Gewoon weer een onbenullige vraag van mij, VSP

Nee hoor Menno, je vergist je niet. Originele Gori klapschroef. Kostten nieuw ongeveer Hfl. 2.500,-. Kwam wel wat speling op de scharnieren. Maar wat wil je na 3.000 motoruren. Gr. Klaas.

Maar ik heb de schema's.... (en ik snap ze)
De blokschema's snap ik en de installatieschema's (de kabels van kast naar kast) kom ik meestal ook vrij probleemloos uit.
Intern (dus als er wat IN de kast mis is), dáár loop ik meestal volledig vast.
Electro snap ik, electronica niet zo...

Da's best veel voor een plezierboot... Met 150 uur per jaar, 20 jaar varen.
Ter vergelijk: onze hoofdmotor (en die draait relatief niet eens veel) is 7 maanden geleden of zo, na ruim 23 jaar door de 100000 heen gegaan. Zo rond de 4500~5000 per jaar ongeveer.
De schepen waar ik vóór deze club op werkte kwamen makkelijk over de 6000 uur per jaar. Een jaar heeft maar 8760 uren

Je hebt gelijk Menno, inderdaad geen verstelbare schroef. Door de jaren heen worden mijn meerlijnen wat minder en drijf ik wel eens wat af. Of zo je wilt maken mijn gedachten wat rare sprongen. Gr. Klaas.

Je hebt gelijk Menno, inderdaad geen verstelbare schroef. Door de jaren heen worden mijn meerlijnen wat minder en drijf ik wel eens wat af. Of zo je wilt maken mijn gedachten wat rare sprongen. Gr. Klaas.

Klaas.... je moet het maar zo zien, jij hebt een groter reservoir aan kennis, ervaring en herinneringen dan wij, dus gewoon meer keus aan springmogelijkheden.
Want ik vind dat nog reuze meevallen. In post 75 ging het namelijk over het verschil in belasting voor een motor aan de hand van een andere schroef, en een andere schroef plaatsen is vrij vergelijkbaar met "een beetje meer of minder pitch"...

Dat is correct, maar dát hoor je eigenlijk nauwelijks. Beneden in de machinekamer maakt de motor zelf nauwelijks meer geluid of hij nou onbelast draait of vollast.
Aan de pijp hoor je dat echter WEL heel duidelijk. Eigenlijk VOEL je het meer, een soort gerommel in je borstkas vanwege de lage frequenties.
Beneden hoor je eigenlijk alleen die Turbo opkomen, en dat maakt weer een heel hoog joelend fluitend geluid. Maar die hoor je buiten weer bijna niet.

En als je meerdere hoofdmotoren hebt (slepers met 3 bvb) en ze staan alle 3 vol gas kan je het onmiddellijk in 1 oogopslag zien aan bvb dit 1 iets of een motor maar wat volaan staat mee te draaien of hij effectief ook belasting heeft.. horen is wat moeilijker dan want er is zoiezo al veel herrie met 3 motoren..

Temperatuur van de uitlaatgassen.

Bij een volaan belaste motor gaan deze aanzienlijk hoger zijn dan bij een volaan niet belaste.

En als je meerdere hoofdmotoren hebt (slepers met 3 bvb) en ze staan alle 3 vol gas kan je het onmiddellijk in 1 oogopslag zien aan bvb dit 1 iets of een motor maar wat volaan staat mee te draaien of hij effectief ook belasting heeft.. horen is wat moeilijker dan want er is zoiezo al veel herrie met 3 motoren..

Temperatuur van de uitlaatgassen.

Bij een volaan belaste motor gaan deze aanzienlijk hoger zijn dan bij een volaan niet belaste.

Dat gaat je nog verbazen: Ik heb op meerdere schepen met verstelbare schroef en constant toerental gevaren, waar de uitlaatgas temperatuur vanaf ongeveer halve kracht weer daalde...

