Bouwverslag Ebba Victor (Mercantic).

Hi Bert,

Ik heb het lettertype wat jij aangaf gebruikt, maar bij mij ziet het er toch anders uit (zie hieronder). Mail mij anders even jouw EPS bestandje, dan probeer ik die om te zetten.
Je kunt in Steenbergen, op het industrieterrein, het evt. laten snijden bij Steur Reclame (van de aanhangers), bij Jelle Steur, hij heeft goede folie hangen waarmee je een prima scheepsbelettering kunt maken!

Groet, Maurice
 

Bijlagen

Hi Bert,

Ik heb het lettertype wat jij aangaf gebruikt, maar bij mij ziet het er toch anders uit (zie hieronder). Mail mij anders even jouw EPS bestandje, dan probeer ik die om te zetten.
Je kunt in Steenbergen, op het industrieterrein, het evt. laten snijden bij Steur Reclame (van de aanhangers), bij Jelle Steur, hij heeft goede folie hangen waarmee je een prima scheepsbelettering kunt maken!

Groet, Maurice

Hoi Maurice,
Als ik jouw pdf vergelijk met mijn voorbeeld uit post 129 zie ik toch weinig of geen verschil?
In elk geval is jouw pdf wat mij betreft prima :).
Ik zal morgen of van de week eens bij Steur langs gaan en kijken of zij het inderdaad kunnen.
Bij veel andere (via internet gevonden) adressen struikelen ze over de voor hun te kleine letter- of stokhoogte van ca. 10 mm.
Maar wie weet heb ik het gewoon te ver weg gezocht :cool:.

Groet, Bert
 
10 mm is lastig snijden als je geen goede snijplotter hebt. Dwz; je moet er eentje hebben met een motor gestuurd mes en die heeft niet iedereen staan. ABS Belettering in Barendrecht heeft deze wel staan en laat de eigenaar toevallig ook in Steenbergen wonen! Stuur Paul Visser even een mailtje met het PDF-je en wil ze vast voor je snijden! (paul@abs-reclame.nl)
 
Hoi Bert,

Voor de letters op mijn schepen kom ik al jaren bij JP-carcolour in Roosendaal. Die kunnen dit ook al weet niet al het personeel dat die er werken.

Succes met bouwen.

Groeten paul
 
Vervolg bouwverslag.

Maurice, Paul en andere, bedankt voor jullie hulp en (beletter) adviezen, ik kan daar wel wat mee en zal er straks of van de week eens mee verder gaan :thumbsup:.

Ik heb nu mijn foto's van het reddingsloep-bordes maken nog onderhanden en zal eerst nog even dat stukje in het verslag afmaken.
Over het maken ervan is - behalve dan dat het van een stukje messing kokerprofiel (3x3) en met daarin een stukje vloerplaat gemaakt is - eigenlijk niet zoveel te vertellen en laat ik de foto's maar verder voor zich spreken.

YoUP4u9Hl_3Hk2W09raoEgHN4N7silvIM5gXfT7iRLUKvZ_StNiikPNdcAlzAENdmLAibyxoYRbKtvhMuOGWbOGp2MyXrj2yw5pd1jkNYQ8yKIq2gy-MdSPLq1uhTDs5Sjvt61KYdPx00lWN3lHfRzhPtSP32YuxSMkcTVgBSEvX6sOaYSETiba2qCd-9Yixpu5OSsOAy4JTSeGrn_CYO_Ug4CRjvaktW6nMb4lCQo_tn-lN22svKcvKO1uwqFPGv2Xwx1uSemp3mE2a3o2Qx_1qAV52bOyeSoY6iG6VktSCfrf-Ik3nUqFrtwMTocu3hc8B8qUpI4jR86HTEbYl4dlIkYtYtFBcctzakxkxkkZJ3ZqYHfJiC0kTStQM1zO4qX05iz14SRcEo-bvLaBaX3N9pdotmjTeJQlwnP7El95OyhjiwWMCB5QpWyNJCjensS0o4hM1cYaPYkUFdVsWo5KGP16kFg6PL3LL-OA9fxJOFaCe1wiVqHgq0OE0AXXVjHPLjTWhZ__i4PrBAhvGRx590UN435MHGFDRwvFVGW-DsQscj0xzCB_sf63UA9am4Ln_CDbVsrmUhAM3wX2D6IYMsGAG9yGU6WVr7WF91cVO0GRJHe8HNxwtRocEkVv0Hqr1YYohpl3hIPlTfCwIifj4RtjbIFQNJhWH6dB8lyj6Qxw5KtXZsc_HR9PfElXytEtlIZwDR4eDIJW-yA=w982-h737-no

Hier boor ik voor de duidelijkheid niet de gaatjes in het vloerrooster maar de gaatjes voor het plaatsen van de railingpaaltjes.

