H.M.S. Victory van de Agostini

Toch nog een productieve dag gehad Koos, mooi hoor :rofl::rofl:
Dank je Peter :):thumbsup::)

De 28 voets Pinas en de Admiraals Barkas:

Vandaag begonnen aan de laatste twee sloepen, de 28 voets Pinas en de Admiraals Barkas, dit leek me gemakkelijker om met beide te beginnen zodat de spantjes tussendoor wat langer kunnen drogen.
Dus werden de eerste spantjes uit de kaders gehaald en in het frame gelijmd:
886A998C-259E-4CF9-90EA-8879752BD094.jpeg

Hett haaks zetten gebeurt ook hier weer met behulp van de legoblokjes..........

En zo werden ze een voor een in het frame gelijmd tot aan de laatste, de spiegel, deze werd schuin tegen de afstandshouder in het frame gelijmd:
9A601560-4BE3-4AEA-AEFD-94EF099FF562.jpeg


C97D13BE-8952-4F12-A9FA-86E45FE76CA1.jpeg


De volgende stap is het in de vorm schuren van de spantjes, maar daar moet de lijm eerst goed voor uitharden, dus dan maar verder met de davits........

Deel #116, de Davits:

Deze worden gemaakt van de linden "balkjes" van 3x3mm, die aan het begin verjongt werden zodat ze in de messing steunen pasten en werden voorzien van een aantal gaatjes:
3D7433A9-C9A1-480C-9DCE-96A737976E93.jpeg


Uit een latje van 2x2mm werden driehoekjes gezaagd waarvan er zes op elke david gelijmd werden:
DDCB8621-D5FA-4C97-B5C1-8E33B2943754.jpeg


De koppen werden voorzien van een vierkant gebogen messing strip van 2mm breed:
CADB05C5-D4DF-46C0-9EFD-6D65AB7F47EA.jpeg


Nadat de lijm voldoende uitgehard was werden ze zwart geschilderd:
F6EA4AB6-6DD6-4B3B-8EF2-DD8EBFDFC74F.jpeg


En zo ligt alles weer in het droogdok..........

Tot de volgende keer maar weer,
Gr Koos
 
Tussen het beplanken van de Pinas door maar verder gegaan met de Davits, als eerste werden de messing houders met een messing nageltje aan de voet van de davits bevestigd:
4459EA4E-6572-4B4C-A454-5EF262534AA7.jpeg


Nu konden de klampen in de voet van de davits gelijmd worden:
421FF794-589B-450D-8C09-E03BF1BBFB63.jpeg


En in de messing strookjes op de kop werden gaatjes geboord waarin zwart geschilderde oogpinnetjes gelijmd werden:
57CC6CDF-1D18-45A6-9081-B7BEB6ABA8F8.jpeg


De voetjes van de messing steunen werden vlak gevijld waarna deze met slo-zapp tegen de romp gelijmd werden:
0E508A67-07DD-405B-85DB-452F4FE4B91D.jpeg


FD778629-7700-4CED-A2C8-3228037FB172.jpeg


De volgende stap was het aanbrengen van de tuigage:
7771A0AA-A6E1-4BAC-AE3C-99227557D39B.jpeg

Eerst werden hiervoor wat oogpinnetjes in de romp geplaatst waar bruin touw in geknoopt werd,
1e van het achterste oogje naar het buitenste oogboutje in de achterste davit
2e tussen de beide davits in
3e vanaf het voorste oogboutje naar de voorste davit
Met ecru draad werd een driehoek aangebracht, vanuit de binnenste oogboutjes door het want waar weer het halende part aan genoopt werd.....

E35A91A6-9571-4766-8738-F7EA278A60C2.jpeg

Dit halende part werd door een 4-1 blok geregen aan de bezaansmast en belegd op een korvijnagel in de ronde nagelbank aan de mast.....

Deze davits werden door mij in de neergelaten stand aangebracht want ik wil hier later de bijboten aan hangen dus werden er de takels aangemaakt.
Eerst maar wat blokken gestropt aan een oogpinnetje wat in de vorm van een haakje gebogen was:
B366907F-C1E0-4169-827A-B11F89CE7098.jpeg


Nu kon ik de takels aanbrengen:
D59528C3-7BF8-4DEE-8587-CE543DD7A73F.jpeg

Hiervoor werd ecru garen aan de buitenste oogpinnentjes geknoopt en via het blok en een gaatje in de top van de davits belegd op de klamp aan de voet van deze davits........

