Eerste brandstofervaringen; Big Lift met dikke benzinemotor

big-lift

hierbij wat foto's van die van mij!
laat de zwevers maar komen!

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik het goed begrijp heeft Ede zoveel slepers dat ik nooit meer zonder zal zitten? (voor mijn zwevers dan he)

En nu ik mijn habicht af heb komt er dus weer alleen maar beroerd weer deze kant op.....pffff....wat een hobby kiezen we uit zeg!

Sorry Arjan....je hebt gelijk....ik refereerde aan mooi sleepweer.......het lijkt mij geweldig om achter een van jullie Big Lifts omhoog te gaan!

Ik hoop daar snel eens een keertje voor langs te kunnen komen (maar vrees dat eerder dan 2 juni niet gaat lukken)

Justus

Gister de hele dag gesleept op het vintage Glider Treffen te Ede.
Tientallen sleepjes gemaakt zonder ook maar het kleinste probleempje. De motor loopt nu volkomen betrouwbaar en start makkelijk, zowel warm als koud als na een korte pauze.
Met één accu kan ik de hele dag vliegen.
Ik ben er héél erg wijs mee.

Wat plaatjes:

130602_VGT_Ede1_zps63378581.jpg

130602_VGT_Ede2_zps649c9f13.jpg

130602_VGT_Ede4_zpsc43825ba.jpg

130602_VGT_Ede_zps60274e78.jpg

130602_VGT_Ede3_zps2d0327e8.jpg

en dit is de langste stint die ik heb gedaan; 11 sleepjes in 46 minuten, toen was het tijd voor een korte pauze.... :-)

Sleep_stint_zps23608685.jpg

Die laatste modificaties hebben hem goed geholpen .vermogen heb je genoeg .En hij is lekker stil .Maar dat ibef neem ik van je over ,dat werkt goed .

Je biglift is ook een plaatje om te zien, erg stoer met die striping erop :)
Het zien van je BigLift op het VGT heeft mij aangezet om weer verder te gaan.

Zo...een DLE30 past er ook makkelijk op, met behoud van mijn motorkap, uitlaat en kelkje etcetera. We gaan hem zometeen eens proberen - in de tuin is het verschil al indrukwekkend :-)

Perfect :-)
Moet een iets grotere prop op, nu met 18x8 draait hij wel erg makkelijk erg veel toeren. Ik denk aan een 18x8 drieblad. Eens zoeken of die te vinden zijn....
Motor loopt in ieder geval betrouwbaar en start makkelijk. Solo vliegend is het verbruik zéér bescheiden en kun je met 3 klikjes gas rondtokkelen.

Dank u....

Vandaag de proef op de som genomen; eens kijken of er echt wat mee te slepen valt :-)
Maarten was bereid zijn Ka-4 van 9kg er achter te hangen en zijn Reichard Long Fox.
Het ging probleemloos. De motor loopt steeds mooier (ik weet niet waarom maar in de filmpjes kun je het wel horen). In het begin draaide hij 8900 toeren, de laatste sleepjes 9200. En liep hij prachtig rond. Ik denk dat ik bij nader inzien toch maar niks aan de prop ga veranderen. Bijvoorbeeld tijdens het slepen van de Fox is het wel heel prettig om wat vaart te kunnen maken. En de trekkracht is wat mij betreft prima zo.

Gisteravond nog even gauw een nieuw staartwieltje gefabriekt en dat taxiet toch wel makkelijker.
En mijn landingen...oordeel zelf maar :-)

Het was een erg leuke dag, wel een beetje warm maar er was zelfs genoeg thermiek voor Maarten z'n Fox. Wij hebben ons vermaakt en ik ben he-le-maal in mijn nopjes met hoe mijn Big Lift nu vliegt.

Ronan heeft er inmiddels ook de nodige uren mee gevlogen dus die kan binnenkort eens gaan slepen. Lijkt me echt kicken.

Arjan, wat een mooi werkpaard is dat geworden zo, motor loopt mooi rond en een breed inzetgebied als ik de filmpjes zo kijk.

Van de Bunte Huhn tot een Fox en Ka 4 van 9 kg.

Veel plezier en graag tot gauw

Terence

Back