c-MOI7FU-phwhMZ_iQTadzlHNd8NU6DWnsZsqe0h_RQiOAxgCFOB7FVhoPBByZ3DfNVH7ZMmz7iUO1vNY9qPllttIELwp6odjFO5SJRx-PjjrcaUwCqCugCzvA-ZJf_bDU82O-ENevFxch3N2_7r2AiMgmCH_BBar1jyb-dfvcsuOfAm50UDXT5AzYXvD7oK8UDW1x_RwSAQQRYyznoyqn-eFYQRZMTuzUsI7a8BvFzz7y1tjoJnj_A8o-R2VDSEn9kadxeEi-rx03EgAyf_AlIF8nosvq5f-tIlxRIMR_QhYGzddAKZplNc26E58R3NsaMdNdg50AH9eYSvJ4Zl6JXYDA_l8mqY7rzCUXx7BYGV-DaEaiuPjpAdr_WUD7MZWawhIcfsVN_Bx653F4FT2vxdbZIHa3015WTFFhvOdHRJlXVDvGSNujlx5rCq0bOO-Di9OUHFvkaf-Mmz9ynfY_bA6gaq_08z1e3Fa-t6beAPQcyvitZMpMJTNzd7H9PAfJib5NpewDQ0SZFIWqdy6DeuuNjaRJV08ARNeMi5qW05-U6sJuWcwLwkFHWXAYOCO5dog2lhMeeLMutabZYxSAdtIvYplqRLYTU7wJVVeNUb6zjpEpRB958M9HBBNxXkwM3SG_EfrWkrJrH9V_74ntpVZS-hi4UB7z9mrxv_pcGp7WyvN5MWhhmKS3fELxWbr9PSiMK4G6RvLHG7vA=w982-h737-no

Even tussendoor passen, meten en controleren.

UM5rayUJjB3DRx5hRyxvnvP27SLkWKN901KuHoQ5OjXd6bp9Zl1y60za4vWLXT-YCjDZ1Dw80pITiCmZ_ALReE4L9bEeyKM8k3HOGAwZEmZ3TZk5Jv5sHoFTHXJBORsbQNT9qyg8kFyd1h1fRVYVIh3ULZOySJVixA4qk69vuzz3mKRwTe54keDNusQJPJocWlDbGGYn5VvQAH6hl5PD8_X_cCtjd200l2f10ljCGs1CzM-7sP1o0n13yTgvYpwioW30toqwV2zFrMU1IH48hz_eYmEVEJT3YUkrEJSNLnzRk_R6ZcFZr9qBpxk2IfS7XKLN8XAlw2oKiet6SSJtLDX4LFHXj6ZTkhFoFdQ5EYVFuinRnT5uIw2ITo2uY2vpVvEBcurbsd1JuDajqToD7PDHIVjNMDpimNSsBSwDqOv6Fcy3fi1C2-CHj3wF6o791VhG9s_nmzidPjFzpMZVaWBXwc5kLsRjgaOyPcdKQX2V3MQAD3c2lxKsIDqZiIotEXuTHc14CuV1SoS6itgMc7FtN0wYigXGbmK4cit3ILEcPHzZ6avCa7zQaSdCL4GaAsTJhMvwc3pcPndf0vTwLsHSQWUhLIzbEh9P7WKy_-AnPn3KkFr3JetDWZKdSxUPQU2WtVm0NV0Oe7RnF5xPvY4hru2sTkcHpMK5MQWKxhyv_AGks7sekSLhN9wFk2GwcBJyZClaYA1Hb_IdHA=w982-h737-no

Op het originele schip gaat de railing aan de sloepzijde niet het hoekje om, maar zelf vond ik het steviger, stabieler en zelfs net iets mooier om dat wel te doen. Daarbij zijn er zo weinig mensen die dit (originele)schip kennen, dat de kans klein is hierover op mijn vingers getikt te worden :p.

L6BeH4Z1e-kLzfmvksy_zdBl7SFn1AShXypmsi9lFyiVwGstatdJycabWvIFjMsCeVyPKlc2YTbWlYpI6ZZswM4OqEcNR0eJ7cPZGT3kkkEHh_LDTMPT4jLXDp3udEP3rS_gcWGGhkoqLbZicsRjLsrNyg4eiq7KXiC8XIJ2rbLXxoSSmu-CJBCG2PzQBJOkrSTcTvZDtGd8wrMyN13guOEF5BN2cpGjCma3G3IKv3WieVheaLC52F5yTELcUHaBISWyaMin7bArCkY5Jvm3Mm1OtaN0Bh4IzYELnglczNEQVXLvAt4FqOTMW5_JzOjWtoHcjNXtOVah085K9UdbEvE0Zfzoxv06c_TCu-CBSjT4Fmfr5YYTRepxVOQiXm0iXVAxExQ9YAVWZBFhOyApk0yzgWpjyb90kRUW0iInKDOdSIu5UrGWvFcsomz9InpkK1B8X5SXhTenE8ydhmlxKfTUVClnzOqsQSSNe290_Rmx_mGM7ZeUnLhOQwGVS27J5oZBstgLv1j9mOtgDvdyK3DrBVnmdN4qyXQof6fiUC7ZCFNVuS7b7esQsuJOmHi_JlSdT-LR11paPS6nkwN-FotULloWUwPDpG7VmAGnmjoMUKfYHCLLrkkxkLIWE0-CbZb7egfL8prJPPBzhBa6pZmWqraEh8vBJc7PSLT420ES8hPG4Orbf8tXoh7epDM4mlBKAot6DYo5wAEP5g=w982-h737-no

Omdat ik straks voor het RC gebeuren ook nog onder de dekluiken moet kunnen heb ik het hele portaalgedeelte demontabel gehouden.
Dat heb ik opgelost door het maken van L vormige haken die onder de verschansing grijpen en op het dek een paar simpele paspennetjes die in het dek vallen. Het gewicht en de pasvorm houden alles verder prima op zijn plek en het scheepsruim blijft (met enkele handelingen) bereikbaar.

