Inmiddels het compleet nieuwe huis voor de impeller gemonteerd. Nu met ceramisch lager in het natte gedeelte.
De doffe plekken zijn veroorzaakt door korrel 240 schuurpapier om wat onvolkomenheden te verwijderen.
Dit is een prototype, en niet voor het mooie
Helaas past er geen tweede servo meer bij om de verticale trim te kunnen aansturen.
Hiervoor moet ik nog een tijdelijke oplossing bedenken. Ws. zet ik het vast in de neutrale positie, wellicht nog met de mogelijkheid om iets te kunnen verstellen.
Ik zal een nieuwe stuurstang moeten buigen, omdat het stuurpunt nu in de neutrale lijn moet komen te liggen. Ik zal even moeten kijken wat ik nog heb, want alle winkels zijn gesloten tot nader orde.
Daar ik niet vanaf de zender de trim kan regelen, zal het probleem met rechtdoor varen zeker niet op die manier op te lossen te zijn.
Hiervoor heb ik een zog. "ride-plate" geprint. Niets meer dan een vlakke plaat die helpt met planeren (immers er zit een groot water naar binnen zuigend gat in de bodem)en twee korte vinnen herbergt die de rechtuitstabiliteit zouden moeten verbeteren.
Ook hier getest in hoeverre ik de kenmerkende - voor FDM 3D printen - huid glad kan krijgen. PETG laat zich makkelijk schuren.
Testen met 240 -> 400 -> 1000 korrel schuurpapier laten zien dat je het satijn glanzend kunt krijgen als je je best doet. Niet voor nu, maar zeker voor later interessant!
Omdat de plaat de eindsnelheid in positieve zin zal beïnvloeden (althans, dat is de verwachting uit de ervaringen met andere waterjet aangedreven boten) wil ik eerst testen zonder. Daarmee kan ik het stroomverbruik en de eindsnelheid goed vergelijken met het vorige ontwerp.
Vervolgens nog een keer varen met die plaat gemonteerd.
Zodoende kan ik de invloed van die plaat beoordelen, los van de invloed van het nieuwe ontwerp.
Hierna gaat de Recoil tijdelijk op de plank voor het volgende project, maar zal zeker terugkeren met een beter passende jetaandrijving erin.
Ik zit te denken aan een 30mm diameter impeller, al dan niet mixed flow (een gecombineerde pompwaaier die axiaal en centrifugaal werkt)
Dit op 3S 5Ah met een 36mm binnenloper, mogelijk 4S 6Ah.
Ik was al begonnen met het ontwerp van een opvolger om de aankomende nieuwe versie van de 45mm axiale waterjet te kunnen testen.
Het moet groter en ruimer worden, zodat ik minstens 3 servo's en alle elektronica makkelijker kwijt kan.
Tevens zo goed als waterdicht zodat ik ook op zee kan gaan varen.
Nu deel ik de pompen en kennis met andere modelbouwers. En in ruil voor een al toegezegde pomp kreeg ik van een Belgische modelbootcollega spontaan een groot pakket opgestuurd. Ik verwachte wat M3 inserts van brons om schroefdraad aan 3D prints toe te kunnen voegen.
Echter hij had lucht gekregen van mijn ontwerp, en was zelf al begonnen:
Een interpretatie van een Canadese Minijet Avenger 10"!
Deze romp is zeer breed, diep en voorzien van een groot luik met magneetsluitingen.
Een van mijn GoPro's kan hier mooi op gemonteerd worden!
Dit scheelt mij veel werk, aangezien ik flink wat ontwerp en rekenwerk heb aan de nieuwe versie van deze aandrijving.
En eindelijk kan ik 6S gaan testen, want dit gaat hier allemaal ruim in passen

Erg blij met dit vroege kerstcadeau!
In het nieuwe jaar zal ik een topic starten voor de nieuwe aandrijving en deze prachtige romp!