De psychologie achter het modelbouwen

Ja zo ist maar net.
Zoals ik eerder schreef, ben ik nu weer bezig met Project A de Brandweerboot. Ondertussen alle elektronica verzameld, en ik weet dan nu ook niet wat stoppen is.
Alleen zoek ik nog een tweede hands robbe 8042 multiswitch decoder. Ik greep er op MP net naast, dat was jammer. Maar goed er zullen er nog wel eens te koop komen.
En duurt het te lang, dan maar een nieuwe.
Maar goed in december 2010 ben ik begonnen met project a, ondertussen twee andere projecten netjes af, en nu weer A op de werkbank. Het komt allemaal goed, aan het eind van de week stopt het weer even, want dan wordt ik zelf verbouwd.
Dan even niet bouwen. Ach het komt al goed.
Als er interesse is in een bouwverslag van de brandweer boot, zal ik er aan beginnen.

Aangezien deze bij schaalmodellen staat heb ik ooit eens een goeie quote gehoord :

schaalmoddellen zijn nooit af, je stopt gewoon met eraan te werken en gaat door naar de volgende.

Stevo

Aangezien deze bij schaalmodellen staat heb ik ooit eens een goeie quote gehoord :

schaalmoddellen zijn nooit af, je stopt gewoon met eraan te werken en gaat door naar de volgende.

Stevo

Dat is helemaal waar, de 2 die ik af heb wil ik toch weer wat aan veranderen. Maar dan wel eerst de brandweerboot af........
Mijn vrouw staat mee te lezen, en mompeld "eerst zien dan geloven':xmas:

Sja, ik hoor ook bij de club van 1001 projecten, al maak ik ze over het algemeen wel af :-) D'r zijn gewoon zoveel ideen en dingen te doen !!

Het heeft misschien te maken met welke je denkvoorkeur je hebt. Zoals bijv. verwoord in de kleurtjes van HBDI (en mijn denkvoorkeur is met name geel :-) ) En de meeste modelbouwers die ik goed ken kan ik in dit modelletje prima plaatsen :-)

hbdi-img.gif

Hoort deze draad niet in algemeen oid ? (ff groen zijn!)

Ja, van mij 'ie verplaatst worden, maar ik vind het wel leuk dat 'ie hier staat: hier komt input van mensen die een passie voor hetzelfde hebben als ik (vliegende schaalmodellen), en die ik in meer of mindere mate ken.

Waarmee ik niet wil suggereren dat ik de input van bv. Brandweerboot niet op prijs stel! (Sterkte, volgende week.)

Wat volgens mij ook belangrijk is, is het fenomeen waarvan ik geen plaatje kan vinden (zal zo wel verschijnen ;) ), hoewel het volgens mij wel bestaat.

Op de verticale as staat enthousiasme en op de verticale as de tijd.

Je raadt het al: een lang uitgerekte V (let op de schreven).

Zoiets, maar dan anders:

----\_____/---

Wie kent 'm?

jan.

jan.

Franck

Ik vind nergens het "segment" waar onze Jan toe behoord, ik vind het woord indecision (besluiteloosheid) niet terug;)

PS: Jan grappig bedoelt, misschien misplaatst, maar volgens mij helemaal waar:D

Stevo

Stevo,

Ga ik over nadenken. :cool:

Er is natuurlijk ook nog iets anders aan de hand: wat wil ik nou eigenlijk?

Daar heb ik aan het begin van het Hercules-draadje ook al wat over geschreven, en om jullie het zoeken te besparen:

Collegae!

Geen project zo fascinerend als het volgende project!

(Project = iets waar je aan begint, en wat je naar believen weglegt, om weer aan een nieuw project te beginnen).

Het is geen werk, hè!

(Ik weet het, het is een heeeeeeeele slechte definitie , maar geeft wel aardig weer waar het om draait . . .)

Op de campings in Zwitserland en Frankrijk had ik alle tijd om eea. nog eens te overdenken.

Waar is het fout gegaan?

Foute beslissingen genomen?

Teveel hooi op de vork?

Domme pech?

Enzoverder enzovoort.

(Afgelopen tijd (jaren) gecrashed: Sopwith Pup, Bird Dog (meerdere malen), en afgeschreven: Upstart, P-51 van Alfa Models, ASW-27, DG-800.
Daar wordt je niet vrolijk van . . . )

Eén ding is duidelijk: een groot vlieger / piloot zal ik nooit worden, dus nieuwe uitdagingen moeten we op dat vlak niet zoeken.

