Is dat het spul dat die schitterende zachte glans (ei-glans? zijde-glans?)geeft?
Ik gebruik de 2k blanke lak van het merk Standox, veel gebruikt bij auto lakken. Deze is normaal hoogglans maar bij mij heb ik er 50% matterings middel bij laten doen om deze specifieke zijdeglans te krijgen. Spuitboer is het daar overigens niet mee eens, hij vindt het verkrachting van de lak. Ben daar geen expert in maar de lak ziet er wel goed uit. (Iemand wél expert?)
Vandaag eindelijk begonnen met het terug plaatsen van de apperatuur en dan te beginnen met de motor en aanverwante systemen. Heb er even over gedacht om hier verder te gaan in subforum "Turbine aangedreven" omdat dit specifieke materie is, echter bij andere schaalmodelen wordt hier ook de inbouw in detail beschreven dus laat ik het maar hier houden, is misschien ook wel interessant :idea:
Eerst tank systeem eens goed onder de loep genomen, is al 3 jaar niet meer gebruikt en slangetjes zijn inmiddels al aardig uitgehard. Tenminste, alleen die IN de tank zaten, het viel me op dat de uitwendige slangen welliswaar door UV bruin verkleurd waren maar nog nét zo flexibel! Tevens heb ik de klunk en leiding wat aangepast op wat ik ooit eerder elders had gezien, een langere klunkpijp zodat deze nooit dubbel kan schieten bij een abrubte stop of erger. Enorm lastig om zo´n naar voren geschoten klunk weer terug te krijgen, erger; als je het niet heb gemerkt en je gaat vrolijk verder vliegen, zal het een paar minuten duren alvorens je een flame-out krijg.......

:lol: ....laten we dat maar niet doen!
De tanks heb ik zelf gemaakt van kevlar met behulp van mallen die ik ooit van Philip mocht lenen. Mijn kit was toen een van de eerste en de tanks waren nog niet klaar waar ik op zat te wachten. Hij heefd toen de prototype vacuum mallen afgestuurd, is op zich niet zo erg veel werk om ze te smeren. Eerste laag is glasdoek 90 gram, daarna 5 lagen kevlar 90 gram en daarna weer een toplaag glasdoek van 90 gram. Totale inhoud is ongeveer 2700 cc.......doet deze raker ongeveer 12 minuten over....kén da nie wa zuiniger??? Epoxy is van R&G, 24 uur en heefd reeds 3 jaar gevuld met kerozine gelegen en vertoond geen enkele afbreuk.
Zoals ik net al vermelde, de brandstof aansluiting is heel conventioneel met een rubber stopper maar dan voor benzine ipv methanol. In de tanks heb ik een aluminium ring gelijmd (zoals ook in de bouwdoos) waarin deze stopper klemt. Dit kan ook heel ingewikkeld zoals ik bij andere jets wel eens zie, blijf bij het KISS principe zeg ik maar :wink: .
Motor er weer ingeschroefd, alles past precies goed in de romp en vult elkaar aan. Tanks zitten tussen blended wing en inlaat tunnel zodat deze nergens heen kan, en zijn ook precies op het zwaartepunt geplaats wat erg belanrijk is bij zo´n jet. Moet je namelijk voorstelen als je na 10 minuten weer land en zo´n
2.5 kg brandstof hebt verbruikt.......20 cm vanaf het zwaartepunt geeft dan al een behoorlijke verschuiving van CG.....kan wel eens catastrofaal worden!
Hieronder de brandstof pomp en "kill-switch" opstelling. Op de electronische brandstof regeling (ECU) zit een kill/stop functie maar voor mij is dit niet hufterproof. Indien de ECU een onverlaarbare kortsluiting krijgt zou deze misschien wel eens vol gas (...of meer...) kunnen gaan lopen, wel eens gezien..wil ik tóch een manier hebben om het beestje stil te krijgen. Een y-aansluiting van dat kanaal en een extra servo bedient deze brandstof klep met een kabeltje zodat eenmaal dicht deze nooit meer opengaat behalve handmatig natuurlijk:
De straal pijp hieronder is enkelwandig hoewel Philip bij de kit standaard een dubbelwandige pijp leverd. Heb hier toen voor gekozen vanwege het gewicht, de eenvoud, makkelijker zelf te maken en goede ervaringen met enkelwandige pijpen.
....en een plaatje vanuit de kont gezien zonder de straalpijp ingebouwd... 8)
Groet,
Gerald