_nK7bOhN5_IIuok_rhOVFZc96ebufgn8v7dcKWBY7UuAa4cSkzdBXYR3Zj0tsjDsAZuWwldfqhOlruXecUg1DPD9Gfru4Aun7o9a2iUtP2-CJZEiLmzCDEwC-YnhDlsFh-SvSdvAkuOzJAIK80ILs2Jj8INB-OCCjvS_JqthZ5fKM-7B2UgRcMNyJ5nvKXNBqI98CaA9oEoiofs-dcqQf4dHgPyjP-MkDymXoZPWTfYw8HfctwwZaPBte6-be-rMlDRdm6hY8oqFwG95sx_Q0EzySJuZ3PqNohgKgJYkxMYZQx0Wnwp-YcInu_qaWPkAMLJA5J592C_Cwx8HB5T-VUvyQ5ob7WzFy6td-erhP6z-SYxbOfXEF4CMp7GS3FmjXl2fdQQKXix8ZWkyb5rhiskx-HU2M-stw8_Sa8gid6HcdEv7TvMr3TwueVj1sG4JJ6vPvrokq0Zc9YpQUnZU03lJEOz2bnIxxpTNdq6ozP74G0sz5tGRc_uPhqJcOSgW7AmLXMd8RokcVHVQAHSWDy0NDR5D0Fd3oQlXpBbG6AO50Ct92K5IrHTeWGnXR7QUBoVwTBznSYrQLFtRP2ryOhUwL3ZOzOyfm63muqtRYDDsZvvuPUZpTPaSA7Q6kVbvGLI25viF4XeloRmOQ9xVRLjBmOD12iOoLWFsEU-D9ntdOTrv0EwT2zBm-5Z8hanYy-Kpz0SPt4Y5vLAzQQ=w982-h737-no

De patrijspoorten in de koekoek had ik in Gorichem aangeschaft maar zijn eigenlijk op de één of andere manier niet helemaal naar mijn zin en liggen er in afwachting van mee doorgaan of toch iets anders zoeken er nog los en on-geschilderd in.

UegeXJATM5zx6zjUeirgKIuEebkZeNL7fwJoD_CXX0h48hxm45yrL_ImNab_4ekbpz7sagg1T6ojY3weq8rjMhRemE7XOQCGpKbwW5QsakDjzWcaQh7gpYIeu19lt07175oGT_8s6O1_uOLdNhgQV9zj-5WcEZacb3Xxp91I4cdV3XFerXjJfLGt3UpTu5KZu_K-A_u80R3Y6H0w7mBFVroS_Lbkn6ke9SjouLojKxBZB2dnp6l5jD-1hdVP0mEDDkRR13gryOkd3wQS_FCVHPhlP3gTihbQAL1KnjLkYPXSZuhdt_gZmtjEPBJ_3-JL0wQjbjKiUjygooLrO7G5SSgNvSWA-lZEHfMloXC8uAj5MzhQ6eGIWFYfD8kL8gfDFOcTtDKpA1U0QsGv6C5XjVkn46SNnLdxiiCcPG0DqHACgwWA5ha6bABTXUXvrk8pzYWsyQ9uwhKKS3y0ejK1P8TQi0YqaXn2fDoh0hxIeyGNsDXlOE4ZMIuyxzo0xsFFB_QXM28mHO25SEp2oWFMxUrGiszSTj0k1UnGMhvoGo72lApKd5OR5KQH9twGJT8PfkF2SihPwVOA-IePH4yFXHmDnGOSrq42iAScdPYL9fJhfsYmPSeeJNyBV7OvGM7eX6VCLkcIPgX2RNHIXijpo5JkAJ0JqfXBroX6BKplPs6tDmtGu0Z9VkC73FFbtTwsk5aOnSwNVWNuRWJjSQ=w982-h737-no


Een (voor mij :p) korte update en tot zover weer even.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Hier boor ik voor de duidelijkheid niet de gaatjes in het vloerrooster maar de gaatjes voor het plaatsen van de railingpaaltjes.
De patrijspoorten in de koekoek had ik in Gorichem aangeschaft maar zijn eigenlijk op de één of andere manier niet helemaal naar mijn zin en liggen er in afwachting van mee doorgaan of toch iets anders zoeken er nog los en on-geschilderd in.
Een (voor mij :p) korte update en tot zover weer even.

Groet, Bert[/QUOTE]


Strak werk Bert.
Mooi

Groet,
Willum
 
Bert,
Mooi werk.
Ik zie nu ook waar ik naar op zoek was voor het laten functioneren van de davit met 1 lier en dus ook 1 draad.
Zou je nog een foto willen plaatsen waarbij je zogezegd op de sb brugvleugel staat en naar de davit kijkt? Dan heb ik denk ik het hele plaatje compleet hoe de draad zou moeten lopen.

