KJ66 Conversies

Ik zeg ook binnenkort Dick, niet nu ;-)
Inderdaad, helaas ondanks al de kou is het openvuur alarm en mogen we niet vliegen, code oranje.....:( Zat er over te denken om nog effe te scheuren as vrijdag voor de vergadering maar helaas. Jij bent er vrijdag ook?

Groetjes,


mapresult.bmp
 
@Gerald.

Alles goed met kleine Boet? Suus al weer een beetje glad getrokken?
Martin ja, wat zal ik zeggen, als hij het niet meer snapt :wink:
Die Switzer pomp is waarschijnlijk ook verantwoordelijk voor de nieuwe Frank 250, of er zit een zelf gefreesde compressor in? Ongelofelijk wat er uit een CV 470 gasbusje te halen is :wink:
Denk dat Martin ook wel effe zo,n nieuwe Frank wil onderzoeken ( vindt tie waarschijnlijk nog wat power ook :wink: )

Groet Ger.
Ja hoor, Boet doet het prachtig. Erg vrolijk ventje en slaapt bovendien al maandje of 4 s'nachts door, papa ook dus...:D! Moeders ook weer helemaal up and running, druk aan het werk, wel dagje minder dan voorheen.

Tsja, mooi die Frank 250...., heb zelf ook zóóóveel ideen in m'n bollekke. Had al tekeningen gemaakt voor de GR250 vorig jaar, nog steeds zelfde gasblikje, nieuwe Albisser wieltje van 74mm en nog iets grotere compressor die al klaar ligt.....tijd houd me tegen. Ook heb ik tekeningen gemaakt voor het Albisser (jetmax) 85mm wieltje in een 134mm behuizing (vrachtwagen oliefilter). M'n handen jeuken, motor gewicht van 1750gram en een mogelijke monster stuwdruk van maarliefs 32kg of meer......kan geen enkele fabriek turbine tegenop. Kan ik die oranje F16 van me met afgetankt start gewicht van 25kg langzaam loodrecht omhoog sturen net na de start zoals de echte dat doet....cool! :cool: Maar ja, teveel plannen, te weinig tijd, nog meer plannen ghe ghe ghe, het houd niet op, eerst die tweezitter af zien te krijgen waar ik de rest van het jaar nog wel voor nodig heb.

Ach, beter dan achter de geraniums? :rolleyes:

Groetjesss,
 
Ja hoor, Boet doet het prachtig. Erg vrolijk ventje en slaapt bovendien al maandje of 4 s'nachts door, papa ook dus...:D! Moeders ook weer helemaal up and running, druk aan het werk, wel dagje minder dan voorheen.

Tsja, mooi die Frank 250...., heb zelf ook zóóóveel ideen in m'n bollekke. Had al tekeningen gemaakt voor de GR250 vorig jaar, nog steeds zelfde gasblikje, nieuwe Albisser wieltje van 74mm en nog iets grotere compressor die al klaar ligt.....tijd houd me tegen. Ook heb ik tekeningen gemaakt voor het Albisser (jetmax) 85mm wieltje in een 134mm behuizing (vrachtwagen oliefilter). M'n handen jeuken, motor gewicht van 1750gram en een mogelijke monster stuwdruk van maarliefs 32kg of meer......kan geen enkele fabriek turbine tegenop. Kan ik die oranje F16 van me met afgetankt start gewicht van 25kg langzaam loodrecht omhoog sturen net na de start zoals de echte dat doet....cool! :cool: Maar ja, teveel plannen, te weinig tijd, nog meer plannen ghe ghe ghe, het houd niet op, eerst die tweezitter af zien te krijgen waar ik de rest van het jaar nog wel voor nodig heb.

Ach, beter dan achter de geraniums? :rolleyes:

Groetjesss,

Ja Gerald , ik heb pas geleden ook zoiets gezien ,van die passing
ik heb namelijk een kingtech k100g turbine gehad , is al weg trouwens , maar daar kon ik mijn ogen ook niet geloven
daar zat maarliefst een halve mm speling tussen de complete compressor en inlaat
dat kan nooit goed zijn dacht ik nog
maar ongeloofelijk de motor draaide maar 450 graden op vol vermogen
maar wel 10 kg stuwdruk
niet te geloven
de compressor heeft 12 bladen ,maar is wel de zelfde diam , als van een kj 66
en zit in een huisje van 95mm
prachtig om dit te zien
fantastisch dat je het probleem opgelost hebt
succes
Mvg,
martin.
 
sorry for my stupid ask...but...the nl translation was not good.. : (

how gerald resolve the problem..? there was much gap between comrpessor / cover / diffusor?
 
no, to little gap ;) To much air for the diffusor caused a stall in the diffusor vanes. Compressor is a bit to large and when it is combined with a perfect intake cover there was to much air flow. The turbine wheel is small and the cc has limited holes the optimise the pressure and efficiency of the engine but there was to much air. He resolved the problem by making a gap on the outer side of the intake cover, reducing the airflow at the tips.

Btw, the old intake cover had also a gap but perfectionist Gerald made a new cover wich fitted perfectly and caused the problem.
 
Perfectly explained! ;)
ok..many thanks for reply..! then gerald lowered the compressor efficency
Yep, this engine really needs a 72mm turbine wheel or so which would jump power easily above 20kg thrust. As I explained earlier, in the search of getting the most power out of this can I tried to find the largest compressor possible to suit this engine and the jetmax 70mm turbine wheel. I think I did a good job although now I realize it has a 105% mach.

I used a tip from Martin (Frema) to confirm this and I removed 5 M3 screws out of the casing. (Couldn't do any more as the engine would fall apart...) The surge limit RPM increased from 112.000 to 117.000 so there's indeed too much air which the turbine section can't handle. Nice to see the 5 holes blowing out air like hell but hardly any EGT rise!!!

Now with increased gap clearance the engine is happy again! :D

Rgds,
Gerald
 
ok..thanks....
martin is very helpful friend...!
the 5 holes work like anti surging system in the turbocompressor car
now your compressor is still 74mm?


HY_anti_surge1.jpg
 
after long time the ut160 service time it's arrived..
i reduced gap between compressor and air intake to improve
efficency...then i found same problem to gerald in accelleration
at 66k rpm...the flame swich off in the cc (jetcat se drawing) , some unburned fuel exit to rear..

.. changed the cc with old ut drawing (less surface holes than JECTST SE CC) and engine run ..but need to open some holes
to reduce temperature at idle..(turbine wheel become slighty red)
 
yes i can take some photo tomorrow

the engine is similar to ut160 (or reverse ;)) mixed with jetcat 160 and behotec ... the compressor is 0024 garret but machined from blank compressor , the exducer diameter is 71mm instead 70mm
 
after long time the ut160 service time it's arrived..
i reduced gap between compressor and air intake to improve
efficency...then i found same problem to gerald in accelleration
at 66k rpm...the flame swich off in the cc (jetcat se drawing) , some unburned fuel exit to rear..

.. changed the cc with old ut drawing (less surface holes than JECTST SE CC) and engine run ..but need to open some holes
to reduce temperature at idle..(turbine wheel become slighty red)

i take little video from rear about problem... with kerosene fuel the stick are not orange-red but very dark.. and about 64k the flame disappear on some stick..some unburned fuel go out
with diesel fuel the problem not appear.....but the stick are slighty red
prior this issue only change done was the angular reposition about internal combustion chamber
 
the k170 compressor is 0024 but cnc worked from blank
exducer diam. is 71mm instead standard 70mm Garrett
inducer is about 0,5mm diameter large and tip blade is +1mm respect standard 0024 dimension
 
Back
Top