BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Met de 2e rij vanuit een lager standpunt:
0513 2e-rij.jpg

Ben wel blij met het resultaat ....... ;)
Kan ik nu naar de binnenzijde van het cementen vloer/ballast.
Gr. Peter
 
Dat zal wel.
Heb jaren plastic militaire modellen (ook scratchmodellen) gebouwd.
Maar dit ziet echt heel indrukwekkend uit :wave
Dankjewel, Patrick. Het Evergreen heeft zo zijn voor- en nadelen. Het is constant checken of alles recht blijft. Heb 1x de randen vastgezet en er met de fohn warmte in gebracht zodat een lichte kromming er weer uit ging. Da’s dan weer een voordeel.
Gr. Peter
 
Vroeg me al af Peter, of de styreen plaat hier en daar nog wat opgerekt moest worden. Maar in zo'n geval doet een föhn wonderen. Mooi hoor! Gr. Klass.
 
Vroeg me al af Peter, of de styreen plaat hier en daar nog wat opgerekt moest worden. Maar in zo'n geval doet een föhn wonderen. Mooi hoor! Gr. Klass.
Klopt, Klaas. De ronding zoals aan de onderzijde van de boeg moet er echt ingezet worden. De flens heb ik met een tangetje en tussen mijn vingers gezet. De ronding met warmte en met een lepel wrijven op een iets verende ondergrond. Eigenlijk net als met dunne koperplaat.
Gr. Peter
 
Het was weeral even geleden dat ik nog eens een bezoekje bracht op de werf.
En net zoals bij de vorige bezoekjes keek ik ook deze maal met veel bewondering naar de geleverde prestaties.
Je bent weeral een flink stuk opgeschoten Peter en het resultaat PRACHTIG.
Ik hoop je dit jaar nog eens ergens live te mogen treffen met dit schip.
groetjes Marc
 
Het was weeral even geleden dat ik nog eens een bezoekje bracht op de werf.
En net zoals bij de vorige bezoekjes keek ik ook deze maal met veel bewondering naar de geleverde prestaties.
Je bent weeral een flink stuk opgeschoten Peter en het resultaat PRACHTIG.
Ik hoop je dit jaar nog eens ergens live te mogen treffen met dit schip.
groetjes Marc
Dankjewel voor de complimenten, Marc. Wie weet waar we elkaar tegen zullen komen. Een van mijn voornemens is om eens te kijken waar nog wat modelbouw meetings zijn. Wie weet, in België? Vanuit Brabant niet al te ver weg.
Gr. Peter
 
Als 1e de Beste Wensen voor een vooral Gezond Nieuw Jaar en veel interessants posts in jullie verslagen.

Voor het aanbrengen van het cement voor de vloer heb ik alle vakken voorzien van op maat geknipte stukjes schuim:
0516 Schuim.jpg

Zoals eerder vermeld, bij een normale romp is het een kwestie van de onderzijde vullen tot de gewenste hoogte van de vloer. Bij mijn halve model zou het er dan aan de zijkant uitlopen.

Daarom de helft gekanteld en eerst de dan vlakke zijkant in stapjes opgevuld. Eenmaal vol en droog kon het weer rechtop staan:
0517 Cement.jpg

Ook weer plamuur gebruikt die ik verdund heb en met een paar druppeltjes zwart verf 'gegrijsd'.

Te zien is dat ik ook begonnen ben met het aanbrengen van het interieur van de ruimen. Als 1e begonnen met het nettenruim.
In het oude bestek staat:
"Het nettenruim, door een houten langsschot in twee afdeelingen verdeeld en door tweedeelige luiken toegangkelijk. De betimmering is glad en van vurenhout. De vloeren zijn van 1 1/2 vurenhout met niet aaneensluitende kanten, op langsscheeps onderlagen gelegd. De in dit ruim ondergebrachte pompen worden met hout afgeschoten."

