hms Beagle uit 1820

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 24 mei 2022.

1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het geschut vast gesjord aan dek, middels een aantal ringen en Amati garen van 0,25 mm dik,

Voor de 2 kleine,
    20220827_140928_bewerkt-1.jpg

en achter de 2 grote,
    20220827_141004_bewerkt-1.jpg

20220827_141109_bewerkt-1.jpg

P Voogt, Matthias Noback, Pingu57 en 9 anderen vinden dit leuk.
  2. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    :thumbsup::thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

pietsan vindt dit leuk.
  3. jean41

jean41

Lid geworden:
    14 dec 2019
    Ziet er vredelievend uit die kanons op deze wijze gesjord. Mooi werk Piet! En dan bedoel ik het geheel natuurlijk.

pietsan vindt dit leuk.
  4. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Voor het stuurwiel komt een kompas te staan, het voetje is echter zo klein, slechts 3 mm in doorsnee dat goed verlijmen op het dek eigenlijk niet kan, één klein tikkie en het ligt omver. Ik heb daarom een extra voetje gemaakt van 6 mm rondhout, waar het voetje van het kompas precies in past,
    20220827_173255_bewerkt-1.jpg

nu kan het kompas stevig op zijn plek worden gelijmd (moet uiteraard eerst nog geschilderd worden),
    20220827_173720_bewerkt-1.jpg

word overigens al behoorlijk druk aan dek op dit kleine scheepje en er komt nog het één en ander bij....
    20220827_174033_bewerkt-1.jpg

P Voogt, walter10, Pingu57 en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Mooie oplossing om het kompas steviger op het dek te plaatsen. Ik gebruik de pen van een messing spijkertje die ik in de kleine frutsels plaats. Gaatje boren in dek en in het kompas, pen erin en daarna met een beetje lijm in het gaatje van het dek steken. Dit doe ik ook voor de nagelbanken, rusten etc.

vele wegen naar Rome zullen we maar zeggen. ;)

mooie update Piet, je gaat eerder aan de tuigage beginnen dan ik met mijn schip. :rofl:
    Kan ik een beetje afkijken hoe het moet. :D

pietsan vindt dit leuk.
  6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Hoi Peter, dat zekeren met een messing spijkertje, doe ik normaal gezien ook maar het kompas is van vrij hard metaal en daar kom ik met een handboortje niet door en om een gaatje te boren in 3 mm met een boormachientje is niet makkelijk, vandaar de oplossing met het houten voetje.
    En wat de tuigage betreft, dat duurt nog wel even hoor, er is nog een hoop werk aan de romp + 4 bij-bootjes. Ik heb trouwens zo'n donkerbruin vermoeden dat jij het niet nodig hebt om af te kijken ;)

Bedankt weer voor je commentaar, altijd leuk :)

Ptèr vindt dit leuk.
  7. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Gaat wel een mooie drukte op het dek worden Piet, mooie oplossing zo voor je kompas :wave

pietsan vindt dit leuk.
  8. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    mooi details Piet, en heel mooi geplaatst :rofl::rofl:

pietsan vindt dit leuk.
  9. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag de beide pompen in elkaar gezet, geschilderd en aan dek geplaatst, het kompas en peilkompas geschilderd en geplaatst en de boothouders gemaakt en gemonteerd;

De onderdeeltjes voor de pomp(en),
    20220828_104517_bewerkt-1.jpg

In elkaar gezet en verlijmd met slow-zap,
    20220828_104602_bewerkt-1.jpg

en geschilderd, evenals de beide kompassen, (de staafjes op de kompassen zijn goud geschilder wat op de foto niet goed te zien is, moet eigenlijk koper zijn, maar dat heb ik niet in huis.)
    20220828_120707_bewerkt-1.jpg

De kompassen op het model en tevens op het poopdek de beide boothouders, die gemaakt zijn van sapelli van 2 x 4 mm,
    20220828_163716_bewerkt-1.jpg

De beide pompen middels een gaatje in het dek vast gezet met slow-zap en daar achter de boothouder van 2 x 4 sapelli die met klampen tegen de verschansing en op de kleine nagelbanken is verlijmd,
    20220828_163539_bewerkt-1.jpg

zicht vanaf de voorkant op de pompen en boothouder,
    20220828_163633_bewerkt-1.jpg

en het hele plaatje,
    20220828_164012_bewerkt-1.jpg

P Voogt, Matthias Noback, Herby63 en 9 anderen vinden dit leuk.
  10. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Een kleine mortier op de bak geplaatst, de onderdelen komen grotendeels uit bouwkit en een aantal klampen, ook die komen uit de kit en zijn van metaal. De klampen gebruik ik alleen aan dek en ik heb ze een tikkie korter gevijld. Het bouwplan voorziet de zelfde klampen voor aan de verschansing (binnenkant) 3 aan beide kanten, maar die ga ik zelf maken van notenhout en worden dan ook niet zwart geschilderd,
    20220829_163107.jpg

walter10, Herby63, Pingu57 en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. boris279

boris279 Guest

Mooi gemaakt netjes verzorgd!
    Maar is het niet een carronade ? in plaats van een mortier ?

12. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Een terechte opmerking Boris, de beschrijving noemt het een mortier, waarschijnlijk omdat het kanon 360 graden kan draaien wat met een carronade niet mogelijk is. Kanon en schuif platform heeft echter de zelfde bouw als een carronade. Een mortier heeft altijd een versterkt dek omdat het een hoogbaangeschut is voor granaten, wat hier dus ook zo is, vandaar waarschijnlijk de verwarring. Maar je mag het van mij een carronade noemen, geen enkel probleem ;)

Feit is dat er op de bak van de Beagle een mortier stond opgesteld, hetgeen de reden zal zijn dat het geschut een mortier word genoemd. De fabrikant is echter niet helemaal accuraat wat de constructie betreft. (de loop van een mortier kan bijna verticaal omhoog worden afgesteld, wat met deze constructie dus ook niet gaat lukken)

Laatst bewerkt: 29 aug 2022
    boris279 vindt dit leuk.
  13. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Prachtige bouwwerk, Piet - ik ziet uit na de Sphinx - ik glo dit is een bouwdoos, wat jij heel leuk zal vind!

pietsan vindt dit leuk.
  14. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Het ziet er weer prachtig uit Piet.:rofl::rofl:

pietsan vindt dit leuk.
  15. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Das allemaal weer mooi in elkaar gefriemeld Piet :worship::worship:

pietsan vindt dit leuk.
  16. boris279

boris279 Guest

Piet,

Niet om rot te doen, maar ik had het onderstaande ooit eens gelezen, en wist daarom zeker dat het een carronade is, kon alleen het niet zo snel meer terug halen toen ik een reactie gaf,

Maar heb het verder weer even opgezocht en zie onderstaand (bron Wikipedia) en een andere webpagina die ik helaas niet meer kan terug vinden.

(When the ship reached Rio de Janeiro in April 1832, he used his own funds for replacements: the ship now had a "six-pound boat-carronade" on a turntable on the forecastle, two brass six-pound guns before the main-mast, and aft of it another four brass guns; two of these were nine-pound, and the other two six-pound.)[20][21]

P Voogt vindt dit leuk.
  17. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik had al een poosje nagedacht om een soort van vlaggenkastje tegen het hakkebord te plaatsen, het geen ik altijd wel een leuk detail vind. Dit is een eigen inbreng, wat ik wel vaker doe op mijn modellen. Het is deze keer meer een kist geworden dan een kast en aangepast aan de schuinte van het hakkebord,
    20220830_200806_bewerkt-1.jpg
    het kistje is gemaakt van 8 x 8mm linden en 17 mm lang, de onderkant is bekleed met sapelli fineer en het dak met Afrikaans noten fineer, met op de nok een noten latje van 1 x 1mm wat rond is geschuurd, een paar messing scharniertjes en ring maken het af,
    20220830_200642_bewerkt-1.jpg

P Voogt, Michiel fritz, Avado en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ok, ik heb de info uit mijn bouwbeschrijving en als dat niet klopt, dan is dat zo, maar ik vind het verder niet belangrijk genoeg om me daar druk over te maken. Ik liet trouwens al weten in mijn vorige update dat de constructie van het kanon gelijk was aan een carronade, dus ik wil het met alle plezier een carronade noemen, dan slaap jij ook weer beter ;)

P Voogt vindt dit leuk.
  19. boris279

boris279 Guest

Tja…..…. :)Het is verder goed zo !.

Laatst bewerkt door een moderator: 31 aug 2022
  20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De laatste kleinigheidjes afgerond wat de dek details betreft;

2 ringen en 2 klampen op het poopdek,
    20220831_164508_bewerkt-1.jpg

6 klampen aan de verschansing, (ik heb de klampen uit de kit walnoot geschilderd en gewoon gebruikt), waarvan er 2 te zien zijn op de foto,
    20220831_164559_bewerkt-1.jpg

Vervolgens begonnen met het beplanken van de sloep die aan dek komt te staan tussen de 2 luiken,
    20220831_164702_bewerkt-1.jpg

het bootje is best wel groot als het aan dek staat,
    20220831_164445_bewerkt-1.jpg

en het hele plaatje met alle dekken compleet op het bij-bootje na,
    20220831_164925_bewerkt-1.jpg

TIMBERWOLF, Jinny, boris279 en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina