[Bouwverslag] E-Vibe Fifty 10S

Bedankt heren voor de antwoorden! De logo 700 zal zeker een favoriet zijn als ik een nieuwe heli zal moeten aanschaffen, die is het wachten wel waard. Nadeel is dat ik dan 2x een Vibe 50 kit heb staan, 1 gevlogen, 1 in de doos met open zakjes (die wel weer bijgevuld zijn). Daar krijg je nog zo weinig voor terug dat het geldverspilling is. Daarnaast heb ik al 6 5S packs liggen waar ik niks mee kan als ik voor een logo 700 zal gaan. Ookal zitten ze in de verpakking, je krijgt er nooit meer voor wat je er voor betaald heb.

Maar er is hoop. Ik was zo pissig en teleurgesteld dat ik het eerste ontwerp, layout 4 toch maar weer even opnieuw bekeken heb. Het probleem was dat ik niet met de linkages weg kwam. Nu heb ik even de pc aan de kant gegooid en ben op de Vibe zelf met de linkage aan het spelen gegaan. Het ziet er in de praktijk toch heel anders uit als op tekening. Niet dat de tekeningen niet kloppen, maar het speelt wat makkelijker als 2D op een schermpje. Om een interessant verhaal nog langer op te rekken, ik ben er dus weer mee bezig om mijn esthetisch goed verantwoorde "droom layout" nieuw leven in te blazen en het zal allemaal wel eens kunnen werken. Zodra ik hier uit ben laat ik ook direct de dxf file achter bij de CNC dude die mij daar maar eens even een setje frames van maakt.

Foto's volgen met de mogelijke linkage oplossing!

Groeten,
Tjerk ;)

Zou graag meekijken/denken Tjerk :)
Maar dat valt niet mee op afstand en als je de heli niet van haver tot gort kent.
Ben heel benieuwd naar je ideeën.

Hey T-Jerk,

Wil je de Curtis hoed even lenen? Het hielp al bij het vliegen en gezien Curtis ook mechanisch constructeur is helpt het daarbij misschien ook.

Zteven!

Laatst bewerkt:
Hier de eerste beelden van layout 4 - V3 :

Gewijzigd:
- Linkage aangepast
- Servo's verplaatst
- Versteviging motor area
- Montagebeugel Kontronik Jive
- Praktische verbeteringen

Op of aanmerkingen zijn welkom!

Groenten,
Tjerk ;)

Ziet er allemaal zeer professioneel uit die tekeningen!

Wat ik belangrijk vind aan een E heli is dat je het zwaartepunt gemakkelijk kan regelen als je met verschillende packs vliegt.

Ook zeer belangrijk is dat je de lipo snel kan vervangen, liefst zonder de kap eraf te halen. Met mijn Trex700 werkt dit fantastisch, ik kan een lipo vervangen in 20 seconden, ook packs met verschillend gewicht is geen probleem!

Misschien moet je eens aan zo'n lipo tray denken:

YouTube - Kanaal van JurrienSaelens

Ik begrijp niet dat dit niet overgenomen wordt door andere merken.

groeten,

Jurrien

Laatst bewerkt door een moderator:
Je zal toch een keer moeten gaan bouwen denk ik , pas als je het werkelijk in handen hebt zie je pas de eventuele tekortkomingen waaraan je vooraf helemaal niet hebt gedacht.

Ik vind het knap dat je zoiets zelf aan het bedenken bent hoor. Ik vind het wel een nadeel dat als je een keer crashed het waarschijnlijk erg duur is om weer een set frames te laten maken en je bent afhankelijk van een bepaalde leverancier/"fabrikant" ?
(ik zou mijn ion-x2 ook wel aan willen passen om de accu's onderin het frame te krijgen maar bovengenoemde weerhoudt mij ervan, daarbij heb ik daar geen tijd voor)

Bas

Ik vind het wel een nadeel dat als je een keer crashed het waarschijnlijk erg duur is om weer een set frames te laten maken en je bent afhankelijk van een bepaalde leverancier/"fabrikant" ?

Bas

Als je bovenstaande tekeningen kunt maken dan kan je er volgens mij ook DFX bestanden van maken die geschikt zijn voor een lasersnijder? Ik ga ervanuit dat je de frames van carbon gaat maken en deze waarschijnlijk ergens laat snijden. Dus als je een frame beschadigd, dan is het een fluitje van een cent om ze even opnieuw te laten maken.

