Dat de uitlaat ook zoveel invloed heeft had ik me niet gerealiseerd.

Ik had de ASP90 op mijn Spacewalker tamelijk "strak" afgesteld. Kreeg hem op de grond eigenlijk niet beter.
De uitlaat stond min of meer tegen de vleugelvoorrand te blazen en na het vliegen zat daar altijd een zwarte vlek. Nauwelijks vettig, maar zwart.
Toen kwam Hans' laatste toevoeging, een frutseltje wat het mengsel corrigeerde voor luchtdruk en temperatuur. Je praat dan écht maar over (tussen GL en max vlieghoogte) een correctie van ongeveer 2%. D.w.z. op 200 meter hoogte krijgt de motor ongeveer 98% ten opzichte van wat het ding op de grond zou krijgen.
En.... verdwenen was die zwarte vlek... Letterlijk van de ene op de andere dag... Je moet het zien om te geloven, maar ZO weinig "niet helemaal perfect" is er maar nodig om die uitlaat al te laten roeten.
Ik heb in die periode echt ontzettend veel geleerd, en een heleboel van die observaties waren tamelijk toevallig, of in ieder geval behoorlijk onverwacht.
Want TOT AAN die ontdekking van het wegblijven van dat roet na installatie van de atmosferische mengselcorrectie, dacht ik net als ieder ander óók dat die zwarte meuk veroorzaakt werd doordat de olie slecht verbrandde... Maar die olie, die brandt dus eigenlijk helemaal NIET... Die komt gewoon schoon uit die verbranding tevoorschijn, het is de overmaat benzine die roet veroorzaakt en DÁT maakt die olie zo zwart...
En zo waren er veel meer van dat soort leermomenten en "aha-erlebnisse"...