Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Hoi Gerald.

Ik heb het geheugen (1 gig) van m'n camera leeg gemaakt voor de 24e, denk je dat ik hieraan genoeg heb ? om deze beauty vast te leggen 8)
Of misschien toch maar een 4 gig kaartje kopen :?:

Grtz Ger.

Is dat het spul dat die schitterende zachte glans (ei-glans? zijde-glans?)geeft?

Ik gebruik de 2k blanke lak van het merk Standox, veel gebruikt bij auto lakken. Deze is normaal hoogglans maar bij mij heb ik er 50% matterings middel bij laten doen om deze specifieke zijdeglans te krijgen. Spuitboer is het daar overigens niet mee eens, hij vindt het verkrachting van de lak. Ben daar geen expert in maar de lak ziet er wel goed uit. (Iemand wél expert?)

Vandaag eindelijk begonnen met het terug plaatsen van de apperatuur en dan te beginnen met de motor en aanverwante systemen. Heb er even over gedacht om hier verder te gaan in subforum "Turbine aangedreven" omdat dit specifieke materie is, echter bij andere schaalmodelen wordt hier ook de inbouw in detail beschreven dus laat ik het maar hier houden, is misschien ook wel interessant :idea:

Eerst tank systeem eens goed onder de loep genomen, is al 3 jaar niet meer gebruikt en slangetjes zijn inmiddels al aardig uitgehard. Tenminste, alleen die IN de tank zaten, het viel me op dat de uitwendige slangen welliswaar door UV bruin verkleurd waren maar nog nét zo flexibel! Tevens heb ik de klunk en leiding wat aangepast op wat ik ooit eerder elders had gezien, een langere klunkpijp zodat deze nooit dubbel kan schieten bij een abrubte stop of erger. Enorm lastig om zo´n naar voren geschoten klunk weer terug te krijgen, erger; als je het niet heb gemerkt en je gaat vrolijk verder vliegen, zal het een paar minuten duren alvorens je een flame-out krijg....... :oops: :lol: ....laten we dat maar niet doen!
P9050024.JPG

P9050023.JPG

De tanks heb ik zelf gemaakt van kevlar met behulp van mallen die ik ooit van Philip mocht lenen. Mijn kit was toen een van de eerste en de tanks waren nog niet klaar waar ik op zat te wachten. Hij heefd toen de prototype vacuum mallen afgestuurd, is op zich niet zo erg veel werk om ze te smeren. Eerste laag is glasdoek 90 gram, daarna 5 lagen kevlar 90 gram en daarna weer een toplaag glasdoek van 90 gram. Totale inhoud is ongeveer 2700 cc.......doet deze raker ongeveer 12 minuten over....kén da nie wa zuiniger??? Epoxy is van R&G, 24 uur en heefd reeds 3 jaar gevuld met kerozine gelegen en vertoond geen enkele afbreuk.
P9050025.JPG

Zoals ik net al vermelde, de brandstof aansluiting is heel conventioneel met een rubber stopper maar dan voor benzine ipv methanol. In de tanks heb ik een aluminium ring gelijmd (zoals ook in de bouwdoos) waarin deze stopper klemt. Dit kan ook heel ingewikkeld zoals ik bij andere jets wel eens zie, blijf bij het KISS principe zeg ik maar :wink: .
P9050026.JPG

Motor er weer ingeschroefd, alles past precies goed in de romp en vult elkaar aan. Tanks zitten tussen blended wing en inlaat tunnel zodat deze nergens heen kan, en zijn ook precies op het zwaartepunt geplaats wat erg belanrijk is bij zo´n jet. Moet je namelijk voorstelen als je na 10 minuten weer land en zo´n 2.5 kg brandstof hebt verbruikt.......20 cm vanaf het zwaartepunt geeft dan al een behoorlijke verschuiving van CG.....kan wel eens catastrofaal worden!
P9050030.JPG

P9050027.JPG

Hieronder de brandstof pomp en "kill-switch" opstelling. Op de electronische brandstof regeling (ECU) zit een kill/stop functie maar voor mij is dit niet hufterproof. Indien de ECU een onverlaarbare kortsluiting krijgt zou deze misschien wel eens vol gas (...of meer...) kunnen gaan lopen, wel eens gezien..wil ik tóch een manier hebben om het beestje stil te krijgen. Een y-aansluiting van dat kanaal en een extra servo bedient deze brandstof klep met een kabeltje zodat eenmaal dicht deze nooit meer opengaat behalve handmatig natuurlijk:
P9050029.JPG

De straal pijp hieronder is enkelwandig hoewel Philip bij de kit standaard een dubbelwandige pijp leverd. Heb hier toen voor gekozen vanwege het gewicht, de eenvoud, makkelijker zelf te maken en goede ervaringen met enkelwandige pijpen.
P9050033.JPG

....en een plaatje vanuit de kont gezien zonder de straalpijp ingebouwd... 8)
P9050031.JPG

Groet,
Gerald

hallo,

ik volg dit topic al een tijdje en zeer benieuwd naar een filmpje en hoe je eerste vlucht verloopt.

dit is echt knap werk.

ik blijf dit met spanning volgen.

mvg tim

Bedankt Tim, ik wacht ook in spanning...!!! Komt goed 8)
(Ik kan zelf niet filmen maar misschien zijn er wel op de Jetmeet te Rozenburg wel een paar vrijwilligers...?)