Groet,
Mathieu
 
Bert,
Mooi werk.
Ik zie nu ook waar ik naar op zoek was voor het laten functioneren van de davit met 1 lier en dus ook 1 draad.
Zou je nog een foto willen plaatsen waarbij je zogezegd op de sb brugvleugel staat en naar de davit kijkt? Dan heb ik denk ik het hele plaatje compleet hoe de draad zou moeten lopen.

Groet,
Mathieu

Hoi Mathieu,
Bij deze de door jou gevraagde foto vanaf de SB brugvleugel.
De lier werkt hier - en bij het originele schip - niet met één kabel maar met twee kabels op twee aparte liertrommels die samen wel één (vast?) geheel vormen en naar ik kan ontdekken op de originele foto's niet apart van elkaar te regelen of te corrigeren zijn.
Precies van dit gedeelte heb ik weinig of geen detailfoto's en is mijn informatie datgeen wat ik meen te zien en te kunnen herleiden.
Wat ik zeker weet is dat de uiteinde (of het begin) van beide staalkabels boven of ergens tussen de davits voorzien zijn van een aantal staalkabelklemmen waarmee ze onderling of ergens aan het portaalframe zijn geborgd. De exactheid van dat laatste is voor mij een beetje gissen.

Verder ook nog de - voor mij meest duidelijke - foto's van het originele schip waar ik een ander vandaan gepuzzeld heb.
Ik hoop dat je hier iets mee kan.

KjYy1ZaKhOEztdTguDLpoH7Ex5zV_MZEWHNU73R1RohPtps7TEduhCVF5yDHuvAiYRXQf6yhbGzuIQyIovuVd09bCEh0bqUne8_Jitn98OVsbGcjWbc2nOWonRg-oCIfcwKAppVT0fj-7OZ9AGiKL3OfWj_AwI7F-HLp9AUjeOihSdckA9gy6pTapZmkQmgjvvsqurZ3yvwNZUnxC4aGQRAxj93wjy0StrRVyhmlGw4WQQfEPjsEOYsN-UOJ7cv6ToqkBcLIZBmBNWJl1wePyUhzQ92mo8Kuf5ayle0jTwEmWhilT8gOYCL9t93OLLplNAkPOzCNAGwQcz8eN8wJNfIMOoHxsjUlgaCJYozQOg0zJIfEzt7Nn4cPZ5oH05Lm1ljLrtHHKq9U_Xx_WEriTpKZ8iTSKAeKCXcQpTBqXEOuBzuOENeQ2M41424kAUlH9u4VYCEy7k45CJt8FqWn7yzeHNqhlb0rWxFYcicdoVjsT1FaxjPjuY-o2I_CntViMkh9X5QS-7Sqv8zzj8wxC1pgROhQobO8jmHzOrNAkWKmbEzdTZhbA_9afsZiiowp4frrouuVAm3wja5Si0Plu5fiLjXupC9QxEOffITNRVdSGTgcIov7VnfEhzTiGk83eksqtR-IeV-tgWWqK5ulJzOQ8pRzfJyGC4ZpshnwVBZ2h3Cyf_Zl7ee2oqR0072LOtvt-uEfosIXuwP-AQ=w982-h737-no

foto vanaf de SB brug.

udtyV9dp_M79yEs-PMmYUvTI3tPb-n1oDnCRzs2EK1cSBmYvzh3NCD_DDX2L2DfHh4E-AjV8kt5x5-71Hl3nZ53T3AE5QiRsqmDSVgMzSzV1mxqzpE5xbdnDMg_wrZ15MO2MiC7awFhhSLNPUINGCqf1jZGXOz0l4BNJFGi63kGwfqf54Qs1BmazKkbHk28w5BAFTU6OoUty96GEIfFocl_JePVbPIvN53ISCLyVeIewQeqR8ztGTQy5Hxik2qu2oygYGssCqMFBULFzjE8w6VvqnxM03DYIM8IrjZ12PXunYDIGo9lAgK8WCLyMXqYWZ92tYgJ2A5686II6Lf1kFExHSUX5ex5AS8lgPICWhR1OS7FgMjtAlfYDf-3ei7FwjXWUr6mpkf_7T7FsmSdCEAoWAHDL9NjFo1i5M1p9cJnG_xncInVmIGH5mF52K3LnQwcupdjKFW_3AcEw_ZFJN--DJKX-usJykVP6yZhJUn8uCsVBB5wjMLmXZEOF4R9hJIM_zFRKaitQNSePM3ZIJOgDpymPCCOeScqz12_mfuTAQpNeFOvtymB3iOzPqIIb2Y1BEkt1hehfZhejV9NRzDZx7bhKKrtxu_eqfYsJMcG-jPI_LroTPG6TwJKP9ACWTGWMuY8dy1Rvmc3nHn2Qx3mSJLH2S4CwFoV3EEGsigfL0GcfSuSlw9J9xa3073Bn7sGW5tur-RogTwtc6A=w1024-h683-no