En de Pinas?? die vordert gestaag:
FCB450F8-BE62-475F-BF09-F82B0F56184E.jpeg


De romp zit inmiddels dicht en ligt te drogen dus daar gaan we de volgende keer weer mee verder..........
Tot dan,
Gr Koos
 
Koos, Voor mij (ik kom nog maar net kijken mbt het bouwen van modelschepen) is het bijna niet te volgen wat je allemaal aan het doen bent. Ik ben blij dat ik weet wat een roer, steven en kiel zijn.:rofl:. Het ziet er allemaal zeer indrukwekkend uit. Ook prachtig tot in detail gefotografeerd met duidelijke omschrijvingen. Echt top.:thumbsup: .
 
Ah Koos, jij bent ook begonnen met het maken van sloepjes. Mooi werk Koos!
Dank je Peter, inderdaad de sloepen een heel gepriegel met die plankjes van 0,6 x 3 mm, maar ook dat gaat helemaal goed komen :thumbsup::thumbsup:
Koos, Voor mij (ik kom nog maar net kijken mbt het bouwen van modelschepen) is het bijna niet te volgen wat je allemaal aan het doen bent. Ik ben blij dat ik weet wat een roer, steven en kiel zijn.:rofl:. Het ziet er allemaal zeer indrukwekkend uit. Ook prachtig tot in detail gefotografeerd met duidelijke omschrijvingen. Echt top.:thumbsup: .
Dank je Eduard, en inderdaad het is heel wat met al die rare benamingen maar met een beetje behulp van de hier aanwezige specialisten kom je al een heel eind hoor...:):)

Vandaag me bezig gehouden met allerlei klusjes, waaronder uiteraard de pinas, deze werd geschuurd en in de grondverf gezet:
FA97AB46-AE7F-4400-8E59-124EDD4274E4.jpeg


Nadat deze goed droog was werd hij van de mal los gezaagd, nogmaals geschuurd en met witte verf geschilderd:
D7E172FF-33FC-4CAF-B86B-CE539D694EFF.jpeg

Nu kan deze verder goed uitharden waarna de laatste oneffenheden weggewerkt kunnen worden.............

Deel #117, de onderste lijzeilspieren:

Deze bestaan uit rondhout van 3mm waar vier messing ringen en een haakje voor gebogen werden:
0BE7EE10-048C-4130-9B46-1B413D932AE2.jpeg


Het haakje en de eerste ring komen aan de kop, in het midden twee ringen en de laatste aan het eind:
AA3F3B45-FE91-4146-AB2E-9DCF58F2DB80.jpeg


Nadat de lijm uitgehard was werden deze zwart geschilderd:
A838DA9B-F17D-4642-A326-7973A145C62D.jpeg


En nadat de verf voldoende droog was werden ze op hun plaats in de beugels van de grootrusten gelijmd:
BB9C0E72-F086-4891-92CE-7951A75DE81D.jpeg

Aan bakboord..............

191456FE-5671-4DEB-9BCA-E100D1358085.jpeg

En die aan Stuurboord..........

Verder met de vaten voor op het dek, eerst werden er zes smalle stroken tape (hoepels) per vat op gelijmd:
3551CDCB-E18B-4944-AD86-9C8238F33FEA.jpeg


6CD56EDE-1EF2-485A-9653-D813514825CC.jpeg


De twee sloffen werden op lengte gemaakt, voorzien van gaatjes op de koppen en zwart geschilderd en de vaten werden met Danish Oil behandeld:
B71EF2BC-9AA1-4DA6-81C5-87E6B64312A8.jpeg

Ook die liggen te drogen.................

Als laatste actie voor vandaag werden er 20 oogpinnetjes per zijde in de romp geboord voor de schoten en de halzen van de onderzeilen.
Om deze aan te brengen moeten eerst de vaten op het dek gelijmd worden maar dat is een klus(je) voor de volgende keer.......

Allen nog een fijne avond,
Groet Koos
 
Mooi hoor Koos ik heb heel veel aan je verslag nogmaals ga zo door en heel veel dank. :)
Dank voor de complimenten Hansa, ik ben blij dat er nog iemand wat aan heeft.. ;);)
Gaat mooi Koos. :rofl::rofl:
Dank je Peter we naderen zo zoetjes aan het einde hee....... :):)

Vandaag als eerste de vaten met een touwtje en oogje op de sloffen geknoopt waarna het hele spul op het dek werd aangebracht:
EA95D707-FEB0-4BD8-8DCD-726ECC92A0CE.jpeg

Zo die rollen er niet meer af.................