Begonnen met het leggen van 3 vloerdelen met 'niet aaneensluitende kanten':
0518 Vloer.jpg

Op de 3e plank een gat van 1,2 mm geboord. Daar gaat later de koperen buis van de onderzijde van de pomp doorheen.
Opm: Links de nog niet geheel afgewerkt stukken vloer in het tonnenruim. Dat komt later aan de beurt.

Aansluitend op de vloerdelen de wand gaan betimmeren:
0519 Wand.jpg

Door de ronding van de romp vertekend het verloop van de planken. Richting de kimweger lopen ze daaraan gelijk. Langs de zijkant een plint.

Begonnen met de dry-fit van wat proef planken.
0520 Walls.jpg

De staande planken zijn voor de afscheiding met het tonnenruim. De beide pijlen 'A' wijzen naar de beide U-profielen waarin deze planken komen te staan. Die moeten net niet klemmen, maar wel een klein beetje frictie ondervinden. Want 10x net een beetje klemmen zorgt er misschien voor de de dekbalk omhoog gedrukt wordt.
De pijlen 'B' wijzen naar de beide U-profielen waarin de wegerings planken komen. De onderste is nog net te zien.

De planken die daar bovenop komen krijgen uitsparingen:
0521 Wegering.jpg

Zodat een trap ontstaat om in en uit dit ruim te klimmen.

Heel veel passen en meten. De afwerking van wand is niet heel erg strak zoals het vooronder. In het ruim komt straks een net te liggen dat een groot deel aan het zicht onttrekt. Een beetje tegen mijn gewoonte in, maar soms: 'genoeg is genoeg'.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me nu afvraag Peter is hoeveel ton cement aan ballast in de 1:1 Balder lag. Staat het ergens in de annalen? Gr. Klaas.
 
Wat ik me nu afvraag Peter is hoeveel ton cement aan ballast in de 1:1 Balder lag. Staat het ergens in de annalen? Gr. Klaas.
Hoi Klaas. Ik heb beide restauratieboeken doorgespit. Ik kom alleen tegen dat bij de 2e restauratie veel dubbelplaten zijn verwijderd er dat er toen 14 ton extra ballast bijgeplaatst moest worden. Binnenkort ga ik weer naar de Balder en zal eens navragen.
Wat wel leuk is en vermeld is in het Vlaardingse restauratieboek: Tijdens de inspectie van het ruim op de werf bleek er een heus kanon in te liggen. In het verleden aangebracht als ballast! Vlak voordat het de oude ijzer bak in ging, diende zich een belangstellende aan. Het kanon is verhuisd naar Groningen waar het een plek heeft gekregen bij het museum 'de Wachter' in Zuidlaren. Het kanon is vermoedelijk eind 60-er jaren opgevist bij Texel in het geultje De Scheer.
Gr. Peter
 
De beslissing om de romp nog niet geheel te voorzien van de beplating was de juiste:
0522 Wall.jpg

Alleen met pincetten tussen de spanten kon ik de planken in de beide U-profielen kantelen. Elke plank op maat en de juiste ronding. Aan de bovenzijde die van het dek en aan de onderzijde van het spant.

Dan is dit het resultaat na een kleine 4 uur knippen, schuren etc:
0523 Wall.jpg

Ook weer het plintje, maar dat zit deels tegen de zijkant van het onderste U-profiel. Om in dat plintje van 1,1 x 0,6 mm nog een facet randje te fresen .........;) uitdaging .......:rolleyes: Het visnet komt er toch overheen .....:)

Aan deze zijde is te zien dat alles mooi in het U-profiel staat:
0524 Wall.jpg


De 10 wegeringsplanken in de lengterichting als verdeling tussen de beide netten ruimen:
0525 Wegering.jpg

Met de uitsparingen voor de 'ladder'.

Beide helften passen nog steeds netjes tegen elkaar:
0526 04-01-2025.jpg

Door beide betimmerde compartimenten en de ballast over de gehele lengte wordt het bakboord deel al een stevig geheel.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Back
Top