Maar wat dan wel?

En toen vielen er (vlak voor vertrek voor vakantie) in één keer allerlei stukjes van een puzzel op z'n plaats.

Wat vind ik nou uiteindelijk echt leuk?
- bouwen
- electro
- schaal
- een beetje groter dan wat normaal is
- vliegtechnisch geen rare grappen
- een aansprekend uiterlijk
- iets wat niet iedereen heeft
- en nog zo het eea.

En toen zag ik het: de Lockheed C-130 Hercules!

Goed, hoe dat afgelopen is weten we (ligt bij Plotterwelt te verstoffen :mad:).

Ik zie mijzelf me met de Strega ook nog niet echt redden (heb ik het nog niet eens over de Fanjet :eek:) , dus . . . wat moet je dan?

Nu zo eerst het hobbyhok in! :p

jan.

Het hebben van allerlei projecten is leuk. Sommige mensen kunnen hiermee omgaan en kunnen het zich veroorloven kwa tijd, geld, ruimte, en opgeruimdheid in hun hoofd.
Anderen verzanden in details en verliezen daardoor het overzicht.
Voorbeeld, het afmaken van de verfjob voor de Strega en de fairings. Vooral bij zo'n kleine kist snap ik dan niet waarom dat zo lang moet duren. In de tijd die de discussie op het forum kostte hadden 2 vliegende Strega's gebouwd kunnen worden.
Spuit het ding leuk af (denk ik dan) en vlieg er mee. Is de verfjob op 2m afstand nog steeds niet mooi? Da's dan vette pech, volgende keer beter (volgende kist dus)

Ik heb een aantal jaren geleden bewust een andere richting ingeslagen met mijn vliegerij. Ik wilde van allerhande aileron 7,5cc fun toestellen doorstomen naar het grotere schaalwerk. Ik heb daar net de middelen voor, maar niet de tijd om dat op een schaaldetailnivo te doen.
Ipv de verzanden in details die mijn beschikbare tijd opgebruiken heb ik besloten dat het vliegen op de eerste plaats belangrijk is.
Daardoor accepteer ik automatisch dat er bij schaalevenementen kisten op het veld zullen staan die er beter en schaalgetrouwer uitzien.
Dat neemt niet weg dat ik tijdens het vliegen net zoveel plezier aan mijn toestel kan beleven als iemand die daar 10x zoveel tijd in heeft gestoken.
Bovendien kan een mooi voorgevlogen ARF minstens net zoveel lof oogsten als een prachtig schaalproject waar duizenden uren in zijn gestoken. (maar men met knikkende knieeen staat te vliegen)

Moraal, houdt je bezig met de projecten die bij je passen en die je kunt dragen en kunt overzien, en let op of je doel wel in zicht komt. Lukt dat niet met langdurige zelfbouw? Dan maar met ARF.
En dan nog, eerst vliegen en dan voorzichtig een beetje opleuken.

Dan nog even een inzicht in mijn projecten.
Nu
ESM Spitfire 55cc, zoals "uit de doos", met de nodige techische verbeteringen voor de uitlaat.
ESM Typhoon, montage zoals "uit de doos"
Beide modellen zijn tbv demo's

Als rode draad dan nog een C-ARF P-51 en dat heeft wat meer planning nodig omdat ik die kist niet met de typische 80cc "brommermotor" wil uitrusten. Wat dan wel.....Dat blijft nog even in nevelen, slechts enkelen weten wat dat gaat worden. Het is niet bepaald conventioneel in elk geval. Julllie zien de pony wel op het veld als ze af is.
Ik geen behoefte aan de "grote feedback" want ik heb zo mijn eigen redenen om dit te doen, en de keuze is al gevallen. Dat het leuk wordt (en aan gewerkt wordt) staat in elk geval vast.
Ik vind dat dit project een rode draad mag zijn, want met deze omvang, ook financieel, is een goede planning van levensbelang. Zo langzaam ben ik alle componenten aan het verzamelen en keuzes aan het maken.
Het moet vooral een vliegend object worden, geen schaal vergaping. Nou ja, en dan ligt ik een heel klein tipje op, als de dame voorbij komt juist weer wel :-)
En zij die weten wie het altijd over "brommermotors" heeft, die weten in welke richting het gaat.....(niet verklappen)

Laatst bewerkt:
Indecision is iets wat NIET groen is, en zou dus het best passen in de tegenovergestelde denkvoorkeur, geel. Creatieve mensen, doen van alles, maar nemen vaak ook geen besluit...like: ik maak iets af ;-)

Bij mij worden plannen wel is door elkaar gegooit
maar over het algemeen bouw ik aan 1 model tot i af is
ik moet verliefd worden op een model
en dan ga ik hem bouwen
tekenen is weer wat anders
als ik iets mooi vind werk ik dat uit

Hallo Jan, starter van deze discussie.