En tussen alle bedrijvigheid door weer wat aan de Pinas gedaan, eerst de kiel en de voorsteven op de romp gelijmd:
F4F83E37-EC0C-4D9B-89AE-DA27D0FB405B.jpeg


Daarna alles weer geschuurd:
1A184660-D6AD-4B28-8F02-D389B840A8AC.jpeg


De binnenzijde ocker geel geschilderd en de vloerplanken wit:
72C8197D-B6E6-45CF-90D8-75FAA65DA709.jpeg


Ook de romp heeft er weer twee lagen wit bijgekregen:
DB629CA4-C706-4045-BDD1-2539CAC02FB0.jpeg


Daar kunnen we de volgende keer weer mee verder..............

Naast dit werk werden er nog diverse touwtjes aangebracht maar dat is iets voor de volgende post.........
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
De laatste tuigage van de onderste zeilen was zowat aan de beurt maar eerst nog de stagen van de bottelloefs:
460863B1-CF28-42F9-8360-95F5941F040C.jpeg

Deze starten bij een oogje (gele S) en via het blok (rode B) onderaan de bottelloef weer naar een van de oogjes (gele E)..........

De schoten van de blinde:
371586A0-51A0-4AAA-BB6D-213DD66CC2CA.jpeg

Deze start ook weer aan een oogje in de romp (gele B) en dan via een blok (rode Bl) aan de schoot van de blinde en werd belegd op een van de bolders op de verschansing (gele E).........

De halzen van de fok:
CA40334A-15D7-4653-9B73-484A38D48EC1.jpeg

Deze start aan de top van de bottelloef (rode B) en via het blok (gele B-1) onder aan het fokkezeil, via het blok onder de bottelloef (rode (B-2) en belegd op een bolder in de voorste reling (gele E)......

Boelijnen van het fokkezeil:
0CE96E28-18B8-4757-B03F-858AA3EC8A84.jpeg

Met een dubbele hanenpoot aan het fokkezeil................

6925F698-64E6-439B-8163-6F254EB80F1F.jpeg

Via een oogje (gele O) aan de boegspriet.........

A9C1EE69-D103-4EF8-B799-833BD32450B4.jpeg

En belegd op de tweede bolder (gele B) in de voorste reling........

Als laatste voor vandaag de boelijnen van het grootzeil:
0058C5A6-886A-424E-A243-78D6EF796566.jpeg

Begint ook weer met een dubbele hanenpoot..........

435E6237-EFE2-49D4-882E-D4021C1FF754.jpeg

Via een 4-1 blok (gele B) wat aan het fokkewant geknoopt werd................

4CF1AC34-0B7B-4982-B50B-6ECD4D862E2F.jpeg

En belegd aan het voorlaatste wanttouw (gele B) van het fokkewant..........

Dat was het weer voor deze keer,
Allemaal alvast een goed begin gewenst van het weekend,
Groet Koos
 
Vandaag de laatste tuigage afgewerkt beginnende met de fokkeschoten:
6CF03580-3A09-450F-BCC6-88E393EB5EFD.jpeg

Deze start bij een oogje in de romp (gele B) via het schootblok (rode Bl) weer terug naar de romp en belegd in ook weer een oogje (gele E)........

De schoten van het grootzeil:
6CEC57DD-525B-476D-A527-60A3437CE11C.jpeg

Deze start ook weer in een oogje in de romp (S) en via het schootblok aan het grootzeil (B) weer terug naar een ander oogje in de romp (E).................

Het voorlaatste touw was de hals van het grootzeil:
C61C5DA4-4AF3-4295-829C-F2F6129FA4EA.jpeg

Ook deze start weer in een oogje bij S, via het halsblok (b) terug naar het oogje E in de romp...........

De laatste waren de brassen van het grootzeil:
6D3AE490-31BC-4471-BC5D-7743D0639395.jpeg

Deze start aan een oogje in de romp (S) en via een 4-1 blok aan de ranok (B) terug naar achteren...................

EB3859E2-9CDC-4C10-83C5-0715D7806C9C.jpeg

Hier gaat deze door het schildpadblok (V) naar de binnenzijde alwaar deze belegd werd op een klamp (E) in de verschansing...........


Hiermee is de tuigage compleet met uitzondering van de vlaggen maar die volgen uiteraard nog, en ter afsluiting van deze post volgt nog een totaaloverzicht:
D853592D-3973-406E-BAF7-2A2F4C52112C.jpeg

De H.M.S. Victory zoals deze er nu bij staat.................

