Flex RV8-70cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 8 nov 2023.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    :D 100 meter hoogteverschil, of 5 graden luchttemperatuur maakt al uit...
    Ik had de ASP90 op mijn Spacewalker tamelijk "strak" afgesteld. Kreeg hem op de grond eigenlijk niet beter.
    De uitlaat stond min of meer tegen de vleugelvoorrand te blazen en na het vliegen zat daar altijd een zwarte vlek. Nauwelijks vettig, maar zwart.

Toen kwam Hans' laatste toevoeging, een frutseltje wat het mengsel corrigeerde voor luchtdruk en temperatuur. Je praat dan écht maar over (tussen GL en max vlieghoogte) een correctie van ongeveer 2%. D.w.z. op 200 meter hoogte krijgt de motor ongeveer 98% ten opzichte van wat het ding op de grond zou krijgen.

En.... verdwenen was die zwarte vlek... Letterlijk van de ene op de andere dag... Je moet het zien om te geloven, maar ZO weinig "niet helemaal perfect" is er maar nodig om die uitlaat al te laten roeten.

Ik heb in die periode echt ontzettend veel geleerd, en een heleboel van die observaties waren tamelijk toevallig, of in ieder geval behoorlijk onverwacht.
    Want TOT AAN die ontdekking van het wegblijven van dat roet na installatie van de atmosferische mengselcorrectie, dacht ik net als ieder ander óók dat die zwarte meuk veroorzaakt werd doordat de olie slecht verbrandde... Maar die olie, die brandt dus eigenlijk helemaal NIET... Die komt gewoon schoon uit die verbranding tevoorschijn, het is de overmaat benzine die roet veroorzaakt en DÁT maakt die olie zo zwart...
    En zo waren er veel meer van dat soort leermomenten en "aha-erlebnisse"...

serge pot vindt dit leuk.
  2. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    En wij zijn weer blij dat jij, jou kennis weer met ons wilt delen.

3. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Daar is een forum voor, toch? :D

4. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Zeker weten

brutus vindt dit leuk.
  5. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Intussen heb ik al 55 vluchten met m'n DA70. Tot nu toe heeft de motor me nog niet in de steek gelaten.
    Enkel de zwarte spatten die uit de uitlaat komen zie ik nog steeds. Ik kan me niet herinneren dat dit ook zo lang duurde met mijn dle motoren.
    De naalden nog meer indraaien lukt nog altijd niet echt. De motor pakt dan onmiddellijk minder goed op. Dus dit laat ik best zo staan.
    Voor de winterstop haal ik de motorkap af om alles goed te controleren, en ik kijk dan eens hoe de kleur van de bougies er uit zien.
    Verder super tevreden over de kist met DA70. De combo is zeker perfect.

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als de motor naar tevredenheid loopt, niks meer aan doen, en de spatten accepteren.

7. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Hoe is het nu met de lekkage/afstelling?

Net voor het eten begon ik bovenstaande te typen.
    Maar had het niet verzonden ( moest weg).
    Nu net thuis verzend ik dit maar de vraag is al niet meer relevant.

8. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007

9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    :D persoonlijk zou ik dit doen vóórdat je naar huis gaat, dan gaat je auto wat minder erg stinken van binnen... :D

Maar niet stilvallen, en simpel wegvegen met een doek.... Voor mij klinkt dat als een prima lopende motor.

Kijk, ALLES kan ALTIJD nog een haartje beter, maar op een gegeven moment moet je wel een keer "goed genoeg" ook als zodanig zien natuurlijk....

Toch?

Gewoon lekker vliegen en van je kist genieten!

10. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Doe ik toch? Op dit moment is deze flex rv8 m'n best vliegende kist die ik ooit had.

Bertus vindt dit leuk.
  11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    :D :D :D Ik zei ook niet, dat je dat NIET deed? gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig was... ;)

Deel Deze Pagina