Mocht je op zoek zijn naar een adres om je frames te laten snijden, pm mij dan maar. Waarschijnlijk kan ik je hier wel mee helpen ;-)

Heren, bedankt voor het commentaar :)

Jurrien; erg innovatief! Dat had ik nog niet eerder gezien! Waarschijnlijk gebruiken de fabrikanten dat nog niet aangezien ze hun modellen al eerder op de markt hadden dan dit idee rond ging. Ik houd t idee in mijn achterhoofd, ik heb door deze gedachte alweer een heel ander ontwerp in m'n hoofd zitten. Layout 5 coming soon!

Bastiaan; ik zal er idd gauw eens een punt achter moeten zetten, maar ik probeer zoveel mogelijk "tekortkomingen" uit te sluiten. De tekenpakketen die ik gebruik geven een heel goed beeld van wat het gaat worden, door 2D (autocad) en vervolgens 3D (sketchup) te combineren heb ik al heel wat fouten gecorrigeerd. Het 3D model is dus van onschatbare waarde. Als ik crash ben ik idd "de sigaar", zoveel mogelijk voorkomen dus. Wat ik wel doe als ik het prototype hier heb gelijk de tekening aanpassen waar nodig voor de volgende keer. En idd, de cnc boer vreest mij gewoon een nieuw onderdeel als dat nodig is.

John; in mijn eerst post kun je dus zien dat ik eerst alles in acad (dwg/dxf) teken en vervolgens omzet naar 3D mbv sketchup. Als ik verlegen zit om een CNC boer dan kun je een PB verwachten.

Groenten,
Tjerk ;)

Juist,

alleen een bredere onderkant voor de lipo-tray en bouwen maar. Mijn eagle is bijna klaar dus heb ik wat tijd om de kleine deeltjes voor je te maken waar je om vroeg.

Leuk! Kommaar op!

Zteven!

Waarom werk je niet gelijk in Autocad in 3D Tjerk?
Sketchup kan je eigenlijk alleen iets mee visualiseren.
Dan heb je namelijk de mogelijkheid om aanpassingen te maken in de historie van een solid.
En zie je direct wat je wijzigingen teweeg brengen in de samenstelling van je onderdelen.
Wat nog mooier zou zijn als je een Autodesk Inventor of solidworks versie te pakken kan krijgen (studiepakket o.i.d.)
Kan je werken met parameters en constrains en direct visueel aanpassen in de samenstelling van je onderdelen.
Gelijk een mooie (kennis) investering voor de toekomst.

Grt,
Eric

Ookal kan ik goed uit de voeten met acad, toch vervloek ik het programma (als het gaat om bouwkundige tekeningen maken. Achterhaalde meuk is het! Maargoed, dat terzijde. Ik kan snel 2D cad tekenen en heb geen zin om 3D acad te leren, omslachtig gedoe en heb je geloof ik weer allerlei plugins en meuk voor nodig, geen zin aan. Het 3D model ging mij dan ook alleen maar om de visualisatie.. Ja ik had het graag met solid-works willen doen, maar dan moet ik dat pakket eerst leren. De meerwaarde die solidworks voor mij zou hebben is dat ik dan de CG kan berekenen. Maarja, dan moet ik ook de hele tail-sectie uittekenen. Geen zin aan of tijd voor. Sketch-up maakt snel mooie plaatjes en werkt ook nauwkeurig (als je nauwkerig te werk gaat) dus het enige wat ik er niet mee kan is de CG bepalen. Maar wel donders mooie plaatjes renderen.

Nogmaals, het neemt niet weg dat ik het liever met solidworks gedaan zou hebben.

Groeten,
Tjerk

Zo...

De oplossing voor de eerdere linkage-problemen, hier in praktijk:

Met kleur aangegeven hoe de linkage loopt. In de rechterbovenhoek een aanzicht van boven.
De "T-arm" (verbonden met de groene linkage) wordt in mijn ontwerp 3mm hoger geplaats om contact met tandwiel te voorkomen.
Elevator servo aan de buitenkant van het frame plaatsen en de T-arm naar buiten deed de truck.

Hier digitaal het linkage gedeelte:

Nou, het ziet er naar uit dat dit hem definitief gaat worden:

Benieuwd naar jullie ideeën en aanmerkingen!

Groeten,
Tjerk ;)

De vlag in top!!

Goed gedaan kerel! Ik ben trots op je, gewoon doorgaan en de beloning is daar!
Chapeau met de hoed van Curtis.

Ik heb geen op of aanmerkingen meer. Alle struikelblokken lijken te zijn overwonnen. Stuur me de frame spacer tekeningen maar als je wilt dat ik die maak. Ook de ronde.

Nog 2 andere dingen: Past de kap nog met de rol servo's nu ze verder naar buiten steken?
en In het hele verhaal is dacht ik nog niet over de tandwielverhouding gesproken. Wat wordt dat eigenlijk?

