Bij allebei die foto's valt me op dat het hoogteroer getrokken is. Dat doet vermoeden dat de toestellen te vroeg van de grond getrokken werden.
De meeste modellen komen ook wel los met neutraal hoogteroer, maar daar is meer snelheid voor nodig; je hebt dan wel meer verweer tegen turbulentie.
Overigens is de discussie over turbulentie een kompleet andere dan die over wind. Ze hebben vaak (niet altijd) met elkaar te maken, maar hebben volkomen verschillende invloed; door die twee hier in één adem te noemen veroorzaak je toch weer misverstanden bij relatieve beginners.
Dat er bij windkracht 4 niet veel mensen meer vliegen heeft -wat mij betreft- voornamelijk als reden dat je dan minder vrijelijk rond kan vliegen; je bent dan gewoon veel tijd bezig tegen de wind in te vliegen, en dat is gewoon minder leuk. Het heeft dus niet zozeer te maken met de invloed die de wind heeft op de gedragingen van je model, maar gewoon met het feit dat je twee maal zo lang bezig bent om terug te vliegen als je een eind downwind bent gewaaid.
De meeste modellen komen ook wel los met neutraal hoogteroer, maar daar is meer snelheid voor nodig; je hebt dan wel meer verweer tegen turbulentie.
Overigens is de discussie over turbulentie een kompleet andere dan die over wind. Ze hebben vaak (niet altijd) met elkaar te maken, maar hebben volkomen verschillende invloed; door die twee hier in één adem te noemen veroorzaak je toch weer misverstanden bij relatieve beginners.
Dat er bij windkracht 4 niet veel mensen meer vliegen heeft -wat mij betreft- voornamelijk als reden dat je dan minder vrijelijk rond kan vliegen; je bent dan gewoon veel tijd bezig tegen de wind in te vliegen, en dat is gewoon minder leuk. Het heeft dus niet zozeer te maken met de invloed die de wind heeft op de gedragingen van je model, maar gewoon met het feit dat je twee maal zo lang bezig bent om terug te vliegen als je een eind downwind bent gewaaid.