Goedkope Trex klonen...

Volgens mij zijn we het met elkaar eens..
- Een kloon is prima om mee te beginnen:p
- Als je de controle een maal hebt en toe bent aan 3D dan is je heli ook aan vervanging toe.
- Beginnen met een 600 heli is makkelijker leren maar doet een grotere aanslag op je budget en vereist dat je bij een club onder begeleiding van een instructeur leert vliegen. (Ongeschikt voor de achtertuin;))

Groeten, Wilbert.

Ik vlieg nu ongeveer een jaar met een Belt-CP. Uiteraard heb ik al de nodige ongelukjes meegemaakt en daardoor wat geld moeten investeren in vervangingsonderdelen. Maar ik ben blij dat ik met een relatief goedkope heli begonnen ben. Juist omdat het een kleine heli is leer je vliegen. Omdat de heli relatief onstabiel is leer je omgaan met corrigeren. Ik ben van mening dat wanneer ik over ga stappen naar een 600 size heli het alleen maar eenvoudiger is om te veliegen. Daarbij komt dat mi je veel meer schade hebt met een 600 size heli als deze crashed dan met een 450 size heli.

laat ons wel verstaan dat een 600 size heli de kinderziekten en onstabiliteit niet heeft van een Esky Belt CP.
Dus we kunnen het ""leer" proces ook omdraaien.
Hetgeen jij nu geleerd hebt zal wel een goede leerschool zijn mbt het vliegen met een kleinere onstabiele heli.
Alleen ben en zal je altijd verantwordelijk zijn voor de genomen stuur acties en ervaring die je aan de dag legt.

Voorbeeld, ik vlieg heel goed met een Esky fp heli, bij iedere crash kost het me maar enkele euro's.
als ik nu ga voor een grotere versie kost het me minder want ik kan goed vliegen.

Denk hier eens over na :)
Het hangt immers steeds af van de opgebouwde ervaring die je zelf opdoet met een type heli.
niemand is verzekerd van niet te crashen, doe je het wel, dan heb je alvast iets bijgeleerd.
hoe groter de heli hoe beter het vliegbeeld, echter alles hangt af van wie de heli bestuurd en wie de piloot is.

laat ons wel verstaan dat een 600 size heli de kinderziekten en onstabiliteit niet heeft van een Esky Belt CP.
Dus we kunnen het ""leer" proces ook omdraaien.
Hetgeen jij nu geleerd hebt zal wel een goede leerschool zijn mbt het vliegen met een kleinere onstabiele heli.
Alleen ben en zal je altijd verantwordelijk zijn voor de genomen stuur acties en ervaring die je aan de dag legt.

Voorbeeld, ik vlieg heel goed met een Esky fp heli, bij iedere crash kost het me maar enkele euro's.
als ik nu ga voor een grotere versie kost het me minder want ik kan goed vliegen.

Denk hier eens over na :)
Het hangt immers steeds af van de opgebouwde ervaring die je zelf opdoet met een type heli.
niemand is verzekerd van niet te crashen, doe je het wel, dan heb je alvast iets bijgeleerd.
hoe groter de heli hoe beter het vliegbeeld, echter alles hangt af van wie de heli bestuurd en wie de piloot is.
Ik bedoel niet dat wanneer je van een 450 size heli naar een 600 size heli gaat je dan ineens geen moeite meer hebt met vliegen maar ik ben van mening dat een 600 size heli stabieler is. Gelijk is een 600 size heli veel imposanter dan een 450 size heli waardoor je mogelijkerwijs geintimideerd kan zijn door het vermogen en de kracht van een 660 size waardoor je onbedoelde fouten gaat maken met verstrekkende gevolgen.
Ik blijf van mening dat je beter eerst kan leren vliegen met een kleinere onstabielere heli waardoor de overstap naar een 600 size natuurlijker is.

