leuk en interessant boekje over 'The fork tailed devil' hier, in het Engels welliswaar maar vol met leuke en waargebeurde verhalen over deze legendarische kist.

De motoren? De motor die nu rechts gemonteerd zit, deze al clock wise laten draaien en gekeken wat en of er verschil is met de linker 'port' motor ?

Groet Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
..
...
.




Das hatest du getacht Erik, der doppeltswantzteufel sol niemals hinter mir kommen :mrgreen:

Dass wird er pas auf du..

Twijfel nog een beetje of ik de FW190 in de kleuren van de kist van Walter Nowotny ga maken, met de draak noseart.

Mooi!

Als je interrese hebt Ronald, ik heb nog een heel leuk en interessant boekje over 'The fork tailed devil' hier, in het Engels weliswaar maar vol met leuke en waargebeurde verhalen over deze legendarische kist.

Ik heb altijd interesse in leuke en interessante dingen. Hoe gaan we dat regelen?


De motoren? De motor die nu rechts gemonteerd, deze al clock wise laten draaien en gekeken wat en of er verschil is met de linker 'port' motor ?

Ik ben vandaag bezig geweest met de afstelling. Zit nog een beetje verschil in op vol vermogen. De normale motor draait nu 300 a 400 rpm meer. Maar kwam er achter dat de uitlaat van de andere motor iets lek was. Ga ik morgen even repareren. Dan alles even op dezelfde brandstof en smering en dan weer testen.



Groet Ger.
 
Ronald, als je toch aan het lezen bent, moet je ook de verhalen van Charles Lindbergh eens lezen.
Die heeft vrij veel met deze toestellen gevlogen en bijgedragen aan brandstofmanagement ontwikkeling voor lange afstanden.
De rol van Lindbergh vlak voor en tijdens de oorlog vindt ik interessanter dan de oceaanvlucht.
 
Ronald, als je toch aan het lezen bent, moet je ook de verhalen van Charles Lindbergh eens lezen.
Die heeft vrij veel met deze toestellen gevlogen en bijgedragen aan brandstofmanagement ontwikkeling voor lange afstanden.
De rol van Lindbergh vlak voor en tijdens de oorlog vindt ik interessanter dan de oceaanvlucht.

@Rob en Ronald.

Staat ook allemaal in het boekje wat richting Ronald is, ook hele leuke war stories van de test flightchief van Lockheed Tony Levier himself bij zijn demo ronde in Engeland tijdens WWII.
En de Oceaan vluchten van Groenland, enz enz enz, anyway leuk leesvoer, denk dat Jan Hermkens dit boekje ook wel heeft.

Groet Ger.
 
Back
Top