chassis afstelling voor betere wegligging (1:10)

of bestel voor een paar euro's de XXX-main gids bij rcshoproal...

Hier schijnen mooie tips in te staan waar je veel aan hebt...

Want wat hier allemaal gezegd wordt kan voor diegene goed werken maar misschien wil jij dit wel helemaal niet...

oke, nu snap ik wat camber is...kan je ook nog met een tekeningetje laten zien wat caster is? en wat is daar het voordeel van?

Foto's:

Camber:
(links m'n impulse pro met weinig camber, rechts m'n 710 met veel camber. Beide hebben 'negatief' camber (wielen naar binnen))
camber.jpg

Caster:
(Voorwiel ophanging van m'n impulse pro. Links met neutraal caster, rechts met de meest extreme stand die hij heeft. Caster bepaalt o.a. hoe aggressief de auto op het stuur reageert.)
caster.jpg

Toe-in en toe-out (toespoor en uitspoor):
(Bovenaanzicht van m'n impulse pro. De voorwielen hebben uitspoor voor een neutraler stuurgedrag en een mooiere rechte lijn bij het vol-gas rijden. De achterwielen hebben toespoor, voor een stabielere ligging bij vol gas rijden.)
toe-in-out.jpg

Ackermann:
(Ackermann is de mate waarin de wielen verschillend sturen. Het binnenste wiel stuurt scherper dan het buitenste. Bij sommige wagens kan je dit instellen. Bij de mijne niet.)
ackerman.jpg

Rollbar (stabi, swaybar, stabilisator):
(De roll bar verbindt de achter of voor vering met elkaar door een flexibele as. De vering werkt nog voluit bij het rijden over een hobbel, maar bij het door een bocht rijden wordt het verschil in de vering tegengehouden waardoor de auto minder overhelt. Dit levert meer grip op en vooral een rustiger en stabieler rijgedrag bij het snel van richting veranderen):
rollbar.jpg

maar aan deze informatie heb ik echt veel gehad, bedankt! nou alleen nog ff uitproberen.

oke bedankt, maar het plaatje bij toe-in/ toe-out van je impulse pro

mag je je wielen zo ver toespoor en uitspoor geven, want bij jou staan de wielen wel erg scheef

Hier heb je dus echt wat aan!!, dit laat wel zien dat er zeer behulpzame mensen bestaan die zo veel moeite doen om een beginner te helpen.

Een groot applaus voor Qlone AUB!!!! :D

ENige opmerking voor het verhaal van Qlone...

NIET in alle klasse mag een swaybar gebruikt worden. Ik rijdt in het KWC standaardklasse en daar is een swaybar niet toegestaan.

Wielstanden van de voorbeeldauto met toe- en uitspoor

Of dit mag? Het mag zeker, alleen heb je bij meer toe- en uitspoor meer bandenslijtage (ook meer stabiliteit)

Verder wordt er aangeraden om foambanden te gebruiken. Ik waag te betwijfelen of dit op een vies en vuil circuit als een parkeerplaats een verstandige keuze is, er zal veel vuil in het foam gaan zitten.

Ik heb vorig weekende op een toch vrij stoffige parkeerplaats gereden met notabene 45 shore foampjes en ik had meer grip dan met welke rubberen band dan ook. Bovendien blijven foampjes veel beter in vorm tijdens hoge (bochten)snelheid dat is ook zeer belangrijk voor een goede sabiliteit.

Anti-roll bars mogen volgens mij bij de meeste wedstrijden gebruikt worden, enkele dus uitgezonderd.

rc auto tr-4w zei:
aan deze informatie heb ik echt veel gehad, bedankt! nou alleen nog even uitproberen.

maar het plaatje bij toe-in/ toe-out van je impulse pro, mag je je wielen zo ver toespoor en uitspoor geven?, want bij jou staan de wielen wel erg scheef...
De foto vertekent het beeld wel een beetje, maar in principe mag je je wielen zo scheef zetten als je zelf wilt. Meestal stel je op de achterwielen meer toespoor in dan dat je uitspoor op de voorwielen instelt. Ik moet toegeven dat m'n impulse in dat opzicht op dit moment een beetje krom is, en als ik 'm weer eens uitlaat op het circuit zal ik die afstelling waarschijnlijk ook wel wat minder extreem maken. (En er andere banden op zetten; deze zijn puur voor de show.)

Bedenk wel dat hoewel meer toe- en uitspoor de stabiliteit van de auto verhoogt, het inderdaad ook meer slijtage aan de banden kost en het kost je ook wat topsnelheid. Een afstelling van een auto is altijd een beetje een compromis en uiteindelijk kom je uit op een afstelling die voor jou de minste vervelende eigenschappen heeft. Neem het caster verhaal van m7h (mooi verhaal trouwens, duidelijker dan ik in m'n 2 regeltjes heb verwoord :) )... wat je prettig vindt hangt ook af van je rijstijl, of je bijvoorbeeld vaak een bocht door rolt (off-power) of 'm er vol gas doorheen sleurt (on-power)...

ik kan volgens mij geen toe of uitspoor instellen bij mijn ACHTERwielen :?

willen jullie dit even controleren? CEN TR4

alvast bedankt voor alle informatie

Dat is gewoon de gebruiksaanwijzing van een hudy setup systeem...

als je op de tekening van deze link:
exploded vieuw cen TR4
kijkt dan zie je dat zowel de voor als de achteras geen afstelmogelijkheid heeft aan de onderste draagarmen, wel is de bovenste draagarm verstelbaar(wielvlucht (camber) is daarmee af te stellen)
Caster kun je volgens mij bij deze auto ook niet afstellen en toe/uitspoor alleen met de stuurstangetjes (vooras dus alleen)

elwitten zei:
hoeveel kost zo een hudy systeem?
kzal er mij wel een auto moeten bijkopen waar ik zo veel kan aan modificeren :lol:
Die hudy systemen zijn duur (daar heb je een leuke beginners auto voor) maar het is wel goed spul. Er zijn ook goede third-party alternatieven te koop voor een stuk minder geld. PK racing hebben een redelijke set die ze onder hun eigen naam uit brengen en die wat goedkoper is.

Ook zonder hudy systeem kan je een heel eind komen, het enige wat je eigenlijk echt nodig hebt is een camber gauge. Het afstellen gaat wel nauwkeuriger en makkelijker met een echte hudy.

Elke 'wedstrijdauto' (alles van serpent, mugen mtx, hpi r40, kyosho v-one rrr) biedt trouwens deze afstellingen en vaak nog veel meer.

Hudy heeft nu zo'n mooi koffertje waar een setup systeem in zit en een tweak board. En ook nog van die blokkies en dergelijke voor je downstops, en je rijhoogte. En een setup bord volgens mij ook nog, en nog wat dingetjes. Dat alles in dat mooie koffertje kost volgens mij ongeveer 400 euro....

Greetz.

Bartje.

@ qlone

Hoe stel je met dat onderdeel dan toe in/out af? enige dat ik kan bedenken is een soort van excentriek, een busje met een schuin daarin geboord gat waar het asje doorheen loopt dat "vast"in de draagarm zit. Door het draaien van het busje zou je dan de sporing moeten kunnen stellen? lijkt me niet echt gemakkelijk en zeer beperkt in het bereik. bovendien zou je caster en spoor dan gelijktijdig verstellen.

Op de tekening kun je trouwnes niet zien dat dit zo zou functioneren, kon net zo goed een "lager"busje zijn. Ik ken CEN totaal niet, maar had die tekening gebruikt om te zien of het instelbaar is of niet.

Back