De voor mij belangrijkste foto's om dit deel van het schip te kunnen herleiden en bouwen.
Een enkele keer lukte het mij ook nog wel eens om via een voor een ander doel gemaakte foto de achtergrond zover in te zoomen dat ik er nog net met pijn en moeite een klein beetje extra informatie uit kon halen.

tI-G29FOtVdkEOr1vE0Z4k1nIp-CsTYDjYEPhhxDn5UW1-uBzeEmMFv7-1pZgnErhzuozpIKWd1A8vRFjukIAyfG9VRD-7BSsmW6b1MIVR_waP7cKgLqkDEVt09TTamton52ccPzUK8ABu3Z0IZgnvklqzEPGY4zVUfDPB9u3SNEKLCGbt9fW95epYRpBaavbsN26slN8RZUTxVc1wA5uf_HAuLi6K3QwRNTHsw-pc6N3Jzfj4cNsqCshfa5frnqd-U9NzEkYXMOvD0kR6YuxLKA06eVAPLxC-X7fY47W8SHqXR9SJVBIY4CwtcDJsPZehzF-dp0SVsz9AdVwXPBH4tR_TU2uOhgNLr-aE6M0OuvghE7Xg59xn6OH77FGfg74JqNydMNuDCCnTGmc_nEQEqiYSsrym06piDl5I8lB2mowAlEGESsTdXN9iAQtT7RvRJjs5SfVBpRZ2dPpQ5LojXsSQ68x-acVtw2n_VhpPgRE74-xbSFRb_L_2OXCPqXqrskKqOsxtiA-_qJqhCP-Utk9QczxmtQ-9Dj9L0hmJBX2dC05Cpi5d0eBct0Ik3defyJ41d_4YSnyZNyrbuJTwrGXBUT09KP2TKlR2ayjJraAKgH1t7txfBPHbEyCzfYtjNI29dXa2KyIsaDRjaxYhn5l4H8QEa6GJpLIvgQsRr87mN8RruuswkY5EGx1D8M-1scvMdWkrPaQU-HOA=w490-h737-no


Groet, Bert
 
Bert, Hartstikke bedankt.
Nu je het zegt, inderdaad 1 draad op 2 trommels.
Voor zover ik ooit begrepen heb zou met dit systeem 1 trommel vast kunnen lopen en dan zou de boot toch nog gelanceerd kunnen worden op 1 trommel.
Tijdens mijn stage had ik de kans om het goed uit te tekenen (en waarschijnlijk heb ik dat toen ook nog gedaan voor een verslag) maar toen niet vermoed dat ik het later ooit nog nodig zou hebben :frustie:.

Groet,
Mathieu
 
Vervolg bouwverslag.

Afgelopen week eerst maar eens de coaming van de schoorsteen verhoogd en aangepast.
(Nooit geweten dat zoiets een "coaming" genoemd wordt maar even terugkijkend in het verslag van Klaas zijn Arnafjord zag ik dat dit deel zo genoemd wordt en ga ik er maar vanuit dat dat wel kloppen zal :p).
Het verhogen van de coaming was nodig omdat bij montage van de zeerailing op het boven-brugdek bleek dat de railing boven de schoorsteen uit stak en dat was dus even geen gezicht :hammer: en vroeg om een dringende aanpassing van het geheel.

Gelukkig had ik in mijn schuurtje nog een stukje messingplaat liggen en heb daar een mooi nieuw opzetstukje van kunnen maken.
sYe2Km7hxN3awmuoYnuPAeuU3U7ej1WXYDiip_2f_LlCws46GId0yNrsJn9pc13kfdj2ElTuf4_vfi3RtNvWCv6oeUM1IS3ZoxjOmWMIZRP8rlQATt1JUFWDLYPxFC0Nb4OGPqEifY3vn-Hl_6qYyogit69_r5aOAfUjqO4qYAs8ahFLmVAHkehMEeHFn9j1pZ4oIrCaU-WSzdeEz7YG2DHkfByK3jpGnv8Zf30x4UvL1lM1187Zzalxag3PO7f-eMQcicVuOAdlvA-Ue4ctV_BuikP-lruqXhYGOhkO4u07sqxmw0rkBJ6J5sJd9pbzR-jz3VPc1Vl5exRXDQlnRMjy_h5lLimJTvxPAp-CX5kkAXfMIjdWClKnxxBpOMTpA3vzdIw3dHNWBsQjOKHJHMrR0ISjpACn5ULJJngBQCNze1o5OxAjhBJzIOT5csgk8DiCT1K85P15qWQQZPTZuOUYBvusH7wJd59RonFFXZDve-BQkdfaMgOS8q9VI-bvalhBY9P_HAGRJcywnh9ssaDBkmIcjAdt8xKkWC2DjBhxP_hc_YV5K3OcZnmRn5vsGguoFGwg-R28zIwynfH2PL5dWA-Ji8D8yd_NeShoahsDjv8ea3wtlUJZXilJxSGH_Al_CSS6zhqcWk00E2Ee2FCA9qIBNe1r24bfGpcSGuYrFG6DRU_x9k-EniMTmqdt0Q3gggB5dgOvwhjdPg=w982-h737-no

Van een stukje papier een uitslagje freubelen en als maatvoering op de binnenzijde van de te maken coaming geplakt.