Afgelopen week druk bezig geweest met de totale inbouw en gisteren voor het eerst weer vuur in de motor gelaten. Toch wel effe spannend, is een andere motor dan voorheen met grotere uitlaat opening en hogere straal snelheid. Heb ergens verkondigd dat alle epoxy delen en de schaal uitlaat niet te warm worden....moet het nog wel eerst testen natuurlijk :?

Gelukkig allemaal goed gegaan, paar tankjes leeg gedraaid (6 liter totaal in een half uurtje :lol: ) en veelvuldig op volle pot gedraaid. In principe is de installatie qua hitte het meest kritisch op de grond met géén voorwaardse snelheid en motor op stationair zodat er weinig koeling plaats vindt als gevolg van mee zuigende tochten. De schaal uitlaat werd helemaal niet warm, de epoxy tunnel achter fairing, net voordat de stalen pijp begint werd wel vrij warm. Daar bleef het bij, eenmaal een beetje gas erop en er is weer vollop koeling aanwezig. Het was gisteren best warm , heefd stationair gedraaid voor 20 minuten zonder oververhitting, test geslaagd. Het warmst wordt die duct trouwens wanneer de motor uitgezet wordt...., dan is er effe helemaal géén tocht meer en straalt de hete motor uitlaat direct door. Misschien maar een paar computer koel fannekkes ombouwen tot na-koel unit...

Van de week verder technisch afwerken, zwaartepunt en zo en dan maar eens een datumpje prikken......

Groet,
Gerald.

Hoi Gerald,

Even over die clearcoat die je hebt verspoten op je F-16;
Je lakleverancier heeft in principe wel gelijk, Matteringsmiddelen kunnen eigenlijk alleen in gekleurde lakken worden toegevoegd.
De juiste manier om een clearcoat matter te krijgen is versnijden met matte clearcoat, d.w.z. hoogglans clear en matt clear onderling versnijden tot eiglans, lage hoogglans,semi-matt, etc etc
Afhankelijk van de gewenste glansgraad versnij je dus ondeling de twee genoemde clearcoats
Nu ziet je F-16 er gewoon erg goed uit, geen probleem, maar het gevaar van matteringspasta in clearcoat gooien is dat er glansbontheid kan ontstaan, of eventueel opdrijven van matteringspasta in het gereed gemaakte produkt.
Nu is dat kennelijk niet opgetreden, des te beter natuurlijk maar ik meende je t toch even te moeten melden ;-)

Gebruikte je tijdens de spuitwerkzaamheden een mondkapje(stofmasker) of een echt spuitmasker?

groeten, en happy landings,
Frank (clubgenoot van je op MVC Gilze-Rijen)

maar het gevaar van matteringspasta in clearcoat gooien is dat er glansbontheid kan ontstaan, of eventueel opdrijven van matteringspasta in het gereed gemaakte produkt.
Nee hoor, prima, blijven komen! (met dat soort informatie).

Daar hebben we wat aan. :P

jan.

Hoi Gerald, ik heb mijn duct (binnenzijde) rond de motor beplakt met alu folie. Dit is een behoud voor de duct ivm warmte.
Heb al een keer de fik er in gehad en kon de folie er zo uittrekken. Had dit er niet ingezeten dan was de duct zeker naar de kl...... geweest.
Heb gisteren gestunt met de 12 kg motor in de kist, zeer realistisch vliegbeeld :thumbsup:. Dit zal bij jou ook zeker het geval zijn.

Nu is dat kennelijk niet opgetreden, des te beter natuurlijk maar ik meende je t toch even te moeten melden

Alle hulp en commentaar is altijd van toegevoegde waarde, zo hebben we het in onze begin periode immers geleerd tóch??? :arrow: :pim:
Mijn blanke lak is idd gelukkig van goede conditie, volgende keer misschien toch beter om eea te mengen.

ik heb mijn duct (binnenzijde) rond de motor beplakt met alu folie
Dat heb ik bij mijn F15 ook zo en dat werkt perfect. Ook geprobeerd bij de F16 maar dat waaide er na een paar vluchten alweer uit terwijl ik het toch goed had ontvet. Misschien verkeerde alu tape gebruikt. Nu zit er BVM heat shield op maar dat werk relatief betrekkelijk. In een draadje bij turbine sub-forum heefd Rene het over een alternatief wat veel beter zou werken. Heb dit ook gezien bij Richard Brandenhorst zijn F16 en zag er veel bestendiger uit, woog veel minder ook...

