hms Beagle uit 1820

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 24 mei 2022.

1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dag Koos, goed om weer eens iets van je te vernemen, want ik was al bang dat je ons vergeten was en dat Portugal een blijvertje was geworden...
    Bedankt voor je compliment en wat de gezondheid betreft, is het nog wel dweilen met de kraan open, alhoewel ik wel dagelijks in de middag een aantal uurtjes kan bouwen. Gisteren is er een afspraak voor me gemaakt met de neurochirurg, omdat de rugpijn toch blijft plagen. Daarentegen gaat het wel weer goed met de rikketik en voel ik me toch een stukje beter :)

P Voogt, Ronk en Jaques vinden dit leuk.
  2. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik heb getracht om het boegbeeldje te schilderen, een Beagle van amper 20 mm lang, op de close-up foto's zijn wellicht nog wel enkele miskleuntjes te zien, maar met het blote oog kan het er wel mee door.
    My Collage_bewerkt-1.jpg

en in het juiste perspectief,
    20220819_141959_bewerkt-1.jpg

Een foto in het daglicht,
    20220819_151009_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt: 19 aug 2022
    walter10, P Voogt, Pingu57 en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Helaas moet Walter het weekend van 17- en 18 sept. werken, dus Duizel kan voor mij niet doorgaan, jammer maar helaas.

4. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    DE Beagle boegbeeld is werklijk een leuke detail! Ik wonder hoe de naam van de schip aan een Beagle gekoppeld is?

pietsan vindt dit leuk.
  5. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De naam Beagle is afkomstig van het woord Beag, Beg of Beigh, wat klein betekend in het Keltisch.

Ik denk dat de link met de hond Beagle pas later is bedacht en in feite niet echt iets met het 'kleine' schip Beagle te maken heeft. De hms Beagle was in feite een oorlogssloep, een klein vaartuig dus en waarschijnlijk is de link met de kleine hond Beagle gelegd nadat Darwin zijn reis had gemaakt, of maakte.

Dawrwin bestudeerde tenslotte de evolutie van dieren, maar er is zover ik weet niet echt documentatie over te vinden wat de link met de hond en het schip was.

Ik heb nog gezocht naar het originele boegbeeld van het schip toen het is gebouwd, maar kon daar niets over vinden, met als kanttekening dat ik geen expert ben op zoek gebied...:rolleyes:

P Voogt en Heinrich vinden dit leuk.
  6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het bovenstaande kan als niet geschreven worden beschouwd, want ik kreeg zojuist de aanbieding om met Herman (Herby) mee te rijden. Die is bereid om mij op te pikken in Hulst en zo kan ik dan toch naar Duizel komen :):). Ik kijk er naar uit !!

P Voogt, boris279, Pingu57 en 10 anderen vinden dit leuk.
  7. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Oprecht blij dat Herman zorgt voor je aanwezigheid.

P Voogt, pietsan en Herby63 vinden dit leuk.
  8. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Zeer interessant van de Beagle, Piet en een eersteklas gebaar van Herman!

P Voogt en Herby63 vinden dit leuk.
  9. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Hartstikke mooi Piet, veel plezier in Duizel.:):)

pietsan vindt dit leuk.
  10. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Begonnen met de nagelbanken die tegen de onderste lijst aan de verschansing komen;

De nagelbanken (5 per kant) moeten bevestigd worden aan de lijst boven de rode pijltjes. Ze er botweg tegen lijmen, dat word geen echt sterke constructie en de kans dat ze weer los komen tijdens het aanspannen van de tuigage is dan ook niet ondenkbaar. Normaal gezien zet ik ze vast met spijkertje zonder kop, een vrij algemene constructie. Maar met name voor de 1e die slechts 12 mm lang is en boven de 1e (links) rode pijltjes komt heb ik iets anders bedacht,
    20220820_165839_bewerkt-1.jpg

Ik heb onder het nagelbankje een stukje noten van 1 x 3 mm gelijmd wat moet zorgen voor meer lijm oppervlak, na een half uurtje vast klemmen zit dit stukje muurvast aan de nagelbank, zie foto,
    Naamloos-1_bewerkt-1.jpg
    (de korvijnnagels die net zo blank waren als de prikker waar ze op liggen heb ik gebeitst met licht eiken en de nagelbankjes zijn behandeld met D-olie)

Na verlijming, wat nu dus tegen en onder de lijst gebeurd is er van het latje niets meer waar te nemen en de nagelbank zit nu degelijk en vast tegen de verschansing lijst,
    20220820_170748_bewerkt-1.jpg

