Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

Bij allebei die foto's valt me op dat het hoogteroer getrokken is. Dat doet vermoeden dat de toestellen te vroeg van de grond getrokken werden.
De meeste modellen komen ook wel los met neutraal hoogteroer, maar daar is meer snelheid voor nodig; je hebt dan wel meer verweer tegen turbulentie.

Overigens is de discussie over turbulentie een kompleet andere dan die over wind. Ze hebben vaak (niet altijd) met elkaar te maken, maar hebben volkomen verschillende invloed; door die twee hier in één adem te noemen veroorzaak je toch weer misverstanden bij relatieve beginners.

Dat er bij windkracht 4 niet veel mensen meer vliegen heeft -wat mij betreft- voornamelijk als reden dat je dan minder vrijelijk rond kan vliegen; je bent dan gewoon veel tijd bezig tegen de wind in te vliegen, en dat is gewoon minder leuk. Het heeft dus niet zozeer te maken met de invloed die de wind heeft op de gedragingen van je model, maar gewoon met het feit dat je twee maal zo lang bezig bent om terug te vliegen als je een eind downwind bent gewaaid.

hoogteroer.

Nee is niet de oorzaak.
Vanaf gras moet je hoe dan ook iets up geven op niet op zijn neus te gaan maar wil je in de lucht blijven zal je toch hoogte moeten geven.

Keuze hangt af van het moment. Dus valt weinig over te zeggen. Beide kistjes zijn type piper.
En daar doen de ailerons niet gek veel bij lage snelheid dus als ie op zijn kant gaat heb je 2 opties. Laten gaan of gas erop om snelheid te maken en hopen dat je het gaat redden.

Ergens zwerft er nog een topic rond over iemand die zijn warbird te snel los trekt en dan heb je idd ook de neiging om links af te gaan.

Beide foto's waren te wijten aan een lichte crosswind.
Ja moet je recht tegen de wind in opstijgen. Veld ligt niet anders en richting pits zit er niet in. Dus tjah dan gebeuren die dingen.

Hoe dan ook het is handig om te weten.
Ik ga met veel modellen ook gewoon crosswind weg (als het niet te veel is) maar dan bij voorbaat al een beetje op de aileron drukken. Zolang je bovenzijde van de vleugel maar op de wind staat heb je er lang niet zoveel last van dan wanneer hij er onder kan komen.

Met landen ook op die maniet goed te doen. Gewoon in de bocht blijven. Dan heeft de wind er weinig vat op. Draai je vlak voor de landing wind af dan kan ie op zijn kant gaan.

Hoogdekkertjes zijn er gevoelig voor. Hoog zwaartepunt.

it waait verrekes buiten, zeker nog tot zaterdag wachten voor we weer kunnen opstijgen
duimen draaien en sigaren roken maar tot die tijd, weinig anders te doen dan wat zeveren hier op het vliegveld met die storm

heb al wel twee keer olie gepeild en gekeken of me benzine intussen niet verdampt was, we blijven alert

rukwinden, ben wel ooit omgewaait toen ik nog met me 1.89m 55 kilo woog.
nu, intussen gekrompen naar 176 en dichtgegroeit naar 108 kilo met schoenmaat 47, is er minstens een liter wodka en windkracht 12 nodig.
daar helpt een paraplu ook niks aan

groet alfred

D.Knoppers
Nog meer leuke plaatjes. meeste crashes gewoon door eigen toedoen.

Hopelijk blijven er ook wat toestellen heel zodat er toch gevlogen kan worden, maar ik heb ook wel enkele van zulke foto's

Hoogdekkertjes zijn er gevoelig voor. Hoog zwaartepunt.
Huh... hoogdekkers hebben een relatief laag zwaartepunt (maar dat maakt niet zo veel uit) maar bij dwarswind zit het aangrijpingspunt van de druk van die dwarswind hoger.
Maar nogmaals: dit heeft allemaal NIKS te maken met de gedragingen van een vliegtuig bij bochten in de wind of van de wind af. Wind heeft alleen invloed op het vlieggedrag in relatie tot de grond (dus, inderdaad, o.a. bij de start of landing).
Knoppers, jij weet dat wel, ik leg er nadruk op omdat dat geen algemeen bekend feit is.

@ Bart,

Bedoelde ik ook. Vanaf de wielen gezien ligt het zwaartepunt hoog. Voor het model natuurlijk niet.

Top zwaar zeg maar.

Ze zijn niet gelijk maar toch wat handige dingetjes om te weten. kan je weer wat schade besparen.

hoogteroer.

Nee is niet de oorzaak
.enzovoort...
Sorry Dennis, maar wat je schrijft is geen goede analyse van wat er gebeurt.
Over het algemeen wat er in dit topic aan analyse gepleegd wordt over wat er gebeurde bij de crashes klopt op veel punten niet, maar of Alfred geholpen wordt met uitsteggelen wat er welles/nietes gebeurt is maar de vraag.
Steeds weer de windvlagen die ergens de schuld van zijn bijvoorbeeld, of dat het een ''Piper'' is.
Er zijn een paar, ook in dit draadje, steeds voorkomende sprecifieke fouten te zien: de (meestal linksaf) groundloop; kort na de start de grond in draaien en de op afstand plotseling de grond in duiken bij een korte bocht naar de beginnende bestuurder toe.
Is het niet beter om zoiets eens op het theorieforum apart te analyseren, met andere woorden, daar eens te herposten?

Laatst bewerkt:
hallo,

morgen gaat ie weer tot grote hoogten, deze keer met een 9/6 propellor en een 11 volt lipo op zijn rug

100_7580.jpg

vond die plastic kraag wel mooi erop zo. komt van een speelgoed autotje van mijn kleinzoon hoop dat hij morgen niet in tranen is als er een wieltje van zijn wagentje ontbreekt

groet alfred

heb ontdekt dat pattex ook vastzit, direct

.enzovoort...
Sorry Dennis, maar wat je schrijft is geen goede analyse van wat er gebeurt.

Zal het netjes houden.
U was er niet bij dus beoordeel die foto's dan ook niet anders. Ik vlieg zelf ook al 16 jaar en heb nog geen houtbouw kistje aan snippers gevlogen dus weet welke keuzes ik moet maken om schade te beperken of om problemen te voorkomen.

Of dit de juist topic is dat terzijde. Maar Juist wijten beginners rariteiten op wind, turbulentie of storing waar het vaak of voorkomen had kunnen worden door snel te reageren of gewoon de fout niet te maken. Dus vind ik dat het hier (gedeeltelijk) op zijn plaats is.

Dat 10 man anders denken hier valt weinig aan te doen.

@ Alfred. Leuke oplossing.
Nu nog een graupner of aeronaut klappropje van die afmetingen en je bent klaar.

hallo,

ipv die klappropellors komen en wielen onder, misschien ook nog een extra vleugel
dubbeldekkeridee lijkt me wel wat

groet alfred

ipv die klappropellors komen en wielen onder
Da's een heel ander ding. Een klappropeller wordt gesuggereerd omdat op die manier de zweefeigenschappen behouden blijven.
Een vaste propeller geeft weerstand, maar een freewheelende (windmillende) prop nog veel meer. Je kan dus het beste proberen of je op de regelaar de rem kan instellen...

Alfred, je bent overbeterlijk... :cool: als je de rem op de regelaar kan aktiveren dan komt de prop stil te staan als je geen gas geeft, en geeft zo de minste weerstand... :D zonder rem op de prop gaat-ie windmillen en dat is een rem zo groot als een ontbijtbordje voorop je toestel.

Back