Powned slaat de plank mis

Ik heb me verdiept in de zenders, maar welke frequentie is PCM?

Ik heb me verdiept de vraag is waar in want het is zo gevonden als je google`d.

Kan alles zijn, (is enkel een protocol) maar vermoed dat hij het heeft over 35mhz, gezien we het over vliegen hebben ;)

PCM is ooit ontwikkelt door een mr Meinberg uit duitsland.
een bekende klokkenmaker die FM gebruikte om ze op tijd te laten lopen.
mr meinberg was ook een fervent modelvlieger.
die had een van de eerste een Failsafe ontwikkelt voor de 35mhz band.
PCM
hierna kwamen de andere merken er ook mee.
oud maar heeft heel lang gewerkt.

hier staat het leuk uitgelegd : All about radio control transmitters, FM, AM, PCM, and Spectrum. | RCgawker – Radio Controlled Cars, Planes, Helicopters, and Boats. RC car tips tricks and more.

Gelukkig hebben 2.4 ghz zenders geen failsave :s

Mischien moet je even onder die steen vandaan komen! Welkom in 2012

2,4Ghz is een vieze band waar ik vanaf blijf. Danku. Voor mijn werk heb ik al genoeg ellende op deze freq. Als ik mijn spectrum analyzer aanzet op de 2,4Ghz dan zit bijna de hele band vol met accesspoints, baby monitors, enz.

Daarbij, 35Mhz is lekker rustig omdat iedereen op 2,4Ghz zit.

Ouderwets? Vast wel. Haters gaan haten.

2,4Ghz is een vieze band waar ik vanaf blijf. Danku. Voor mijn werk heb ik al genoeg ellende op deze freq. Als ik mijn spectrum analyzer aanzet op de 2,4Ghz dan zit bijna de hele band vol met accesspoints, baby monitors, enz.

Daarbij, 35Mhz is lekker rustig omdat iedereen op 2,4Ghz zit.

Ouderwets? Vast wel. Haters gaan haten.

ach met 35mhz weet je tenminste wel waar de voorkant van de zender is:cool:

2.4 is een digitale band, lekker druk? ja dat wel maar dat maakt helemaal niets uit.
je internet gaat toch ook via een heel druk kanaal.. die doet het ook altijd perfect.
zenders en ontavngers op 2.4 hebben geen last van andere zenders en ontvangers op 2.4. de ontvanger luisterd alleen naar de zender waar mee hij gepaard is. met een kans van 1 op een miljard ofzo dat er een zender in de buurt is die dezelfde sleutel gebruikt..
35 of 72 daarentegen.. luisterd naar alles wat in de buurt komt van de frequentie.
sta jij in het veld met je 35Mhz en ik kom ook met mijn 35Mhz aan lopen ga je meteen zweten..
met 2.4 staan we gezellig met 20 man te zenden en niemand heeft last van elkaar en niemand hoeft zich zorgen te maken of elkaars zender te checken vanwege storing..

2.4 is een veel veiliger systeem.

2.4 is een digitale band, lekker druk? ja dat wel maar dat maakt helemaal niets uit.

Dat is een misvatting, er zitten heel veel speelgoed/camera's/chinese troep te zenden op de 2,4Ghz met een niet-digitaal signaal. Daarbij is de bandbreedte van de ISM band maar 100 MHz (van 2,4 tot 2,5Ghz). Ik heb gewerkt als straalzendermonteur, en er zijn enorm veel LOS verbindingen in stedelijke gebieden actief die vaak (licentie) over de 1 a 2 w stralen. Daar wil je niet doorheen vliegen. Vaak zijn het duplexzenders die meerdere kanalen tegelijk pakken.

Daarbij komt dat een Accesspoint op "kanaal 6" de frequentie 2427Mhz tot 2447Mhz pakt, enz. Kanaal 2 zit dus grotendeels in de zelfde range als kanaal 1.

Plaatje: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/files/wifi_channel_chart_955.gif

Ik heb een 2,4Ghz bij mijn spectrumanalyzer gehangen en deze springt heen en weer naar een vrij 2,4Ghz kanaal, maar kijkt niet op een hogere OSI laag oid wat er vrij is. Wifi, Bluetooth en babyfoons ziet hij gewoon als "ruis". (misschien heb ik het mis?)

