Na wat avonden knutselen weer wat voortgang. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of/hoe de romp voor deze versie versterkt moet worden (de triplex versteviging staat niet op de ribbenvleugel tekening) , ik heb nu aan de binnenzijde (zijwanden romp) één laag 160 g/m2 glas, en aan de buitezijde één laag 25 g/m2: Resultaat voelt me vrij stevig aan. Gewicht rompje (kaal, zonder staartboom e.d.) was 9.4 gram, met glas aan de binnenzijde 12.3 gram, en met glas aan de buitenzijde 14.4 gram. Op de foto's op f3k.nl lijkt het er trouwens op dat de romp eerst in de lak wordt gezet, dan wordt geschuurd, en dan met glas wordt bekleed. Klopt dat, en is daar een reden voor? Waarom het glas niet direct op het kale balsa? Ik heb voor de staartdelen een testje gedaan; 25 grams glas goed doorweken met epoxy, droogrollen met keukenpapier, en het dan onder druk op balsa plakken. Voor één zijde had ik het balsa heel dun (tot het balsa net verkleurd) met epoxy voorgestreken, andere zijde niet. Zonder voorstrijken was de hechting niet heel goed, met voorstrijken wel. Dus zo heb ik het uiteindelijk voor de romp en staartdelen gedaan. Skyshark p100 stokjes zijn inmiddels ook binnen, dus verder met de staartdelen: 25 grams glas aan beiden zijden, onder druk tussen twee nep-mylartjes (?) gedroogd: Stabilo was zonder glas 4.3 gram, met glas 6.9 gram, kielvlak 3.5 gram zonder, 5.9 gram met. Is toch meer extra gewicht dan ik had verwacht, is dit te zwaar? En weet iemand hoeveel gram lak er normaal op dit soort staartdelen gaat? Op de foto's op f3k.nl lijken de staartdelen ook fors te worden geimpregneerd met lak, dat lijkt me ook niet heel licht?
Het ziet er geweldig uit zeg die glimmende staartjes!!!!! Mooi gedaan! Ik heb mijn staartjes met pu lak ingelakt, dan wrijf je het meteen droog met keuken doek, na drogen licht schuren en dan nog een keer lakken en droog wrijven. Het gewicht neemt dan nauwelijks toe! Maar de staartjes worden er ook niet sterker van, dat is bij jou wel het geval! 4 gram in de staart moet je voor in compenseren met 16 gram lood, je kistje wordt dus 20 gram zwaarder.... Maar wel heul mooi! Ik zou hem lekker afbouwen! En dan daarna een tweede maken waar je alles zo licht mogelijk doet, dan heb je een mimi als het waait en een voor wind stil weer! Oh en zaag je pookje precies in twee, dat is iets korter dan op tekening staat maar je hebt wel meteen een pook voor een tweede Mimi
Door het voorbehandelen van balsa met spanlak dicht je de poriën. Hierdoor neemt het balsa minder epoxy op tijdens het lamineren en dat is lichter. Goed bezig overigens! Jaap
Heb je dat wel eens nagerekend. Je moet wel een extreem lange romp hebben om de aftstand zwaartepunt neus daar 4 x in te passen. Normaal is ongeveer 1:2.5 Ik ken de maten niet van deze kist maar 1:4 lijkt me sterk.
Klopt was een iets te ruime ruime gok, Van zwaarte punt naar staart is 50 cm en van zwaartepunt naar neus is 20, dus factor 2,5 klopt voor de mimi Het ging me meer om het idee dan de exacte getallen
De extra sterkte kan misschien ook geen kwaad met mijn gebrek aan recente modelvliegervaring Maar ik ga hem/haar inderdaad eerst maar eens afmaken, dan zien we wel waar we uitkomen qua gewicht. Ik had meteen twee stokken besteld, heb voor de eerste MiMi de staartlengte maar origineel gehouden, maar zal het onthouden! Is er nog voordeel van spanlak over PU, of andersom?
Pu gebruik je alleen maar om hem vocht bestendig te maken, dan zuigt je staartje niet meteen vol als je in nat gras land. Ik weet niet of spanlak vocht bestendig is en of dit andere eigenschappen heeft
Spanlak (of een andere lak) (50% of meer verdund) heeft hier enkel als doel de poriën van het hout te sluiten. Daarmee voorkom je dat het hou een berg epoxy opzuigt. Daar wordt het vooral zwaarder van, en maar weinig sterker. Daarna glas+epoxy erover had hier wellicht de helft van de gewichtstoename gescheeld.
Normaal worden de staartjes van de mimi iniet afgewerkt met glas en epoxy Dus in dit geval is het alleen afstoten van vuil en vocht
Ik zat nog even te rekenen: gewichtstoename glas+epoxy op het stabilo is nu 6.9 - 4.3 = 2.6 gram. Oppervlak stabilo is grofweg 0.0145 m2, boven en onder met 25 grams glas is dat 0.7 gram glasvezel, en dus 1.9 gram epoxy. Als ik het zou voorbehandelen met pu/spanlak (0.25 gram voor het stabilo?) en daarmee de hoeveelheid epoxy zou kunnen halveren kom ik uit op 0.25 gram lak + 0.95 gram epoxy = 1.2 gram, wat maar een gewichtsbesparing van 0.7 gram geeft? Maar ik zit nu toch te twijfelen of ik nog een nieuwe set staartdeeltjes maak, zonder glas. 5 gram toename op stabilo/kielvlak voor glas/epoxy is met de rekensommetjes van hierboven een gewichtstoename van 17.5 gram op het geheel, dat lijkt me toch nogal wat op een totaalgewicht van rond de 200 gram (?)
