Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Moerkapelle
    Een aantal maanden geleden heb ik een Calmato sport op te kop weten te tikken met een OS motor erop. Aangezien ik dit draadje al eerder eens door gelezen had dacht ik wat is er nou mooier om er gelijk maar een benzine motor op te zetten.

    Eerst maar eens advies gevraagd aan Bert via pb en een asp 0.52 2 takt gekocht en deze in laten lopen.

    IMG_2807.jpeg

    Vandaag even tijd gehad om te proberen de motor af te stellen i.c.m. het klepje. Direct was al duidelijk dat de motor over het gehele toeren bereik veel beter liep. Helaas was mijn throttle servo niet goed waardoor ik een wisselende klep stand had. Dit kon ik vooral merken doordat de ene keer de motor op vrij hoog toerental bleef lopen en de andere keer uitsloeg waarbij de gasklep ook echt volledig dicht zat.

    Binnenkort zal ik hopelijk een vliegend filmpje kunnen posten ;).

    In ieder geval heel erg bedankt Bert voor de ondersteuning :thumbsup:.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.842
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het goed is, kun je bij die motoren de gashevel ten opzichte van de gasschuif wat verzetten.
    Je doet jezelf een groot plezier, als je in het lage bereik van het gas, de gashevel van de carburateur wat meer "rechtop" zet. Dan is de bediening van de gasklep rond stationair wat zuiverder, en is het makkelijker om daar een goede afstelling van de curve te bereiken.
    Niet helemaal rechtop uiteraard, want dan komt het niet goed bij volgas.

    In zijn algemeenheid, je hoeft echt geen superdure gasservo te kopen, als hij maar "zuiver" is. Een simpel Futaba S3001 is al ruimschoots goed genoeg.
    De stuurstang voor het gas moet licht lopen en zowel aan de servo kant als de carburateur kant goed spelingvrij zijn.

    Ik heb zelf de Calmato sport met een .46 op benzine gevlogen, en dat is leuk genoeg maar je merkt dan dat je nét dat beetje topvermogen kwijt bent.
    Met die .52 zit je op benzine min of meer weer op hetzelfde vermogen als een .46 op methanol (waar de Calmato voor bedoeld is), dus dat moet gewoon prima willen presteren.

    Geef de motor GOED de tijd om in te lopen, vlieg de eerste tien tankjes nog niet constant volgas. Het is een ABC, geen zuigerveermotor, maar ook ABC wil erg graag GOED inlopen voor je gaat knallen. Maar Schuw het ook niet, geef gerust veel en vaak volgas, gewoon niet te lang achter elkaar. Max 30 seconden is mooi. Dan komt ie goed op temperatuur zonder te oververhitten.

    Ik ben heel benieuwd naar je eerste vlieg-ervaringen met deze motor en dit systeem.
     

Deel Deze Pagina