Zo'n Quadcopter die in Amsterdam vliegt kan zomaar een straalverbinding tegen komen of een flinke array van AP's in b.v. een kantoortoren en dan is het gedaan met het bereik. Ik zou als profi. bedrijf dan ook met een dubbele zekerheid vliegen: 2,4 en 35Mhz als reserve. De PPM input van de 2 ontvangers kun je met een kleine aanpassing in de software van de Arduino wel laten schakelen.

Ik zeg niet dat 2,4Ghz een slechte techniek is, maar dit zijn wel de kanttekeningen die je er bij moet zetten.

Voorlopig staat het agentschap telecom geen straalverbindingen toe in de 2400 mHz band
Deze komen pas voor ( legaal) boven de 4 Ghz.
En in de ISM band is slechts een maximaal vermogen (geen ERP ) van 100 mW watt toegestaan.

En dan kunnen we nog hele verhalen ophangen over systeem verliezen, pad demping en freznel zone.
Dus in de praktijk valt de storing met onze LOS vluchtjes wel mee

Wel is er een onderzoek (TNO) gaande om 2,6 en 3,6 Ghz te gaan gebruiken voor straalverbindingen.

Wat ik hier boven schrijf betreft het LEGALE zenders.

Mvg

... dit past natuurlijk perfect in het Pown straatje ...
Powned proleten, parasiteren op de persvrijheid :(

... zonder toestemming van de Arena mag je er simpelweg niet boven vliegen ...
Als Arena zoiets zou kunnen verbieden, zouden jij en ik ook kunnen verbieden om boven onze respectievelijke huizen te vliegen. Het luchtruim, de bodem en de ether zijn van de staat, niet van rechtspersonen. Ik verwacht dat Arena dit derhalve niet kan. Volgens mij gaat alleen de RLD daar over. In de Arena zakken en vliegen is iets ander verhaal denk ik, dat neigt naar binnenshuis.

... men had geen toestemming om foto/video materiaal te maken... Dat mocht NOS ook niet, niemand. ...
KNVB kan jou niet verbieden foto's te maken. Ze kunnen afschermen, je van terrein sturen dat wel, en NOS en KNVB hebben contracten met elkaar gesloten. Maar dan zet je een grote toeter op je body en ga je verder weg en hoger staan klikken.

Jep en nu wordt de regelgeving aangescherpt ...
Dat zou ik toejuichen, ook voor niet multicopter. Voor degenen die weten wat ze doen en hun zaakjes voor elkaar hebben, zal er weinig veranderen. Echter, het vrijheid, blijheid, moet toch kunnen, regels zijn voor anderen, ikke ikke volkje, zal met hun neus tegen de muur lopen.

Daar mag het forumbeheer ook wel eens ingrijpen. ...
Verwacht er niet te veel van. Het beheer daar heeft geen enkel probleem met bedreigingen aan personen, of bedreigingen aan de infrastructuur van andere fora. Die berichten blijven gewoon staan.

het gaat ondetussen van links naar rechts en van boven naar onder hier..
gaat eigenlijk niet helemaal meer over de octo van powned en hoe het negatief in de media komt..

tijd voor een: slotje
Nog makkelijker: draadje niet meer openen. Lezen is, gelukkig, niet verplicht (alhoewel, FAQs lezen zou verplicht moeten zijn, met overhoring en/of zweepslagen :mrgreen:)

Ach, wat maken we (ik) ons druk, er is altijd baas boven baas :)
Helemaal niemand aan de knuppels ook nog 's een keer, het moet niet gekker worden:
[vid] 49 synchroon aangestuurde quadrocopters

Forumtipjes:
Inidien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
Geef ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb me verdiept in de zenders, maar welke frequentie is PCM?

Ik heb me verdiept de vraag is waar in want het is zo gevonden als je google`d.

Als je Google gebruikt, zal je ontdekken dat veel frequenties deze PulseCodeModulatie gebruiken. 40Mhz, 35Mhz, 36Mhz, 72Mhz, etc.etc. Jij kan me niet vertellen welke frequentie het over gaat.
Je vreemde en botte reactie kan ik niets mee.

Kan alles zijn, (is enkel een protocol) maar vermoed dat hij het heeft over 35mhz, gezien we het over vliegen hebben ;)
Dank u wel. U kan ook niet vertellen om welke frequentie het gaat, dit is een duidelijk antwoord. Blijkbaar is het helemaal niet belangrijk om welke frequentie het gaat.

