Die redenering is wel juist maar er is een achterliggende reden voor de toename in ruis, namelijk, de lange sluitertijd.Juist bij nacht verwacht ik meer last van ruis te hebben, dus zou een lagere ISO te verwachten zijn.
Doordat de sensor langer actief is zullen de afzonderlijke pixels meer warmte en dus ook meer ruis produceren.
Ik begrip dat je het moeilijk vind om je camera handmatig in te stellen of zelfs de halfautomatische functie's (sluitervoorkeuze ed) te gebruiken.
Ik zal eens proberen om het één en ander duidelijk te maken.
Toen ik onderstaand verhaal 2 of 3 keer goed had gelezen snapte ik het, "de knop ging om" zeg maar.
En dat is het eigenlijk ook, net als bij wiskunde, alles staat onderling met elkaar in verbinding en dat moet je snappen, zie je dat plaatje eenmaal voor je, dan vergeet je het niet meer.
Stel: je hebt een kraan en een emmer.
Die kraan kun je regelen door hem meer of minder ver open te draaien.
De emmer moet vol
Om de emmer vol te krijgen heb je een keuze: of de kraan ver opendraaien en de emmer is in korte tijd vol, of de emmer een klein beetje opendraaien en de emmer is na lange tijd vol.
Waar het om gaat is het verband tussen de 2 mogelijkheden:
1: de stand van de kraan
2: de tijd om de emmer vol te krijgen.
Als je het één veranderd, verandert ook automatisch het andere, maar dan omgekeerd evenredig.
Ik kan je verklappen dat de kraan het Diafragma is, en de tijd die nodig is om de emmer vol te laten lopen de Sluitertijd is.
De emmer is de lichtgevoeligheid (ISO) en het water staat voor het licht.
Sluiter, Diafragma en ISO besturen samen het licht net zoals je met een kraan het water regelt.
Dus als de de kraan (diafragma) ver opendraait zal er veel water (licht) doorstromen en is de emmer snel vol (benodigde licht voor een juiste opname, ISO)
Enkele voorbeelden:

Ik hoop dat je er wat aan hebt, zo niet, je vraagt maar raak