Zteven.

You rock! Ik ben benieuwd wanneer je de definitieve knoop doorhakt om aan de productie te beginnen.

De swash link loop tussen twee andere links door.
Heeft deze genoeg speling in volle uitslag?
Want bij volledige links rechts uitslag gaat deze stang dichter en verder van het frame.
Geen punt?

Het ziet er wel zeer gelikt uit :worship:

Dankje mannen!

Ik heb de offerte binnen, moest wel even een keer slikken om het bedrag. Maar dan heb je ook wat! Ik ga de prijs niet zeggen dus je hoeft er niet naar te vragen.

Steven, pinion heb ik al door 3 man laten berekenen. Laurens, Michiel en Bas kwamen op het zelfde antwoord uit, een 10t. De kap past! Een keer geen problemen vanuit die hoek.

Walter, de links lopen allemaal netjes langs elkaar heen. Enige wat ik even moet doen is aan de achterkant van de T-arm een stukje plastic van de verstevigingsrib weg schuren. Verder alles smooth as silk en geen problemen meer :D

Het blijft een grote gok, maar ik ga er nu toch echt voor!

Groenten,
Tjerk ;)

De bouwactiviteiten.

Zow,

Tjerk even je draadje vervuilen. Want nadat je gisteren de plak aluminium gebracht hebt hebben de raderen gedraaid zoals ik al gezegd had.

First: Hier de officiële start van de:

Vibe 600 TJM.

haha, ik heb em maar een naam gegeven TJM staat natuurlijk voor T-Jerk modification.
Welnu, wat maakt het de moeite waard om de komende onzin te veslaan:
1: we hebben een strook alu van 6mm dik en 60mm breed.
2: Nodig zijn stukjes alu van 32 x 60 en 32 x 7 .
3: Ik heb geen frees tafel maar wel een afkortzaag ter beschikking.
Dat laatste maakt het spannend, maar als het werkt scheelt dat heel veel tijd.

Ik had voor mijn eigen doeleinden al eens diverse kleine plaatjes alu op deze op mijn werk staande afkortzaag gezaagd. (hoe kan het ook anders...) Maar omdat de stukjes alu van 32 x 7 mm wel heel erg klein zijn moest ik me toch even bezinnen hoe ik dat met zo'n grote afkortzaag kan gaan maken.
De frame breedte heeft Tjerk op 32 mm gezet, gelijk zoals ie al was, want dan past het staartstuk en de overige lagerplaten er gewoon tussen. Het is dus zaak voor me om deze maat nauwkeurig te hanteren en alle onderdelen gelijk van maat te maken.

Dit is de plak alu:

IM000036.JPG

Het idee is om enkele stukjes alu van 32 mm hier van af te zagen met de afkortzaag om dan vervolgens van de helft van die partjes de motorplaaten te maken en de andere helft te verzagen tot frame spacers (crossbars, zo heet het nl in noord Hengelo).

Het moeilijke is de afkortzaag en dan vooral zijn kleminrichting. Tijdens werkuren wordt er alleen maar aluminium hoeklijn en lokatiestrippen voor flight-cases op gezaagd en daar is het voor ingericht. Om meerdere stukjes van 32mm op gelijke maat af te kunnen zagen heb ik hetvolgende bedacht:

hout:

IM000037.JPG

hout , lijm , nietjes en deplak alu:

IM000038.JPG

Dit houten gevaarte kan ik wel makkelijk in de afkortzaag plaatsen en het helpt me om telkens een gelijk stukje alu af te zagen. Het is nu enkel een kwestie van 1 maal goed instellen en het alu netjes in de houder te leggen.
Bij het zagen van de kleine stukjes hoop ik zo dat het afgezaagde niet wegspringt. Zoals je wel begrijpt gaat de afkort zaag ook dwars in het hout, ik moet alleen maar zorgen dat ik er niet helemaal doorheen zaag.

Ik heb er als geheugensteun een maatvoering opgetekend , maar ik zal toch gewoon het werkstuk moeten nameten en eventueel het houten ding iets moeten verplaatsen om de juiste maat te krijgen.

IM000039.JPG

Het zal wel lukken, ik ben er niet zo bang voor. Ik heb berekend dat uit deze plak , als het allemaal goed gaat, je er materiaal voor 20 heli's uit kan halen.
Omdat Tjerk er uiteindelijk 2 wil hebben denk ik dat ik eerst maar eens voor 4 heli's er plakjes ga uithalen. Dan kan ik me bij het boren en tappen nog fijn een keertje vergalopperen.

U moet de groenten van Tjerk hebben,
Zteven!

Back