Ook de ladder kon nu definitief vast gezet worden,
    20220820_170959_bewerkt-1.jpg

walter10, P Voogt, Pingu57 en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    :thumbsup::thumbsup:Heel mooi hoor :thumbsup::thumbsup:

pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vanmiddag 3 nagelbankjes gemaakt, lijkt niet veel, maar toch mijn uurtjes er mee vol gemaakt,

2 aan SB,
    20220821_184617_bewerkt-1.jpg

en de kleine aan BB. De nagelbanken zijn van een 4 x 2mm noten lat gemaakt op de zelfde manier als in de vorige update;
    20220821_184644_bewerkt-1.jpg
    nog 6 te gaan...

walter10, Pingu57, Herby63 en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag de nagelbankjes aan beide kanten afgewerkt;

Achterkant (van de voorkant staat een foto in de vorige update),
    20220822_154029_bewerkt-1.jpg

En gezien vanaf de bovenkant voor,
    20220822_154127_bewerkt-1.jpg

en achter, de kleine nagelbanken aan de voorkant zijn achter iets verlengt, daar komt later en steun op te rusten van de boothouder (rode x),
    20220822_154145_bewerkt-1.jpg

walter10, Pingu57, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Prachtige details :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

pietsan vindt dit leuk.
  15. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Het is weer prachtig Piet.:rofl::rofl:

pietsan vindt dit leuk.
  16. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Super strakke werk, Piet!

pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag bezig met het geschut wat aan dek komt te staan, het bouwplan plaatst 6 stukken aan dek, maar ik vind 4 eigenlijk wel ruim voldoende, gezien de overvloed van details aan dek. wellicht zet ik er later nog 2 bij, maar voorlopig dus 4, 2 kleine en 2 grotere. (grote rolpaarden zijn 20 mm lang en de kleine 15 mm)
    De bodemplaatjes en de zijwangen van de rolpaarden heb ik uit de kit gebruikt, met een extra stukje fineer aan de onderkant om het triplex van de bodemplaat weg te werken, de wielen zelf gemaakt van een stukje rondhout, want die waren naar mijn mening iets te groot en van zeer zacht triplex. Ze zijn nog niet helemaal gereed, nog wat schilderwerk (assen en kanonslopen worden zwart) en de tappendek plaatjes. Er komen verder geen blokken en/of ringen aan, de rolpaarden worden aan dek vast gesjord en in feite dus niet gebruikt.

20220823_154424_bewerkt-1.jpg

dit word ongeveer de positie aan dek,
    20220823_154324_bewerkt-1.jpg

P Voogt, walter10, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik wil proberen om voor de 18e nog minstens één bij-bootje gereed te hebben, welke ook aan dek komt te staan tussen de 2 luiken. Het geraamte van mdf had ik al in elkaar gelijmd, maar de bouwkit beplankt alle bij-bootjes (4 stuks) met de zelfde latten als de huidbeplanking van de Beagle, 0,6 x 6 mm en die vind ik toch een tikkie aan de brede kant. Bij Kolderstok noten latjes besteld van 1 x 3 mm. (mooie latjes @*Hans* )

Op de foto de nieuwe latjes en om het verschil te tonen, de onderste is waar de beschrijving de bij-bootjes mee beplankt,
    20220823_162914_bewerkt-1.jpg

P Voogt, janzwart, walter10 en 10 anderen vinden dit leuk.
  19. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    :thumbsup::thumbsup:

pietsan vindt dit leuk.
  20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    geschut afgewerkt en 2 bootsklampen gemaakt voor de sloep die aan dek komt te staan;

De tappendek plaatjes gezwart met patina, de kanonslopen zwart geschilderd met metal black en de 2 grootste rolpaarden hebben een stelkeg gekregen, die niet echt de functie heeft om het kanon te stellen, maar omdat de loop niet goed op de bodemplaat rust heb ik de keggen geplaatst om de lopen beter vast te kunnen lijmen (gemaakt van 2 x 2mm noten)
    20220825_144728_bewerkt-1.jpg

op de volgende foto zijn alle kanonnen en onderdeeltjes verlijmd en tevens te zien de 2 bootsklampen,
    20220825_153948_bewerkt-1.jpg

alles dry-fit aan dek,
    20220825_154402_bewerkt-1.jpg

P Voogt, Jinny, boris279 en 10 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina