Zelfbouw Hexacopter

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Iemand91, 10 mrt 2012.

1. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Heb eergisteren de hele boel besteld, maar zou ik nog extra kabels of wat nodig hebben of leveren ze genoeg bij de items zelf?

2. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Nou, geen respons maar ik denk dat ik nog maar wat servo-kabels bijbestel.

En ik ga maar 'ns veel rondkijken hoe anderen de center ingericht hebben met boards en modules. Want zoals het nu is kan ik niet echt als die dingen (board, GPS-, Sonar-, bluetooth-module en de data-link op kwijt.
    Plus het mag wel wat netter eruit zien...

Dus ik denk nog zo'n extra Rusty UAP1 CC plate erbij. Of wat anders?...

Laatst bewerkt: 19 aug 2012
  3. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Board, GPS-, bluetooth- en Sonar-module zijn vandaag bezorgd. (15-08 besteld dus in 10 dagen)
    2 extra centerplates, LiPo-alarm en data-link moeten nog binnenkomen.

Next: inlezen in hoe ik dit met (elkaar) laat werken:rolleyes:...

4. nspierbundel

nspierbundel

Lid geworden:
    27 sep 2004
    Ziet er netjes uit.
    "Even" goed inlezen hoe te programeren.

5. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ik denk dat dit even op de lange termijn gaat worden.

Ik ben nog niet veel wijzer geworden over hoe en wat. Plus dat m'n vakantie straks voorbij is en ik nog geen idee heb wat ik precies wil/ga doen (helaas)...

Ik ga denk ik dat Crius AiO Pro topic van RCGroups eens een keer in z'n geheel ga doorlezen...

6. nspierbundel

nspierbundel

Lid geworden:
    27 sep 2004
    Petje af, daar moet je echt tijd voor maken.

Je moet jezelf afvragen wat je wilt.
    Dan je hexa bouwen en proberen met de laatste versie mw of mp
    Lees de aansluitschema's en configuratie hoofdstukken door.
    Vliegen en kijken of en hoe het bevalt.
    Sonar voor mw is nog beta weet niet hoe dit bij mp is.

bouwen, flashen, vliegen, crashen en vragen. Dit hoort allemaal bij de open source projecten.
    Het oplossen van de uitdagingen zijn zeer bevredigend ;-)
    Daniel

7. GrwN

GrwN

Lid geworden:
    21 aug 2012
    Ik heb dit bordje ook een poosje.
    Vanavond toch maar de moed bij elkaar geraapt om er eens mee te prutsen.

Veel uitzoekwerk in het begin maar heb nu toch de MPNG2.7R4 er op staan.

Snel ff filmpje gemaakt; werkt top!
    Nu nog even uitzoeken hoe ik de GPS aan de gang kan krijgen via de extend board.
    8C6Lf925c4w[/media] Pro Flight Controller test - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ik heb vanavond het topic op RCGroups eens helemaal doorgelezen! :eek:
    (CRIUS ALL IN ONE PRO v1.0 Multi Rotor Flight Controller - RC Groups)
    Ja...dat heeft wel even wat tijd gekost...

Maar er is me wel een hoop duidelijk geworden.
    Globaal:

- Met Arduino 1.0.1. (Arduino - Software) wordt de juiste firmware (in mijn geval MegapirateNG 2.7 R4) op de board gezet.
    In dat programma moeten ook wat zaken als sensors, frametype (hexa in X-vorm) e.d.).

- Met Mission Planner (Mission - ardupilot-mega - Official ArduPlane repository - Google Project Hosting) stel je vervolgens de Turnigy 9x, flightmodes (dat kan nog wel eens leuk worden met de 9X:rolleyes:), calibratie van sensoren) en uiteindelijk afstellen van de board.

Ik weet nu ook hoe en waar de barometer, GPS-module (waarvan overigens de baud-spul e.d. niet meer apart hoeft worden ingesteld), Bluetooth en APC220 en natuurlijk de ontvanger en ESC's fysiek aan de board moeten zitten.

Het zal waarschijnlijk verre van gemakkelijk worden maar ik heb in ieder geval een globaal idee gekregen hoe en wat. (Ten tijde van bestellen wist ik hier echt he-le-maal niets van:p)

Overigens, ik heb alles binnen behalve die APC220.

EDIT: ha, de eerste post sinds dagen en uitgerekend nu tegelijk 2 berichten. :p

Ziet er vet uit! Voorzichtig met de USB-poort hè! Als mij iets duidelijk is geworden in dat topic is dat die USB-poort echt brak is...

9. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    als je de 9X om het geflashed naar ER9X kan je gewoon 2 extra schakelaars aan je 3 standen schakelaar mixen..
    of deze kopen (of na maken)

ben benieuwd wat je van de crius met MP vind.. ik zit er aan te denken om die ook te kopen om de rabbit te vervangen..dan kan ik de gps en baro (en bluetooth) van de rabbit gebruiken..

10. GrwN

GrwN

Lid geworden:
    21 aug 2012
    I know, maar ik heb wel de versie met reinforced USB (aldus de afbeeldingen op RCTimer).

Heb ondertussen ook al door hoe de GPS werkt.
    Ik heb al vanalles geprobeerd maar kreeg geen prik op m'n extend board.
    Deze moet apart gevoed worden via je External power in.

Het makkelijkst is om op de 2 gaatjes die in het bord zitten 2 pinnetjes te solderen en die gebruiken voor het voeden van je bord (vanaf BEC of ESC)
    Vergeet NIET je jumper (dat gele blokje) er af te halen.

Mooi werkje voor vanavond :)

11. GrwN

GrwN

Lid geworden:
    21 aug 2012
    @Iemand91, waar heb jij je powerboard vandaan?
    Ik heb zelf de connectors aan elkaar gesoldeerd met de draden naar de esc's er aan vast.
    Ben er niet echt tevreden over...