G7TZqeRJG5ojN4-3oEL09qCGwHRB7_omw0InWnQzcY4yQuNcDkpke3gQDFdQoQaDScIXNfuTTsCP0VQiY2GV9ckXYxFK2fb_4DCkVfYdr3pjnDcJY4dbsb_NAfVWajrdMbMx3L_YSPyeVFSy7hyPqWr8UHrzAXRG-DMquu1xSMA7SDvIotsHeXPphgva25dA_PUjDmjn8FbWrnd8EO6aFrLQfQ8ik1xCiT_DWDXmy5l-FBrfVEKFw7t_GUHsNt0gl4mr_LsKyosslP-W4ntLLKUXrouT2zZ0ZtNzaClkBejTOMs0VRVgh1Bxj4x7RCUb60QylEHV9WKf7XKJyyR2SzHCL_lut4u0Uh0HtyeiES0FLmJZViUScPJjvNaEtA-qD7S91AGt1mf9umVvQ3XTgQQuSzNYlzh52GEpr480tgI2qQLb7aIq3aC6mLlVdFTs44d_UsrANRoMXlbutcTMR9HhkSFEMUjzlY9tpsL8fdw99RLdJl0xi5NFjZdgXtOhCyDXhUBdgnKXZjgh2prJ3CfWjAV8tevHfO4qcNOzU-Ec5xHAakwPu_zBzx2JLUwKCsLwHOENPnGcCgvFfwMCD0KVFNY1sCjpvqKnLs2khBDZ2DqvgRLw8IcjFUcmCATxPnovyCZZeEA-JLEo5AXvW556qWHE3oJoIQjK4CKUEbZoXH_pmc3Jnw5Qig3R_gtxvoyvQNAHq3T_AYlfIA=w982-h737-no

Er begint al wat van de gewenste vorm in te komen :rolleyes:.

hCGLlSKZjQb2Z7R7Bt-YvnlwOXu9fH7EfoCJ5mEo5OOf7Q3umP5vDEDtXMJgVDrdnkMLeC2bMTp8j-ppQYryZCxOv18vgFqfPXZ2dYMDrG7cE9qv1unzxELO5CKmINsKP67l356XyVb3MnFrQqpcrAi5sE-AJsMCCy5e48W0gAp9HDmZf5HSjIbWFWOtLxvikiO6MQ3WDVCnILY33SXLzG8N4Yex9UnaBqmJAxutlFgLDHld4CiI6BTvw3PbQzzj0fSUxeYhbugpdJcoFCS3_V2sI6mXlXITI0bk0TInsysD0ISKEHJFzDTHanmD42ZK95JYNNxrPv0fytU67AUYuRySTArPdOG7S11JZGSmz33R8XHQPh2KuKclUVwd9CDUao1nY6BISyxJYViupHedAKmNP136VEo_HqE6wWzb8kBey_eUIBA0bG_PodSKQG8YwxXwNlHrvbyT9eb9AzIq35EdrVWBtEnVi9XFNhate7mZ3OW0hKF57hGZsZDWXqzZ6vOUc4dsfcw0pqZdiHjaw2FHQRrz42CLLonJEweSq9Jnq3tCfdFnS4xi53c5JeKePw4W33OVo338R31e5HFJiEeEpi9S9Dj60I_whJ3pkgT1y08lD1vHemcE9PpsvAaHGqfhRjul4RzpN8etTKjThccSxj8Trg6Eswwy68eZM1NKsoyHckTsEv3pSLHNkZHnah4sH9iW8j4lml70Sg=w982-h737-no

Tussendoor even een paar keer passen en daarna met Bison 2 K lijm op zijn plaats gelijmd.

8IKCcfWZeXPmTwsh5B5G2l3_z4-xaAxxD587JghMpEjTY4e9c9IeUf_bZQWXGCwJRSoDR8GU05dk8U83PbmsUlXJSq1C0MTSPHInIuinuqBnZtBlMUSvdL8sTbL-6x-lhG0lRAcdB_hpJjPT-ZKw5d2uj7Vg732X8SMm7kKagaAszj3mf3bMqtXNbQDEUDpotHdsMrVjXfaoCrHtvuW83q3Ye3NmEhwzDN-PspzQJIWZMiotP_2-y88c3KbkYx6mk7Zn_fMBW74k9UCi0UGVIm95JmXGWpiGi2T4BOXlzCNhpawCPzJ4eQ-lsxi0eez_pJmYWko-AXMTJN4B6SRFstuMVUX5b0xpdK9GKrw0jOE-hm0E8Q40MzKAMIXEuOIZ-eHZgZBCeldI_RtWFHqwgVLHgUWhx7Y_MaX4Bx8XTRM9fosyE5t_IuxO4rVJaGFCzMA_kPpyq-Z7jPAQsIJlnk67YhkqIGuvfZn9UFVMfKX8fpaH_rfYMAbkkQzCSSalPBdahXeZOJeif4LbqKnpu_E5Ez5lSx14mShLQcLmzK1zP7-mKM9q57XqzLzcsf706b8MwaoUd_T2lzKfHsJ7mpGDhgRxx4yij4UGvTL2inkQObgNS1sL4wpljO8v9Czd4vDuVfXmbufsbHwtmi7FcgtQK40R1D9vupl1J5oO5djI0N0J2F6cl4T-RtDV-qMrW_K82M0gAAUV08dAYQ=w982-h737-no

