Test: Methanolmotor op benzine

Een aantal maanden geleden heb ik een Calmato sport op te kop weten te tikken met een OS motor erop. Aangezien ik dit draadje al eerder eens door gelezen had dacht ik wat is er nou mooier om er gelijk maar een benzine motor op te zetten.

Eerst maar eens advies gevraagd aan Bert via pb en een asp 0.52 2 takt gekocht en deze in laten lopen.

IMG_2807.jpeg


Vandaag even tijd gehad om te proberen de motor af te stellen i.c.m. het klepje. Direct was al duidelijk dat de motor over het gehele toeren bereik veel beter liep. Helaas was mijn throttle servo niet goed waardoor ik een wisselende klep stand had. Dit kon ik vooral merken doordat de ene keer de motor op vrij hoog toerental bleef lopen en de andere keer uitsloeg waarbij de gasklep ook echt volledig dicht zat.

Binnenkort zal ik hopelijk een vliegend filmpje kunnen posten ;).

In ieder geval heel erg bedankt Bert voor de ondersteuning :thumbsup:.
 
Als het goed is, kun je bij die motoren de gashevel ten opzichte van de gasschuif wat verzetten.
Je doet jezelf een groot plezier, als je in het lage bereik van het gas, de gashevel van de carburateur wat meer "rechtop" zet. Dan is de bediening van de gasklep rond stationair wat zuiverder, en is het makkelijker om daar een goede afstelling van de curve te bereiken.
Niet helemaal rechtop uiteraard, want dan komt het niet goed bij volgas.

In zijn algemeenheid, je hoeft echt geen superdure gasservo te kopen, als hij maar "zuiver" is. Een simpel Futaba S3001 is al ruimschoots goed genoeg.
De stuurstang voor het gas moet licht lopen en zowel aan de servo kant als de carburateur kant goed spelingvrij zijn.

Ik heb zelf de Calmato sport met een .46 op benzine gevlogen, en dat is leuk genoeg maar je merkt dan dat je nét dat beetje topvermogen kwijt bent.
Met die .52 zit je op benzine min of meer weer op hetzelfde vermogen als een .46 op methanol (waar de Calmato voor bedoeld is), dus dat moet gewoon prima willen presteren.

Geef de motor GOED de tijd om in te lopen, vlieg de eerste tien tankjes nog niet constant volgas. Het is een ABC, geen zuigerveermotor, maar ook ABC wil erg graag GOED inlopen voor je gaat knallen. Maar Schuw het ook niet, geef gerust veel en vaak volgas, gewoon niet te lang achter elkaar. Max 30 seconden is mooi. Dan komt ie goed op temperatuur zonder te oververhitten.

Ik ben heel benieuwd naar je eerste vlieg-ervaringen met deze motor en dit systeem.
 
Mn Surpasje heeft er nu 7 draaiuren op zitten met hier en daar wat aanpassingen en verbeteringen
Ding doet het steeds beter :yes:


Idle kan echt laag, maar op 1600 rpm loopt ie betrouwbaarder… blijft gewoon 15-20 minuten stationair pruttelen en pakt dan redelijk goed op… met een flinke blauwe pluim gaat ie dan naar 8900 rpm om na een seconde of 2-3 door te huppelen naar max 9400, het lage en midden mag voor het mooie nog een haartje armer, maar ik laat het voorlopig ff zo
 
Laatst bewerkt:
Nog niet…hij heeft enkel nog maar op de testbok gedraaid, nu voorzien van een apc 14x7 en
hij zit intussen op t neusje van de Chipmunk, hopelijk komend weekend de lucht in :)
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd hoe hij met die prop overweg kan.
Ik draai mijn ASP met 14 x 6, maar de kans is goed aanwezig dat die OS wel wat meer kan hebben.

Wat voor toerental zie je met deze prop? 8500 of beter?
 
ik heb tot nu toe alle tests gedaan met Master Airscrew 14x6 en in het beginstadium na de ombouw haalde hij 8800-8900 rpm,
nu na zon 7 uur testen en draaien komt hij op 9400 rpm en dat is volgens de sheet van Pe Reivers 1,03 pk
heb de APC nog niet getest op de bok, heb hem net binnen en ga het torretje gelijk inbouwen omdat ik hem qua motorloop wel goed vind zo :)
met een iets zwaarder draaiende apc 14x6 zou hij zon 8850 rpm moeten halen en met de 14x7 mik ik idd op 8500 rpm statisch, wat vliegend een kleine 9000 rpm zal zijn.

