Zelfbouw 12-kanaals multiswitch

Tja, de wereld is klein. Die J.H. van Mouwerik heet tegenwoordig gewoon Jan (of op dit forum Corrien ) en die heeft Hans Materman al eens laten weten, dat dit met een Terra AM niet meer gaat.
Vroeger heb ik dat met mijn eigen fabrikaat multiswitches nog wel gedaan, maar dat kostte toen al veel te veel tijd. Tegenwoordig is dit onbetaalbaar. Er moet namelijk een complete aanpassing worden gemaakt om een multiswitch op te nemen in deze oude zenders.

Bij een FX18 moet het systeem normaal werken. Er zijn echter twee maren:
- kent het systeem een automatische regelrichting herkenning? Zo nee, dan moet het kanaal in de FX18 mogelijk op reverse worden geschakeld.
- in het zenderdeel zal de uitkoppelweerstand van 10k de uitslagen beperken. Ik weet niet met welke kanaaltijden dit systeem werkt, maar misschien zal deze beperking te veel zijn. Zelf zou ik die weerstand vervangen door eentje van 100 Ohm. Eigenlijk mag 't ie helemaal weg, maar veiligheidshalve vind ik 100 Ohm beter. Ook moet er op worden gelet, dat de servouitslagen van het desbetreffende kanaal op 100 % staan geschakeld.

Ja Jan, inderdaad een kleine wereld, hahaha :yes:

Dank voor je tips voor de FX18, ga ik proberen. Ik heb een decoder met 1,25 en 1,75 als schakeltijden geprogrammeerd gekregen ipv de standaard 1,3 en 1,8. ("nul" op 1,5) Dat is de setup die op een FC18 werkt. Nog even wachten op de prints, dan zal ik de resultaten hier posten.

Ik heb een decoder met 1,25 en 1,75 als schakeltijden geprogrammeerd gekregen ipv de standaard 1,3 en 1,8. ("nul" op 1,5)
"Das macht kein Flaus aus"! Allebei behoort te werken. De kanaaltijden van alle Futaba zenders zijn namelijk aan elkaar gelijk. Er zijn hooguit problemen te verwachten met de oude 7-kanaals F14 en de F16 (niet de FC16) als het systeem geen automatische regelrichting herkenning heeft. Met computerzenders is dat op te lossen door het kanaal op reverse te schakelen.

Zo zie je maar Jan vele jaren later wordt je nog door je eigen ontwerpen achtervolgt. Hi

Met vriendelijke groet

Ko

kreeg nog 2 vragen per PM die mogelijk voor meer mensen interessant zijn

Een vraag(of eigenlijk 2)
Ik neem aan dat de Encoder niet werkt op de originele Robbe decoder?

Is jouw systeem nog gelijk aan die van Claus?
Als jij er ooit mee ophoud en die decoders niet meer maakt, kunnen we er dan nog een van claus gebruiken, zonder de boel om te hoeven zetten?

De set is inderdaad niet uitwisselbaar met orginele robbe encoder en decoders (zover ik weet).

De set is wel uitwisselbaar met de encoders en decoders van claus. Het basis ontwerp is hetzelfde. Alleen de eindtrappen zijn gemoderniseerd. Compacter en krachtiger. De encoder is geheel hetzelfde gebleven.

en de eerste bestelling is zojuist binnen gekomen

Mijn geplaatste order
Decoders: 28
Encoders: 14

Nog beschikbaar
Decoders: 27
Encoders: 13

Let op reserveringen zijn pas definitief nadat het geld is overgemaakt.

Ik lever alles met een factuur deze zal ik je ook opsturen zodra je mij per email benaderd krijg je een keurig factuur waar alles op staat incl verzendkosten etc.

Op de prints lever ik 3 maanden garantie op fabrikatie fouten, daarna zal ik er nog coulant mee omgaan. (hier vallen dus geen gebruikersfouten en slijtage onder).

mvg

alwin

hallo cheeta

Ik vraag het toch om het zeker te weten, pas deze set ook op een robbe fc16?

Pin mij er niet op vast wand ik kan me vergissen. Ik zeg voorzichtig ja. Waarom, ik meen me te herinneren uit Robbe catalogie uit begin FC16 en F14 tijd dat de uitbereidingsmodules hetzelfde artikelnummer hadden, wat impliceert dat het om dezelfde module gaat.

Ik meen, let wel, meen, dat de modules geschikt waren voor de F14, FC16 en FC18 zenders.