Het is niet alleen een goedkope kloon die je gaandeweg gaat upgraden met kwalitatief beter spul, je hebt ook reserveonderdelen nodig voor wanneer (niet als, maar wanneer!) je crasht, of je moet ze na een crash aanschaffen, je hebt lipo's nodig, lader, lipo balancer, specifieke heli tools, zender etc....

Je kunt natuurlijk ook een complete 2e hands Trex 450 kopen voor een mooie prijs ;)

Ik ben van mening dat het een goede zaak is dat die cloons er zijn.
Ik zie ze niet als een bedreiging voor de "echte" merknamen. Als een beginner een HK of copterx koopt kan die persoon relatief goedkoop leren vliegen, wanneer die persoon de nodige vorderingen gemaakt heeft kan hij nog steds overstappen naar een align.

Als je direct een mooi maar dure align koopt en je crasht ben je genoodzaakt direct voor veel geld te investeren om je heli vliegend te houden en dat is net wat de meeste niet willen.

Jeaneke je hebt het over speling maar in welke mate heeft een beginner hier last van? Bovendien hebben we het hier over een hk van 30 euro, als je daar voor 70 euro opgrades zou insteken heb je voor 100 euro een spelingvrije heli. Hoeveel kost een t-rex 450 V2, iets van een kleine 400 euro?

Bovendien vind ik zo'n "nepding" echt super geschikt voor de betere piloten om bepaalde figueren te leren zonder schrik te moeten hebben voor een dure crash. Of zoals onze 3D piloot zegt :die HK is mijn real life simulator ;-)

hoi,

Ik heb overlaatst met de post 2 setjes copterx 450V2 toegekregen.

Persoonlijk vind ik ze super, en al zeker als beginnende helivlieger!

Het enige verschil met de duurdere align's vind ik tot nu toe gewoon het
type servo's en ESC die je erbij neemt.

Kort gezegd, ik heb een "prima" heli (full alu, brushless set,CP, belt,etc) RTF, met nog een complete reserveheli/parts erbij voor 180 euro.

Zijn er wat tegenslagen, de Align-boer zit om de hoek, nog eens 200 euro verder en heb ook een prima kwaliteitsheli + heb m'n basis vliegervaring opgedaan!

Laatst bewerkt:
Ik heb een hb king 2, en sinds kort een "goedkope" kloon uit hong kong voor weinig.
Wat weinig is, 46,-- euro incl verzenden.
Dit is een full carbon met alu draaiende delen, en hij doet het goed.

Waarom schopt iedereen toch altijd tegen goedkoop aan, het kan een keer fout gaan, of het is een keer wat mindere kwaliteit, maar dat is vaak niet zo.

Het internet maakt dit alles mogelijk, en dat is het mooie ervan, en de mensen die maar vast blijven houden aan duur spul van een "goed" merk, gaan zich vanzelf een keer achter de oren krabben.
En ja, soms is een "dure" helicopter wel beter, omdat daar waarschijnlijk de nieuwste ontwikkelingen op zitten, maar als ik naar prijzen kijk van sommige merken, en wat er aan inkoop moet worden betaalt.... sommige moet zich dan echt schamen.

Ook e-sky onderdelen zijn te koop via internet, in orginele verpakking.
En e-sky komt uit china of hongkong, maar als ik orginele tailrotorbladen, in de org. verpakking laat opsturen, en ik betaal inc. verzenden maar de helft van wat ik in nederland moet betalen vind ik dat niet correct.....
Jaja, we hebben overhead kosten, maar als die ertoe lijden dat dit de prijs verdubbeld, moet je toch eens naar je businessplan gaan kijken, of er 1 opstellen, wat dat kan in deze tijd niet.

Iedereen moet zelf weten wat hij doet, en ik zeg niet dat we de nederlandse winkeliers, of internetshops de rug toe moeten draaien, maar kijk eens verder dan je neus lang is.

Taiwan = een Chinese provincie die zich heeft losgemaakt en een namaakland.
Hong Kong = voormalig Engeland, dus is CopterX beter.

:mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Net zoals de "align" kwaliteitsservo's, zijn savox servo's. Héél goede servo's alleen zijn ze na de Align sticker verdubbeld van prijs...

Zo goed zijn die kleine align ( savox ) servootjes anders niet... Over de 510-20 en groter is iedereen tevreden. Daaronder is het nog wat verdeeld.

Waarom schopt iedereen toch altijd tegen goedkoop aan, het kan een keer fout gaan, of het is een keer wat mindere kwaliteit, maar dat is vaak niet zo.
.

Dat kan ik je uitleggen, en lees zorgvuldig de furieuze reacties die ongetwijveld zullen gaan komen.

Het is onwetendheid en onkunde, ze hebben er geen verstand van. De grote massa 3D wanabies veroorzaken veel van dit gemiemel. Ze kopen een goedkope helicopter en raggen die helemaal af om vervolgens te zeuren over hoe slecht het wel niet is. Met hun dure helicopter durven ze dat niet. Veel van deze mensen doen zich hier op het forum voor alsof het geld niet op kan. Daarom adviseren ze elke beginner ook met relatief duur spul te beginnen. Maar ook hun hebben heimelijk een budget en daarom kunnen ze hun dure helicopter niet afraggen en wordt deze dus binnen de marges gebruikt al zullen dat nooit toegeven. Zouden ze dat namelijk doen dan ontdekten ze vanzelf wel dat het aantal uren dat de dure heli langer meegaat in geen verhouding tot de meerprijs staat.

Verder moet je er rekening mee houden dat de grote horde wanabe 3D vliegers blindelings hun vedettes achterna lopen en doen wat hun doen. Daar komt ook die hele 30% nitro flauwkul weg waar je hier veel over leest. Ze staan er helemaal niet bij stil dat hun vedette wel even de wedstrijd ingaat met motoren die daar speciaal voor zijn gemaakt en niet in de winkel liggen. Motoren die overigens ook maar 1 wedstrijd meegaan. Voor de gewone in-de-winkel motoren is 30% nitro niets meer dan schuurpapier in je cilinder. Maar je krijg wel veel kracht en daar gaat het om in een wedstrijd. Dat hij dan maar 1, hooguit 2 wedstrijden meegaat doet er niet toe. Dit is ook de reden waarom je in een sport op een gegeven ogenblik niet meer zonder sponsoring verder kan.

Mensen die het echt weten zie je jammer genoeg niet zoveel in dit soort discussies. Dit komt ook mede door de grote hoeveelheden bagger die je over je heen krijg als je eens iets post van niet in overeenstemming is met de religie van die groep wanabe 3D-ers.

Voor deze groep is imago heel belangrijk, en daar past geen low budget helicopter in. Tot het moment dat CopterX of Esky een keer besluiten te sponsoren en hun vlieger eens een wedstrijd wint. Dan draaien die deciepelen als een blad in de wind om met hun kennis, ervaring en mening.

Het prijsverschil tussen de merken is hoofdzakelijk de keuze van de fabriekant om je te laten betalen voor je naam en de plaats waar je het laat maken, dit ivm het arbeidsloon. Als Esky zijn King V2 in nederland liet maken werd het ding 6 keer zo duur en was het waarschijnlijk ineens een heel goede helicopter.

Align is een fabriekje die de door Robbe ontworpen helecopters maakt en via Robbe verkoopt. Feitelijk in het een in Tawain in licentie gemaakte Robbe. Robbe doet dit om dat zij met deze prijzen nooit een keer kunnen meegaan als het in Duitsland geproduceerde Schluters zouden zijn. Omdat ze in het begin nooit weten hoe het uitpakt, verbinden ze hun naam er liever niet aan. Om precies dezelfde reden kwam Mercedes Benz uit met hun nini-auto onder de merknaam Smart.