Gelijk ook maar een paar bijpassende uitlaatjes erin geknutseld :p.

gBTHxdDkfz0ZqcrHZKHjdsgn3WUDTzsUcjr6udCG-91OSe_7NKG2ppJvQucBoy7M6jJcpm5IGWeQFwc9_k5D8eTMLGYbZqkMh8sbHM0Q2iME6Unj5IwblnonywBQOSrRCUrCrUfQxwq3DNiBs_oLI46y_Kzr2G9EuoeM96wiDS-H9MiVP1DsNIWcp51g_yJoRwza8jMXe552d0NkU9q4649YnmSx86gP7jstHzxTm2HxuoWvRvM7ty11d-WmXVBT34VRGcsLYujMq52Ng_fl5PxZw4QIo24T3eNJgE5bNRIrMDh2pGj9XwoOJkmQem8Gr10WkvxtpIxVKFxGi8Tnpuc5g9TJolS6LMWGJd6WV3JwA4JnfOg6y1uFUojYYdstRq0Mh-0Peqs3AXPr4IKgQv72HIqpboZD5X0spPjUbAvklAttbmR7s83oBavwkRv-6NdQRXwbD135hMR43RjPTdtVAEprWg4BeVMXmap8VsDeJnutRV36uC1NdkRIhaPqJkWo1bWHZE-8WIElBJiI3YrAnAKZSCD9gbUXWsynCHBl3Mv6r8qIChNDGN0yET6MXdcsxmhDcxLczk7UMqfZsQ5RitUz_L800mJHagcaSnnGu5SkJwjKizoObOEP18lG_1hE3z9smG2SlclhSA42NXnKdDcLdwqSOSMDrvJM7AHKAfqqN3MIZNfUL_DI_JPbwib1V04O_M0M8ERGWw=w982-h737-no


sl4WyTt9HvIaorrgV7EB1NVkUlVVy3ep-a6I85M-Muhoc2z4-QAoIV3_nCHg_OZKxZ4CicM38d2wXBCpUUIAaylD09s3ATQzaPNsPbhCA790gFevwZHrqiU6DIx9dYNKUBIKgpezXYLi_31yP4cVJROGvx0nymfA0bdRevM-93dMdrUKni1dh-sBuqw2moWOj4DbNnwplXMjyk2jxzrzUmfWiO5ai7C6Xaru7AydiBqQfLXGXgaY4nk3KtzUGk1Va_9AcTAZYBlMUuOAHP2dm1mRI4Nf7Z6iQ6BNwaOiZr0v0g2w8hT1djQRCFcBcfttjT3Ar_EtRoJQ280Q8WBQfWERgO1UApeDsXCpcWGd8ar7p00kdb048oJhdIX5vinisSPxMxQvs8CgU2FfRFxKyKdP7UMZe9g_wudHYXMQREOs3dTxPfGRIKCq4R1th1DDIumYy8HN83GJQuv7f8hjFpwl7-XYkQ87069E1UEYyHpxh3DK09JUyivyLkZslw_Csf6KEP-1fTTjdY3O6JefA_QR7ZqyweyXlf1FkdoR3avbv74yqIoHfF9isRsDUcX5JvVakJfk6q2bz1QhzGMl1ONBhIX_fXW6-7kRzv__Fq2T-6w-fo6wR3siu5teW2cO-w0708mad1UHhrw5hzPAzlWOZKW9_lw4XEYBQ4IKX-T1DVqRQmcqLA-fmgxpUo4gy2XfdI5TSnEu8KViaw=w982-h737-no

Zelf moet ik nog wel even wennen aan die op een imperial lijkende railing op het dak, maar het is nu wel zoals het een beetje hoort te zijn :D.
Misschien dat het straks bij de verdere aankleding minder op gaat vallen :rolleyes:.

O279iBlivIEal3sJsRC4OPCxYBetH7YGu0XUuLbpyLhNfUROtv9AXjaYjCuoMnj4338g-PWmiM9CNfA14hwk7O9SfFTU2wnheWmXyJAYrb1ZQRag1TgYZdCGbNUukXvc8qIFcFafdW_DBguWFiZN9T3iHrKI6vaZWGFv2YIzI-NI8nMtCZSTPqOXxgOHtBceDL829eQL9heGn06ok7u3inhl_HQPkkL_LiAdwAG0FDfVpJknEFhX1aKEww0bGsuwiiK057JPjrpfm9bwD9JsgurPE9qGftfV9DeSB0Bjx1c8nDHqXyK_SVW9m5p4ogDJiL4OLdkAP2bt3JJJXo2bqakAgBulsCMV6uWJHt1PlPTneSvPN8ILuw4O7x-vGJxur_vpR2S3Oh40W5Cyf8dLgxhgnFNYbOggxRV0ZNum-p7GMnbEgv2ZkxYPCPCskPWu3QxgsxhYG5sGw6335Oef10JKbavxm-U-l1NwL4kb2lz_N_yjrIPcLMWJustxqCRX0M_mJpi85XIUBl8Olk7EzjfD4ytRuz_9YtOid8vnxu2OSdZzkhKLNe43hTSs0nhHl5l162ZFrlC-dnQvJSxtos4JejMV6JOuIQAzBeqtDwPlx6l4xN307nld_84EinCLwCz7s1P1wHMyQVfQ6agH1Gtbw4_nOQbH8ZECTYLOafcctLZ_JkEhKqGe3F2RUoE9UZnLWsFNwglQ5s3CIg=w982-h737-no


Voor de volgende stap denk ik dat het nu zachtjes aan tijd wordt dat de tuiger aan boord komt om de masten te gaan tuien :p.

