scratch p-66 vultee vanguard WWII

HK heefd nu ook een vestiging in nederland
ASP is kwalitatief te vergelijken met OS
Maar OS heefd de naam
Al moet ik wel zeggen dat ik een testraport heb gelezen waar de asp tog lekker op de eerste plaats stond saito op 2 en os op 3 wat 4 takters betreft

het zou me sterk verwonderen dat asp beter zou zijn dan os, saito,enz….

Post Ge-edit, kreeg al een klacht :) , al is het mijn bedoeling niet om iemand te schaden… niet te vlug op uw tenen getrapt zijn he jongens, maar soit….voor vriendschap alles!

Laatst bewerkt:
Het gaat om de prijs kwalitijdsverhouding denk ik

os saito en asp maken gebruik van herzelfde merk lagers en en ze hebben alemaal een hard verchroomde cilinderwand
de levensduur is ongeveer hetzelfde
Maar de ASP is veel goedkoper

Ik heb zelf met asp 2 takters gedraait en ik moet zeggen
In het begin dacht ik wat een ruk motor
geen vermogen niet af te stellen
maar nadat de motor een aantal draaiuuren achter de rug had liep i geweldig
een maat van me vliegt er nu mee

asp testje gevonden op het net

It's hard to knock a $50 engine that delivers almost as much power as OS's 55AX but costs barely a third as much.
This is a powerhouse of an engine, yet it's also very mild-mannered -- starting first-flip by hand or with the lightest touch of the electric starter if that's your preference.
If it weren't for the needle-valve issues and the problems I've had keeping the carby attached without losing or breaking bolts, this would be a five-star engine.
Unless you fly 3D - in which case it's just a 2-star engine, let down by its occasionally unpredictable response to the throttle. If ASP could fix that damned carburetor they'd really have a winner and I'd pay an extra $20 for the resulting engine because it would be "near perfect".
If you want an engine with lots of power, don't need a precise throttle response and are willing to take a few extra steps to sort out the "issues" then the ASP52 represents killer value for money.
If you're a novice, just looking for a good, reliable .40-class motor for your trainer, then I really do think that a Thunder Tiger Pro 46 or OS46AX might be a better choice -- simply because they will work with 100% reliability straight out of the box.

en ik blijf bij mijn mening.
Het gaat voor zijn prijs wel niet slecht gemaakt zijn, maar ik heb liever een iets betere kwaliteit.
Ik heb geen zin om te sukkelen op het veld eer hij start, dan nog afstellen.
Nee , dat ding moeten direct starten en vliegen.
Daarom heb ik mijn twijfels bij een ASP

Leuk dat i thunder tiger er bij noemd
Dat is een sub merk van ASP
komt uit dezelfde fabriek

ook met os kun je drama,s hebben
ik heb eens een OS .40 FP gehad die na 2 jaar op was
de chroom wand kwam los in de cilinder
was mijn eerste motor

4 takters zijn hoe dan ook krieties met afstellen
de naalden die gebruikt worden in de carberateur zijn vrij grof in vergelijking met 2 takt

er zijn vele dingen die onder dezelfde fabrieksplant gemaakt worden hoor.
denk maar aan voeding (huismerken van grootwarenhuizen) , auto's (vw/skoda), enz...

toch zeg ik dat het prijsverschil niet zomaar een dikkere winst is voor de fabrikant.
prijsverschillen zitten in de kwaliteit van de gebruikte materialen.

U zal ongetwijfeld wel beter weten dan ik, dat staal niet overal hetzelfde staal is, evenmin aluminium, enz....

dat o.s'je dat ik hier nu liggen heb is meer 28 jaar oud.Het heeft 27 jaar aan de kant gelegen....omdat ik dat motortje hier liggen had ben ik met deze bouw begonnen.
Enkele maanden geleden heb ik dat ding eens opnieuw gestart, en zonder morren sloeg hij direct aan en draaide gelijk een naaimachine...

Ik zeg nog steeds niet dat die asp slecht is,maar er zijn ongetwijfeld betere alternatieven voor iets meer geprijsd....

Laatst bewerkt:
maar ik denk niet dat je zo`n viertakt kwaliteitsmotor voor nog minder dan 40,= gaat vinden.... :confused:

Laatst bewerkt:
Lijkt me prima! :thumbsup:
Is ook niet zo`n lange uitlaat volgens mij. Kan je die een beetje wegwerken in de neus?

Groeten, Ramses

Hoi Ramses,
Kon het niet laten om die deze avond nog te installeren
De uitlaat is iets groter dan de vorige maar ik moet zeggen het valt reuze mee....
Wat de c.g. Doet.....dat is voor later

Nu staat de cilinder op 9 uur.

Om de uitlaat beter te verstoppen zou ik deze op 8 uur geplaatst hebben, maar dat is een persoonlijke mening, je had de motorsteunen blijkbaar al geplaatst.
Bij brandstof motor modellen kan je maar beter eerst over de motor beschikken, kan je beter het boeltje aanpassen.
Maar zoals ik eerder melde is dit mijn mening.
Na kaarten is altijd simpel.
En waarom die schakelaar aan de zijde van de uitlaat, is dit niet om problemen vragen?

Johan.

Schakelaar zet je toch binnen in het vliegtuig.
Met een ijzerdraadje naar buiten.
Zo'n dom ding wil je toch niet aan de buitenkant.

Groeten Han.

Han, de schakelaar kan ik niet binnen plaatsen omdat ik daar geen toegang toe heb, eens de vleugel gemonteerd is.
En zoals ik al eerder zei, dit is mijn allereerste bouw, het is dus voor mij de bedoeling dat ik met relatief weinig detail (en ik vind al zelf dat ik overdreven heb ;-) ) de vlieger bouw en probeer te maiden.
Theoretisch zou die moeten vliegen,.....
Ja je kan de schakelaar wegwerken in een luikje, enz....je moet ook weten,d vlieger staat gewoon in primer, als ik hem zou spuiten gat de schakelaar eveneens gecamoufleerd worden.

@johaver, de uitlaat is op ongeveer 7 uur , ik kon die niet echt veranderen daar er al een gat zat van het kleinere motortuitlaat..
Ik had dus al een motor, daar is de bouw zelfs door begonnen, maar verder in de bouw moeten we vaststellen dat een 40 wat dan de krappe kant was, vandaar de 55....ik had dus wel beter in het begin ervoor gezorgd dat de uitlaat op 6 uur uitkwam, een beginnersfout dus..... ;-)

Laatst bewerkt:
kan ik niet binnen plaatsen omdat ik daar geen toegang toe heb, eens de vleugel gemonteerd is.

Hoeft ook niet.

Gaatje door de schakelaar boren, op spant vastzetten, draadeind op de juiste lengte afzagen en omzetten, van buiten af (gaatje in de romp) door de schakelaar steken en met moertjes vastzetten.

jan.

heb hier een nieuwe apc 11x6 prop nog liggen.
volgens het boekje zeggen ze een 12x7 te gebruike, maar andere zijn ook mogelijk.
Zou deze prop voldoende kunnen zijn?

Heeft iemand een Nederlandstalige link over hoe je zo'n 2takt methanol best inloopt, gezien deze nog niet gelopen heeft.....

Back