BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Zo ziet het er straks uit als de BB zijde voorzien wordt van dekplanken:
0446 Test planking.jpg

De omlijsting planken om de opening straks natuurlijk wel in verstek …..
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Mooie scharniertjes Peter, ik heb er in het verleden ook gemaakt voor mijn Maarten en heb een indruk wat een werk het is.
Groet, Jan.
 
Dit is toch altijd weer een genot om te bekijken Peter.

Dankjewel, Peter. Goed dat je weer terug bent!
Gr. Peter

Af en toe even tijd om op het forum te kijken Peter, maar de modelbouw ligt momenteel helemaal stil, ik ben thuis veel te druk.
De Admiraal is een paar weekjes serieus ziek geweest, en is nu langzaamaan wat aan het opkrabbelen.
 
Dit is toch altijd weer een genot om te bekijken Peter.
Af en toe even tijd om op het forum te kijken Peter, maar de modelbouw ligt momenteel helemaal stil, ik ben thuis veel te druk.
De Admiraal is een paar weekjes serieus ziek geweest, en is nu langzaamaan wat aan het opkrabbelen.
Dankjewel, Peter. Soms zijn er belangrijkere dingen dan modelbouw. Goed om toe horen dat ze weer aan de beterende hand is. Hopelijk spoedig een volledig herstel.
Gr. Peter
 
Bij de vorige versie waren er toch wat foutjes ingeslopen en de scharniertjes waren te dun. Daarom een nieuwe versie:
0447 New.jpg

Aai, niet helemaal scherp .......... de iPone is soms wat eigenwijs ...... Met weer dominante klinknageltjes in zwart-wit.

En voorzien van 'oker-geel' en metaal kleurige ringen:
0448 Pink.jpg

Da's 'maatje pink'.
Wil je dan de details in beeld, dan krijg je de onvergeeflijke macro opnames.

Op het model:
0449 Licht.jpg

Het origineel er maar even bij gezet. Het oker is daar door de weersinvloeden knap verkleurd.

Met wat ander zicht op de schaniertjes:
0450 Licht.jpg

Ze hebben nu wat meer body. De kombuis krijgt een kleiner formaat schijnlicht. Misschien de scharnietjes dan iets dunner. Dan zal ik gelijk wat stappen tijdens het maken laten zien.

Natuurlijk moet er ook gelucht kunnen worden:
0451 Licht.jpg

Dan kan ik nu weer terug naar het maken van de spanten.

PS een uurtje later: Ik zie dat ik het schijnlicht achterste voren heb geplaatst ..... :(
0452 Licht.jpg

Dan nog maar eentje met wat verlichting ......
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Dacht al, een leuke luchthapper zo Peter! Maar zolang je nog niet buitengaats bent geen probleem. Mooi werk hoor! Ook leuk om te zien hoe het 1:1 klinkwerk was uitgevoerd. Bij Opa Klaas zijn scheepje zaten de koppen van de nagels aan de binnenkant. Gr. Klaas.

3057_exterieur_11.jpg
 
Dacht al, een leuke luchthapper zo Peter! Maar zolang je nog niet buitengaats bent geen probleem. Mooi werk hoor! Ook leuk om te zien hoe het 1:1 klinkwerk was uitgevoerd. Bij Opa Klaas zijn scheepje zaten de koppen van de nagels aan de binnenkant. Gr. Klaas.
Bekijk bijlage 599396
Dankjewel voor de reactie, Klaas. Gelukkig alles dry-fit en dat zal ook zo blijven. Iets in mij zei al snel dat er iets niet klopte ......... ;)
Gr. Peter
 
Niet veel te melden. Alleen dat ik nu een andere werkwijze toe kan passen op het bakboord deel.
Eerst het overzichtsplaatje:
0453 BB-23.jpg

Ingezoomd:
0454 BB-23.jpg

De kielbalk 'A' en zijstringer platen 'B' had ik reeds op maat gemaakt.
Het zaathout 'C' en midden langsbalk 'D' op maat gemaakt.
Het waterdichte schot '14' kon ik nu op de kielbalk 'A' plaatsen, het uit lijnen op het stuurboord deel en vastzetten onder de zijstringer 'B' en op afstand zetten met het zaathout 'C' en midden profiel 'D'.
Daarna de 8 dubbele U-profiel steunen 'E' op maat gemaakt en tussen het zaathout 'C' en het middenbalk 'D' gelijmd.
Halverwege de opening dekbalk en spant '23' gemaakt en in positie gelijmd.

Vanuit een iets lager standpunt:
0455 BB-23.jpg

Ingezoomd:
0456 BB-23.jpg

Met dezelfde letters en nummer als hiervoor.
Op deze manier heb ik weer de nodige stevigheid gecreëerd om alle volgende delen goed te kunnen plaatsen.

Nu aan de slag met de dekbalk/spanten '19' en '29' zodat ik daarna de kimweger op maat en in vorm kan maken. Die laatste gaat mij dan weer helpen met het netjes uitlijnen van de overige spanten zodat ik een vloeied verloop krijg om later strakke huidplaten aan te kunnen brengen.

Wederom steeds een paar stappen vooruit denken.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Na het plaatsen van de spanten 19, 23 en 29 kon ik de kimweger maken.
Zoals uitgelegd bij het maken aan de stuurboordzijde, deze heeft een dubbele curve. Zowel de romplijn volgend alsmede één met de uiteinden omhoog lopend.
Dat laatste is afhankelijk van de vorm van de buitenzijde van de spanten, want de kimweger ligt tussen de 5e en de 6e ton:
0457 Kimweger.jpg

Bij de grootste breedte van de romp is het spant aan de onderzijde vlakker. Verder naar achter komen de spanten steeds schuiner te staan. De over die vorm geprojecteerde afstand tussen de 5e en 6e ton moet overal gelijk zijn.

Na het passen, meten en in vorm buigen kon ik hem aanbrengen:
0458 Kimweger.jpg

Ik heb het model 2x gefotografeerd, met een kleine positie verschuiving.
In de bovenste foto steekt de grijze stuurboord kimweger nog net boven de witte aan bakboord.
In de onderste foto is hij er vrijweg helemaal achter verdwenen. De vorm van beiden is nagenoeg gelijk.

Ook wordt het nu erg leuk om qua fotograferen te gaan spelen met de verschillende rondingen:
0459 Kimweger.jpg

Tussen de 2 blauwe pijlen de 'witte' bakboord kimweger met zijn rompvorm ronding.
De hoek van fotograferen heb ik zodanig gekozen dat de 'grijze' kimweger aan stuurboord nog maar een hele kleine ronding vertoont. Die loopt tussen de 2 gele pijlen. Een heeft nu dezelfde kleine ronding als de stringers waar de luiken op komen voor toegang tot de tonnen ruimen. Die stringers hebben alleen de dekrondte.

Dat laat maar weer eens zien dat ze vroeger best nagedacht hebben over het plaatsen ervan. Ze hebben een dubbele ronding maar toch een soort rechte lijn om de krachten te verdelen over de romp.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Om alle doorlopen stappen van het proces bij het bakboord deel vast te leggen:
0460 Tm 14.jpg

In het midden deel zijn nu alle resterende 9 dekbalk en spanten met lage keerspanten geplaatst. Alsmede de stringer platen over de dekbalken.
In de tussenruimtes komen nog de 9 spanten met de hoge keerspanten met knieplaten onder het dek.
Gr. Peter
 
Back
Top