Tot zover weer even.

Groet, Bert
 
Netjes geworden Bert! Heb nog even naar je davits zitten kijken en da daarlangs lopende draden. In mijn optiek heeft elke davit zijn eigen draad, die op een eigen deel van de trommel wordt gewonden. Zou het één doorgaande draad zijn, dan zou de boot altijd exact in evenwicht moeten zijn. Door de motor zou het achterste deel van de boot het zwaarst moeten zijn en zou bij een draad eerst de kop omhoog gaan. Pas als de schijven waaraan de boot hangt to blocks loopt zal de davit door de sleuven omhoog gaan. In wezen hijs je de davit aan één draad (enkel werk) en de boot zelf aan een dubbele draad, waardoor eerst de davit gaat zakken en als die beneden is dan pas de boot. Omhoog net andersom. De draden met de klemmen hebben een loos end en dienen denk ik om de boot te borgen, opdat die niet naar buiten kantelt in rustpositie.
Het woord coaming komt van je naamgenoot uit Friesland. Nog even gezocht naar de juiste Nederlandse benaming, maar niets te vinden. Ik houd het maar op opstaande rand. Succes verder met het afwerken. Zit inmiddels al menig uurtje in, of hou je het niet bij. Gr. Klaas.
 
Mooi materiaal messing. In vorm brengen en dan passend maken is een heel ander verhaal.
Complimenten met het bereikte resultaat.
Chapeau.:yes:

Dank je voor het grootse compliment Henk :).
Persoonlijk vond ik dit niet zo moeilijk en zie werkjes als dit meer als een kwestie van even goed bekijken en vervolgens gewoon aan beginnen.
Per slot heb ik daar toch een werf voor :p.


Netjes geworden Bert! Heb nog even naar je davits zitten kijken en da daarlangs lopende draden.

Dank je Klaas :).
De hijskabels en blokken lopen naar ik schat voor 95% zoals ik ze gemaakt heb en ik verwacht ook dat er ergens nog wel iets van een aparte borgpen of haak hoort te zitten waarmee de boel in rust, tijdens zware zeegang of storm "zeevast" gezekerd kan worden, maar heb dit op de door mij verkregen of gevonden foto's nog niet kunnen ontdekken.
Zoals het nu gemaakt is zou het - mits alles soepel genoeg kan schuiven en de geleide rail ook een echt functionele geleide rails zou zijn, gewoon kunnen werken.
Misschien straks in Goes of op een of andere (stoom)beurs eens te kijken voor wat geschikte (messing)profielen en plaat om de (nu houten) constructie nog eens opnieuw en dan in bijvoorbeeld messing na te bouwen.
De stabiliteit van het schip zal het waarschijnlijk wel niet ten goede komen, maar als zomaar en voor de fun een leer- of uitprobeer project spreekt het me wel aan om dat misschien later nog eens te proberen en te kijken hoever ik daarmee ga komen :rolleyes:.


Het woord coaming komt van je naamgenoot uit Friesland. Nog even gezocht naar de juiste Nederlandse benaming, maar niets te vinden. Ik houd het maar op opstaande rand.

Omdat ik zelf van het woord "coaming" nog nooit gehoord had, had ik het van de week ook al zelf even geGoogled maar kwam toen niet verder dan dat ze het opstaand waterkerende randje rond het zitgedeelte bij kajaks zo noemen en ik geloof niet dat mijn Friese naamgenoot dat destijds in jouw verslag bedoelde :D.
Het zal dus naar ik aan mag nemen toch wel een of andere - al dan niet - Engelse zeemansterm zijn :p.

Zit inmiddels al menig uurtje in, of hou je het niet bij.

Menig uurtje klopt, maar nee een tijd bijhouden heb ik nog nooit gedaan en ik zou ook eigenlijk niet weten hoe ik daar aan moet beginnen, want waar of hoe schrijf je de tijd weg dat je eigenlijk niet productief bezig bent maar wel half dagdromend naar je spulletjes zit te kijken :weetnie:?
Dat laatste zijn bij mij soms best veel uurtjes :p.

Meteen een ander zicht , knap gemaakt.

Dank je Marc :),

Het schip had dit blijkbaar nog net even nodig ;).

Groet, Bert
 
Hallo Bert,
Voor een onderneming die gespecialiseerd is in belettering, en een goede plotter heeft, kan een stokhoogte van 10 millimeter geen probleem zijn.
De letters op bijgaande foto zijn ongeveer 6 mm hoog, en gesneden door CCD Lettering in Brugge
IMGP3914.jpg
 
Back
Top