PCM is ooit ontwikkelt door een mr Meinberg uit duitsland.
een bekende klokkenmaker die FM gebruikte om ze op tijd te laten lopen.
mr meinberg was ook een fervent modelvlieger.
die had een van de eerste een Failsafe ontwikkelt voor de 35mhz band.
PCM ...
Voor RC modelbouw. Echter, het PCM principeals al heel water ouder, van voor WOII.

Zowel PCM als PPM werken op een vaste frequentie en in beide gevallen moet je het frequentiebord gebruiken. Bij 2,4GHz systemen ben je van frequentiebord verlost
Over de verschillen en overeenkomsten tussen PPM en PCM, zowel in het Engels als Duits:
www.aerodesign.de/peter

PCM, frequency hopping en spread-spectrum (2,4GHz), niets nieuws onder de zon
nl.wikipedia...Hedy_Lamarr (Amerikaans/Hongaars/Oostenrijks actrice)
en.wikipedia...Hedy_Lamarr#Frequency-hopping_spread-spectrum_invention

Forumtipjes:
Inidien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
Geef ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.

Wow, wat kan je toch veel uit een leeftijd halen!

Gelukkig staat je leeftijd erbij. haha

Ik weet ook overigens over welk bedrijf het gaat, maar om dezelfde reden wil ik niet met modder gooien.. Ik gun iedereen een kans.
Overigens, naar mijn weten deed hij niets verkeerd.
De KLPD probeert hem een oor aan te naaien door te zeggen dat hij in een aanvliegroute van schiphol vloog in verboden luchtruim. Zodra je 5km buiten schiphol bent, is de grens 150M meen ik. Het enige wat hem verweten kan worden is dat hij boven mensen vloog, maar dat is volgens mij uit de beelden niet direct op te maken. Hij had het ook vanuit een hoek kunnen filmen.
Linksom of rechtsom, jammer dat de multirotors in kwaad dachtlicht gezet worden.
Aangezien het kwa wetgeving nog een wilde westen is op het moment, zal het niet zo lang duren voordat iemand hard genoeg aan de bel weet te trekken....

Ps. Grote kans dat ik het fout heb mbt wetgeving, maargoed :)

Ik snap dat je het niet fijn vind dat je bedrijf hier genoemd en dat is ook terecht maar je komt wel erg onproffesioneel over hoe je hier praat hoor; ik weet niet wat erger is voor je bedrijf.

Ik hoop niet dat je zo tegen je klanten praat: "grote kans dat ik het fout heb mbt de wetgeving, maargoed??"

Daarnaast gok je maar wat met hoogtes en afstanden die idd totaal niet kloppen en vervolgens naait de KLPD hem een oor aan? Hoe kan het dat je dit zo maar roept, deze zijn zó makkelijk te vinden.

Als je proffesioneel bent (en zou je moeten zijn) zoek je eerst uit welke regels er wél zijn,welke ontbreken en/of welke onduidelijk zijn?!

Het is erg belangrijk voor jezelf dat je wel even goed kan uitleggen hoet het zit met de (ontbrekende) wetgeving als je KLPD komt aankloppen bij je.
Daarmee geef je wél het goeie voorbeeld.

1 kunnen we niet wat schappelijker naar elkaar toe zijn? :onweer:

2 Gelukkig is deze regel nog niet in NL van toepassing maar in Amerika is het boven DC nu echt VERBODEN te vliegen met de kleine drones.

FAA GROUNDS DRONES

Mijn persoonlijke mening is dan ook;
Zolang dat hier nog niet van toepassing is zou ik de mensen adviseren echt de regels te hanteren. Niet boven publiek!! En niet vliegen waar je niet zou mogen vliegen. Bedrijven weten dit want ze krijgen de landkaart met regels toegerijkt als je een vliegvergunning aanvraagt.

Voor de echte hobbie-ist geld gewoon hetzelfde, niet boven mensen/autos
zag nog een topic laatst waar een foto te zien was dat recht boven de autosnelweg gemaakt was.
Zon ding zou maar eens naar beneden komen. Een prop kan altijd breken. Er kunnen altijd dingen gebeuren. En dan is de ravage niet te voorzien.
Gezien het komkommertijd is en media niks leuks weet word een dergelijk event altijd opgeblazen. Tenminste dat vind ik dan.

Back