De volgende keer gaan we weer verder met de Admiraals barkas,
Dus tot dan maar weer,
Groet Koos
 
Koos,
Hier zie je heel duidelijk de beperking van een bouwkit. Je beschrijft hier het verloop van enkele schoten en halzen. Als je even iets verder nadenkt dan kan dat natuurlijk niet zo. Deze lijnen zijn bedoeld om aan te halen of te vieren afhankelijk van de wind en zo. Hier zitten de lijnen aan de ene kant vast aan een ring en aan de andere kant ook. Hoe ga je nu zo''n lijn vieren of aanhalen ?
In werkelijkheid zitten er in de romp enkele schijven gemonteerd waardoor de lijn naar binnen wordt geleid en daar op een klamp tegen de buitenwand aan wordt belegd.
De Caldercraft kit heeft wel enkele openingen waar je de lijn (met een drupje lijm) naar binnen kan steken. Net zoals je doet met de touwen van de luiken. Het kan dus wel iets beter.

InwendigeKlampen.jpg
 
Vandaag de laatste tuigage afgewerkt beginnende met de fokkeschoten:
Bekijk bijlage 523387
Deze start bij een oogje in de romp (gele B) via het schootblok (rode Bl) weer terug naar de romp en belegd in ook weer een oogje (gele E)........

De schoten van het grootzeil:
Bekijk bijlage 523386
Deze start ook weer in een oogje in de romp (S) en via het schootblok aan het grootzeil (B) weer terug naar een ander oogje in de romp (E).................

Het voorlaatste touw was de hals van het grootzeil:
Bekijk bijlage 523385
Ook deze start weer in een oogje bij S, via het halsblok (b) terug naar het oogje E in de romp...........

De laatste waren de brassen van het grootzeil:
Bekijk bijlage 523383
Deze start aan een oogje in de romp (S) en via een 4-1 blok aan de ranok (B) terug naar achteren...................

Bekijk bijlage 523384
Hier gaat deze door het schildpadblok (V) naar de binnenzijde alwaar deze belegd werd op een klamp (E) in de verschansing...........


Hiermee is de tuigage compleet met uitzondering van de vlaggen maar die volgen uiteraard nog, en ter afsluiting van deze post volgt nog een totaaloverzicht:
Bekijk bijlage 523388
De H.M.S. Victory zoals deze er nu bij staat.................

De volgende keer gaan we weer verder met de Admiraals barkas,
Dus tot dan maar weer,
Groet Koos
Ik moest ‘even’ heel wat lijnen en de bouw van de kleine sloepen bijlezen, maar ben onder de indruk, Koos. Ook. Hoe het je steeds lukt om overal nog bij te komen om de lijnen vast te zetten.
Gr. Peter
 
Ik zit ook al te kijken, dat zijn forse dingen zeg die kikkers. Of het nou klopt of niet, je maak er een mooi model van
 
Koos,
Hier zie je heel duidelijk de beperking van een bouwkit. Je beschrijft hier het verloop van enkele schoten en halzen. Als je even iets verder nadenkt dan kan dat natuurlijk niet zo. Deze lijnen zijn bedoeld om aan te halen of te vieren afhankelijk van de wind en zo. Hier zitten de lijnen aan de ene kant vast aan een ring en aan de andere kant ook. Hoe ga je nu zo''n lijn vieren of aanhalen ?
In werkelijkheid zitten er in de romp enkele schijven gemonteerd waardoor de lijn naar binnen wordt geleid en daar op een klamp tegen de buitenwand aan wordt belegd.
De Caldercraft kit heeft wel enkele openingen waar je de lijn (met een drupje lijm) naar binnen kan steken. Net zoals je doet met de touwen van de luiken. Het kan dus wel iets beter.

InwendigeKlampen.jpg
Ik heb er nog wel even aan gedacht om deze in een gaatje in de romp te lijmen Jan, maar ik was bang dat dat geen optie was als je het schip moet verplaatsen, dus dit keek me een stuk duurzamer voor mij zo ;)
Ten slotte is het alleen een "kenner" die zo iets opmerkt. :)
En daar ben ik het helemaal mee eens Herman :thumbsup:
Ik had even niet meer gekeken Koos, en moest dus flink bijlezen.
maar ik weet nu dan wel wat je bedoelde met sloffen.:rofl::rofl:.
Ik loop op die dingen, en jij zet er een paar vaten op:p:p:p
Ik weet niet of dat ook de werkelijke benaming is maar ik vond het wel leuk gevonden :) En het zet mensen in het noorden des lands aan het nadenken, dus das ook al wat :p:D