Ondanks Taiwan, met daarvoor Korea en daarvoor weer Japan allemaal de naam als rotzooimakers hebben gehad en nu de naam als kwaliteitsland hebben, hebben velen daar nog steeds geen lering uit getrokken. Nu is China dus aan de buurt als rotzooiland en ze hebben niet de flauwste notie hoeveel gerenomeerde en dure merken hun deel- en voorproductie in China laten doen. Zie in de afdeling draaibanken maar eens naar het Emco verhaal.

Dat nitro motoren eerst worden opengehaald andere lagertjes erin vervolgens 1 wedstrijd worden afgeragd zegt meer iets over de techiek die blijkbaar daarvoor niet geschikt is dan dat 30% een must is.

Als je nou zelf wat meer 3D/harder zou vliegen dan wist je meteen dat je een esky etc niet te vergelijken valt met een wat duurder merk. Kan me best voorstellen dat mensen met grotere formaten heli's voorzichtiger vliegen aangezien het wat gevaarlijker oogt en wat zwaarder weegt in de beurs.

Bij Align en welk merk dan ook betaal je onder andere voor het merk, gek dat de kwaliteit van align gewoon beter is dan esky etc? De nieuwe 450 pro van align ( zelfs de elektronica ) is pas de eerste 450 die echt goed vliegt(van align). Of je dan een 450 van align hebt of een B merk, vliegen doet het beide maar uiteindelijk (mits je wat harder gaat vliegen) kom je dan toch uit bij Align.

Het grappige is, voor mij is de align 450 Pro een 'goedkope' heli. Ook met hier en daar een mankementje maar een prima smijt en gooi helitje. Of ik nou met een XLE, logo of een esky naar het veldje kom, zolang het vliegt zoals ik dat wil vind ik het goed. Ben het wel met je eens dat er een (grote?) groep is die meer aandacht geeft aan het materiaal dan het vliegwerk. Ieder z'n ding toch? De 1 vliegt lekker door met een kapot kapje, de ander moet meteen een nieuwe.

Om dan te eindigen met het verhaal dat goedkope heli's af en toe een beetje een schop krijgen. Vaak zijn het mensen die zo'n heli hebben gehad, veel problemen mee en dan achteraf pas een beter merk in huis halen. Ik zou het gewoon zien als een waarschuwing, wilt niet zeggen dat je geen lol kunt beleven aan een king, walkera enz. Ik zeg altijd, kun je vliegen met een goedkope FP, doe jezelf een plezier en sla dan een goedkope CP over en geef iets meer uit.

Moest wel lachen, 'Ze kopen een goedkope helicopter en raggen die helemaal af om vervolgens te zeuren over hoe slecht het wel niet is'. Ik denk dat je crashen bedoelt? Komt niet vaak voor dat iemand meteen heftig strak 3D werk laat zien uit de doos.

Die Copter X kun je rustig nemen ;) zet er een paar degelijke servootjes en dito gyro op en je hebt een heerlijke heli waar je lang plezier van zult hebben !

De HK 450 is ook een prima ding mits je er goede elektronika instopt die vaak duurder is dan het helietje. Erger is het als je een dure heli koopt, bijv. een Logo, en je bezuinigd op de elektronika, dan heb je dus alsnog een dweil van een ding. Je hoeft heus niet de duurste elektronika te kiezen, hier worden vaak prima spullen afgeraden omdat ze niet aan de strenge eisen van de 3D piloten voldoen, daar moet je een beeje doorheen kijken, neem gewoon de middenweg en je zit goed.

Succes met je keuze :D

Wat zouden jullie aanraden...zie hier op ehirobo een copterx 450 staan voor aper 44 euro en de carbon versie moet 100 eur kosten... dit zou een kloon zijn van de align 450. Enkel kost die align 380 eur...
Waar zit het het verschil? Is het de naam die je betaalt of is een "echte" Align toch zoveel beter?
44 euro klinkt wel goed maar iets zegt me dat goedkoop duurkoop is...:)

Eerste post ;) Ziet er prima uit, ik heb er eentje ingevlogen en is zijn geld dubbel en dwars waard.

