De psychologie achter het modelbouwen

Zo...dat is mooi verwoord! Zowel de scherpzinnige probleem definitie als de pragmatische oplossing.

Dit is PRECIES hoe het bij mij gaat en inderdaad klopt de invloed van fora op de lat die je legt.

Ik heb zelf een helder plan gemaakt c wat ik 1 voor 1 ga afmaken zonder enige tijdsdruk en ik heb de lol in de hobby weer terug!

Mooi verwoord, Eenpitter, je komt denk ik erg dicht bij wat op mij (en derden) van toepassing is.

Ik denk even aan wat er allemaal nog ligt: een rompspantenset en tekeningen voor een Mr. Mulligan (scratch), idem voor een Mustang (semi scratch), en een (heel klein) beginnetje voor de Hawker . . . weet al niet eens meer hoe die heet. :(

Overigens: als ik destijds (kleuter- en lagere school) het woord gekend had, zou ik met grote regelmaat 'K**!!!' geroepen hebben, als ik bij het inkleuren van een kleurplaat weer eens uitschoot (buiten de lijntjes! ARGH!!! Ik wil een nieuwe!!!), of op school in het nieuwe schrift al op de eerste bladzijde weer een foute letter moest doorkrassen . . .

Dat moet menigeen toch bekend voorkomen.

Toch?

Dit blijft mijn ideaal: [URL]http://www.m-ohlwein.de/[/url]

Wordt vervolgd.

jan.

Overigens: als ik destijds (kleuter- en lagere school) het woord gekend had, zou ik met grote regelmaat 'K**!!!' geroepen hebben, als ik bij het inkleuren van een kleurplaat weer eens uitschoot (buiten de lijntjes! ARGH!!! Ik wil een nieuwe!!!), of op school in het nieuwe schrift al op de eerste bladzijde weer een foute letter moest doorkrassen . . .

Dat moet menigeen toch bekend voorkomen.

Toch?

Nope, ik vond lijntjes (kleurplaten) juist te begrenzend/saai.
Tekende daar wel buiten of nog liever,.. kleurplaat omdraaien en op de lege kant tekenen wat en hoe je zelf wilt.

Zoals ik al eerder in dit draadje aangaf; zoveel lieden, zoveel persoonlijkheden.
Natuurlijk zullen enkelen zich in het door eenpitter of jou beschrevene herkennen, en natuurlijk ook een heleboel weer niet.
Met perfectionisme kom je niet ver, met spiegelen aan anderen nog minder! Je zal in die situatie altijd ontevreden zijn en blijven.
En dan ga je blijkbaar zoals eenpitter beschreef zoeken bij anderen naar foutjes om jezelf een beter gevoel te geven...
Ben je niet echt leuk met de hobby bezig, alleen maar met de negatieve beleving ervan.

Ik zou zeggen, leg de lat op je eigen niveau en wees realistisch.
Accepteer dat er altijd mooiere en betere modellen zullen zijn dan je zelf bouwen kan.
Geniet daarvan en laat je daardoor stimuleren/inspireren ipv jaloers te worden en je eigen werk te laten stagneren.
Maar vooral; minder l*llen en typen (forummen/internetten) en meer bouwen! ;)

Just my 2 cents

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
'En dan ga je blijkbaar zoals eenpitter beschreef zoeken bij anderen naar foutjes om jezelf een beter gevoel te geven...'

Dat hoor ik Eenpitter niet zeggen, en dat doe ik zelf ook niet.

Slaat ook nergens op, trouwens.

jan.

.
Ik zeg niet dat jij dat doet Jan!
Maar dit staat er toch letterlijk in het relaas van eenpitter:

Bedenk je.. op foto's zien veel zaken er veel mooier uit dan in het echt. Zeker balsa bouw. Zeker de helft van de kisten die je afgebouwd zien worden, zien er perfect uit, en zijn ook prima, totdat je ze in het wild op een veld ziet staan. Dan zie je als perfectionist meteen de foutjes.

Ik vind dat behoorlijk negatief, foutjes spotten bij anderen omdat het niet lukt aan je eigen "perfectionistische" verwachting te voldoen.
En exact dat haalde ik in mijn posting dus aan.

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
t staat er absoluut niet zo ramses

Hij bedoelt: je (men) legt de lat zo verschrikkelijk hoog vanwege de perfect ogende modellen op fora.
In het echt blijken ook die minder perfect dan je zou denken op basis van de foto's.
Eenpitter stelt dus dat we ons spiegelen aan onrealistisch beeld. De lat ligt ook voor die andere modellen vaak iets lager dan je dacht.

Zo denk ik dat hij het bedoelde.

.
t staat er absoluut niet zo ramses

Welles! ;) geintje

Femmo, nadat we het er net via de telefoon ook nog ff over gehad hebben, denk ik dat ik de tekst van eenpitter inderdaad verkeerd geïnterpreteerd heb.
Ik ben zelf dan ook totaal geen perfectionist en zag e.e.a. in zijn tekst te negatief.