Je hebt wel een en ander los gemaakt, bij je mede modelbouwers.
Tot nu toe komen de reactie's wel los:cool:

Frank, ik maak iets ook wel af.......uiteindelijk ;)

Op een moment wordt ik het zat en dan ga ik aan de slag en dan moet ook alles in een keer klaar. :)

Jeroen Weel schreef:

ik moet verliefd worden op een model
en dan ga ik hem bouwen

Kenmerk van verliefdheden is dat ze overgaan. :eek:

Daarna . . .

:onweer: of :grin: of :hammer: of :music: of :zon: of :bad-words: of :help: of :thumbsup:

Er is veel mogelijk op dat vlak. ;-)

Als je een project kiest, en daar na verloop van tijd toch geen goed gevoel meer bij hebt (ik heb het nog steeds over schaalmodellen! ;-) ), wat doe je dan?

jan.

Jan,

Gewoon doorgaan met wat je anders altijd doet, verkopen of naar de zolder met dat project en een topic openen over het volgende project.

Dat geeft dan weer leuke plaatjes en hebben we weer wat nieuws om over te praten altijd goed zolang het maar schaal gaat natuurlijk.

Je bent net nog even naar je bouwhok gegaan heb je nog wat kunnen knutselen.

Ton

Jan,

Ik snap je wel, je wilt iets goed doen maar op den duur blijf je bezig. Die fantrainer is gewoon een kunstwerk (postitief bedoelt!) en daar kruipt tijd in. Op een bepaald moment heb je voor jezelf uitgemaakt dat je bezig blijft en er geen schot in de zaak komt, je verliest wat interesse of je raakt het beu en je begint opnieuw met iets anders om bij het goed doen weer uit te komen en dan begint het weer van vooraf aan.

Mijn DRI van Flair ligt ook nog ergens, heeft reeds 3 verhuizingen meegemaakt en ik heb intussen (van 2004 af) 2 en een halve vleugel gemaakt alsook de romp en stabilo. Schiet niet echt op (binnen afzienbare tijd is het een 10 jaren project:D) maar het is niet anders.

Zoals mijn voorganger zei, Strega gewoon afbouwen "as is" en vliegen die gap, als hij leuk vliegt kun je er nog altijd "detail" aan toevoegen.

Die Hercules heb ik ook gehad (van Skip Mast dan). Was mijn eerste piepschuim project en was op 1 maand klaar maar het was een C130 in alle opzichten, alleen had ik voor mezelf de makkelijke weg gekozen. Jou C130 is weg, daar hoef je geen tijd meer in te steken en over te mijmeren.

Fantrainer is eigenlijk eenvoudig van opzet, hoef je geen uren over na te denken over hoe je dit moet aanpakken.

De kennis heb je zeker, het zelfvertrouwen moet je gewoon aan werken (dit topic gaat tenslotte over psychologie). Doen is het sleutelwoord, is het niet goed kom je er wel achter (maar met een kist waar je 2 jaar aan zitten nadenken hebt evenzeer). Besluiteloosheid en (gebrek aan) zelfvertrouwen gaan hand in hand, twijfel je aan jezelf of je project dan gaat het niet vooruit.

Aan veel zaken kun je ook een eigen draai geven (ik volg een plan nooit letterlijk en vergemakkelijk zaken voor mezelf waar mogelijk zonder afbreuk te doen aan het ontwerp of de sterkte te compromitteren).

Stevo

Dat licht per persoon verschilend denk ik
er zijn een aantal modellen waar ik al jaren gek op ben
neem de D21 ik ben bang dat ik er nieteens mee durf te vliegen

Dan doe ik het wel voor je :-)

Jeroen je tikt deze en gene maar op z'n schouder t.z.t. om je bij te staan wanneer je op een of andere meeting staat met een kist van Yke, maar niet gaan tobben hé, gewoon hulp inroepen.

Ehhhhhh Rob, een heuse Carf P51 1/4 'stang met een aparte brooooooem ? :mrgreen: :wink:

Niets mooier dan de lat steeds een stukkie hoger te leggen toch? (kwa vliegerij en soort kist dan he)

Groet Ger.

Back