Bart, het gaat niet om vergelijken, de beste 3D heli die je kan vinden is ook niet te vergelijken met een Vario omdat Vario voor schaalvliegers bouwd en die heli's moeten aan heel andere eisen voldoen.

Het punt waar het om gaat is dat de low-bubget helicopter per definitie als rotzooi wordt aangemerkt waarbij zeer duidelijk voor de grote horde 3D dicipelen uitsluitend de prijs als maatstaaf wordt gebruikt. En dat terwijl we het niet over sportvliegerij hebben, maar over beginners die nog nooit hebben gevlogen en wellicht ook met hun eerste stapjes budget overwogen te werk moeten of willen gaan.

En dat brengt mij op nog een punt, vaak, heel vaak lees ik hier als er beginners komen die aangeven dat ze voor hun eerste stapjes niet te veel willen uitgeven vaak met mooie woorden voor idioot worden verklaart. Ik heb daar een schijthekel aan en ook deze woorden zie je veel bij de 3D dicipelen. Die mening moet je respecteren als iemand aangeeft dat te willen.

Waarom zeg ik telkens 3D dicipelen? Omdat 3D razend populair en iedereen het daarom moet en doet, maar er zeer weinig zijn die het werkelijk kunnen. Hier tref je dus ook de grootste groep idioten die zich profileren als zij die het weten, maar rustig in staat zijn om profielbladen op een 3D heli te zetten en dan vervolgens de helicopter de schuld geven als het niet wil. En als tweede omdat je dit soort geluiden opvallend weinig van schaalvliegers hoort.

Overigens ook de echte serieuse 3D vliegers hoor je nooit met dit soort onzin aankomen.

Voor de beginner bestaat er geen enkel verschil tussen een helicopter van 200 euro en een helicopter van 2000 euro. Een beginner crasht niet wegens een vermeende slechte kwaliteit van de helicopter, maar door een stuurfout die hij overcorrigeert en vervolgens in paniek raakt. Voordat hij de innerlijke rust weer heeft gevonden ligt de helicopter al op de grond. Welke helicopter maakt niets uit. Dit gebeurd al voordat de eerste tekenen van slijtage van zelfs de slechtste helicopter zich kunen vertonen.

Het enige technische wat uitmaakt voor een beginner is het formaat van de helicopter. Het is een feit dat een Align T-rex 500 rustiger in de lucht hangt dan een E-sky King V2. Niet omdat het een Align is, maar omdat het ding bijna de dubbele rotordiameter heeft van een King V2.

Daarom, eerst beginnen met een FP, heb je die hele discussie niet nodig.

Zie net de prijs, 100 euro kaal. 150 euro ertegen aan en je hebt een leuke beginners heli voor 250. Voor 400 heb je een 450 pro :rolleyes:

Dan is, als je al kunt vliegen met een FP de keuze snel gemaakt denk ik zo. Ben je 100% beginner, dan is zo'n copterx wel leuk. Hoewel een FP toch verstandiger is!

Ik had mn vader nooit een 450 in zn handen geduwd. A,omdat ie lomp is met dat soort dingen en B, omdat het na 3 maanden toch weer in de kast ligt. Die FP vliegt ie nog steeds mee ( of ja, vliegen :P )

Ik heb zoals ik al vermelde een carbon en aluminium COPTERX gekocht voor het bedrag van 46,00 incl. verzending....
Dus het hoeft niet duur te zijn.

Succes met de zoektocht.

En deze discussie gaat eindelijk de goede kant op, de spijker wordt helemaal op de kop geslagen.
Waarom veel geld uitgeven als het niet hoeft.... we leven hier in een maatschappij van:

"wat jij kan, kan ik beter..."

en daar moeten we vanaf.

Back