Groet,
Gerald

JAAAAAAA, eindelijk zover: (.....kleuren nog niet helemaal klaar... :oops: )

IMG_4941-800.jpg

IMG_4921-800.jpg

IMG_4818-800.jpg

IMG_4966-800.jpg

Afgelopen zaterdag naar Valkenburg geweest (Thuis club Deelen was gesloten wegens veteranen dagen)
en me eindelijk weer eens uit kunnen leven 8)

Alles thuis afgetest, zwaartepunt gechecked waarbij er zo´n 150 gram in de neus moest. Deze is hopelijk precies genoeg om straks te vervangen door piloot, schietstoel en rest van cockpit. Eenmaal op Valkenburg nog effe een range-check en dan maar de lucht in. Eerste vlucht toch wel weer behoorlijk ongewenning, hij is veel sneller en directer dan mijn F15. Paar grote loopings, nieuwe 12kg motor doet goed zijn best, en daarna maar weer landen. Ook hier gewenning in energie gebruik, landing vér voorbij middelpunt maar alles ok, zachte landing. Effe bijkomen, checken of alles nog wel vast zit en meteen nog maar een keer! Kistje vliegt echt als een droom, super strak op rails en niet te overtrekken! Zaterdag in totaal 5 vluchten gemaakt en heb hem weer in m´n vingers, ben een gelukkig mens :banana: :celebrate: :zon:

Met dank aan Harm Rutten, mijn broer die geweldige foto´s kan maken met zijn camera!

Groet,
Gerald

gefeliciteerd met de geslaagde vluchten.
moet nogal een kick geven de eerste keer.

ziet er echt top uit. prachtige fotos :thumbsup:

mvg tim

Zeker mooi! :P

Ik vraag me wel af: zijn er geen alternatieven voor die antenne? :?

't Is net of ik weer in 1972 in Harsewinkel sta; daar hadden ze ook allemaal van die lange sprieten bovenop de kist . . . :?

(Ja, hoe mooi het ook is: we blijven kritisch! :wink: )

jan.

Geweldige kist en zeer mooie foto`s :worship:
Binnenkort ook een filmpje????

Die antenne sprong mij ook meteen in het oog en dan lijkt het direct al geen echt model meer.

Zonder de antenne zou je hem op afstand kunnen verwarren met een echte f-16 maar dat wordt nu helemaal teniet gedaan.

Zoals Jan Brilman al vroeg:"is er echt geen andere moelijkheid???".

toppie gerald, ondanks dat nog niet alle kleur erop zit en de piloot mist ziet het er net echt uit! 8)

Ik vraag me wel af: zijn er geen alternatieven voor die antenne?

Ik weet het Jan...... :cry: ...vind het zelf ook niet de charmantste oplossing maar wél de veiligste. (Onder het motto; been there, done that!)
Zoals ik reeds eerder aanhaalde heb ik in het verleden vaker geexperimenteerd met diverse antenne´s en posities maar kwam tot de conclusie dat deze het beste is, zoals je bij de meeste modeljets trouwens ziet. Je moet niet vergeten dat deze modellen een bom van electrische/electrostatiesche/metaal reflecterende/tientallen meters bedradende en hoog toerende onderdelen zijn. Zo´n beetje alles wat radiografie niet leuk vindt zit in zo´n jet model. Er zijn altijd wel een paar dare-devils die het anders proberen met soms fataal einde...een aantal vluchten later alwaar bij een ander veld andere stoor velden hangen....
Geen moeilijke gok bij een model met 3 liter kero die 350 km/uur kan vliegen lijkt me..... :?

Na uit de "re-maiden" roes gekomen te zijn tijd om eea eens te inspecteren van dichtbij. Één beschadigingetje gevonden bij de ventral fins. Bij de voorlaatste landing had ik de kist iéts te veel uitgemolken bij een grote aoa en raakte de uitlaat de baan, altans dat dacht ik. Weinig krassen op de uitlaat gevonden maar wél op een ventral fin die een stukje uitgetrokken was:
P9160020.JPG

Zaakje terug geduwd en met secondenlijm vast gezet, grote uitvinding die secondenlijm, zit weer muurvast! Daarna de rest goed geinspecteerd op mogelijke oververhitting, losse bevestigingen etc. Altijd belangrijk na zo´n eerste sessie zodat je vol vertrouwen verder kan vliegen wetende dat alles blijft zitten.
P9160019.JPG

Vóór het testvliegen kwam ik er al achter dat de ducting bij de motor ná afzetten heel erg heet werd als gevolg van stralings warmte, kan vooral lastig worden bij warme dagen. Een bekende oplossing is gebruik maken van koel fannetjes (Nét echt, lijkt wel Formule1 8) ). Deze kun je kant en klaar kopen als kitje, heb er zelf twee bij de electrozaak gekocht en in elkaar geknutseld. Na stop zetten van de motor stop ik deze in de inlaat en de warmte wordt netjes afgevoerd.
P9160017.JPG

P9160018.JPG

Deze week nog een paar kleine cosmetische items toevoegen en komend weekend vliegen bij de Jetmeet te Rozenburg.

Groet,
Gerald

Gefeliciteerd Gerald :!:
Mooie foto's van je broer. 8)

Ik probeer zondag zeker langs te komen op Rozenburg!

8O ik sluit me aan bij het gros :prachtige foto,s prachtige kist alleen jammer van de antennespriet.maar ja beter een kist met zo,n spriet is altijd nog beter dan een kist die je na 1 vlucht uit de grond moet spitten,toch :?:

Back