Ze staat er mooi bij Koos!:thumbsup:
Dank je Hans :worship:

Ik moest ‘even’ heel wat lijnen en de bouw van de kleine sloepen bijlezen, maar ben onder de indruk, Koos. Ook. Hoe het je steeds lukt om overal nog bij te komen om de lijnen vast te zetten.
Gr. Peter
Tja dat laatste is een heel gepriegel, en dan heb je uiteindelijk het touwtje erin gefriemeld blijkt die weer met een andere te kruisen :rolleyes::oops:
Kan het weer opnieuw…….. maar goed ze zitten er allemaal weer op :(
Ik zit ook al te kijken, dat zijn forse dingen zeg die kikkers. Of het nou klopt of niet, je maak er een mooi model van
Dank je wel Rijk :worship: maar hoe is het met jou Victory, ik zie weinig updates…..

De Pinas en de Admiraalsbarkas:

Ondanks een paar drukke dagen toch nog wat aan deze sloepjes kunnen werken.
De pinas staat inmiddels in de verf en van de Admiraalsbarkas zijn de spantjes geschuurd en voorzien van de eerste plankjes:
0032079A-533D-410E-99C6-65854299B01B.jpeg


2B1297AC-6449-4E51-8950-F214DA9D1C86.jpeg

Hier op de voorgrond de Pinas…….

Dus het vordert hier gestaag…
Fijne avond allemaal nog,
Gr Koos
 
Dank je wel Rijk :worship: maar hoe is het met jou Victory, ik zie weinig updates…..
Sinds dat ik op een binnenvaartschip werk ben ik begonnen aan de bouw van een veerhaven duwboot, iets wat met mn vak te maken heeft. Ik heb daar ook een verslag van in 'bouwverslagen schepen'. Zodra ik dat afgerond heb ga ik eventueel weer aan de vic beginnen. En in de tijd dat ik niet aan het bouwen ben sleutel ik aan mn Cadillac...
 
En in de tijd dat ik niet aan het bouwen ben sleutel ik aan mn Cadillac...
Das dan modelbouw in het groot... :D

We zijn weer wat verder met de Admiraals barkas deze is dicht, geschuurd in de grondverf gezet en na droging weer geschuurd:
7A12D3C1-194E-4773-B952-070CB9C9A520.jpeg


Nu kon deze van het frame losgezaagd worden:
262CB1A1-B15A-4E32-A0A8-B640DC4F47B9.jpeg


Nadat deze nog wat geschuurd was, de kiel en voorsteven erop gelijmd is, werd deze en ook de Pinas weer voorzien van een laag witte verf:
94A6A348-EF69-41B5-9136-B7E0EEB5D6D2.jpeg

Ligt allemaal weer lekker te drogen...............

Tussen deze bedrijven door werd er uiteraard gewoon doorgewerkt aan de Victory...........

Deel #119, de vlaggen en de kanons:

Tussendoor wat gefriemeld met de eerste vier vlaggen, de "Union Flag" werd aan de vlaggensteng van de grote mast, het "kruis van St Joris" aan de fokkemast, de kleinere "Union Jack" aan de geuzenmast van de boegspriet en de "White Ensign" (zee- oorlogs-vlag) aan de gaffel geknooptl:
A07A543E-E074-4D21-AE5D-2ADDE1A5F70C.jpeg


0A470E7C-50F6-44EA-B7CF-D3AE733EFF6C.jpeg

De vlaggen zijn ingestreken met verdunde houtlijm, even gedroogd en dan verder in model gebracht...........

En tot slot voor vandaag de insteek- kanons in de geschutspoorten gelijmd, aan elke zijde 15st. 32 Ponders in het onderste dek, 14st. 12 ponders in het middelste- en 10st. 12 ponders in het bovenste dek, totaal zitten er nu maar liefst 50 kanons per zijde in:
0E6E8F7C-8925-45FC-AC24-0F9C00FC461C.jpeg


5E5DB070-8026-465D-B6C5-2F01F2C3A593.jpeg


AF7629D8-C3E0-445D-8486-F6158B488CA3.jpeg


5CAFF8A1-4CD1-459F-AFC8-BFEC27310435.jpeg


Het is nu wel een gevaarlijke dame aan het worden..............

De volgende keer gaan we weer verder met de roerkettingen,
Tot dan maar weer,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Back
Top