Ik ben voorzichtig omdat ik puur op herinering van zeker 18 jaar terug af moet gaan. Ik me me er toen in verdiept om weer wat in de modelbouw te doen, maar het bleef erbij. Ik heb de catalogie uit die tijd ook gehad. Ik had een F14 zender waarme ik wou helivliegen, maar er werd gezegd dat de FC16 voor dat doel beter was. Ik heb die twee toen uitvoerig met elkaar vergeleken omdat ik al bepaalde onderdelen voor de F14 had die ik liever niet voor een FC16 opnieuw wilde kopen. (die modules waren toen ook al schandalig duur maar wel iets minder schandalig als nu) De F14 was er toen al, de FC16 was net nieuw en de FC18 zat er aan te komen.

hallo cheeta

Ik vraag het toch om het zeker te weten, pas deze set ook op een robbe fc16?

"Das macht kein Flaus aus"! Allebei behoort te werken. De kanaaltijden van alle Futaba zenders zijn namelijk aan elkaar gelijk. Er zijn hooguit problemen te verwachten met de oude 7-kanaals F14 en de F16 (niet de FC16) als het systeem geen automatische regelrichting herkenning heeft. Met computerzenders is dat op te lossen door het kanaal op reverse te schakelen.

Misschien een stukje teruglezen? Ik hoop dat dit een antwoord geeft op je vraag.

Gr. Kees

nog even een mededeling begrijp dat er wat verwarring is ontstaan over het reserveren van een set (of meerdere).

Reserveringen kunnen per email en worden pas definitief als het geld is overgemaakt! een pb met van ik wil graag reserveren en dit is mijn adres kan ik helaas niet zien als een echte reservering.

reserveringen kunnen het beste per email gebeuren (staat in mijn profiel vermeld en anders kun je deze gebruiken alwin ApenstAArtje winius Pint net

zodra het geld is overgemaakt is de reservering definitief. En krijg je hem over ca 6 weken geleverd. Hopelijk heb ik de printen namelijk met 5 weken binnen.

ben even benieuwd of iemand mij kan vertellen of het uitmaakt welk type ontvanger er gebruikt wordt lijkt mij niet maar wil het liever zeker weten.

denk alleen dat er mischien verschil in kan zitten als je een ander merk zender/ontvanger neemt.volgens mij anders geen verschil

Wordt alleen de huidige module gemaakt, of liggen er nog meer op de ideeënbank?

Is het ook mogelijk om custom modules te maken?

@ Cheeta,

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid he ( maar noem dat maar vak deformatie, daar 80 % van mijn werkzaamheden uit het beproeven en inbedrijfstellen bestaat van elektrische installatie's, electronica, hoogspanning, laagspanning, besturingsinstallaties enz kortom er stroomd heel wat water door de nieuwe waterweg voordat het onze goedkeuring krijgt en het wordt overgedragen richting een eind klant zeg maar) maar heb je zelf al eens een gemodificeerde print gebouwd en uitvoerig getest ? (of bestaat het alleen nog op papier) en wat zijn daar de resultaten van ? is het storings gevoelig de verwachte levensduur bij normaal gebruik enz enz. ( of heb ik ergens overheen gelezen of gemist :confused: )

In principe ben ik wel geintresseerd maar voor dat ik ergens instap zou ik dat toch wel graag willen weten ;). Opzich ziet de opzet er niet verkeerd uit.

Gr Martin :D

Laatst bewerkt:
mijn print opzich is nog niet getest.

echter wil ik er wel op wijzen dat het schema op de eindtrappen na een exacte kopie is van wat hier al gebouwd en getest staat.

Uitgaande dat ik zelf nog nooit problemen heb gehad met logicfets direct op een MCU verwacht ik totaal geen rare dingen op deze print. ik begrijp dat jezelf ook redelijk op de hoogte bent van elektronica. Ik ben zelf student Automatiserings Elektronica Middenkaderfunctionaris. En heb reeds al aardig wat projecten gebouwt met logicfets. (als 1 van de weinige binnen mijn klas zonder een enkel probleem, puur door het uitzoeken van logicfets inplaats van de standaard fets.

Ik gebruik de volgende fets 2n2007 en de IRF3709Z. De 10A is het enigste nog twijfelachtige gegeven wat betreft warmte ontwikkeling. Voordat ik de spullen uitlever ga ik ze zoiezo nog testen. Dus je kunt daar eventueel opwachten. Aangezien ik een zo hoog mogelijke doorloop wil houden op de set heb ik de voor inkoop al gestart. Nu bestel ik nog geen 2de serie omdat ik eerst 100% zeker wil zijn dat deze serie werkt. Daarna zal ik korter op elkaar nieuwe sets bestellen. En zal de levertijd ook drastisch minder worden.

Wordt alleen de huidige module gemaakt, of liggen er nog meer op de ideeënbank?

Is het ook mogelijk om custom modules te maken?

In hoeverre custom? Ik moet het in grotere oplages bestellen.

ben nog wel bezig met een IR print. Deze zal vooral binnen de truckers wereld gebruikt kunnen worden (draadloze overdracht van 12 schakelkanalen en 4 servo). Maar dit is nog in ontwikkeling.

MicroControllerUnit. In dit geval het IC dat op de print zit. Hier wordt de software in geschoten.

Back