ik kan hem wel weer ff terug op de bok zetten om het verschil goed te kunnen zien tussen beide props, maar dan moet de ASP 120 er weer vanaf en die heeft het nou net zo goed naar zn zin... anderzijds misschien wel verstandig omdat ik nu door de Motul 800 olie heen ben en over ga naar Castrol
die ASP FS-120 motor ontwikkelde na een 4-5 draai uurtjes op benzine trouwens een beestachtige compressie dat ik vermoed dat het wat teveel van het goede is... op zich loopt ie best goed en heb nog geen tekenen van detonatie ontdekt, idle is mooi netjes een half uur op 1500-1600 rpm en op zn laagst zelfs 1200-1300 rpm met een Mensz 16x6 en max toerental is nu 7800 rpm, maar goed.. deze heeft net 2-3 tankjes op methanol gedraaid en is nog vrij nieuw.
door de transparante leidinkjes naar het kleppendekseltje zie ik (Vooral bij zon 3000 rpm) best wat olie verplaatsing naar de kop, ben benieuwd of dat na wat meer uurtjes minder gaat worden.
eerstvolgende uitbreidings projectje voor de teststand is een arduino board met lcd display maken en programmeren waar ik tot 5 thermokoppeltjes aan kan hangen want loop nu steeds te klootviolen dat de temp meter wegwaait als ik gas geef :hammer:
ergens vind ik dat prutsen en willie wortelen nog wel mooier dan het vliegen zelf :)
 
die ASP FS-120 motor ontwikkelde na een 4-5 draai uurtjes op benzine trouwens een beestachtige compressie dat ik vermoed dat het wat teveel van het goede is... op zich loopt ie best goed en heb nog geen tekenen van detonatie ontdekt, idle is mooi netjes een half uur op 1500-1600 rpm en op zn laagst zelfs 1200-1300 rpm met een Mensz 16x6 en max toerental is nu 7800 rpm, maar goed.. deze heeft net 2-3 tankjes op methanol gedraaid en is nog vrij nieuw.
Neuh... die compressie, die is vrij normaal. Het voelt zo beestachtig omdat het ding gewoon een groot zuigeroppervlak en een forse kruklengte heeft.
Die ASP 120's, die staan er om bekend dat ALS ze goed inlopen, dat ze dan op methanol erg "vingerbijterig" worden, net als de grotere Saito's.

1,03 pk... Dan is hij er nog niet helemaal, mijn ASP 91 komt tot ongeveer 9200 met een APC 14 x 6 en dat is tegen de 1,2 pk.
Maar dat komt nog wel, want je hebt er nog maar 7 uur op staan.


ergens vind ik dat prutsen en willie wortelen nog wel mooier dan het vliegen zelf :)
Is LEUK he? :D :D :D
 
Nou ik bouwde altijd om te vliegen hoor.
Het zijn eigenlijk veel hobby's in één.
Maar als ik ooit nog eens ga vliegen moet er weer een pruttel ventilator op komen.
 
Maak me nu niet aan het twijfelen.;)
Als er hier in het dorp of erg dicht bij een club was dan was ik al over stag gegaan.
Maar nu geniet ik van jullie projecten.
Ik blijf het super gaaf vinden wat jullie doen.
 
Kleinste 4 takkie wat ik moet hebben liggen is een 10cc ASP... Zal m vanavond eens voor je opzoeken op de hobbyzolder
Kannetje methanol heb ik ook wel voor je :yes:
 
Laatst bewerkt:
ik heb tot nu toe alle tests gedaan met Master Airscrew 14x6 en in het beginstadium na de ombouw haalde hij 8800-8900 rpm,
nu na zon 7 uur testen en draaien komt hij op 9400 rpm en dat is volgens de sheet van Pe Reivers 1,03 pk
heb de APC nog niet getest op de bok, heb hem net binnen en ga het torretje gelijk inbouwen omdat ik hem qua motorloop wel goed vind zo :)
met een iets zwaarder draaiende apc 14x6 zou hij zon 8850 rpm moeten halen en met de 14x7 mik ik idd op 8500 rpm statisch, wat vliegend een kleine 9000 rpm zal zijn.

ik kan hem wel weer ff terug op de bok zetten om het verschil goed te kunnen zien tussen beide props, maar dan moet de ASP 120 er weer vanaf en die heeft het nou net zo goed naar zn zin... anderzijds misschien wel verstandig omdat ik nu door de Motul 800 olie heen ben en over ga naar Castrol
die ASP FS-120 motor ontwikkelde na een 4-5 draai uurtjes op benzine trouwens een beestachtige compressie dat ik vermoed dat het wat teveel van het goede is... op zich loopt ie best goed en heb nog geen tekenen van detonatie ontdekt, idle is mooi netjes een half uur op 1500-1600 rpm en op zn laagst zelfs 1200-1300 rpm met een Mensz 16x6 en max toerental is nu 7800 rpm, maar goed.. deze heeft net 2-3 tankjes op methanol gedraaid en is nog vrij nieuw.
door de transparante leidinkjes naar het kleppendekseltje zie ik (Vooral bij zon 3000 rpm) best wat olie verplaatsing naar de kop, ben benieuwd of dat na wat meer uurtjes minder gaat worden.
eerstvolgende uitbreidings projectje voor de teststand is een arduino board met lcd display maken en programmeren waar ik tot 5 thermokoppeltjes aan kan hangen want loop nu steeds te klootviolen dat de temp meter wegwaait als ik gas geef :hammer:
ergens vind ik dat prutsen en willie wortelen nog wel mooier dan het vliegen zelf :)

Vliegt ie nu al? :D :D :D
 
Dat vind ik ook, filmen die hap.
Zaterdag heb ik weer een motor van Brutus mogen horen.
Een genot om zo'n motor te horen lopen.
 
Ach... ik had eigenlijk ook die Boxer effe een zwieper moeten geven...
 
Back
Top