Hier een paar foto's (foto's 2-5 zijn van m'n 'powerboard')
    GrwN - Prive » Hexacopter

12. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ik blijft wel tegen die firmware aanhikken of niet?:p Die schakelaar ziet er wel vet uit opzich.
    Ik ook, maar in dat topic ben ik ook berichten tegengekomen die de USB-poort van de reinforced versie hadden gesloopt.
    Gelukkig hoef ik dat niet te doen. Ik gebruik de Multiwii MWC FC CN-06 GPS Receiver - Flight Control - RCTimer Online R/C Hobby Store:= en die kan rechtstreeks op de board aangesloten worden. Xbee ga ik toch niet gebruiken want dat vond ik toch wel vrij duur; dat wordt nu een APC220.
    Dat is de '100A powerboard'. Heb 'm zelf van Ebay maar hij staat ook op Goodluckbuy: 100A MultiCopter Multi-Quad Copter Power Battery to 16 ESC Connection Board $3.62 Free Shipping @GoodLuckBuy.com

Laatst bewerkt: 4 sep 2012
  13. GrwN

GrwN

Lid geworden:
    21 aug 2012
  14. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Hmm, ik was misschien toch even iets te voorbarig.
    Ik geloof dat het aansluitschema mij nu wel redelijk duidelijk is geworden (zie schema hieronder).

GND maakt niet uit waar je dat op de board aansluit en VCC en 5V aansluitingen op de board zijn toch ook hetzelfde; ofwel aansluiting van dat kan ook overal?

Maar waar ik eerst tegenaan loop: aansluitingen en connectors.
    De board slikt zowel servo-connectors als 1.25mm molex.
    Bluetooth module zelf is 4-ader molex, kabel die erbij zit is 4 ader-servo.
    Sonar-module (geen kabel meegeleverd) heeft 5 pinnen (waarvan 4 nodig) en daar past servo-connector op.
    GPS-module heeft zelf 4-ader molex, kabel heeft 4-ader servo-connector.

De metalen pinnen die wél in een zwarte servo-connector passen zijn te groot voor een witte molex-connector.

Ik heb geen extra molex connectors en pinnen en maar enkele servo-connectors/kabels over. Hoe kan ik dit dan toch allemaal - netjes! - op elkaar aansluiten? Fijn soldeerwerk zit ik eigenlijk ook niet op te wachten...

Schema:

15. nspierbundel

nspierbundel

Lid geworden:
    27 sep 2004
    Ik zou op de molexpluggen die bij je board zitten een servo connector knijpen, dit kan zonder te solderen.

16. GrwN

GrwN

Lid geworden:
    21 aug 2012
    Ik heb 2 pinnetjes gesoldeerd nu voor de power!
    Wat een priegelwerkje is dat zeg!
    Maar ik heb nu power op m'n gps!

17. GrwN

GrwN

Lid geworden:
    21 aug 2012
    Ben jij er intussen al achter welke draden je vanaf de receiver moet gebruiken? en op welke pins ze moeten?

18. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Hoe bedoel je precies, want zoals ik dat opvat lijkt me dat niet echt handig.

Hieronder de kabels die erbij zitten.

Jammer dat alle connectoren anders zijn (1.25 molex, servo-connector) want dit wordt aankloten zo met die dingen. Solderen is niet mogelijk (de molex connectoren e.d. zijn véél te klein)
    Zo makkelijk ze het hier (http://fpvcentral.net/2012/07/crius-all-in-one-gps-and-installation-howto-multiwii-part-1/) laten lijken gaat in 't echt niet op...

GrwN; hoe heb jij dat gedaan/ga je dat doen?

19. GrwN

GrwN

Lid geworden:
    21 aug 2012
    Ik heb tot nu toe alleen maar servo connectors nodig gehad.
    De ESC's sluit je aan op de 2,3,5,6,7,8 pinnen op je bord en je receiver sluit je aan met de servo kabels die je bij het bord krijgt (die 1-op-3) kabels.

Wat wil je nog meer aansluiten?
    Als je het hebt over die sonar, die kan je ook gewoon met een Servo aansluiting fixen.
    Je GPS daarentegen moet je met die molex stekkers aansluiten.
    Je hebt er een paar bij gekregen die je gewoon kan gebruiken (eventueel niet gebruikte kabels oprollen en vast tapen. wie weet heb je ze later nog nodig).
    Andere optie is ff naar de RC-shop fietsen en een paar molex stekkers halen...

zoals je op dit [URL="[/URL] van mij ziet kan je ongeveer bekijken hoe het aangesloten is.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ah, even blond moment; ik zat al te zoeken wat ik qua 5V en GND kon doen voor de Sonar; maar die kan ik natuurlijk gewoon aansluiten op de 5V en GND van pin 9 of 10. :rolleyes:

Dan nog de Bluetooth, GPS en APC220. Maar zoals te zien is op m'n schema heb ik de molex-connectors van A0-A5 en i2C niet nodig; dus daarvan moet ik maar de molex-connectors van de bijbehorende kabeltjes slopen (inclusief de bijbehorende klemmen). Die klemmen moet ik dan maar weer op de kabels van de Bluetooth, GPS en APC220 klemmen.

Maak liever geen kabels kapot (van die molex e.d.) maar anders kan het zo niet.
    Jammer overigens dat nergens om de modules shrinktube o.i.d. zit; alle electronica ligt open en bloot; toch niet zo prettig.

Oh, en een hobby/RC-shop zit hier niet in de wijde omtrek...

Laatst bewerkt: 5 sep 2012

Deel Deze Pagina