Snap ik, maar hier was het wel gedaan, en te zwaar. 2 x 0,0145 x 25 = 0,725 gram (zoals jij ook had uitgerekend). In theorie zou je dan met evenveel epoxy uit moeten kunnen komen, maar in de praktijk zal het wel 1 gr worden. Dus 1,725 gr gewichtstoename moet haalbaar zijn. Dat maakt 0,9 gr uit tov. van de huidige, plus 2,5 x 0,9 = 2,25, geeft in totaal 3,15 gr winst. Of ik daarvoor een nieuwe zou gaan maken ....?
Ik was eerder al naar informatie over de verhouding glas:epoxy aan het zoeken, maar kon er weinig over vinden. Maar grofweg 1:1, of 1:1.5 is normaal dus haalbaar?
Bij carbonwinkel staat er een richtlijn bij Zie voorbeeld, hier gaan ze er van uit dat 25 gram glas 20 gram per m2 epoxy verbruikt Laminaat gewicht wordt dan 45 gram/m2 Nu hebben wij dlg-ers nogal de neiging om heel droog te rollen ( weefsel nat maken en dan zo veel mogelijk er uit trekken met keuken papier, ik heb geen idee hoe zich dat verhoud met de gegeven richtlijn!
Zomaar een bedenking… Zou er iemand ooit al eens geprobeerd hebben om iets anders te gebruiken ipv epoxy? Toen ik 'vroeger' (de dieren konden toen juist niet meer spreken)nog met methanol motortjes vloog, deden we vaak de voorkant van het model (of de hele romp) bekleden met 25gr glas en G4 (een polyurethaanhars) en de motorspant dik met G4 ingepapt. Het spul werd ook glashard. Het is vloeibaar als water, dus zou goed droog te rollen zijn. Maar 'k heb geen idee van sterkte en gewicht was toen ook geen issue… De 2de component voor de uitharding van de hars, is volgens mij het vocht in de lucht (net zoals CA) dus ik weet ook niet of het zou werken met vacuumbaggen?
Als je die 20 gr per 25grams haalt ben je een knappe vent. Dat is beter dan 50/50. Ja dat kan. PU-lak bijvoorbeeld. Maar omdat je dan het vocht uit de lucht nodig heb kun je geen gebruik van vacuüm maken. en zonder vacuüm 'plakt'het niet ...
Quote: Je kernen licht benevelen met een plantenspuit? Lachen , super slim mannetje die Loet. Met G4 ; Kan je erg goed je houten mimi rompje mee lijmen , word dan een erg sterk rompje , en kan eventueel zonder glasmatje en als je hem dan nog sterker wilt maken dan ook binnen kant met G4 behandelen zit toch voor het zwaartepunt. Evt. buitenkant houten rompje met een mohair borsteltje(action) met G4 behandelen. Met zon mohair borsteltje kan je hele dunne lagen aanbrengen , net spuitwerk. G4 word snel hard en is dan moeilijk te schuren. Advies doe dit binnen 4 uur. Heb eens meegemaakt van iemand die zijn houten garagedeuren met G4 had behandelt en dacht dat het lakwerk al droog was. De volgende dag waren ze niet meer te openen , alleen met geweld . Lijm verbinding bleef heel , maar het hout was gespleten. Groet xat
Inmiddels ook de 2e vleugel gebouwd, vleugels aan elkaar geplakt, en staartboom in de romp gelijmd: Ik moet de staartvlakjes nog afmaken; die zitten er nu voor de show even met dubbelzijdige tape op vast. Totaalgewicht is nu: Met nog 10-15 gram aan Oralight en 25-30 gram voor de besturing zou ik dan rond de 140-145 gram uitkomen, alleen... Ik heb even wat gewichtjes op de plek van de accu (12 gram), ontvanger (6 gram) en servos (2x4.7 gram) gelegd, en dan zou ik 21 gram lood in de neus nodig hebben voor een zwaartepunt op 70mm van de voorlijst. 13% van het totaalgewicht, het is nogal wat. Dus misschien toch maar nieuwe staartvlakken maken,
Mooi hoor! Het ontwerp hield natuurlijk rekening met veel zwaardere NiCad accupacks, dus een stukje van het extra loodgewicht is goed te praten Als je hem bekleed en alles monteert kan je morgen vliegen!.... dat is natuurlijk ook wat waard. Als je nog niet bekend bent met DLG's dan kan een extra sterke stabilo geen kwaad. het is zeker het kwestbaarste onderdeel bij verkeerd landen of hanteren (uit je handen laten glijden bij een vang-poging....Krak...) Persoonlijk zou ik de staartstukken opnieuw maken.
Helemaal met Rasmus eens, en probeer lood te vervangen voor meer accu ( ik weet niet wat je nu hebt genomen) maar ik vond 1S 650 mah wel fijn hoor als je niet op let sta je op een mooie dag zo 2 uurtjes te gooien en dan is het lekker dat je niet na twee uur hoef te twijfelen ps hij ziet er top uit!!!!