scratch p-66 vultee vanguard WWII

Ja dat ken ik wel

Iedereen die handig is kan schaalbouwer worden of zijn
Ieder bouwd volgens zen eige metodes
Het moet je liggen
als je er niet van houd te bouwen
dat had je alang opgegeven

die kist vliegt
en ziet er keurig uit
 
de kist komt uit op 2260 gram.
ik heb nog geen motorkap.
Maar als ik deze site Aircraft Center of Gravity Calculator mag geloven, dan ligt mijn CG op 10.9cm.
als ik in balans wil komen , dan moet ik nog 120 gram in de neus doen.

totaal weegt de kist dus 2390..; de vraag is , is dit aanvaardbaar.:confused:


het zou leuk zijn, mocht mijn toekomstige motorkap dus op 120gram uitkomen.....
 
Mooi. Ik denk alleszins dat dit gewicht tot nu toe toch wel aanvaardbaar is.
Maar er zal nog bijkomen omdat hij nog in eindlaag gespoten moet worden.
Komt nog meer bij dan je zou denken aan verf.
Mvg Wes.
 
i know,
maar als hij niet boven de 2.5 kg uitkomen zal ,en de motorkap weegt evenveel als het contergewicht van 120gr dan mag er toch nog 110gram verf op komen.....


Mooi. Ik denk alleszins dat dit gewicht tot nu toe toch wel aanvaardbaar is.
Maar er zal nog bijkomen omdat hij nog in eindlaag gespoten moet worden.
Komt nog meer bij dan je zou denken aan verf.
Mvg Wes.
 
Zal wel meevallen hoor.

Heeft een fatsoenlijk vleugel oppervlak en volgens mij voldoende draagvlak.
Blijft alleen de vraag of je motor krachtig genoeg is.

Johan.
 
zo nog even een laatste update voor dit jaar.

de p-66 staat in primer, alle sturingen werken zoals behoren.
Dus op zich is het vliegtuig klaar voor de testvlucht.:banana:bij de komende vliegdagen.....
motorkap is nog niet gemaakt, omdat ik nog niet weet of dit vliegtuig werkelijk zal vliegen (eerste bouw!)

Alleen weet ik niet waar het zwaartepunt zou moeten liggen.
Wie weet "de" juiste tool of berekening hiervoor?
nee, het plan is zeer vaag, daar staat niets op vermeld.....

 
als ik de eerste cg mogelijkheid neem op te berekenen http://members.multimania.nl/frankcox/MODELVLIEGEN/Berekeningen/Zwaartepunt_bepaling_voor_elk_vliegtuig.htm, zou mijn cg bij 25% op 7,2cm, bij 30% op 8,2cm liggen….
als ik dan deze tool gebruik Aircraft Center of Gravity Calculator waar ik ook veel meer waardes moet invullen, zoals totale lengte van het vliegtuig, de afmetingen van de stabilo, enz…;kom ik toch een heel andere waarde uit, nl 10,66cm…

is toch wel serieus veel verschil he….
 
Het klopt wel niet altijd, maar neem je F8F cg over op je vultee.
Heb je toch al een min of meer zeker vertrekpunt.

Johan.
 
1/3 is ook 33%. dan kom je al op 9cm


kan je mooi mee beginnen, vind je dan dat je wel erg veel up moet trimmen leg je m iets naar achter (zo zou ik het doen)

succes met je maiden iig!
 
hoe bedoel je?
Moet daar ook al rekening me gehouden worden?
Alles,....is wat overdreven zeker?
Zoals ik al eerder zei, het plan is vaag, niets over cg
Heb je wel het zwaartepunt van je profiel.
Zo niet is alles waardeloos.

Han.
 
Laatst bewerkt:
Zwaartepunt bepaling voor elk vliegtuig

http://www.ctz.zweefportaal.nl/main/Technicus/TechnicusHandboek2007/III_Aerodyn.pdf

Als je de eerste link uitvoert krijg je dit.

lapidar%20zwaartepunt.jpg


Groeten Han.
 
Let op een model dat neuslastig is is te vliegen
een staartlastig model een stuk minder

de meeste fabrikanten tekenen de hoofdligger in het zwaartepunt
dit omdat dat het dikste punt in de vleugel is
 
Back
Top