FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten (deel 2)

Je wil zo graag je eigen vliegtuig bouwen en dat in moeilijke tijden. Wat doe je als je ergens een verlaten MU13 in de bosjes ziet staan? Helaas is dit toestel van de Engelsen… ach dan kom je 's avonds terug, op de fiets met je vrienden en een ijzerzaag ….

Johannes

Cumulus 3F

Ja, Max dat is goed!
Jij mag de volgende plaatsen.

De Cumulus D-6000 was na de oorlog het eerste Duitse vliegtuig wat weer werd toegelaten en officieel geregistreerd op 30 september 1952.
Ook Hanna Reitsch heeft op de Wasserkuppe met deze Cumulus gevlogen.

cumulus3fa18554662.jpg

Inhabers/Halter: Christiaan Kroll Stationiert: Aachen Merzbrück Kennzeichen: D-6059 Hersteller: Amaturbau, Luftsportverein Holzminden. Werknummer: Baujahr: 1952/53
Starts:? Flugstunden:?

Die Cumulus wurde 1952/53 vom Lufsportverein Holzminden gebaut und flog haubtsächlich auf dem lth.
1956 landete er nach einem Gewitterflug bei Pesekendorf in der DDR, wurde aber sofort wieder freigegeben. Heute gehört dieser Cumulus Christian Kroll in Düren, die mit dem Flugzeug gelentlich an Oldtimertreffen teilnehmt.

Halter: 1e LSV Holzminden 2e H.G.Heinen bis 1971 3e Wilfried Kohen, Heinsberg 4e A. Klothen ab 1973 5e Chistian Kroll, Düren ab 1977

Johannes

Ik vind dat altijd interessant om te lezen, hoe de vliegenthousiasten in Duitsland er na de puinhoop van de 2e wereldoorlog er toch weer iets van wisten te maken, ondanks de beperkingen opgelegd door de geallieerde machthebbers van die tijd.
Hier dan de nieuwe opgave:

33275786.jpg

Aha,.. deze kist staat in mijn map "nog te plaatsen"….dus sla ik deze over.;)

Wel een aparte kist, daarom heb ik deze ook bewaard. :D

Johannes

Key, dat is weer goed. Ik ken 'm als de Fletcher FU-24, maar uit de text van Pacific Aerospace begrijp ik dat de Cresco feitelijk de voortzetting van dat type is. het zou best kunnen dat de versie die ik plaatste in feite een Cresco is. De Fletcher is een oorspronkelijk Amerikaans ontwerp, maar de produktie werd al gauw naar Nieuw Zeeland overgeheveld omdat daar de grootste afnemersmarkt was te vinden.
Het is een landbouw "sproei"vliegtuig, (nou ja, meestal verstuiven ze poedervormige bestrijdingsmiddelen), te herkennen aan de grote vulopening met deksel, net achter de cockpit. In de meeste engelstalige landen noemen ze dat "crop dusting", maar in NZ (en ook in Australie?) heet dat "top dressing".
fletcheri.jpg

Aan de staart te zie is het een van de drie Fletchers die met turboprop gebouwd zijn .
En geen Cresco daar had er maar een zo een staart van blijkbaar, en dat was het prototype dat redelijk snel is neergestort .
En dan nu de volgende.

Uploaded with ImageShack.us

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Taylor Titch Plane[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]This aircraft first flew in 1967 and was the result of requests for an aircraft with higher performance than the Mono, hence it's power range is from 60 to 105hp. It's construction is similar yet it actually comprises of fewer metal fittings than the Mono and full size wing rib plans are supplied for the tapered wing panels. With a cruise speed in the region of 160mph, this aircraft can be used as an effective tourer and is also fully aerobatic, again having being proof loaded statically. The total building costs are slightly higher solely due to the difference in engine but this is an aircraft with a very good overall performance whilst still being safe for amateur pilot. Over 35 examples have flown successfully to date.[/FONT]

Johannes

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Taylor Titch Plane[/FONT]

terryplanefinal.jpg

Johannes

Laatst bewerkt:
Wie gaat nou zo een toestel in camouflage kleuren schilderen!?
Daarom dacht ik dat de eigenaar een Belg zou kunnen zijn. Ze hebben gevoel voor humor.
Dat er misschien ook Engelse piloten zijn die zich in een Spitfire wanen met deze kleurstelling, daar had eerst nog niet aan gedacht.

Johannes

Nieuwe opgave

Dit prachtige toestel is gevoelig voor ijsafzetting.
Dat is geen probleem als je in warme streken me vliegt.
Nog iets bijzonders, er plaats voor een oneven aantal personen.

091w.jpg

Johannes

Back