Eindelijk maar weer eens tijd gemaakt om verder te gaan, nu tot spuiten toe hoop ik...
De sterkere motor die er straks in gaat is nu helemaal afgetest en gereed om ingebouwd te worden, nog maar effe niet dus tijdelijk in een plastic zakje voor de stof die we nog gaan maken. Deze turbine is een eigenbouw gemodificeerde KJ66 zoals ook hier te zien:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=26592&start=45
12 kg stuwdruk schoon aan de (vis)haak, zie krachtmeter. Meer vermogen is trouwens niet om harder te kunnen maar zoals ik reeds eerder zei om mooie schaal slow passes te maken en vervolgens verticaal te kunnen...of zo.... 8)
Een van de laatste dingen die ik nog wil doen voor spuiten is de hoogteroer aansluiting weg werken. Nu is deze (Zoals ook in de Philip Avonds F-15) extern aangesloten. Op zich een zéér safe en solide systeem die niet echt opvalt daar de hevels aan de onderzijde zitten. Echter willen we voor schaal gaan natuurlijk...., hieronder de huidige aansturing:
Eerst even de geometrie bepaald en nagemaakt met een balsa hevel, daarna gemaakt van aluminium en het zaakje alvast in positie gebracht om mogelijke knel punten te bekijken.
De hevels worden om de bestaande koolstof scharnierpen van 8 mm geklemt zoals te zien is op de foto´s. Na aandraaien zit dit múúrvast!
Daarna toch wel een beetje zorgen gemaakt over de torsie vastheid van de koolstof pen. Philip maar eens gevraagd en hij zag daar niet zo´n probleem in. Voor de zekerheid toch maar proef op de som: Veerunster gepakt, zender+ontvanger aan en kracht gemeten van servo. daarna veerunster op kale aluminium hevel gezet en gedraaid met hoogteroer. Het blijkt dat ze bij ongeveer dezelfde kracht gaan flexen. Zal dus dan maar goed zijn.
Helaas verlies ik hiermee de mogelijkheid om de hoogteroeren snel demontabel te maken. In de praktijk heb ik ze echter tóch maar weinig losgemaakt, past ook met deze dingen in de auto. Na volgende vluchten zal ik wel een merk tekentje op de romp plaatsen ter hoogte van de voorlijst zodat ik ze redelijk getrimmed terug kan zetten in geval dat ze er toch af moeten.
De bestaande dragende servo luikjes gesloopt, bracketjes kan ik mooi gebruiken voor de nieuwe luikjes:
En zie hier, nieuw luikje erop en geen externe stangen meer, nu nog afwerken.
Nu komt het vervelendste: Het afzagen van de geintegreerde servo aanstuur hevels van de hoogteroeren.....nu is er geen weg meer terug.... :roll:
Groet,
Gerald