Dat hangt een beetje af van hoe ver de motor opgevoerd is qua turbo-druk, en dát hangt weer af van het verwachtte gebruik in de ontwerp-fase. Of de motor bedoeld is om goed te functioneren over een groot belastinggebied (generatorbedrijf of korte reizen en veel manouvreren, versus lange reizen op constant hoge belastingen).
Hoe hoger de ontwerper die turbodruk gekozen heeft, des te minder doet die turbo op "minder dan vollast", en vaak resulteert dat in een tikkeltje luchtgebrek bij deellast en een beetje overmaat bij vollast. Er wordt dan bij vollast zoveel méér lucht door die motor geblazen dat de temperaturen weer dalen.
Is erg goed te zien als je alarmsysteem trendfuncties heeft.
Bij de tweeslagmotoren is dit eigenlijk altijd al zo, ook vóór al die milieu-eisen hun intrede deden, en vrijwel iedere tweeslagmotor die ik ken is voorzien van electrische hulpblowers voor het onderste vermogensgebied. Bij die dingen blijven de uitlaatgas temperaturen tamelijk costant door het hele belastingsbereik heen.

Met de modernere systemen om luchtvervuiling tegen te gaan is dat soms wat vervelend omdat het deellast gebied wat kritisch word, en soms wil een motor daar dan niet doorheen komen. Zelf geen ervaring mee omdat ik al heel lang niet meer met de grote kruishoofdmotoren werk, maar van ex-collega's die wel met die dingen zijn blijven werken, begrepen dat de "electronische" MAN B&W's daar nog wel eens last van wilden hebben in slecht weer (als de belasting onregelmatig is). Dan wil het management-systeem niet opvoeren naar volle kracht.

Maar goed, dat zijn weer héél andere discussies :D

Ondertussen..... krijg ik net vanmiddag bericht dat de schroefas en bladen bij mij thuis aangekomen zijn (weet dan weer NIET of ze ook héél aangekomen zijn, maar ik ga er van uit van wel... :P).
En samen met het feit dat er als ik thuis kom ook al een sleepboot ergens in het land staat te trappelen om mijn kofferbak in te huppelen... dan begint het project al enigszins tastbare vormen aan te nemen.

Bert, ik lees dit draadje nu pas... Helaas. Ik heb een best wel mooie messing verstelbare 3-blads schroef liggen. Diameter 70mm. Stel dat jouw, uit den vreemde overgevlogen, exemplaar niet is wat het zou moeten zijn... Hij ligt hier stof te happen. Nog geen geschikte romp tegengekomen waar hij mooi onder zou passen. Als je belangstelling hebt, stuur maar een PB. Hieronder wat plaoties:

De contraptie compleet met de bladen vrijwel neutraal:
P1240739.JPG

Bladen max de ene kant uit...
P1240741.JPG

en de andere kant...
P1240743.JPG

Zoals je ziet is de schroef afgetopt, hoort dus in feite in een tunnel.
P1240745.JPG

Verstelmechanisme. Aan de zwarte hefboom moet je een servo knopen die de as naar voren/achteren duwt, waarmee de bladen versteld worden. De as is kogelgelagerd, loopt als een zonnetje.
P1240748.JPG

Hoi Roel,

Op het moment ben ik in die zin voorzien, dat ik een as plus naaf heb, en twee sets bladen (105 en 86 mm). Want het doel is de vaarvijver leeg te blazen en de vissen de walkant op te spoelen.
Maar wie weet....

En anders ga ik je helpen met een installatie om zelf iets leuks met die schroef te gaan doen...
Want neem van mij aan: Brandstof varen is LEUK, en het hoeft GEEN herrie te maken.
Het hoeft geen vette rokende baggerzooi te worden, het hoeft geen megadure, lastig te verkrijgen brandstof te verbruiken, je hoeft geen supertechneut te zijn om zo'n ding te starten.
Pokkebootje kan met 1 minuut uitleg door iedereen die een snoerloze boor vast kan houden gestart worden, en draait een uur op wel 3 hele centen aan brandstof... :D :D :D

De volgende boot wordt weliswaar iets duurder in gebruik (ongeveer 15 cent per uur, schat ik) maar word nog véél makkelijker, want als je je auto kan starten, kan je die ook starten. Ook als hij 20 meter van de kant op de plas drijft.

Laatst bewerkt:
Back