Ze hebben drones ondergebracht in de modelvliegregeling. (Dus voor de wetgever is er geen verschil drone/quadcopter versus modelvliegtuig.)
De modelvliegregeling hebben ze ondergebracht in de luchtvaartwet.
De wetgever maakt m.i. terecht geen onderscheid tussen een drone/quadcopter en een modelvliegtuig. Een modelvliegtuig is conform de gangbare definitie namelijk ook een drone.
Definitie: Een drone is een onbemand vliegtuig (een stuk tuig dat kan vliegen) dat ofwel volledig autonoom vliegt of fysiek bestuurd wordt door een vlieger op de grond.
En terecht valt alles wat vliegt m.i. onder de luchtvaartwet, omdat vliegtuigen (groot, klein, bemand, onbemand, met of zonder motor, ballonnen en luchtschepen enz. enz.) in potentie een gevaar vormen voor het individu en de samenleving als geheel. Wet- en regelgeving is dan ook bedoeld om de risico's, die we nou eenmaal in onze hoogst complexe samenleving lopen, tot een voor ieder aanvaardbaar niveau terug te brengen.
Niet voor niks ook dat de Europese luchtvaartautoriteit (EASA) onlangs een voorstel voor regelgeving heeft uitgegeven (
https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/NPA 2017-05 (A).pdf):
Ook zij maken geen verschil tussen de verschillende types:
2.3.1.5 Model aircraft Model aircraft are within the scope of this NPA since, pursuant to the definition of a UA in the new Basic Regulation, a model aircraft is a UA. A definition that could distinguish model aircraft from UAS is not easy to be developed. Some model aircraft pilots argue that they would be reluctant to use certain UAS technology supposed to assist them in conducting the flight (e.g. a flight control system with higher automation than a typical radio control) since this would reduce their pleasure. Said technology instead is widely used in UAS since in this case, a remote pilot could focus more on the payload (e.g. filming with a camera) than in flying the UAS. Therefore, a definition of model aircraft could be based on the absence of a flight control system that potentially allows a UAS to fly within the BVLOS range. In reality, certain model aircraft are indeed equipped with some form of assisted flight control system. This approach was therefore rejected.
Het probleem zit er niet in waarmee er wordt gevlogen! Enkel; waar!
Hier ben ik het dus bijna helemaal mee eens. Bijna, want er ontbreekt namelijk nog iets. Het gaat niet alleen om het Waar maar ook om het Hoe.
Met andere woorden: recreatieve vliegers met willekeurig wat voor model zullen moeten weten
waar zij mogen (en vooral ook niet mogen) vliegen en
hoe veilig om te gaan met een model.
Dit vereist minimaal goede voorlichting en ook daarin voorziet EASA (
https://www.easa.europa.eu/newsroom...ublishes-proposal-operate-small-drones-europe):
https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/213888_EASA_DRONE_POSTER___v5.pdf
En EASA onderkent ook dat het klassieke modelvliegen een goed 'safety record' heeft door opleiding en training in clubverband:
2.3.1.5 Model aircraft On the other hand, it is recognised that model aircraft activities have good safety records. This is not due to the type of aircraft used but rather to the code of conduct developed by the model club and associations. In most cases, they have related procedures, they build awareness, and in some cases, they also provide training to their members, thus creating a safety framework. For this reason, the NPA contains in Article 14 of Regulation (EU) 201X/XXX dedicated requirements for recreational flight activities conducted in the framework of model clubs and associations, allowing competent authorities to issue an operational authorisation in which they may define deviations from the rules proposed in this NPA. This operational authorisation is issued based on the procedures, management system, etc. of the club or association, without further showing of compliance.
En zelfs de "vrije vlieger" wordt een handreiking gedaan:
2.3.1.5 Model aircraft In addition to said Article 14, this NPA offers two other possibilities to model aircraft pilots not intending to join a model club: — operations in specific zones designated by MSs, as described in Article 12(1)(d) of Regulation (EU) 201X/XXX, where MSs can alleviate the requirements of the rules proposed in this NPA; and — operations in Subcategory A3 of the open category.
Mijn advies: sluit je aan bij een club of (watervliegers, drone racers en wildvliegers) verenigt u en maak gebruik van de mogelijkheden die de wet- en regelgeving nog steeds biedt en zal bieden.
En voor de clubs: faciliteer, waar mogelijk, alle type vliegtuigen; is het minste wat je kunt doen om onze prachtige hobby niet door illegale activiteiten om zeep te laten helpen.