Waar ik wel achter blijf staan:

Ik zou zeggen, leg de lat op je eigen niveau en wees realistisch.
Accepteer dat er altijd mooiere en betere modellen zullen zijn dan je zelf bouwen kan.
Geniet daarvan en laat je daardoor stimuleren/inspireren ipv jaloers te worden en je eigen werk te laten stagneren.
Maar vooral; minder l*llen en typen (forummen/internetten) en meer bouwen! ;)

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Ik was ook weer naar allerlei kisten aan het zien,... grrrrrrr. Morgen de bouwplank opruimen eerst de christen eagle maken en dan SV4 er weer op en niets nieuws tot hij af is ;) !

Maar, het is natuurlijk ook heel leuk om naar mooie vliegtuigen te kijken.

('Beauty is in the eye of the beholder', uiteraard, over smaak valt te twisten.)

Zo word ik al weer een tijdje constant aangetrokken door de elegante lijnen van de Breguet 901 . . .

breguet 901.jpg

jan.

Ja het is en blijft lastig om niet met meerdere projecten bezig te zijn , als ik na me zelf kijk dan wil ik nog zo veel bouwen ; Fokker DR1 bouwdoos heb ik 1/4 schaal ,Fokker DR7 bouwdoos heb ik 1/6 schaal ,mick reeves spitfire kit heb ik 1/4 schaal . Plus nog een aantal tekeningen . Maar ik doe het toch niet heel veel eerst de ene af ( of bijna dan ) voor ik nieuws ga aan pakken .
Het is voor mij echt lekker ontspannen bezig zijn en van een stapel hout iets moois maken . Maar wat ik me soms af vraag als ik hier op het forum rond snuffel is waar halen sommige mensen de tijd vandaan ,als ik misschien 3 a 4 uur in de week ( als het kan ) er aan kan werken is het veel . Ik zou het liefst 40 uur per week er aan werken maar ja dat gaat helaas niet . Moet werken zoals velen met mij en daar gaat zo veel vrije tijd in zitten .

Gr ronald

Ik was ook weer naar allerlei kisten aan het zien,... grrrrrrr. Morgen de bouwplank opruimen eerst de christen eagle maken en dan SV4 er weer op en niets nieuws tot hij af is ;) !

Allé Steven, dat zijn al 2 toekomstplannen!
En trouwens, echt niets nieuws? Dat meen je toch niet? Zo niet snel een houten racekistje tussendoor. Op een weekje gebouwd? Tegen de fly-in. Is uw poika al hersteld? Neen, moet ook nog gebeuren?
Aarrgh!

Hoi femmo
Denk je dat ik eigen baas ben , heb 17 jaar geleden zo rond die tijd wel op het punt gestaan om het te doen . Maar ben blij dat ik het niet gedaan heb , werk gewoon voor
een baas en heb het best goed daar

Ik reageerde op Dries

llé Steven, dat zijn al 2 toekomstplannen!
En trouwens, echt niets nieuws? Dat meen je toch niet? Zo niet snel een houten racekistje tussendoor.

"Even" vlug een kistje valt altijd tegen

op het werk zeggen we: "even (vlug)" is bazenpraat; de baas wil altijd dat je iets even vlug tussendoor doet. Dat duurt altijd langer dan even als je het goed wilt doen..

'Hij is echt een baas' betekent ook: die steekt er met kop en schouders boven uit, die is echt heel goed.

Dus dan klopt het toch! ;)

jan.

Leuk om een paar dingen hier nog eens na te lezen. :)

Mn. de bijdrage van eenpitter.

Mij bekruipen de laatste tijd soms de volgende twee gedachten:
- het wordt tijd (wordt ook een dagje ouder) om al die ambitieuze plannen gewoon te vergeten, niet meer te dromen over hele grote zwevers, grote schaalkisten . . .
- misschien domweg de hangar eens op- en uitruimen. Die grote, moeilijker te vliegen kisten: die krijg ik toch niet meer onder de knie. 'Ooit = nooit.'
Alleen maar frustratie en psychische belasting: weg ermee.

Rust in het hoofd (alleen een paar kleine, behapbare projecten), en meer fysieke ruimte op de planken en in de kamer.

De Marie Kondo benadering, zeg maar.

("Marie Kondo?" "Ja! https://www.google.nl/#q=marie+kondo&spf=1 En het werkt ook nog . . . )

Blij en tevreden met kleinere, eenvoudigere modellen: kun je nog steeds net zo mooi maken als je wilt.

Less is more.

Zoiets.

jan.

Jan als jij er zo over denkt en je verwacht dat het jou rust geeft en psychische belasting ontneemt dan moet je dat gewoon doen.
Er is hier niemand die je tegen zal houden het is een vrije keuze.
Het belangrijkste is dat je lol beleeft aan je hobby, ieder doet dat op zijn eigen manier en niemand is hierin minder dan de ander.
Geniet gewoon van wat je hebt, je weet zeker in deze tijd maar nooit voor hoelang je er nog van mag genieten
Maar dromen over projecten is toch ook altijd leuk, of je ze nu uitvoert of niet :thumbsup:

oei.... ik heb t nog niet opgegeven......vrees ik.....
wel dwing ik mijzelf tot focus op wat er al ligt......

Maar die B-25 gaat er komen, al duurt t 10 jaar.....

Back